2. Openbare ruimte

Mutaties begroting

Terug naar navigatie - Mutaties begroting

In onderstaande tabel worden de mutaties op de begroting voor dit programma weergegeven: 

Omschrijving bedragen x € 1.000
2022 2023 2024 2025
Begrotingsmutatie zonder effect op begrotingssaldo* -36 -36 -36 -36
Mutaties op begrotingssaldo < € 100.000 -68 -114 -112 -112
Integrale mobiliteitsvisie -208      
Verkeer en vervoer -100      
Openbaar groen -110 -30 -30 -30
Totaal mutaties programma 2 -522 -180 -178 -178

*begrotingsmutatie zonder effect op begrotingssaldo zijn mutaties over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze mutaties worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze mutaties is dan ook nihil.
Voor de mutaties van > € 100.000 per beleidsveld wordt een toelichting gegeven.

Toelichting mutaties begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties begroting

Mutaties op begrotingssaldo < € 100.000

Binnen het beleidsveld Verkeer en vervoer zijn voor 2022 de investeringskredieten: openbare verlichting fietsverbinding Beers-Vianen, WIU processen en kleine verkeersmaatregelen en Vervanging komportalen Land van Cuijk opgenomen. Toelichting over deze investeringen kunt u lezen in het hoofdstuk “Investeringen” verder in deze rapportage. De kapitaallasten (rente en afschrijving) die voortvloeien uit deze investeringen starten vanaf 2023 (totaal € 53.000 per jaar). Door deze mutatie presenteert bovenstaande tabel bij “mutaties op begrotingssaldo < € 100.000” gezamenlijk met andere mutaties een bedrag groter dan € 100.000.

Integrale mobiliteitsvisie

Er is een hoge ambitie ten aanzien van mobiliteit, op basis daarvan is er behoefte aan een integrale mobiliteitsvisie waarin ook duurzame vormen van vervoer en slimme deelmobiliteit een plek hebben. De visie geeft een beeld van de gewenste koers voor langere termijn (2023-2040) met een uitvoeringsprogramma, nader uitgewerkt in deelprogramma’s met concrete plannen en projecten. Ook het parkeerbeleid wordt uitgewerkt.

De mobiliteitsvisie kan gezien worden als een harmonisatie van de bestaande Gemeentelijke Verkeer en Vervoer Plannen (GVVP) van de vijf gemeenten en een actualisatie van de ambities en beleid voor toekomstbestendige duurzame mobiliteit. In de integrale mobiliteitsvisie Land van Cuijk werken we samen aan een pakket van maatregelen die de gemeente ook op termijn bereikbaar, veilig, leefbaar, duurzaam en gezond houden.

De kosten hiervan zijn € 100.000 voor de mobiliteitsvisie, € 58.000 voor het parkeerbeleid en € 50.000 voor inhuur om deze harmonisatie te begeleiden. Omdat we zo spoedig mogelijk willen starten met deze visie, is deze opgenomen in deze bestuursrapportage.

Verkeer en vervoer

Voor 2022 is een budget van totaal € 100.000 benodigd voor het opstellen van een aantal plannen:

Voor het Opstellen verlegregeling kabels- en leidingen is een bedrag benodigd van € 25.000. Dit betreft het openbreken van verouderde overeenkomsten met de nutsbedrijven onder welke voorwaarden netbeheerder kosten kunnen verhalen die worden gemaakt bij de uitvoering van werken in de openbare ruimte. Nu worden alle kosten bij de gemeente neergelegd. Met de nieuwe regeling vindt schadevergoeding plaats met in achtneming van de leeftijd van de kabels en leidingen. Uitgangspunt is dat voor kabels en leidingen ouder dan 15 jaar geen schadevergoeding meer wordt betaald. Afhankelijk van de omvang van de werkzaamheden gaat dit om zeer grote bedragen die niet meer voor rekening van de gemeente komen.  

