3. Overzicht per programma

3.1 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Algemene indeling

Terug naar navigatie - Algemene indeling
Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met inwoners en met andere gemeenten, over de ambities ten aanzien van de dienstverlening (zoals de digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken) en over de organisatie van de gemeente.
Ook gaan we in dit programma in op de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg & veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige en leefbare gemeente. We zetten in op het voorkomen én bestrijden van incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid

Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Kosten Interventieteam Maas & Leijgraaf (IML) In aanloop naar de herindeling is door de stuurgroep in het najaar van 2021 besloten tot de oprichting van een Interventieteam Maas en Leijgraaf (IML). Door een omissie in in het proces zijn naar aanleiding van het besluit van de stuurgroep geen middelen in de begroting opgenomen voor
1.  de personeelskosten van de projectleider van IML (gemeenten Maashorst en Land van Cuijk)
2. een operationeel werkbudget voor de projectleider van het IML
terwijl het IML inmiddels wel operationeel is. Met deze mutatie wordt beoogd de middelen voor het IML in de begroting te borgen.
64 64 64 64 Nee
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat Uitgiftepunt documenten.
De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangede hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. 
0 14 14 14 Ja
    64 78 78 78  

 

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid

Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
LMS Systeem  In het kader van het herijken van ons opleidingsaanbod leerland van Cuijk zouden we dit graag willen laten ondersteunen door een systeem, die registraties en planning mogelijk maakt.  50 20 20 20 Nee
Structurele verhoging personeelsbegroting Vooruitlopend op de uitkomsten van SPP doen we hierbij een voorstel om onze personeelsbegroting te vergroten van 1,5 mln extra. De aanleiding is eveneens de benchmarkt die laat zien dat we 6,6% minder formatie hebben als gemeente van vergelijkbare orde. (6,6% = 39 fte = 3,7 mln) We beginnen nu voor te soreten op 1,5 mln.  1.500 1.500 1.500 1.500 Nee
    1.550 1.520 1.520 1.520  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat Uitgiftepunt documenten.
De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangede hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. 
131 0 0 0
    131 0 0 0

 

Budgetneutraal

Terug naar navigatie - Budgetneutraal

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
DU-uitkering extra capaciteit Boa's in de openbare ruimte In verband met het toegenomen takenpakket van de Boa's worden vanuit het Rijk jaarlijks structureel gelden ter beschikking gesteld. Deze gelden zijn hebben tot doel toezicht en handhaving in de buitengebieden te versterken, de samenwerking tussen Boa's en politie te verbeteren en de Boa-capaciteit binnen de gemeenten op het noodzakelijke niveau te brengen.
Deze gelden zullen aan de alegemene uitkering worden toegevoegd, het voorstel is deze te oormerken ten behoeve van bovengenoemde doelstellingen.
45 45 45 45
DU-uitkering extra capaciteit Boa's in de openbare ruimte In verband met het toegenomen takenpakket van de Boa's en de gelden die daarom ten aanzien van een aantal specifieke doelen vanuit het Rijk ter beschikking worden gesteld, wordt aan de algemene uitkering structureel € 45.000  toegevoegd. -45 -45 -45 -45

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Abonnement Abonnement "Vind" kan worden opgezegd, omdat Handboek Amsterdam toereikend blijkt te zijn. -16 -16 -16 -16
Kosten ambulant jongerenwerk op straat De raad heeft voor de uitvoering in 2024 e.v. € 300.000 beschikbaar gesteld. De benodigde subsidie per jaar bedraagt € 313.000 13 13 13 13
Camerabewaking centrum Boxmeer De opslagduur van camerabeelden is op verzoek van de politie verlengd van 7 naar 28 dagen. De duur is te kort i.v.m. een mogelijk opsporingsonderzoek door de politie (doen van aangifte en vordering camerabeelden). 1 1 1 1
WINOB (systeem)  Indexering van de prijs van ons aankoopsysteem  10 10 10 10
ARBO Prijs idexering van de arbodienst (10%) Coaching en loopbaan begeleiding  15 15 15 15
RAP Systeem,  Ons raadpleegsysteem voor HRM zaken (indexering)  5 5 5 5
Nieuwbouw gemeentehuis Centraal kassasysteem 22      
Nieuwbouw gemeentehuis Centraal kassasysteem - jaarlijks onderhoud 1 1 1 1
Vervangingsinvestering documentscanner In het kader van fraudepreventie maken we gebruik van documentscanners. In identiteitskaarten, paspoorten en rijbewijzen zitten allerlei beveiligingen en echtheidskenmerken. Deze zijn met het blote oog niet goed te zien voor degene die de controle uitvoert. Om de echtheid van een document te controleren gebruiken we daarom een documentscanner. De huidige documentscanners moeten vervangen worden. 18      
Vervangingsinvestering documentscanner Onderhoud documentscanner 18 18 18 18
Fraudepreventie Gezichtsvergelijking.
Om fraudepreventie tegen te gaan kan met een camera gewerkt worden. Een camera maakt aan de balie een foto van de aanvrager, van een reisdocument of rijbewijs, en vergelijkt die met de foto in het document. Zo weten we ook of de persoon en het identiteitsdocument bij elkaar horen.  
19      
Fraudepreventie Onderhoud software gezichtvergelijking 4 4 4 4
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat Onderhoud Paspomaat 9 9 9 9
    119 60 60 60

3.2 Openbare Ruimte

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma gaat over het voorbereiden en uitvoeren van beleid met betrekking tot wegen, straten en pleinen, verkeer en vervoer, openbaar groen en water.

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Beheerplan Bomen Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor bomen is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 1,3 mln benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk voor onderhoud van € 200.000 in 2024 en € 565.000 vanaf 2025. Voornamelijk door inflatie en achterstallig onderhoud. 200 565 565 565 Nee
Beheerplan Civiele objecten Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor de Civiele objecten is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 355.000 benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk voor onderhoud van € 55.000. Voornamelijk door inflatie. 55 55 55 55 Nee
Beheerplan Natuur en Landschap Voor het onderhoud van bermen en sloten is op basis van de nieuwe aanbesteding € 525.000 benodigd. In de begroting is € 440.000 beschikbaar. Derhalve is er aanvullend € 85.000 nodig. 85 85 85 85 Nee
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 mln Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebaseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is.  0 49 49 48 Ja
Levensduur verlengend groot onderhoud Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen 0 -26 -52 -78 Ja
Vervanging civiele objecten Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000. 0 22 22 22 Ja
Vervanging groen Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen. 0 0 0 0 Ja
Vervanging verlichting Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting. 0 0 0 0 Ja
Vervanging wegen Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie. 0 0 0 0 Ja
Wagenparkbeheer Om het wagen- en materieelpark up to date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van  € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000. 0 114 113 112 Ja
    340 864 837 809  

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Beheer areaal kunstzinnige en religieuze objecten Op dit moment zijn er geen middelen opgenomen voor het beheer en onderhoud van de kunstzinnige en religieuze objecten in onze gemeente. Incidenteel werd er door de voormalige gemeenten wel budget beschikbaar gesteld, maar nooit structureel. Voorheen werd het onderhoud vaak ad-hoc gedaan en bekostigd uit andere beheerbudgetten van Civiel of Vastgoed, waar geen rekening is gehouden met dergelijke uitgaven. Om het areaal kunstzinnige en religieuze objecten te kunnen beheren (onderhouden) dient er structureel budget vrijgemaakt te worden. 100 100 100 100 Nee
Beheerplan Natuur en Landschap  Voor het (overige) onderhoud van natuur en landschap is € 485.000 benodigd en is er momenteel € 400.000 aanwezig. Aanvullend € 85.000 benodigd. 85 85 85 85 Nee
Levensduur verlengend groot onderhoud Betreft groot onderhoud levensduurverlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid.  0 100 198 296 Ja
Quayweg Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km.  0 50 50 49 Ja
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en herinterichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk.  0 18 18 18 Ja
Straatmeubilair Voor het beheer en onderhoud van het straatmeubilair (o.a. banken, afvalbakken, evenementenkasten, etc.) is in de huidige begroting € 45.000 beschikbaar. Op basis van actualisatie is € 135.000 benodigd. Aanvullend is er € 90.000 benodigd. De stijging wordt veroorzaakt vanwege het feit dat in het verleden hier incidentele middelen voor werden gevraagd. Daarnaast inflatie. 90 90 90 90 Nee
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig) Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken. 0 0 0 0 Ja
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie van deze wegen loopt.  0 18 35 52 Ja
Vervanging bomen Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen. 0 21 42 61 Ja
Vervanging spelen Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speelstoestellen. 0 27 54 81 Ja
WIU openbaar groen Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen. 0 4 7 11 Ja
WIU Speelvoorzieningen Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen. 0 7 13 20 Ja
WIU Verfraaien dorpsentrees Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen. 0 0 0 0 Ja
WIU Verkeersveiligheid Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. 0 0 0 0 Ja
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt.  0 0 11 11 Ja
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem.  Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd.  0 9 8 8 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 31 30 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 3 3 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 60 60 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn.  0 0 84 83 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 6 5 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 1 1 Ja
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027 0 0 1 1 Ja
    275 529 897 1.065  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Levensduur verlengend groot onderhoud Betreft groot onderhoud levensduurverlengend zoals deklagen en herstraten. Was voorheen te laag en andere afschrijvingstermijn opgenomen. Dus deels reparatie en harmonisatie van oud beleid.  1.300 1.300 1.300 1.300
Quayweg Verbeteren van de verkeersveiligheid van de Quayweg. Weg heeft lengte van ca. 9 km en moet worden aangepast. Onderzoek naar 60 of 80 km loopt. Budget is bepaald op inrichting 60 km.  1.000      
Reconstructie Le Sage ten Broekstraat Cuijk Binnen de reguliere beheerbudgetten is vanuit verschillende disciplines een totaal budget van € 475.000 beschikbaar. Om niet alleen lokale onderhoudsmaatregelen te treffen, maar de gehele openbare ruimte te kunnen reconstrueren en herinterichten is aanvullend budget benodigd. Heeft ook relatie met woningbouw Robijnlaan Cuijk.  500      
Tegengaan hittestress (klimaatbestendig) Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen van de openbare ruimte en toevoegen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en klimaatbestendig maken.       330
Verbeteren verkeersveiligheid door verstevigen wegbermen Veel wegen in het buitengebied zijn niet ingericht op het gebruik. Vooral de verhardingsbreedte is vaak onvoldoende voor de veiligheid. Inventarisatie van deze wegen loopt.  350 350 350 475
Vervanging bomen Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 1.111.000. In de huidige begroting is € 520.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 591.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en een inhaalslag m.b.t. vervanging. In het verleden werden op projectbasis (incidenteel) middelen gevraagd voor vervanging van bomen. 591 591 591 1.111
Vervanging spelen Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. De jaarlijkse vervangingskosten zijn € 700.000. In de huidige begroting is € 288.000 beschikbaar. Aanvullende is jaarlijks € 412.000 extra benodigd. Stijging wordt veroorzaakt door inflatie en dat in het verleden op projectbasis (incidenteel) middelen werden gevraagd voor vervanging van speelstoestellen. 412 412 412 700
WIU openbaar groen

Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/verandering van het areaal openbaar groen. Vb Vergroening bermen Buizenberg-Schutterskamp Vianen.

Doelstelling is om middels deze investeringen te komen tot een revolverend fonds. Na 5 jaar zal een evaluatie plaatsvinden waarbij tevens de hoogte van dit fonds wordt bekeken. 

100 100 100 100
WIU Speelvoorzieningen

Vanuit het WIU zijn er wensen en verzoeken van dorpsraden voor uitbreiding/toevoeging van het areaal speelvoorzieningen. Wensen en verzoeken die te maken hebben met bestaande speelvoorzieningen worden bekostigd uit de reguliere vervangingsinvesteringen.

Doelstelling is om middels deze investeringen te komen tot een revolverend fonds. Na 5 jaar zal een evaluatie plaatsvinden waarbij tevens de hoogte van dit fonds wordt bekeken. 

100 100 100 100
WIU Verfraaien dorpsentrees Verfraaien van de dorpsentrees, vb d.m.v. aanbrengen groen en/of bomen.       188
WIU Verkeersveiligheid Realiseren van kleine verkeersaanpassingen voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie.       125
WIU, reconstructie Hanenstraat Velp Door het toevoegen van nieuwe woningen is de inrichting niet meer afgestemd op de functie van woonstraat. Vooral de afwatering is knelpunt.    300    
Reconstructie St. Cornelisstraat Vortum-Mullem.  Geraamde kosten bedraagt 2 mln. Door inflatie en uitbreiding scope met vergroenen van het plein bij MFA is extra budget benodigd.  250      
Riolering Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringesplannen.  Dekking tlv van de riolering.  17.030 11.155 9.512 9.650
Fietsstraat Rembrandt van Rijnstraat Boxmeer huidige krediet 2,5 milj. Oorspronkelijk krediet krediet van 2,5 mln is gebasseerd op prijspijl 1-1-2019. Nieuwe kostenraming laat zien dat uitbreiding 1.4 mln benodigd is.  1.400      
Levensduur verlengend groot onderhoud Correctie - wordt vervangen door nieuwe investeringen -525 -525 -525  
Vervanging civiele objecten Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Op basis van inspectiegegevens worden 2024 diverse bruggen vervangen. In de jaren 2025, 2026 en 2027 staan geen vervangingen gepland. De totale investering bedraagd € 630.000. 630      
Vervanging groen Voor groen is € 575.000 beschikbaar in de begroting en lijkt voldoende voor vervanging van het openbaar groen.       575
Vervanging verlichting Voor verlichting is € 293.000 beschikbaar in de begroting wat op basis van huidige gegevens voldoende lijkt voor vervanging voor de openbare verlichting.       293
Vervanging wegen Vervangen verhardingen die de eindlevensduur hebben bereikt en niet meer zijn ingericht op huidige functie en gebruik. Doel is om zoveel mogelijk integraal te programmeren met vervangingen bomen, groen, verlichtingen en riolering waarbij rekening houden met vraagstukken klimaatadaptatie en energietransitie.       1.788
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Herstel Halfbastion Blauwkop. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   869    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Recreatieve aansluiting dijkje klooster Velp. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   78    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Aanbrengen fietspad 7,5 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   1.709    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Fietsbrug.In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn.    2.403    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Variant Reek-Overlangel fietspad benedendijks, gedeelte LvC 0,7 km. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   153    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Pad langs lelyzone inclusief aantakkingen. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten(kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen) . Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   34    
Uitvoering meekoppelkans Dijkversterking CuRa 2025 - 2028 Uitvoering meekoppelkans Pad Lage Wijdth. In het kader van het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst voor de uitwerkingsfase heeft het waterschap Aa en Maas een indicatie gegeven van de uitvoeringskosten (kosten realisatie meekoppelkans excl. btw, excl. risico, excl. vastgoed, incl. een aantal realisatievariabelen). Op basis van de uitwerking van de meekoppelkans zal concrete inzicht in de uitvoeringskosten ontstaan. Dit zal medio 2024 bekend zijn. De uitvoering van de plannen is voorzien in de periode 2025 - 2027   34    
Wagenparkbeheer Om het wagen- en materieelpark up to date te behouden wordt er jaarlijks begroot en geïnvesteerd. Dit heeft voor de fusie op verschillende manieren plaatsgevonden binnen de voormalige gemeenten. Sedert 2021 is er binnen wagenparkbeheer en de buitendienst(en) niet meer geïnvesteerd en begroot, in afwachting op de fusie en herinrichting van de Buitendienst. Het opgenomen bedrag heeft betrekking op 2024. Naar aanleiding van de herinrichting van de Buitendienst en te vormen Mobiliteitsvisie zal toekomstige vervanging van wagenpark en materieel structureel opgenomen in de begroting. Tevens wordt een verduurzamingsslag gemaakt en zullen voertuigen en materieel worden vervangen waarbij er een aanzienlijke CO2 reductie zal plaatsvinden. Voor 2024 is een bedrag begroot van  € 1.370.000. Hiervan is voor het jaar 2024 bij de begroting 2023 al € 333.000 beschikbaar gesteld. Derhalve is er nog een aanvullend bedrag nodig van € 1.037.000. 1.037      
    24.175 19.063 11.840 16.735

Budgetneutraal

Terug naar navigatie - Budgetneutraal

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Riolering Investeringen conform vastgestelde gemeentelijke rioleringesplannen.  Dekking tlv van de riolering.  0 454 749 997 Ja
Riolering Dekking via rioolheffing.  0 -454 -749 -997 Nee
Leges kabels en leidingen Door veel meer vergunningsaanvragen kabels en leidingen is extra capaciteit benodigd voor vergunningeverlening en toezicht. Hier staan legesinkomsten tegenover. Budgettair neutraal. 300 300 300 300 Nee
Leges kabels en leidingen Door veel meer vergunningsaanvragen kabels en leidingen is extra capaciteit benodigd voor vergunningverlening en toezicht. Hier staan uitgaven tegenover.  -300 -300 -300 -300 Nee
Degeneratie openbare ruimte Herstel schades kabels en leidingen voortvloeiend uit degeneratie door werkzaamheden. Hier staan inkomsten vanuit degeneratie kabels en leidingen tegenover. Budgettair neutraal. 200 200 200 200 Nee
Degeneratiekosten kabels en leidingen  Herstel schades kabels en leidingen voortvloeiend uit degeneratie door werkzaamheden. Hier staan uitgaven vanuit degeneratie kabels en leidingen tegenover.  -200 -200 -200 -200 Nee

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Beheerplan Speelruimte Op basis van bestaand beleid is het beheerplan geactualiseerd. Voor de dierenweides en speeltoestellen is een nieuwe doorrekening gemaakt voor het nieuwe beheerplan. Op basis van actualisatie is € 165.000 benodigd. Uit deze berekeningen blijkt een aanvullend budget noodzakelijk van € 45.000 vanaf 2025. Voornamelijk door inflatie.   45 45 45
WIU Beheerplan Verkeer Verkeersacties niet infrastructureel voortkomend uit WIU inventarisatie met wijk- en dorpsraden vanuit kernendemocratie. Vb. verkeerstellingen/verkeerstellers en gedragsbeïnvloeding.  30 30 30 30
    30 75 75 75

3.3 Economie, recreatie en toerisme

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente, recreatie en toerisme en de bedrijfslocaties. In het Land van Cuijk is sprake van een (van oudsher) sterk cluster van bedrijven die werkzaam is op het gebied van agri, food en technologische ontwikkeling. Kernpunt is dat ze (wereldwijd) ten dienste staan van de primaire sector. Om deze economische kracht te behouden en te versterken is integrale inzet op verschillende thema’s wenselijk. Hierbij moet worden gedacht aan identiteit en communicatie, ruimte en infrastructuur, milieu en duurzaamheid, arbeidsmarkt en onderwijs. Daarnaast maken onderwerpen als detailhandel, horeca en recreatie ook deel uit van dit programma en moet er worden ingezet op regionale en lokale samenwerking.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid

Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Uitvoeringsplan Economische en Recreatieve visie Op basis van de economische, recreatieve en toeristische visie wordt een uitvoeringsplan opgesteld, Het gaat in het plan om de maatregelen die een bijdrage leveren aan het uitvoeren van de economische, recreatieve en toeristische visie. 60 125 125 125 Nee
 Promotie LvC Betreft uitvoering van beleid Harmonisatie Platforms. Promotie bijzondere clusters via Visit Land van Cuijk, geen taak platforms. Extra budget benodigd. September  komt de harmonisatie in de raad. 70 70 70 70 Nee
Kermisbeleid Voor uitvoering Kermisbeleid is € 60.000 nodig.  60 60 60 60 Nee
    190 255 255 255  

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Brabant Ports Samenwerkingsbijdrage havengemeenten tbv uitvoering Havenschap 45 45 45 45
 Harmonisatie Lokale toeristische Platforms Betreft uitvoering van beleid Harmonisatie Platforms. Raad juni 2023. Extra budget  benodigd.  2 2 2 2
    47 47 47 47

3.4 Onderwijs

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

Bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
De Sprong Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren.  0 35 35 35 Ja
De Waai In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023.  0 38 37 37 Ja
IHP Doordat de start voor de nieuwbouw van de gymzalen in het Primair Onderwijs en Voortgezetonderwijs zoals opgenomen in het IHP later is dan verwacht, zullen deze gymzalen niet gereed zijn in 2023. Dit levert een incidentele besparing op.  -329 0 0 0 Nee
Leerlingenvervoer In de meerjarenbegroting is nog rekening gehouden met een samenvoeging van begrotingen van de voormalige 5 gemeenten. In de laatste Berap is dit bedrag reeds opgehoogd met €200.000. Deze kosten zijn structureel  doordat er inmiddels sprake is van een nieuwe aanbesteding en een nieuwe vervoerder. In deze aanbesteding zijn ook enkele beleidsmatige keuzes gemaakt die zorgen voor een stijging van de kosten. Daarnaast is er een nieuwe verordening leerlingenvervoer vastgesteld. Obv de nieuwe verordening volgen we het advies van het samenwerkingsverband voor de toegankelijke school, ook als dit niet de dichtsbijzijnde school is. Dit blijkt toch meerkosten met zich mee te brengen. Tot slot zijn er meerkosten door een indexatie van 13% op het tarief van de vervoerder (conform contracteringsafspraken).   300 300 300 300 Nee
Weijerwereld Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht).  0 25 25 25 Ja
De Nienekes Er is sprake van extra lasten i.v.m. de huur voor tijdelijke huisvesting, het bouwrijp maken tijdelijke huisvesting en verhuiskosten.  985 165     Nee
    956 563 397 397  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
De Sprong Aanvulling van dit krediet noodzakelijk door uitbreiding van het aantal m2 door leerlingengroei, aanpassing van de bouwkosten naar prijspeil 2023 en kosten tijdelijke huisvesting en sloop die niet inbegrepen waren.  1.000 0 0 0
De Waai In 2021 is reeds krediet verstrekt voor uitbreiding van de Waai om te kunnen voorzien in de benodigde onderwijshuisvesting voor het groeiend aantal leerlingen. Aanvullend onderzoek heeft echter uitgewezen dat er meer uitbreiding dient plaats te vinden omdat een aantal ruimten momenteel niet functioneel is. Daarnaast dient het eerder toegekende krediet geindexeerd te worden conform prijspeil 2023.  750 0 0 0
Weijerwereld Het leerlingenaantal groeit sneller dan verwacht. Er zijn extra lokalen nodig om in onderwijshuisvesting te kunnen voorzien (wettelijke plicht).  500 0 0 0
    2.250 0 0 0

3.5 Sport en cultuur

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma gaat over de manier waarop sport en cultuur kunnen bijdragen aan het welzijn, het welbevinden en de vitaliteit van de inwoners van het Land van Cuijk. Bovendien draagt het bij aan een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen. Het programma is gericht op het stimuleren van activiteiten op deze gebieden.

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Activiahal Het aanbrengen van een scheidingswand is noodzakelijk i.v.m. de veiligheid voor sporters en leerlingen die in de zaal bewegingsonderwijs volgen.   0 6 5 5 Ja
Onderhoud sportvelden De kosten voor het onderhoud zijn structureel gestegen door indexering op het huidige onderhoudscontract, stijgende kosten voor meststoffen, een prijsstijging in brandstofkosten en toenemende overlast door de meikever (vanwege klimaatverandering). 109 109 109 109 Nee
    109 115 114 114  

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Cultuurnota In september 2023 zal de cultuurvisie ter besluitvorming worden voorgelegd. Om uitvoering te geven aan de plannen die voorgesteld zullen worden in deze cultuurvisie is extra budget benodigd. De verdere uitwerking zal volgen bij de cultuurvisie.  500 500 500 500 Nee
De Kwel In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. Om de faciliteiten toegankelijk en betaalbaar te houden voor scholen, sportverenigingen en ingezetenen van de gemeente, is een bijdrage van de gemeente noodzakelijk. De huidige exploitatiebijdrage blijkt relatief laag te zijn t.o.v. vergelijkbare complexen. Voorgesteld wordt daarom om de exploitatiebijdrage te verhogen 50 50 50 50 Nee
De Kwel In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. De investering zal gedekt worden door het investeringsbedrag van € 3.478.500 te onttrekken uit de algemene reserve en te storten in de bestemmingsreserve.   0 175 174 172 Ja
De Kwel De dekking uit de bestemmingsreserve afschrijving van de investering in de Kwel 2024. Jaarlijks betreft dit € 139.140 voor een periode van 25 jaar.   -139 -139 -139 Nee
    550 586 585 583  

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
De Kwel In juni 2023 is het raadsvoorstel beschikbaarstelling krediet t.b.v. renovatie De Kwel ter besluitvorming voorgelegd. De investering zal gedekt worden door het investeringsbedrag van € 3.478.500 te onttrekken uit de algemene reserve en te storten in de bestemmingsreserve.   3.500 0 0 0
Activiahal Het aanbrengen van een scheidingswand is noodzakelijk i.v.m. de veiligheid voor sporters en leerlingen die in de zaal bewegingsonderwijs volgen.   50 0 0 0
    3.550 0 0 0

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Subsidieregeling instandhouding gemeentelijke monumenten Erfgoedbeleid wordt in april vastgesteld. Onderdeel hiervan is een subsidieregeling. Hiervoor structureel € 45.000,-- extra noodzakelijk bovenop bestaande budget. 45 45 45 45
    45 45 45 45

3.6 Sociaal domein

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Land van Cuijk onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te kunnen leven, wonen en mee te doen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners als op de samenleving als geheel. Het programma omvat onderwerpen als WMO, jeugd en participatie.

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

bedragen x €1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Indexering Jeugd en Wmo Op basis van de contractuele afspraken dienen de uitgaven voor ZIN Jeugd en Wmo geindexeerd te worden  2.000 2.000 2.000 2.000 Nee
PGB Jeugd Er is sprake van een afname van de PGB's jeugd. Door de invoering van de nieuwe inkoopsystematiek Jeugd met een nieuw productenboek is er vaker een passend ZIN aanbod voor handen.  -400 -400 -400 -400 Nee
Inburgering De uitvoeringskosten voor inburgering zijn reeds opgenomen in het Participatiebudget. Daardoor is dit budget overbodig en kan komen te vervallen.   -224 -224 -224 -224 Nee
    1.376 1.376 1.376 1.376  

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Gemeenschapsacc Grave West De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk.  0 23 22 22 Ja
Gemeenschapshuis Holthees In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien.   0 30 30 30 Ja
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk.  0 3 2 2 Ja
Actieplan bestaanszekerheid In april 2023 is het beleidsplan Bestaanszekerheid vastgesteld. Om alle acties die uit het beleidsplan voortvloeien te kunnen bekostigen zijn extra middelen noodzakelijk, zoals reeds aangegeven in het raadsvoorstel van april 2023.  122 178 213 213 Nee
    122 234 267 267  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Gemeenschapsacc Grave West De wijk Grave-West heeft aangegeven behoefte hebben aan een eigen wijkaccommodatie. Hiertoe heeft i.s.m. de wijkraad een onderzoek plaatsgevonden naar het geschikt maken van de voormalige GVV kantine als wijkaccommodatie. Om hierin te voorzien is een investering noodzakelijk.  450 0 0 0
Gemeenschapshuis Holthees In Holthees is momenteel geen gemeenschapsaccommodatie. Samen met de gemeente Venray zijn gesprekken gestart om hier i.s.m. Venray alsnog in te voorzien.   600 0 0 0
Uitbreiding verduurzamen MFC De Agaath In Sint Agatha is het café is gesloten. Om voor alle doelgroepen te kunnen voorzien in huisvesting in de gemeenschapsaccommodatie is de aanbouw van een serre noodzakelijk.  50 0 0 0
    1.100 0 0 0

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Mantelzorgwaardering Toename aantal mantelzorgwaarderingen 20 20 20 20
Welzijn op recept Pilot omzetten naar structurele uitgaven 48 48 48 48
    68 68 68 68

