Bestuur
Kernendemocratie
Kernendemocratie, de participatiesamenleving, wordt de komende jaren verder vormgegeven en geïmplementeerd. Hierbij ligt de nadruk op:
-
- Het vertalen van de door de bouwteams opgeleverde kernen CV’s in wijk-/dorps- of uitvoeringsplannen dan wel het realiseren van eenvoudige lokale projecten die voortkomen uit de Kernen CV’s.
- Het verder door ontwikkelen van kernendemocratie waaronder facilitaire ondersteuning van de wijk- en dorpsraden.
- Het organiseren van (thema)bijeenkomsten, ontmoetingen tussen gemeente en kernen, eventueel met behulp van externe expertise.
Communicatie
De inmiddels opgestelde visie op communicatie en het bijbehorende uitvoeringsplan vormen een belangrijke leidraad voor de verdere doorontwikkeling van communicatie. Niet alleen is het vakgebied steeds in ontwikkeling, ook de maatschappelijke behoefte verandert. In onze communicatie sluiten we hier op aan. We gebruiken hierbij steeds een mix van bekende, traditionele kanalen en nieuwe media.
We blijven investeren in toegankelijke online communicatie en dienstverlening door een klantgerichte en toegankelijke website en veelzijdige informatie op social media. Door het uitvoeren van klantonderzoek kunnen we de online diensten steeds gebruikersvriendelijker maken. Ook willen we ervoor zorgen dat meer dienstverlening online beschikbaar komt. Via het ‘newsroom principe’ gaan we ophalen wat er speelt en leeft in onze gemeente (onder andere via de social media kanalen en het KCC). In onze communicatie geven we hier betekenis aan en spelen we hier op in. Voor de nadere positionering van het Land van Cuijk gaan we, in samenwerking met stakeholders, een plan van aanpak uitwerken.
Kabinet
We willen kabinetszaken verder gaan professionaliseren. Hiervoor hebben we een notitie in voorbereiding waarin deze professionaliseringsslag verder wordt uitwerkt en meer concreet wordt gemaakt. Een krachtig kabinet vraagt om extra capaciteit ten opzichte van de eerdere uitgangspunten. Hier zal dan ook een budgetvraag aan verbonden kunnen zijn.
Dienstverlening
De nadruk in het dienstverleningsconcept inclusief het uitvoeringplan ligt op het door ontwikkelen van de dienstverlening. Het continu verbeteren van de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening vraagt om het voortdurend meten op alle contactkanalen,
producten en processen. De antwoorden uit deze verschillende onderzoeken geven waardevolle informatie over de aspecten waarop de organisatie wordt gewaardeerd of waar juist ruimte is voor verbetering. Hiermee kunnen we situationeel op zoek gaan naar waar dienstverlening nog beter kan en tegelijkertijd geeft het inzicht in hoe betrouwbaar, innovatief en wendbaar we zijn. Om deze kernwaarden goed in te kunnen zetten en toe te kunnen (blijven) passen, is het nodig om structureel te investeren in expertise en middelen. Daarnaast is de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en online communicatie van belang.
Bestuurlijke samenwerking
We zijn gestart met een analyse van en advies over bestaande en nieuwe externe bestuurlijke netwerken en overlegstructuren met de georganiseerde stakeholders binnen en buiten de gemeente, op basis van onze ambities en opgaven. Aan de hand van deze Krachtenveldanalyse gaan we bepalen welke samenwerkingsvormen en rollen ons het beste passen.
- Grensoverschrijdende overlast en criminaliteit
We willen de aanpak van de gemeentelijk grensoverschrijdende overlast en criminaliteit continueren, waaronder de problematiek die ontstaat door overlastgevende asielzoekers. Hierbij gaat het over de voortzetting van het, in de samenwerkende gemeenten (Nijmegen, Venray en Land van Cuijk), flexibel inzetbare BOA-team (flying squad). Afgelopen jaar (2021 en tot en met mei 2022) stelde het ministerie van Justitie en Veiligheid hiervoor budget beschikbaar. Inmiddels hebben we de toezegging ontvangen dat vanaf mei weer subsidie kan worden verkregen. De hoogte van het subsidiebedrag en de termijn van besteding van de subsidie zijn nog onbekend.
- De ontwikkeling van een VeiligheidsInformatieKnooppunt
We willen het informatie gestuurd werken op het gebied van veiligheid ontwikkelen. Hierbij is het van belang dat gemeentelijke data wordt ontsloten, gebeurtenissen worden geanalyseerd, signalen en trends bekend zijn en de risico’s van ondermijnend en
crimineel gedrag in beeld worden gebracht. Hiervoor moeten we software gaan aanschaffen en zal een (data-)analist worden aangesteld.
- Camerabewaking bedrijventerreinen
De gemeente wil graag een eenmalige stimuleringsbijdrage geven (45% kosten) voor de Stichting Duurzaam Bedrijven Overleg voor de ondersteuning van de implementatie van camerabewaking op de bedrijventerreinen Saxe Gotha (Boxmeer), Haven Cuijk en de uitbreiding voor De Beierd en ’t Riet (voor de beveiliging van gebouwen, terreinen en personen). Het gaat hierbij niet over het plaatsen van camera’s met als doel de openbare orde te handhaven.
HackShield is een game die jongeren tussen de 8 en 12 jaar en hun omgeving weerbaar maakt tegen cybercriminaliteit. Ze spelen een meeslepend verhaal, leren over online veiligheid, ontdekken wat de gevaren zijn en leren hoe ze zich hier tegen kunnen
wapenen. Daarbij worden ze gestimuleerd hun omgeving (onder meer ouders, grootouders) te betrekken. Met de samenwerkende gemeenten is afgesproken dat we deze bewezen methodiek uiterlijk in het 1e kwartaal van 2023 gaan uitrollen.
- Harmonisatie ambulant jongerenwerk (overlast / leefbaarheid)
We willen komen tot een eenduidige lijn voor de inzet op gesprekken met jongeren op straat. In de voormalige gemeenten werd namelijk verschillend omgegaan met deze inzet (o.a. middels straatcoaches zoals in Boxmeer).
- We willen de gegevens van de tweejaarlijkse veiligheidsmonitor (gemeenten met meer dan 70.000 inwoners worden kosteloos meegenomen) gaan gebruiken voor het inzichtelijk maken van de ontwikkeling van veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente.