9. Algemene dekkingsmiddelen

Mutaties begroting

Terug naar navigatie - Mutaties begroting

In onderstaande tabel worden de mutaties op de begroting voor dit programma weergegeven:

Omschrijving bedragen x € 1.000
2022 2023 2024 2025
Begrotingsmutatie zonder effect op begrotingssaldo* 1.598 1.430 1.430 1.430
Mutaties op begrotingssaldo < € 100.000 0 0 0 0
Onroerendzaakbelasting 109 109 109 109
Frictiekosten -12.279 4.093 4.093 4.093
Totaal mutaties programma 9 -10.572 5.632 5.632 5.632

*begrotingsmutatie zonder effect op begrotingssaldo zijn mutaties over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze mutaties worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze mutaties is dan ook nihil.

Voor de mutaties van > € 100.000 per beleidsveld wordt een toelichting gegeven.

Toelichting mutaties begroting

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties begroting

Onroerendzaakbelasting

Door de gemeenteraad is op 10 maart 2022 de verordening onroerendezaakbelasting gemeente Land van Cuijk 2022 vastgesteld.

In het raadsvoorstel is aangegeven dat de opbrengsten OZB € 109.000 zijn verhoogd als gevolg van de beleidskeuze die is genomen in de kaderbrief 2022. De financiële vertaling hiervan vindt bij deze bestuursrapportage plaats.

Frictiekosten

Onder het kopje "Paragrafen" staat een toelichting geven over de frictiekosten. De ontvangen middelen lopen per jaarschijf niet gelijk aan de uitgaven. Per jaarschijf staan nu de begrote bedragen opgenomen. Het verschil met de ontvangen bijdrage van het rijk verloopt via de reserve (zie programma 13).

Resultaat CGM

De jaarrekening van de werkorganisatie CGM 2021 sloot met een voordelig saldo van € 1.472.000 (voor accountantscontrole).

Het saldo van deze jaarrekening wordt vooral veroorzaakt door een aantal grote posten:

  • € 1.600.000 (V) Restant budget inhuur/loonkosten doordat door de vacaturebeheersing vacatures langer open blijven staan. Bovendien hebben we te maken met een moeilijke inhuurmarkt waardoor het niet altijd even eenvoudig was meteen tot inhuur over te gaan. Daarnaast was er in sommige gevallen direct ingehuurd op projecten bij de gemeenten.
  •  € 150.000 (V) vanwege geen toevoeging aan  reserve mobiliteit omdat de lasten waarvoor deze reserve was bedoeld zijn betaald uit het frictiebudget LvC
  • € 170.000 (V) restantbudget voor inhuur jeugd en pilot arbeidsmigranten.
  • € 350.000 (V)lagere lasten bedrijfsvoering, zoals reiskosten, huisvesting, ICT, personeelskosten vanwege de overgang naar Land van Cuijk en i.v.m. corona.
  • € 800.000 (N) afwaardering van activa die niet overgaan naar Land van Cuijk.

Omdat het college van Land van Cuijk wettelijk de rol van het bestuur werkorganisatie CGM heeft overgenomen vindt de vaststelling van deze jaarrekening plaats door het college en niet door de gemeenteraad. De werkorganisatie CGM kan worden gezien als de bedrijfsvoeringorganisatie voor de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert.

Door de herindeling naar het Land van Cuijk zijn een aantal ontwikkelingen voor een verdere optimalisering van de bedrijfsvoering blijven liggen. Voorstel is de volgende bedragen over te hevelen naar 2022:

  • Overheveling budget Inhuur voor jeugd i.v.m. wegwerken van achterstanden € 145.000. Op dit moment zijn we bij Jeugd bezig met het wegwerken van de achterstand rondom onze preventieve trainingen, deze achterstand is opgelopen in Coronatijd. De scholen waren toen een aantal keer gesloten en de rest van het schooljaar mochten er geen externen in de school komen. Het betreft inmiddels meer dan 100 kinderen die op korte termijn getraind moeten worden. Hiermee voorkomen we hopelijk dat er andere hulp voor hen nodig is. Met tijdelijke inhuur kunnen we ervoor zorgen dat de wachtlijsten beperkt blijven.
  • Overheveling budget Pilot ‘handhaving beleid huisvesting arbeidsmigranten € 20.000. De gemeente Cuijk heeft in 2021 besloten in dat jaar een pilot 'handhaving beleid huisvesting arbeidsmigranten' te organiseren in de wijk de Valuwe. In de raadsvergadering van 12 juli 2021 zijn daarvoor reeds de benodigde financiële middelen vrijgemaakt. Onder meer als gevolg van de corona-maatregelen konden de uiteindelijke controles pas in december van dat jaar plaatsvinden, waardoor het traject van juridische handhaving ook is opgeschoven en pas dit jaar (2022) opgepakt kan worden. Gezien de beperkte juridische capaciteit is behoefte aan ondersteuning om de pilot als geheel af te kunnen ronden. Verzoek is om daartoe het toegezegde budget over te hevelen.
  • Voorstel is het resterend bedrag van € 1.307.000 te reserveren als dekking voor de uitgaven die gemaakt worden om de bedrijfsvoering verder te optimaliseren. We willen hier aansluiting zoeken bij de ontwikkelingen zoals worden opgenomen in het Raadsprogramma en de kadernota 2023.