3. Overzicht per programma
3.1 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid
Onontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid |
Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Kosten Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) | In aanloop naar de herindeling is door de stuurgroep in het najaar van 2021 besloten tot de oprichting van een Interventieteam Maas en Leijgraaf (IML). Door een omissie in in het proces zijn naar aanleiding van het besluit van de stuurgroep geen middelen in de begroting opgenomen voor 1. de personeelskosten van de projectleider van IML (gemeenten Maashorst en Land van Cuijk) 2. een operationeel werkbudget voor de projectleider van het IML terwijl het IML inmiddels wel operationeel is. Met deze mutatie wordt beoogd de middelen voor het IML in de begroting te borgen. |
64 | 64 | 64 | 64 | Nee |
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat | Uitgiftepunt documenten. De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangede hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. |
0 | 14 | 14 | 14 | Ja |
64 | 78 | 78 | 78 |
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid |
Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
LMS Systeem | In het kader van het herijken van ons opleidingsaanbod leerland van Cuijk zouden we dit graag willen laten ondersteunen door een systeem, die registraties en planning mogelijk maakt. | 50 | 20 | 20 | 20 | Nee |
Structurele verhoging personeelsbegroting | Vooruitlopend op de uitkomsten van SPP doen we hierbij een voorstel om onze personeelsbegroting te vergroten van 1,5 mln extra. De aanleiding is eveneens de benchmarkt die laat zien dat we 6,6% minder formatie hebben als gemeente van vergelijkbare orde. (6,6% = 39 fte = 3,7 mln) We beginnen nu voor te soreten op 1,5 mln. | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | Nee |
1.550 | 1.520 | 1.520 | 1.520 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat | Uitgiftepunt documenten. De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangede hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. |
131 | 0 | 0 | 0 |
131 | 0 | 0 | 0 |
Budgetneutraal
Terug naar navigatie - Budgetneutraalbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
DU-uitkering extra capaciteit Boa's in de openbare ruimte | In verband met het toegenomen takenpakket van de Boa's worden vanuit het Rijk jaarlijks structureel gelden ter beschikking gesteld. Deze gelden zijn hebben tot doel toezicht en handhaving in de buitengebieden te versterken, de samenwerking tussen Boa's en politie te verbeteren en de Boa-capaciteit binnen de gemeenten op het noodzakelijke niveau te brengen. Deze gelden zullen aan de alegemene uitkering worden toegevoegd, het voorstel is deze te oormerken ten behoeve van bovengenoemde doelstellingen. |
45 | 45 | 45 | 45 |
DU-uitkering extra capaciteit Boa's in de openbare ruimte | In verband met het toegenomen takenpakket van de Boa's en de gelden die daarom ten aanzien van een aantal specifieke doelen vanuit het Rijk ter beschikking worden gesteld, wordt aan de algemene uitkering structureel € 45.000 toegevoegd. | -45 | -45 | -45 | -45 |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Abonnement | Abonnement "Vind" kan worden opgezegd, omdat Handboek Amsterdam toereikend blijkt te zijn. | -16 | -16 | -16 | -16 |
Kosten ambulant jongerenwerk op straat | De raad heeft voor de uitvoering in 2024 e.v. € 300.000 beschikbaar gesteld. De benodigde subsidie per jaar bedraagt € 313.000 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Camerabewaking centrum Boxmeer | De opslagduur van camerabeelden is op verzoek van de politie verlengd van 7 naar 28 dagen. De duur is te kort i.v.m. een mogelijk opsporingsonderzoek door de politie (doen van aangifte en vordering camerabeelden). | 1 | 1 | 1 | 1 |
WINOB (systeem) | Indexering van de prijs van ons aankoopsysteem | 10 | 10 | 10 | 10 |
ARBO | Prijs idexering van de arbodienst (10%) Coaching en loopbaan begeleiding | 15 | 15 | 15 | 15 |
RAP Systeem, | Ons raadpleegsysteem voor HRM zaken (indexering) | 5 | 5 | 5 | 5 |
Nieuwbouw gemeentehuis | Centraal kassasysteem | 22 | |||
Nieuwbouw gemeentehuis | Centraal kassasysteem - jaarlijks onderhoud | 1 | 1 | 1 | 1 |
Vervangingsinvestering documentscanner | In het kader van fraudepreventie maken we gebruik van documentscanners. In identiteitskaarten, paspoorten en rijbewijzen zitten allerlei beveiligingen en echtheidskenmerken. Deze zijn met het blote oog niet goed te zien voor degene die de controle uitvoert. Om de echtheid van een document te controleren gebruiken we daarom een documentscanner. De huidige documentscanners moeten vervangen worden. | 18 | |||
Vervangingsinvestering documentscanner | Onderhoud documentscanner | 18 | 18 | 18 | 18 |
Fraudepreventie | Gezichtsvergelijking. Om fraudepreventie tegen te gaan kan met een camera gewerkt worden. Een camera maakt aan de balie een foto van de aanvrager, van een reisdocument of rijbewijs, en vergelijkt die met de foto in het document. Zo weten we ook of de persoon en het identiteitsdocument bij elkaar horen. |
19 | |||
Fraudepreventie | Onderhoud software gezichtvergelijking | 4 | 4 | 4 | 4 |
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat | Onderhoud Paspomaat | 9 | 9 | 9 | 9 |
119 | 60 | 60 | 60 |
