2.1 Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Algemene indeling

Terug naar navigatie - Algemene indeling
Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met inwoners en met andere gemeenten, over de ambities ten aanzien van de dienstverlening (zoals de digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken) en over de organisatie van de gemeente.
Ook gaan we in dit programma in op de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg & veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en
andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige en leefbare gemeente. We zetten in op het voorkomen én bestrijden van incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Bestuur
 
Kernendemocratie
Kernendemocratie, de participatiesamenleving, is een uitgangpunt uit het herindelingsadvies en wordt de komende jaren verder ingevoerd. Hierbij is het van belang dat actief de samenwerking met de gemeenschap wordt opgezocht en wordt aangesloten bij de behoefte en de mogelijkheden van deze gemeenschap. Door een samenspel tussen de gemeentelijke organisatie en actieve mensen uit het Land van Cuijk krijgt dit vorm. Kernendemocratie zal hierom een vanzelfsprekendheid in de bedrijfsvoering en het bestuurlijk besluitvormingsproces moeten worden.
 
Communicatie
De gemeente Land van Cuijk wil een toegankelijke en benaderbare gemeente zijn die oog en oor heeft voor wat er speelt en leeft in de kernen. De reeds opgestelde visie op communicatie en het uitvoeringsplan communicatie geven hier richting en uitvoering aan. We vinden het belangrijk om inwoners en ondernemers duidelijk en transparant te informeren over onze dienstverlening, plannen, projecten, procedures en besluiten. We willen communiceren in begrijpelijke taal en gebruiken hiervoor nieuwe en bestaande communicatiekanalen, passend bij de doelgroep en de boodschap. In onze communicatie willen we aansluiten op de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers. We halen de buitenwereld naar binnen en maken dit onderdeel van onze communicatie aanpak. We zijn trots op onze nieuwe gemeente, de 33 kernen en inwoners en ondernemers en dragen dit in onze communicatie, intern en extern, uit.
 
Dienstverlening
Als gemeente Land van Cuijk verbinden we ons aan de kernwaarden betrouwbaar, innovatief en wendbaar. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het imago van de organisatie. Door de kernwaarden in onze dienstverlening toe te passen, blijven we geloofwaardig. Uiteindelijk blijven we op zoek naar manieren waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren.
 
Bestuurlijke samenwerking
Als nieuwe grote(re) gemeente kunnen we meer positie innemen (en dus invloed uitoefenen) in regionale verbanden. Ook biedt het kansen om de meer complexe opgaven met meer expertise en op groter schaalniveau aan te pakken. Om deze ambitie op efficiënte wijze vorm te kunnen geven, is het nodig om inzicht te krijgen in de positie en rol van onze gemeente in de nieuwe context van (boven)regionale samenwerking. Meer specifiek gaat het hierbij om de vraag op welke manier we de samenwerking met stakeholders, binnen en buiten de gemeente, in het fysiek ruimtelijk domein het beste kunnen vormgegeven.
 
Veiligheid
De overheid komt op het brede terrein van veiligheid voor veel en steeds complexer wordende maatschappelijke opgaven te staan. Dit komt mede door maatschappelijke ontwikkelingen van lokaal tot globaal niveau.
 
Internationale ontwikkelingen hebben steeds meer invloed op het leven in ons land. Gebeurtenissen elders in de wereld kunnen direct tot reacties leiden in onze Oost-Brabantse dorpen of steden. Al eerder is geconstateerd dat criminaliteit (maar ook maatschappelijke onrust) niet gebonden is aan lands-, provincie- of gemeentegrenzen. Het overheidsbestuur, Openbaar Ministerie en de politie moeten daarom steeds meer (zowel mono- als multidisciplinair) handelen vanuit het besef dat er in toenemende mate sprake is van onderlinge afhankelijkheid waarbij de partners niet los van elkaar kunnen opereren (waarbij
elke partner zijn eigen bevoegdheden heeft).
 
Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit waren al in opmars voor corona, maar de stijging van deze delicten heeft door de coronapandemie nog een extra ‘boost’ gekregen. Thuiswerken, digitaal vergaderen, webwinkels en corona-apps. Mensen zijn praktisch nonstop digitaal actief en een groot deel van het leven van sommige jongeren speelt zich voornamelijk digitaal af. Digitalisering biedt kansen, maar brengt ook (nieuwe) risico’s met  zich mee. Traditionele vormen van criminaliteit raken steeds meer verweven met digitale criminaliteit. Vrijwel elke vorm van criminaliteit heeft tegenwoordig wel een digitale variant
(vb. babbeltrucs versus whatsapp fraude). Gelet op de complexiteit rondom opsporing en vervolging is het belangrijk dat de kans om slachtoffer te worden, moet worden geminimaliseerd.
 