3.7 Milieu

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma gaat over milieubeheer (duurzame, gezonde leefomgeving), de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen en mobiliteit.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Beheer EVZ Voor het beheer van nieuw aan te leggen ecologische verbindingszones is structureel geld nodig. Met de benodigde investeringen  wordt rekening gehouden met het verkrijgen van 50% subsidie. 245 245 245 245 Nee
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie.  Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk. 0 4 7 11 Ja
Natuurontwikkeling Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur. 0 21 21 21 Ja
Subsidies, bijdragen en abonnementen Dit bedrag is in het kader van de harmonisatie van diverse bijdragen, subsidies en abonnementen nodig. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het Deltaplan Biodiversiteit, Geopark Peelhorst en Maasvallei, Drinkable Rivers, Vereniging van Nederlandse Riviergemeenten, maar ook om lokale "groene" subsidies en abonnementen zoals de Nationale databank Flora en Fauna. 70 70 70 70 Nee
klimaatadaptatie uitvoeren programma Klimaatbestendig Land van Cuijk en subsidie groene daken en groene schoolpleinen 85 85 85 85 Nee
Schone luchtakkoord uitvoeren uitvoeringsprogramma 100 100 100 100 Nee
Aanpassen Stoofbrug Grave Voor het aanpassen van de Stoofbrug  zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering  0 10 10 10 Ja
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc.  zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen  opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten. 0 105 349 592 Ja
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programmma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer.  De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het  van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middeln in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. * ontschotten 0 105 279 452 Ja
UNESCO Perspectief Beleid betreffende het Mensdeel van het UNESCO Maasheggen gebied in het perspectief welke in september 2023 in de raad komt vraagt om extra budget om de vervolg nominatie te behouden. 35 35 35 35 Nee
    535 780 1.201 1.621  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Koppelkansen gebiedssproces Verborgen Raamvallei Binnen het gebiedsproces Verborgen Raamvallei zijn kansrijke meekoppelkansen aanwezig met cofinanciering van het waterschap en de provincie op het gebied van recreatie, klimaatadaptatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie.  Voor het benutten van deze koppelkansen is de komende jaren structurele financiering noodzakelijk. 100 100 100 100
Natuurontwikkeling Alleen met het beschermen, behouden en realiseren van ecologische verbindingszones (hiervoor is in de Begroting tot en met 2026 al geld opgenomen) doen we onvoldoende voor de natuur en daarmee voor een gezonde leefomgeving van onze inwoners. Daar waar zich kansen voor doen om nieuwe natuur te ontwikkelen (o.a. in samenhang met natuur inclusieve landbouw) is financiële ruimte nodig. De bestaande Reserves zijn hiervoor onvoldoende. In de Natuurvisie zal nadrukkelijk stilgestaan worden bij de kansen voor nieuwe natuur. 600      
Aanpassen Stoofbrug Grave Voor het aanpassen van de Stoofbrug  zijn als gevolg van kostenstijgingen extra middelen nodig voor de uitvoering  290      
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan Bij de realisatie van nieuwe ruimtelijke gebiedsontwikkelingen en projecten (woningbouw, zorg, onderwijs, economie) worden als onderdeel van deze projecten mobiliteitsvoorzieningen gerealiseerd in en direct gerelateerd aan deze projecten. Voor de aanpassingen aan, of aanvullingen op, bestaande infrastructuur en voorzieningen die projectoverstijgend nodig zijn om de cumulatie van de mobiliteitseffecten van al deze projecten te faciliteren en te realiseren (aanpassingen aan b.v. verbindingswegen, ontsluitingswegen en rotondes etc.  zijn middelen nodig. In de kadernota zijn hiervoor deze middelen  opgenomen, daarmee voldoen we ook aan de voorwaarde, eigen middelen zijn gereserveerd, om in aanmerking te kunnen komen voor cofinanciering vanuit de provincie en/of het rijk. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 12. * ontschotten. 3.000 7.000 7.000 7.000
Uitvoeringsprogramma bij Mobiliteitsplan Een van de ambities voor de mobiliteitstransitie is modelshift. Daarbij is het streven het fietsgebruik en OV gebruik te stimuleren als alternatief voor autogebruik. Vanuit de provincie Noord-Brabant worden stimuleringsprogramma's opgezet. O.a. Sjees en Smartway-Z. Deze programmma's richten zich op stimulering van ander gedrag van bewoners en werknemers in de gemeente, fietsen i.p.v. autorijden. Onderdeel van deze campagnes is de benadering van werkgevers. Naast kennis en gedragscampagnes zijn er ook aanpassingen en aanvullingen nodig op de faciliteiten voor fietsers, meer deelfietsen, oplaadpunten, collectief vervoer.  De regionale opgave en zo ook voor onze gemeente is te investeren in het aanleggen van bredere en toegankelijkere (door)fietspaden en het aanpassen het  van bestaande fietspaden. Ook hier geldt reservering van eigen middelen als een van de voorwaarden voor cofinanciering vanuit provinciale of rijksmiddelen. Om die reden zijn deze middeln in de kadernota opgenomen. Voor een optimale inzet van deze middelen is een combinatie mogelijk met de inzet van middelen voor de projectoverstijgende middelen, genoemd onder 11. * ontschotten 3.000 5.000 5.000 5.000
    6.990 12.100 12.100 12.100

Budgetneutraal

Terug naar navigatie - Budgetneutraal

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
uitvoeren Green Deal Met de Industriele Kring is een Green Deal gesloten. Samen met de bedrijven gaan we projecten uitwerken om de bedrijventerreinen te verduurzamen.  -75 -75 -75 -75
uitvoeren Green Deal Met de Industriele Kring is een Green Deal gesloten. Samen met de bedrijven gaan we projecten uitwerken om de bedrijventerreinen te verduurzamen.  75 75 75 75
geurverordening Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geur. We willen dit beleid gaan harmoniseren. 20 0 0 0
geurverordening Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geur. We willen dit beleid gaan harmoniseren. -20 0    
alle gebouwen van het aardgas af In 2045 wil de gemeente klimaatneutraal zijn. Dat betekent ook dat dan alle gebouwen van het aardgas af zijn. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld om dat doel te gaan halen.  1.600 1.600 1.600 1.600
alle gebouwen van het aardgas af In 2045 wil de gemeente klimaatneutraal zijn. Dat betekent ook dat dan alle gebouwen van het aardgas af zijn. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld om dat doel te gaan halen.  -1.600 -1.600 -1.600 -1.600
energiebesparing Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. We gaan ons de komende jaren richten op het isoleren van woningen met de laagste energie labels. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld. -1.130 -500 -200 -200
energiebesparing Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. We gaan ons de komende jaren richten op het isoleren van woningen met de laagste energie labels. Vanuit het rijk worden middelen beschikbaar gesteld. 1.130 500 200 200
geluidverordening Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geluid. We willen dit beleid gaan harmoniseren. 10 0 0 0
geluidverordening Alle vijf de oude gemeenten hadden ander beleid op het gebied van geluid. We willen dit beleid gaan harmoniseren. -10 0 0 0

3.8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma omvat de ruimtelijke beleidsontwikkeling. Hierbij moet worden gedacht aan ruimtelijke plannen, zoals bestemmingsplannen en beleidsontwikkeling op het gebied van wonen, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Daarnaast maken ook de grondexploitatie, de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet en vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) deel uit van dit programma.