3.2 Openbare Ruimte
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Beheerplan Bomen | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor bomen is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 1,3 mln benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk voor onderhoud van € 200.000 in 2024 en € 565.000 vanaf 2025. Voornamelijk door inflatie en achterstallig onderhoud. | 200 | 565 | 565 | 565 | Nee |
Beheerplan Civiele objecten | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor de Civiele objecten is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 355.000 benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk voor onderhoud van € 55.000. Voornamelijk door inflatie. | 55 | 55 | 55 | 55 | Nee |
Beheerplan Natuur en Landschap | Voor het onderhoud van bermen en sloten is op basis van de nieuwe aanbesteding € 525.000 benodigd. In de begroting is € 440.000 beschikbaar. Derhalve is er aanvullend € 85.000 nodig. | 85 | 85 | 85 | 85 | Nee |
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 mln | Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebaseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is. | 0 | 49 | 49 | 48 | Ja |
Levensduur verlengend groot onderhoud | Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen | 0 | -26 | -52 | -78 | Ja |
Vervanging civiele objecten | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000. | 0 | 22 | 22 | 22 | Ja |
Vervanging groen | Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
Vervanging verlichting | Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
Vervanging wegen | Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
Wagenparkbeheer | Om het wagen- en materieelpark up to date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000. | 0 | 114 | 113 | 112 | Ja |
340 | 864 | 837 | 809 |
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Beheer areaal kunstzinnige en religieuze objecten | Op dit moment zijn er geen middelen opgenomen voor het beheer en onderhoud van de kunstzinnige en religieuze objecten in onze gemeente. Incidenteel werd er door de voormalige gemeenten wel budget beschikbaar gesteld, maar nooit structureel. Voorheen werd het onderhoud vaak ad-hoc gedaan en bekostigd uit andere beheerbudgetten van Civiel of Vastgoed, waar geen rekening is gehouden met dergelijke uitgaven. Om het areaal kunstzinnige en religieuze objecten te kunnen beheren (onderhouden) dient er structureel budget vrijgemaakt te worden. | 100 | 100 | 100 | 100 | Nee |
Beheerplan Natuur en Landschap | Voor het (overige) onderhoud van natuur en landschap is € 485.000 benodigd en is er momenteel € 400.000 aanwezig. Aanvullend € 85.000 benodigd. | 85 | 85 | 85 | 85 | Nee |
Levensduur verlengend groot onderhoud | Betreft groot onderhoud levensduurverlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid. | 0 | 100 | 198 | 296 | Ja |
Quayweg | Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km. | 0 | 50 | 50 | 49 | Ja |
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk | Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en herinterichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk. | 0 | 18 | 18 | 18 | Ja |
Straatmeubilair | Voor het beheer en onderhoud van het straatmeubilair (o.a. banken, afvalbakken, evenementenkasten, etc.) is in de huidige begroting € 45.000 beschikbaar. Op basis van actualisatie is € 135.000 benodigd. Aanvullend is er € 90.000 benodigd. De stijging wordt veroorzaakt vanwege het feit dat in het verleden hier incidentele middelen voor werden gevraagd. Daarnaast inflatie. | 90 | 90 | 90 | 90 | Nee |
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig) | Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen | Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie van deze wegen loopt. | 0 | 18 | 35 | 52 | Ja |
Vervanging bomen | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen. | 0 | 21 | 42 | 61 | Ja |
Vervanging spelen | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speelstoestellen. | 0 | 27 | 54 | 81 | Ja |
WIU openbaar groen | Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen. | 0 | 4 | 7 | 11 | Ja |
WIU Speelvoorzieningen | Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen. | 0 | 7 | 13 | 20 | Ja |
WIU Verfraaien dorpsentrees | Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
WIU Verkeersveiligheid | Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. | 0 | 0 | 0 | 0 | Ja |
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp | Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt. | 0 | 0 | 11 | 11 | Ja |
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem. | Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd. | 0 | 9 | 8 | 8 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 31 | 30 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 3 | 3 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 60 | 60 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. | 0 | 0 | 84 | 83 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 6 | 5 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 1 | 1 | Ja |
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 0 | 0 | 1 | 1 | Ja |
275 | 529 | 897 | 1.065 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Levensduur verlengend groot onderhoud | Betreft groot onderhoud levensduurverlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid. | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Quayweg | Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km. | 1.000 | |||
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk | Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en herinterichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk. | 500 | |||
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig) | Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken. | 330 | |||
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen | Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie van deze wegen loopt. | 350 | 350 | 350 | 475 |
Vervanging bomen | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen. | 591 | 591 | 591 | 1.111 |
Vervanging spelen | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speelstoestellen. | 412 | 412 | 412 | 700 |
WIU openbaar groen |
Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen. Doelstelling is om middels deze investeringen te komen tot een revolverend fonds. Na 5 jaar zal een evaluatie plaatsvinden waarbij tevens de hoogte van dit fonds wordt bekeken. |
100 | 100 | 100 | 100 |
WIU Speelvoorzieningen |
Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen. Doelstelling is om middels deze investeringen te komen tot een revolverend fonds. Na 5 jaar zal een evaluatie plaatsvinden waarbij tevens de hoogte van dit fonds wordt bekeken. |
100 | 100 | 100 | 100 |
WIU Verfraaien dorpsentrees | Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen. | 188 | |||
WIU Verkeersveiligheid | Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. | 125 | |||
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp | Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt. | 300 | |||
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem. | Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd. | 250 | |||
Riolering | Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringesplannen. Dekking tlv van de riolering. | 17.030 | 11.155 | 9.512 | 9.650 |
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 milj. | Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebasseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is. | 1.400 | |||
Levensduur verlengend groot onderhoud | Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen | -525 | -525 | -525 | |
Vervanging civiele objecten | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000. | 630 | |||
Vervanging groen | Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen. | 575 | |||
Vervanging verlichting | Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting. | 293 | |||
Vervanging wegen | Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie. | 1.788 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 869 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 78 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 1.709 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. | 2.403 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 153 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 34 | |||
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 | Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 | 34 | |||
Wagenparkbeheer | Om het wagen- en materieelpark up to date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000. | 1.037 | |||
24.175 | 19.063 | 11.840 | 16.735 |
Budgetneutraal
Terug naar navigatie - Budgetneutraalbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Riolering | Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringesplannen. Dekking tlv van de riolering. | 0 | 454 | 749 | 997 | Ja |
Riolering | Dekking via rioolheffing. | 0 | -454 | -749 | -997 | Nee |
Leges kabels en leidingen | Door veel meer vergunningsaanvragen kabels en leidingen is extra capaciteit benodigd voor vergunningeverlening en toezicht. Hier staan legesinkomsten tegenover. Budgettair neutraal. | 300 | 300 | 300 | 300 | Nee |
Leges kabels en leidingen | Door veel meer vergunningsaanvragen kabels en leidingen is extra capaciteit benodigd voor vergunningverlening en toezicht. Hier staan uitgaven tegenover. | -300 | -300 | -300 | -300 | Nee |
Degeneratie openbare ruimte | Herstel schades kabels en leidingen voortvloeiend uit degeneratie door werkzaamheden. Hier staan inkomsten vanuit degeneratie kabels en leidingen tegenover. Budgettair neutraal. | 200 | 200 | 200 | 200 | Nee |
Degeneratiekosten kabels en leidingen | Herstel schades kabels en leidingen voortvloeiend uit degeneratie door werkzaamheden. Hier staan uitgaven vanuit degeneratie kabels en leidingen tegenover. | -200 | -200 | -200 | -200 | Nee |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Beheerplan Speelruimte | Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor de dierenweides en speeltoestellen is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 165.000 benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk van € 45.000 vanaf 2025. Voornamelijk door inflatie. | 45 | 45 | 45 | |
WIU Beheerplan Verkeer | Verkeersacties niet infrastructureel voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. Vb. verkeerstellingen/verkeerstellers en gedragsbeïnvloeding. | 30 | 30 | 30 | 30 |
30 | 75 | 75 | 75 |
3.3 Economie, recreatie en toerisme
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenGeen onontkoombare knelpunten voor dit programma.
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid |
Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Uitvoeringsplan Economische en Recreatieve visie | Op basis van de economische, recreatieve en toeristische visie wordt een uitvoeringsplan opgesteld, Het gaat in het plan om de maatregelen die een bijdrage leveren aan het uitvoeren van de economische, recreatieve en toeristische visie. | 60 | 125 | 125 | 125 | Nee |
Promotie LvC | Betreft uitvoering van beleid Harmonisatie Platforms. Promotie bijzondere clusters via Visit Land van Cuijk, geen taak platforms. Extra budget benodigd. September komt de harmonisatie in de raad. | 70 | 70 | 70 | 70 | Nee |
Kermisbeleid | Voor uitvoering Kermisbeleid is € 60.000 nodig. | 60 | 60 | 60 | 60 | Nee |
190 | 255 | 255 | 255 |
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenVoor dit programma zijn geen investeringen opgenomen.
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Brabant Ports | Samenwerkingsbijdrage havengemeenten tbv uitvoering Havenschap | 45 | 45 | 45 | 45 |
Harmonisatie Lokale toeristische Platforms | Betreft uitvoering van beleid Harmonisatie Platforms. Raad juni 2023. Extra budget benodigd. | 2 | 2 | 2 | 2 |
47 | 47 | 47 | 47 |
3.4 Onderwijs
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenBedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
De Sprong | Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren. | 0 | 35 | 35 | 35 | Ja |
De Waai | In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023. | 0 | 38 | 37 | 37 | Ja |
IHP | Doordat de start voor de nieuwbouw van de gymzalen in het Primair Onderwijs en Voortgezetonderwijs zoals opgenomen in het IHP later is dan verwacht, zullen deze gymzalen niet gereed zijn in 2023. Dit levert een incidentele besparing op. | -329 | 0 | 0 | 0 | Nee |
Leerlingenvervoer | In de meerjarenbegroting is nog rekening gehouden met een samenvoeging van begrotingen van de voormalige 5 gemeenten. In de laatste Berap is dit bedrag reeds opgehoogd met €200.000. Deze kosten zijn structureel doordat er inmiddels sprake is van een nieuwe aanbesteding en een nieuwe vervoerder. In deze aanbesteding zijn ook enkele beleidsmatige keuzes gemaakt die zorgen voor een stijging van de kosten. Daarnaast is er een nieuwe verordening leerlingenvervoer vastgesteld. Obv de nieuwe verordening volgen we het advies van het samenwerkingsverband voor de toegankelijke school, ook als dit niet de dichtsbijzijnde school is. Dit blijkt toch meerkosten met zich mee te brengen. Tot slot zijn er meerkosten door een indexatie van 13% op het tarief van de vervoerder (conform contracteringsafspraken). | 300 | 300 | 300 | 300 | Nee |
Weijerwereld | Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht). | 0 | 25 | 25 | 25 | Ja |
De Nienekes | Er is sprake van extra lasten i.v.m. de huur voor tijdelijke huisvesting, het bouwrijp maken tijdelijke huisvesting en verhuiskosten. | 985 | 165 | Nee | ||
956 | 563 | 397 | 397 |
Ambities
Terug naar navigatie - AmbitiesGeen aanvullende beleidsambities.
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenBedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
De Sprong | Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren. | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
De Waai | In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023. | 750 | 0 | 0 | 0 |
Weijerwereld | Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht). | 500 | 0 | 0 | 0 |
2.250 | 0 | 0 | 0 |
3.5 Sport en cultuur
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Activiahal | Het aanbrengen van een scheidingswand is noodzakelijk i.v.m. de veiligheid voor sporters en leerlingen die in de zaal bewegingsonderwijs volgen. | 0 | 6 | 5 | 5 | Ja |
Onderhoud sportvelden | De kosten voor het onderhoud zijn structureel gestegen door indexering op het huidige onderhoudscontract, stijgende kosten voor meststoffen, een prijsstijging in brandstofkosten en toenemende overlast door de meikever (vanwege klimaatverandering). | 109 | 109 | 109 | 109 | Nee |
109 | 115 | 114 | 114 |
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Cultuurnota | In september 2023 zal de cultuurvisie ter besluitvorming worden voorgelegd. Om uitvoering te geven aan de plannen die voorgesteld zullen worden in deze cultuurvisie is extra budget benodigd. De verdere uitwerking zal volgen bij de cultuurvisie. | 500 | 500 | 500 | 500 | Nee |
De Kwel | In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. Om de faciliteiten toegankelijk en betaalbaar te houden voor scholen, sportverenigingen en ingezetenen van de gemeente, is een bijdrage van de gemeente noodzakelijk. De huidige exploitatiebijdrage blijkt relatief laag te zijn t.o.v. vergelijkbare complexen. Voorgesteld wordt daarom om de exploitatiebijdrage te verhogen | 50 | 50 | 50 | 50 | Nee |
De Kwel | In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. De investering zal gedekt worden door het investeringsbedrag van € 3.478.500 te onttrekken uit de algemene reserve en te storten in de bestemmingsreserve. | 0 | 175 | 174 | 172 | Ja |
De Kwel | De dekking uit de bestemmingsreserve afschrijving van de investering in de Kwel 2024. Jaarlijks betreft dit € 139.140 voor een periode van 25 jaar. | -139 | -139 | -139 | Nee | |
550 | 586 | 585 | 583 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
De Kwel | In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. De investering zal gedekt worden door het investeringsbedrag van € 3.478.500 te onttrekken uit de algemene reserve en te storten in de bestemmingsreserve. | 3.500 | 0 | 0 | 0 |
Activiahal | Het aanbrengen van een scheidingswand is noodzakelijk i.v.m. de veiligheid voor sporters en leerlingen die in de zaal bewegingsonderwijs volgen. | 50 | 0 | 0 | 0 |
3.550 | 0 | 0 | 0 |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Subsidieregeling instandhouding gemeentelijke monumenten | Erfgoedbeleid wordt in april vastgesteld. Onderdeel hiervan is een subsidieregeling. Hiervoor structureel € 45.000,-- extra noodzakelijk bovenop bestaande budget. | 45 | 45 | 45 | 45 |
45 | 45 | 45 | 45 |
3.6 Sociaal domein
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenbedragen x €1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Indexering Jeugd en Wmo | Op basis van de contractuele afspraken dienen de uitgaven voor ZIN Jeugd en Wmo geindexeerd te worden | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | Nee |
PGB Jeugd | Er is sprake van een afname van de PGB's jeugd. Door de invoering van de nieuwe inkoopsystematiek Jeugd met een nieuw productenboek is er vaker een passend ZIN aanbod voor handen. | -400 | -400 | -400 | -400 | Nee |
Inburgering | De uitvoeringskosten voor inburgering zijn reeds opgenomen in het Participatiebudget. Daardoor is dit budget overbodig en kan komen te vervallen. | -224 | -224 | -224 | -224 | Nee |
1.376 | 1.376 | 1.376 | 1.376 |
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Gemeenschapsacc Grave West | De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk. | 0 | 23 | 22 | 22 | Ja |
Gemeenschapshuis Holthees | In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien. | 0 | 30 | 30 | 30 | Ja |
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath | In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk. | 0 | 3 | 2 | 2 | Ja |
Actieplan bestaanszekerheid | In april 2023 is het beleidsplan Bestaanszekerheid vastgesteld. Om alle acties die uit het beleidsplan voortvloeien te kunnen bekostigen zijn extra middelen noodzakelijk, zoals reeds aangegeven in het raadsvoorstel van april 2023. | 122 | 178 | 213 | 213 | Nee |
122 | 234 | 267 | 267 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Gemeenschapsacc Grave West | De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk. | 450 | 0 | 0 | 0 |
Gemeenschapshuis Holthees | In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien. | 600 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath | In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk. | 50 | 0 | 0 | 0 |
1.100 | 0 | 0 | 0 |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Mantelzorgwaardering | Toename aantal mantelzorgwaarderingen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Welzijn op recept | Pilot omzetten naar structurele uitgaven | 48 | 48 | 48 | 48 |
68 | 68 | 68 | 68 |
3.7 Milieu
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenGeen onontkoombare knelpunten voor dit programma.
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Beheer EVZ | Voor het beheer van nieuw aan te leggen ecologische verbindingszones is structureel geld nodig. Met de benodigde investeringen wordt rekening gehouden met het verkrijgen van 50% subsidie. | 245 | 245 | 245 | 245 | Nee |
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei | Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk. | 0 | 4 | 7 | 11 | Ja |
Natuurontwikkeling | Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur. | 0 | 21 | 21 | 21 | Ja |
Subsidies, bijdragen en abonnementen | Dit bedrag is in het kader van de harmonisatie van diverse bijdragen, subsidies en abonnementen nodig. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het Deltaplan Biodiversiteit, Geopark Peelhorst en Maasvallei, Drinkable Rivers, Vereniging van Nederlandse Riviergemeenten, maar ook om lokale "groene" subsidies en abonnementen zoals de Nationale databank Flora en Fauna. | 70 | 70 | 70 | 70 | Nee |
klimaatadaptatie | uitvoeren programma Klimaatbestendig Land van Cuijk en subsidie groene daken en groene schoolpleinen | 85 | 85 | 85 | 85 | Nee |
Schone luchtakkoord | uitvoeren uitvoeringsprogramma | 100 | 100 | 100 | 100 | Nee |
Aanpassen Stoofbrug Grave | Voor het aanpassen van de Stoofbrug zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering | 0 | 10 | 10 | 10 | Ja |
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc. zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten. | 0 | 105 | 349 | 592 | Ja |
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programmma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer. De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middeln in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. * ontschotten | 0 | 105 | 279 | 452 | Ja |
UNESCO Perspectief | Beleid betreffende het Mensdeel van het UNESCO Maasheggen gebied in het perspectief welke in september 2023 in de raad komt vraagt om extra budget om de vervolg nominatie te behouden. | 35 | 35 | 35 | 35 | Nee |
535 | 780 | 1.201 | 1.621 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei | Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk. | 100 | 100 | 100 | 100 |
Natuurontwikkeling | Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur. | 600 | |||
Aanpassen Stoofbrug Grave | Voor het aanpassen van de Stoofbrug zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering | 290 | |||
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc. zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten. | 3.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan | Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programmma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer. De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middeln in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. * ontschotten | 3.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
6.990 | 12.100 | 12.100 | 12.100 |
Budgetneutraal
Terug naar navigatie - Budgetneutraalbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
uitvoeren Green Deal | Met de Industriele Kring is een Green Deal gesloten. Samen met de bedrijven gaan we projecten uitwerken om de bedrijventerreinen te verduurzamen. | -75 | -75 | -75 | -75 |
uitvoeren Green Deal | Met de Industriele Kring is een Green Deal gesloten. Samen met de bedrijven gaan we projecten uitwerken om de bedrijventerreinen te verduurzamen. | 75 | 75 | 75 | 75 |
geurverordening | Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geur. We willen dit beleid gaan harmoniseren. | 20 | 0 | 0 | 0 |
geurverordening | Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geur. We willen dit beleid gaan harmoniseren. | -20 | 0 | ||
alle gebouwen van het aardgas af | In 2045 wil de gemeente klimaatneutraal zijn. Dat betekent ook dat dan alle gebouwen van het aardgas af zijn. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld om dat doel te gaan halen. | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 |
alle gebouwen van het aardgas af | In 2045 wil de gemeente klimaatneutraal zijn. Dat betekent ook dat dan alle gebouwen van het aardgas af zijn. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld om dat doel te gaan halen. | -1.600 | -1.600 | -1.600 | -1.600 |
energiebesparing | Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. We gaan ons de komende jaren richten op het isoleren van woningen met de laagste energie labels. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld. | -1.130 | -500 | -200 | -200 |
energiebesparing | Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. We gaan ons de komende jaren richten op het isoleren van woningen met de laagste energie labels. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld. | 1.130 | 500 | 200 | 200 |
geluidverordening | Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geluid. We willen dit beleid gaan harmoniseren. | 10 | 0 | 0 | 0 |
geluidverordening | Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geluid. We willen dit beleid gaan harmoniseren. | -10 | 0 | 0 | 0 |
3.8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenGeen onontkoombare knelpunten voor dit programma.
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Werken aan een vitaal landelijk gebied | De transitie van het landelijk gebied is één van de prioritaire opgaven voor de gemeente. In 2023 wordt een visie vitaal landelijk gebied Land van Cuijk opgesteld. De provincie werkt op dit moment de doelen uit het Nationaal Programma Landelijk gebied (NPLG) uit in een Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Voor de realisatie van doelstelling uit de visie en het richtinggevend beleidskader van rijk en provincie is aanvullend budget nodig. Om richting te kunnen geven aan de gewenste ontwikkelingen in het landelijk gebied is het van belang om te weten waar we nu staan. Hiervoor is al veel data aanwezig, die openbaar en vrij toegankelijk is. Andere data moeten we mogelijk zelf verzamelen. Voor een compleet beeld van de huidige staat van de natuur, de kwaliteit van onze lucht en bodem en het aantal bedrijven, dieren en verwachtte ontwikkelingen in de landbouw, is het van belang om al deze data goed te duiden en te analyseren. De expertise hiervoor hebben we op dit moment niet zelf in huis. | 450 | 300 | 300 | 300 | Nee |
Beheerplan Vastgoed | Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000,- aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen. | 0 | 50 | 100 | 149 | Ja |
Beheerplan Vastgoed | Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient rekening gehouden te worden met een bedrag van € 3.100.000 in de begroting van 2024 en verder. In de voormalige gemeenten was er niet altijd even voldoende inzicht in de onderhoudsstaat van het vastgoed, vandaar dat er momenteel 'slechts' € 1.900.000 beschikbaar is. Dit is te weinig om het huidige vastgoed goed te kunnen beheren en onderhouden, dit maakt dat er jaarlijks € 1.200.000 extra gereserveerd moet worden. | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | Nee |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig | Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak. | 0 | 250 | 498 | 744 | Ja |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties | De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties. | 0 | 383 | 764 | 1.140 | Ja |
Uitvoeringprogramma woonvisie | Op basis van de woonvisie wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld. Het gaat in het programma om maatregelen die een bijdrage leveren aan het uitvoeren van de woonvisie die naar verwachting in Q1 van 2024 wordt vastgesteld. | 100 | 100 | 100 | 100 | Nee |
Transitie Landbouw | Transitie van de landbouw is een van de pijlers van de Opgave "Werken aan een Vitaal Landelijk Gebied". | 450 | 450 | 300 | 200 | Nee |
2.200 | 2.733 | 3.262 | 3.833 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Beheerplan Vastgoed | Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000,- aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen. | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig | Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak. | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties | De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties. | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Advisering beleid woonwagens en relatiebeheer (inhuur) | Contact met (potentiele) woonwagenbewoners over beleid, standplaatsen, toewijzingsregels etc. | 10 | 10 | 10 | 10 |
ABF en Shintolabs | ABF prognose woningbouw-applicatie en dashboard-applicatie via shintolabs. Belangrijk is dat beide producten essentieel zijn voor een goed overzicht en sturing van de gemeente op de woningmarkt | 3 | 3 | 3 | 3 |
13 | 13 | 13 | 13 |
3.9 Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VPB en Onvoorzien
Algemene inleiding
Terug naar navigatie - Algemene inleidingOnontkoombare knelpunten
Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpuntenbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Accountansdienst | De aanbesteding van de nieuwe accountantsdienst (BDO) levert een structureel voordeel op. | -125 | -125 | -125 | -125 | Nee |
RBL Laarakker | Voor Regionaal Bedrijventerrein Laarakker heeft de gemeente Cuijk destijds borg gestaan voor een lening. Zij ontving daarvoor een jaarlijkse borgstellingspremie als risicodrager. De lening is inmiddels zover afgelost dat het risico niet meer bestaat en de borgstellingspremie daarmee ook niet meer ontvangen wordt. Dit levert een structureel nadeel op. | 200 | 200 | 200 | 200 | Nee |
Informatieveiligheid en privacy (technische maatregelen) | Vanuit de Baseline Informatieveiligheid Overheid is de eis dat netwerktoegang tot de IT-omgeving zo wordt versterkt dat alleen apparatuur kan verbinden die daarvoor geautoriseerd is. | 75 | 75 | 75 | 75 | Nee |
Opslagcapaciteit IT-omgeving | De opslagcapaciteit van de IT-omgeving moet eerder uitgebreid worden dan voorzien. De datagroei is groter dan de kengetallen waarmee vooraf gerekend is. Dit ondanks toegepaste technische en organisatorische beheersmaatregelen. | 0 | 42 | 42 | 41 | Ja |
Facilitaire zaken | Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris. | 0 | 31 | 30 | 27 | Ja |
150 | 223 | 222 | 218 |
Ambities
Terug naar navigatie - Ambitiesbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Telefooncentrale | De huidige telefooncentrale is een voortzetting van één van de bestaande centrales van de voormalige gemeenten. Deze moet contractueel opnieuw worden aanbesteed in 2024. Hierdoor wordt de telefonische dienstverlening verder verbeterd. | 0 | 34 | 33 | 33 | Ja |
0 | 34 | 33 | 33 |
Investeringen
Terug naar navigatie - Investeringenbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Investering 2024 | Investering 2025 | Investering 2026 | Investering 2027 |
Telefooncentrale | De huidige telefooncentrale is een voortzetting van één van de bestaande centrales van de voormalige gemeenten. Deze moet contractueel opnieuw worden aanbesteed in 2024. Hierdoor wordt de telefonische dienstverlening verder verbeterd. | 160 | |||
Werkplekinrichting | De ICT-voorzieningen voor de kantoorwerkplekken dienen vernieuwd te worden. Dit gebeurt bij ingebruikname van het gemeentehuis in Boxmeer. | 325 | |||
Uitbreiding Wifi | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het Wifi-netwerk worden uitgebreid. Daarnaast is er een toename in het gebruik van mobiele apparatuur waardoor het netwerk verdicht moet worden. | 40 | |||
Uitbreiding netwerk | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het bekabelde netwerk van de ICT-omgeving worden uitgebreid. | 125 | |||
Opslagcapaciteit IT-omgeving | De opslagcapaciteit van de IT-omgeving moet eerder uitgebreid worden dan voorzien. De datagroei is groter dan de kengetallen waarmee vooraf gerekend is. Dit ondanks toegepaste technische en organisatorische beheersmaatregelen. | 200 | |||
Facilitaire zaken | Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris. | 2.775 | |||
3.625 | 0 | 0 | 0 |
Budgetneutraal
Terug naar navigatie - Budgetneutraalbedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Inves- tering |
Werkplekinrichting | De ICT-voorzieningen voor de kantoorwerkplekken dienen vernieuwd te worden. Dit gebeurt bij ingebruikname van het gemeentehuis in Boxmeer. | 0 | 57 | 57 | 56 | Ja |
Uitbreiding Wifi | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het Wifi-netwerk worden uitgebreid. Daarnaast is er een toename in het gebruik van mobiele apparatuur waardoor het netwerk verdicht moet worden. | 0 | 10 | 10 | 10 | Ja |
Uitbreiding netwerk | Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het bekabelde netwerk van de ICT-omgeving worden uitgebreid. | 0 | 22 | 22 | 22 | Ja |
Vrijvallende kapitaallasten voor herinvestering | In de komende jaren vallen lopende kapitaallasten vrij voor herinvestering in onze IT-omgeving. Deze middelen kunnen gebruikt worden om de structurele (lease)lasten van investeringen in hardware (uitbreiding Wifi gemeentehuis Boxmeer, werkplekinrichting en netwerkuitbreiding gemeentehuis Boxmeer) te kunnen dekken. | 0 | -89 | -89 | -88 | Nee |
Beleidswijzigingen < €50.000
Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000bedragen x € 1.000
Onderwerp/beleid | Toelichting | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 |
Kleine uitbreidingen software | Voor extra modules voor bestaande software binnen ons applicatielandschap. Dit gaat om kleine uitbreidingen minder dan 10.000,- eenmalig en/of 2.500,- structureel, die geen afzonderlijke opname in de Kadernota vereisen, maar die wel de flexibiliteit van de bedrijfsvoering sterk verbeteren, omdat we snel kunnen acteren op wensen/noodzakelijke aanpassingen in ons applicatielandschap. | 15 | 15 | 15 | 15 |
Verhoging kosten gebruik Topdesk (software reserveringen en servicedeskmeldingen) | Het licentiemodel van Topdesk is aangepast, waardoor de exploitatielasten stijgen. Marktverkenning laat zien dat de nieuwe onderhoudsprijs marktconform is en er daarmee geen reden is om een andere aanbieder te contracteren. | 30 | 30 | 30 | 30 |
Mutatiesignalering BGT-BAG-WOZ | Voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie (en daarmee samenhangend de BAG en de WOZ) wordt jaarlijks een signalering gedaan op basis van de luchtfoto’s. Dit valt uiteen in drie onderdelen: signalering van de verschillen met afgelopen jaar, classificatie van de gevonden verschillen en inwerken in de BGT. De classificatie wordt vanwege gebiedskennis in eigen beheer uitgevoerd, de andere twee onderdelen worden uitbesteed. De mutatiesignalering verdient zichzelf gedeeltelijk terug, doordat nieuwe waardeverhogende objecten in het kader van de WOZ worden gesignaleerd. | 25 | 25 | 25 | 25 |
Berichtenbox Mijn Overheid | Onze inwoners krijgen op dit moment als zij dit hebben aangegeven hun lokale belastingaanslag in de Berichtenbox Mijn overheid. De komende jaren willen we in het kader van digitale dienstverlening ook andere beschikkingen en communicatie aan onze inwoners via de Berichtenbox versturen. | 15 | 15 | 15 | 15 |
Huren | In de begroting 2023-2026 is structureel een bedrag opgenomen van € 47.000 aan opbrengst huren. Dit waren huren die voorheen werden ontvangen door de gemeente Mill (Brandweer) en gemeente Boxmeer (Centrum Jeugd en Gezin). Bij het opstellen van de begroting 2022 Land van Cuijk hadden deze posten geëlimineerd moeten worden. Dit levert een structureel nadeel op van € 47.000 | 47 | 47 | 47 | 47 |
132 | 132 | 132 | 132 |