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid waarschuwt in haar Cybersecuritybeeld van juni 2021 dat cyberaanvallen het zenuwstelsel van de maatschappij aantasten. Door toenemende mondiale spanningen en doordat het een lucratief verdienmodel is, neemt het aantal hacks toe.
 
Ondermijnende criminaliteit is en blijft een groot probleem in ons land en zeker in onze (strategisch gelegen) regio Oost-Brabant. De (criminele) infrastructuur, de strategische ligging, de ervaring met de productie van synthetische drugs, de relatief lage pakkans en het (onjuiste) beeld dat er in ons land licht gestraft wordt, zijn redenen dat internationale bendes Nederland (en ook onze regio) hebben uitgekozen als uitvalsbasis. Kortom: de ondermijnende en ontwrichtende effecten van de georganiseerde criminaliteit zijn moeilijk te overschatten en helaas is de verwachting dat dit niet zal afnemen.
 
Het is onze verantwoordelijkheid om de veiligheid in onze gemeente te bewaken. Mede gezien de hiervoor beschreven ontwikkelingen staan wij daarom, samen met onze interne en externe partners, aan de lat voor onder andere de volgende thema’s:
    • Leefbaarheid
    • Jeugd
    • Ondermijning
    • Zorg en Veiligheid
    • Maatschappelijke onrust
    • Digitale Veiligheid
Hiernaast is vanuit veiligheid ook een rol weggelegd ten aanzien van het AZC en de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne. In de reguliere werkzaamheden blijft ook aandacht voor het opzetten en borgen van onze rampen- en crisesorganisatie.
 
Voor openbare orde en veiligheid zijn de integrale benadering en aanpak van essentieel belang. Hierom wordt voor beleid, projecten en casuïstiek zoveel als mogelijk integraal samengewerkt met interne en externe partners.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Bestuur
 
Kernendemocratie
Kernendemocratie, de participatiesamenleving, wordt de komende jaren verder vormgegeven en geïmplementeerd. Hierbij ligt de nadruk op:
    • Het vertalen van de door de bouwteams opgeleverde kernen CV’s in wijk-/dorps- of uitvoeringsplannen dan wel het realiseren van eenvoudige lokale projecten die voortkomen uit de Kernen CV’s.
    • Het verder door ontwikkelen van kernendemocratie waaronder facilitaire ondersteuning van de wijk- en dorpsraden.
    • Het organiseren van (thema)bijeenkomsten, ontmoetingen tussen gemeente en kernen, eventueel met behulp van externe expertise.
Communicatie
De inmiddels opgestelde visie op communicatie en het bijbehorende uitvoeringsplan vormen een belangrijke leidraad voor de verdere doorontwikkeling van communicatie. Niet alleen is het vakgebied steeds in ontwikkeling, ook de maatschappelijke behoefte verandert. In onze communicatie sluiten we hier op aan. We gebruiken hierbij steeds een mix van bekende, traditionele kanalen en nieuwe media.
We blijven investeren in toegankelijke online communicatie en dienstverlening door een klantgerichte en toegankelijke website en veelzijdige informatie op social media. Door het uitvoeren van klantonderzoek kunnen we de online diensten steeds gebruikersvriendelijker maken. Ook willen we ervoor zorgen dat meer dienstverlening online beschikbaar komt. Via het ‘newsroom principe’ gaan we ophalen wat er speelt en leeft in onze gemeente (onder andere via de social media kanalen en het KCC). In onze communicatie geven we hier betekenis aan en spelen we hier op in. Voor de nadere positionering van het Land van Cuijk gaan we, in samenwerking met stakeholders, een plan van aanpak uitwerken.
 
Kabinet
We willen kabinetszaken verder gaan professionaliseren. Hiervoor hebben we een notitie in voorbereiding waarin deze professionaliseringsslag verder wordt uitwerkt en meer concreet wordt gemaakt. Een krachtig kabinet vraagt om extra capaciteit ten opzichte van de eerdere uitgangspunten. Hier zal dan ook een budgetvraag aan verbonden kunnen zijn.
 