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Werken aan een vitaal landelijk gebied De transitie van het landelijk gebied is één van de prioritaire opgaven voor de gemeente. In 2023 wordt een visie vitaal landelijk gebied Land van Cuijk opgesteld. De provincie werkt op dit moment de doelen uit het Nationaal Programma Landelijk gebied (NPLG) uit in een Brabants Programma Landelijk Gebied (BPLG). Voor de realisatie van doelstelling uit de visie en het richtinggevend beleidskader van rijk en provincie is aanvullend budget nodig. Om richting te kunnen geven aan de gewenste ontwikkelingen in het landelijk gebied is het van belang om te weten waar we nu staan. Hiervoor is al veel data aanwezig, die openbaar en vrij toegankelijk is. Andere data moeten we mogelijk zelf verzamelen. Voor een compleet beeld van de huidige staat van de natuur, de kwaliteit van onze lucht en bodem en het aantal bedrijven, dieren en verwachtte ontwikkelingen in de landbouw, is het van belang om al deze data goed te duiden en te analyseren. De expertise hiervoor hebben we op dit moment niet zelf in huis. 450 300 300 300 Nee
Beheerplan Vastgoed Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000,- aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen. 0 50 100 149 Ja
Beheerplan Vastgoed Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient rekening gehouden te worden met een bedrag van € 3.100.000 in de begroting van 2024 en verder. In de voormalige gemeenten was er niet altijd even voldoende inzicht in de onderhoudsstaat van het vastgoed, vandaar dat er momenteel 'slechts' € 1.900.000 beschikbaar is. Dit is te weinig om het huidige vastgoed goed te kunnen beheren en onderhouden, dit maakt dat er jaarlijks € 1.200.000 extra gereserveerd moet worden. 1.200 1.200 1.200 1.200 Nee
  Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak. 0 250 498 744 Ja
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties. 0 383 764 1.140 Ja
Uitvoeringprogramma woonvisie Op basis van de woonvisie wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld. Het gaat in het programma om maatregelen die een bijdrage leveren aan het uitvoeren van de woonvisie die naar verwachting in Q1 van 2024 wordt vastgesteld.   100 100 100 100 Nee
Transitie Landbouw  Transitie van de landbouw is een van de pijlers van de Opgave "Werken aan een Vitaal Landelijk Gebied".  450 450 300 200 Nee
    2.200 2.733 3.262 3.833  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Beheerplan Vastgoed Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000,- aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen. 1.000 1.000 1.000 1.000
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak. 5.000 5.000 5.000 5.000
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties. 5.000 5.000 5.000 5.000
    11.000 11.000 11.000 11.000

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Advisering beleid woonwagens en relatiebeheer (inhuur) Contact met (potentiele) woonwagenbewoners over beleid, standplaatsen, toewijzingsregels etc. 10 10 10 10
ABF en Shintolabs ABF prognose woningbouw-applicatie en dashboard-applicatie via shintolabs. Belangrijk is dat beide producten essentieel zijn voor een goed overzicht en sturing van de gemeente op de woningmarkt 3 3 3 3
    13 13 13 13

3.9 Algemene dekkingsmiddelen, Overhead, VPB en Onvoorzien

Onontkoombare knelpunten

Terug naar navigatie - Onontkoombare knelpunten

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Accountansdienst De aanbesteding van de nieuwe accountantsdienst (BDO) levert een structureel voordeel op. -125 -125 -125 -125 Nee
RBL Laarakker Voor Regionaal Bedrijventerrein Laarakker heeft de gemeente Cuijk destijds borg gestaan voor een lening. Zij ontving daarvoor een jaarlijkse borgstellingspremie als risicodrager. De lening is inmiddels zover afgelost dat het risico niet meer bestaat en de borgstellingspremie daarmee ook niet meer ontvangen wordt. Dit levert een structureel nadeel op. 200 200 200 200 Nee
Informatieveiligheid en privacy (technische maatregelen) Vanuit de Baseline Informatieveiligheid Overheid is de eis dat netwerktoegang tot de IT-omgeving zo wordt versterkt dat alleen apparatuur kan verbinden die daarvoor geautoriseerd is. 75 75 75 75 Nee
Opslagcapaciteit IT-omgeving De opslagcapaciteit van de IT-omgeving moet eerder uitgebreid worden dan voorzien. De datagroei is groter dan de kengetallen waarmee vooraf gerekend is. Dit ondanks toegepaste technische en organisatorische beheersmaatregelen.  0 42 42 41 Ja
Facilitaire zaken Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris.  0 31 30 27 Ja
    150 223 222 218  

Ambities

Terug naar navigatie - Ambities

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Telefooncentrale De huidige telefooncentrale is een voortzetting van één van de bestaande centrales van de voormalige gemeenten. Deze moet contractueel opnieuw worden aanbesteed in 2024. Hierdoor wordt de telefonische dienstverlening verder verbeterd.  0 34 33 33 Ja
    0 34 33 33  

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Investering 2024 Investering 2025 Investering 2026 Investering 2027
Telefooncentrale De huidige telefooncentrale is een voortzetting van één van de bestaande centrales van de voormalige gemeenten. Deze moet contractueel opnieuw worden aanbesteed in 2024. Hierdoor wordt de telefonische dienstverlening verder verbeterd.  160      
Werkplekinrichting De ICT-voorzieningen voor de kantoorwerkplekken dienen vernieuwd te worden. Dit gebeurt bij ingebruikname van het gemeentehuis in Boxmeer. 325      
Uitbreiding Wifi  Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het Wifi-netwerk worden uitgebreid. Daarnaast is er een toename in het gebruik van mobiele apparatuur waardoor het netwerk verdicht moet worden. 40      
Uitbreiding netwerk Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het bekabelde netwerk van de ICT-omgeving worden uitgebreid. 125      
Opslagcapaciteit IT-omgeving De opslagcapaciteit van de IT-omgeving moet eerder uitgebreid worden dan voorzien. De datagroei is groter dan de kengetallen waarmee vooraf gerekend is. Dit ondanks toegepaste technische en organisatorische beheersmaatregelen.  200      
Facilitaire zaken Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris.  2.775      
    3.625 0 0 0

Budgetneutraal

Terug naar navigatie - Budgetneutraal

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Inves- tering
Werkplekinrichting De ICT-voorzieningen voor de kantoorwerkplekken dienen vernieuwd te worden. Dit gebeurt bij ingebruikname van het gemeentehuis in Boxmeer. 0 57 57 56 Ja
Uitbreiding Wifi  Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het Wifi-netwerk worden uitgebreid. Daarnaast is er een toename in het gebruik van mobiele apparatuur waardoor het netwerk verdicht moet worden. 0 10 10 10 Ja
Uitbreiding netwerk Bij de uitbreiding van het gemeentehuis in Boxmeer moet ook het bekabelde netwerk van de ICT-omgeving worden uitgebreid. 0 22 22 22 Ja
Vrijvallende kapitaallasten voor herinvestering In de komende jaren vallen lopende kapitaallasten vrij voor herinvestering in onze IT-omgeving. Deze middelen kunnen gebruikt worden om de structurele (lease)lasten van investeringen in hardware (uitbreiding Wifi gemeentehuis Boxmeer, werkplekinrichting en netwerkuitbreiding gemeentehuis Boxmeer) te kunnen dekken. 0 -89 -89 -88 Nee

Beleidswijzigingen < €50.000

Terug naar navigatie - Beleidswijzigingen < €50.000

bedragen x € 1.000

Onderwerp/beleid Toelichting Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Kleine uitbreidingen software Voor extra modules voor bestaande software binnen ons applicatielandschap. Dit gaat om kleine uitbreidingen minder dan 10.000,- eenmalig en/of 2.500,- structureel, die geen afzonderlijke opname in de Kadernota vereisen, maar die wel de flexibiliteit van de bedrijfsvoering sterk verbeteren, omdat we snel kunnen acteren op wensen/noodzakelijke aanpassingen in ons applicatielandschap. 15 15 15 15
Verhoging kosten gebruik Topdesk (software reserveringen en servicedeskmeldingen) Het licentiemodel van Topdesk is aangepast, waardoor de exploitatielasten stijgen.  Marktverkenning laat zien dat de nieuwe onderhoudsprijs marktconform is en er daarmee geen reden is om een andere aanbieder te contracteren. 30 30 30 30
Mutatiesignalering BGT-BAG-WOZ Voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie (en daarmee samenhangend de BAG en de WOZ) wordt jaarlijks een signalering gedaan op basis van de luchtfoto’s. Dit valt uiteen in drie onderdelen: signalering van de verschillen met afgelopen jaar, classificatie van de gevonden verschillen en inwerken in de BGT. De classificatie wordt vanwege gebiedskennis in eigen beheer uitgevoerd, de andere twee onderdelen worden uitbesteed. De mutatiesignalering verdient zichzelf gedeeltelijk terug, doordat nieuwe waardeverhogende objecten in het kader van de WOZ worden gesignaleerd. 25 25 25 25
Berichtenbox Mijn Overheid Onze inwoners krijgen op dit moment als zij dit hebben aangegeven hun lokale belastingaanslag in de Berichtenbox Mijn overheid. De komende jaren willen we in het kader van digitale dienstverlening ook andere beschikkingen en communicatie aan onze inwoners via de Berichtenbox versturen.  15 15 15 15
Huren In de begroting 2023-2026 is structureel een bedrag opgenomen van € 47.000 aan opbrengst huren. Dit waren huren die voorheen werden ontvangen door de gemeente Mill (Brandweer) en  gemeente Boxmeer (Centrum Jeugd en Gezin). Bij het opstellen van de begroting 2022 Land van Cuijk hadden deze posten geëlimineerd moeten worden. Dit levert een structureel nadeel op van € 47.000 47 47 47 47
    132 132 132 132

Beleidsvoornemens per programma

Terug naar navigatie - Beleidsvoornemens per programma
Per programma geven we inzicht in belangrijke beleidsvisies voor de komende jaren (2024-2027) zoals deze op dit moment bekend zijn. Deze vormen samen met de kadernota 2024.
De kadernota zal samen met de meicirculaire de basis vormen voor de begroting 2024. De beleidsvoornemens zijn onverdeeld in meerdere categorien: onontkoombaar en ambities vanuit het raadsprogramma/coalitieverklaring. Daarnaast staan er per programma beleidsontwikkelingen die budgetneutraal zijn, denk daarbij aan uitvoering van beleid waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt. Ook geven we per programma inzicht in de investeringen. Hierbij willen wij nadrukkelijk aangeven dat het niet vanzelfsprekend is dat alle genoemde beleidsvoornemens ook in de begroting 2024 worden opgenomen.  Hierin worden in de loop van het jaar richting begroting keuzes gemaakt in prioritering, fasering en uitvoering.