De gemeente beheert de openbare ruimte en werkt bij de uitvoering van projecten in deze openbare ruimte en bij gebiedsontwikkeling samen met nuts- en telecombedrijven. De bestaande overeenkomsten tussen de voormalige gemeenten en de nutsbedrijven zijn gedateerd. Enkel de voormalige gemeente Boxmeer heeft de bestaande contracten opengebroken. Voor het overige deel van het grondgebied van de gemeente land van Cuijk geldt dat vrijwel alle kosten, verbonden aan het verleggen van nutsleidingen die het gevolg zijn van ingrepen in de openbare ruimte, ongeacht de ouderdom van deze leidingen, voor rekening van de gemeente komt. Het is op zich wel redelijk dat een nutsbedrijf recht heeft op een vergoeding als zij haar leidingnet moet aanpassen als gevolg van ingrepen in de openbare ruimte, maar anders dan de huidige contractuele afspraken is het niet redelijk dat de vergoedingsplicht onbeperkt is. Het is niet meer van deze tijd dat een nutsbedrijf aanspraak maakt op een eeuwigdurend recht op ongestoorde ligging. Hiervoor moeten de verouderde contracten worden aangepast. Gezien de juridische procedures heeft dit een doorlooptijd van minimaal 1½ jaar.

Voor het opstellen bestekken voor onderhoud verharding is een bedrag van € 50.000 benodigd. Het (groot)onderhoud van verhardingen wordt middels een raamovereenkomst meerjarig aanbesteed. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen asfalt- en elementenverhardingen. Bestekken dienen daarvoor worden opgesteld en de aanbestedingen moeten worden doorlopen. Het betreft incidentele kosten die 1x per 4 jaar moeten worden  gemaakt. Bij de harmonisatie van de beheerplannen worden deze kosten structureel opgenomen.  

Vanuit burgerparticipatie en het informeren van inwoners wordt een digitale WIU (Werk In Uitvoering) projectenkaart gemaakt. Voor het opstellen van deze digitale projectenkaart is een bedrag benodigd van €  25.000. Het WIU (Werk In Uitvoering)-proces  geeft structuur in de mogelijkheden dat wijk- en dorpsraden zaken kenbaar kunnen maken aangaande wensen en knelpunten in de openbare ruimte. Dit proces is gekoppeld aan de planning & control cyclus, zodat de financiële consequenties in de kaderbrief / bestuursrapportage meegenomen kunnen worden. Hierbij wordt als hulpmiddel een digitale projectenkaart gemaakt waarbij alle werkzaamheden binnen gemeente Land van Cuijk inzichtelijk wordt gemaakt. Met de WIUkaart wordt invulling geven aan de behoefte om (aanstaande) projecten geografisch zichtbaar te maken. Dit zowel voor intern gebruik maar ook met het doel om relevante informatie zo transparant mogelijk extern te delen. Dit zowel naar externe partners zoals de nutsbedrijven, waterschap en ontwikkelaars maar ook richting de inwoners.   

Openbaar groen

Voor openbaar groen is een structureel budget benodigd van € 30.000 en een incidenteel budget van € 80.000, tezamen € 110.000 voor 2022.

Incidenteel budget van € 80.000 is benodigd voor:

Voor de Omgevingswet zijn wij verplicht de bomen op te nemen in de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). Een van de voorwaarde die de BTG vraagt is dat de bomen zo nauwkeurig mogelijk zijn ingemeten, maximale afwijking van 60 cm. Op dit moment is de afwijking groter. Hiervoor is een incidenteel budget benodigd van € 35.000.

Er zijn voor een bedrag van € 45.000 kosten gemaakt ten behoeve van het opruimen van de stormschade in februari 2022. Deze kosten zijn exclusief de herplant. De kosten voor de herplant volgen in de 2e Bestuursrapportage 2022.

Structureel budget van € 30.000 is benodigd voor:

De opname/inspectie EPR (Eikenprocessie rups) was niet binnen alle voormalige gemeenten structureel begroot. Gezien de overlast de afgelopen jaren zien we wel de noodzaak om dit op te nemen. Hiervoor  is een structureel aanvullend budget benodigd van € 30.000.