Dienstverlening
De nadruk in het dienstverleningsconcept inclusief het uitvoeringplan ligt op het door ontwikkelen van de dienstverlening. Het continu verbeteren van de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening vraagt om het voortdurend meten op alle contactkanalen,
producten en processen. De antwoorden uit deze verschillende onderzoeken geven waardevolle informatie over de aspecten waarop de organisatie wordt gewaardeerd of waar juist ruimte is voor verbetering. Hiermee kunnen we situationeel op zoek gaan naar waar dienstverlening nog beter kan en tegelijkertijd geeft het inzicht in hoe betrouwbaar, innovatief en wendbaar we zijn. Om deze kernwaarden goed in te kunnen zetten en toe te kunnen (blijven) passen, is het nodig om structureel te investeren in expertise en middelen. Daarnaast is de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en online communicatie van belang.
 
Bestuurlijke samenwerking
We zijn gestart met een analyse van en advies over bestaande en nieuwe externe bestuurlijke netwerken en overlegstructuren met de georganiseerde stakeholders binnen en buiten de gemeente, op basis van onze ambities en opgaven. Aan de hand van deze Krachtenveldanalyse gaan we bepalen welke samenwerkingsvormen en rollen ons het beste passen.
 
  • Grensoverschrijdende overlast en criminaliteit

We willen de aanpak van de gemeentelijk grensoverschrijdende overlast en criminaliteit continueren, waaronder de problematiek die ontstaat door overlastgevende asielzoekers. Hierbij gaat het over de voortzetting van het, in de samenwerkende gemeenten (Nijmegen, Venray en Land van Cuijk), flexibel inzetbare BOA-team (flying squad). Afgelopen jaar (2021 en tot en met mei 2022) stelde het ministerie van Justitie en Veiligheid hiervoor budget beschikbaar. Inmiddels hebben we de toezegging ontvangen dat vanaf mei weer subsidie kan worden verkregen. De hoogte van het subsidiebedrag en de termijn van besteding van de subsidie zijn nog onbekend.

  • De ontwikkeling van een VeiligheidsInformatieKnooppunt
We willen het informatie gestuurd werken op het gebied van veiligheid ontwikkelen. Hierbij is het van belang dat gemeentelijke data wordt ontsloten, gebeurtenissen worden geanalyseerd, signalen en trends bekend zijn en de risico’s van ondermijnend en
crimineel gedrag in beeld worden gebracht. Hiervoor moeten we software gaan aanschaffen en zal een (data-)analist worden aangesteld.
 
  • Camerabewaking bedrijventerreinen
De gemeente wil graag een eenmalige stimuleringsbijdrage geven (45% kosten) voor de Stichting Duurzaam Bedrijven Overleg voor de ondersteuning van de implementatie van camerabewaking op de bedrijventerreinen Saxe Gotha (Boxmeer), Haven Cuijk en de uitbreiding voor De Beierd en ’t Riet (voor de beveiliging van gebouwen, terreinen en personen). Het gaat hierbij niet over het plaatsen van camera’s met als doel de openbare orde te handhaven.
 
  • Hackshield (cybercrime)
HackShield is een game die jongeren tussen de 8 en 12 jaar en hun omgeving weerbaar maakt tegen cybercriminaliteit. Ze spelen een meeslepend verhaal, leren over online veiligheid, ontdekken wat de gevaren zijn en leren hoe ze zich hier tegen kunnen
wapenen. Daarbij worden ze gestimuleerd hun omgeving (onder meer ouders, grootouders) te betrekken. Met de samenwerkende gemeenten is afgesproken dat we deze bewezen methodiek uiterlijk in het 1e kwartaal van 2023 gaan uitrollen.
 
  • Harmonisatie ambulant jongerenwerk (overlast / leefbaarheid)
We willen komen tot een eenduidige lijn voor de inzet op gesprekken met jongeren op straat. In de voormalige gemeenten werd namelijk verschillend omgegaan met deze inzet (o.a. middels straatcoaches zoals in Boxmeer).
 
  • We willen de gegevens van de tweejaarlijkse veiligheidsmonitor (gemeenten met meer dan 70.000 inwoners worden kosteloos meegenomen) gaan gebruiken voor het inzichtelijk maken van de ontwikkeling van veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente.