2.4 Onderwijs

Algemene inleiding

Terug naar navigatie - Algemene inleiding
Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
In de gemeente Land van Cuijk willen wij dat alle kinderen en jongeren zich gezond, kansrijk en veilig ontwikkelen. Om hiervoor optimale en gelijke kansen te geven, is een sterke basis om het kind heen nodig, naast de eigen kracht van kind en gezin. Dit betekent een opvoeden opgroeiomgeving, waarin alle opvoeders samenwerken, elkaar aanvullen en versterken. Waar medeopvoeders zoals familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, sport- en cultuurbegeleiders en waar nodig jeugdzorgwerkers in nauw contact met het kind/gezin en met elkaar staan. Dat bevordert het gewone opgroeien,
ontwikkelen, opvoeden en het hebben van gelijke kansen. Ook kan zo’n sterke basis voorkomen dat normale, doorsnee opgroei- en opvoedvragen escaleren tot (ernstige) problemen.
 
We willen dat leerlingen zoveel mogelijk in de nabijheid van thuis kunnen leren en ontwikkelen. We willen de kansen van kinderen in het onderwijs vergroten en willen inclusief onderwijs bereiken, waarbij alle kinderen (met of zonder beperking) samen kunnen
leren. Oók als een leerling extra of gespecialiseerde ondersteuning nodig heeft. Ouderbetrokkenheid is hierbij van groot belang. Hierover maken we afspraken met de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en de schoolbesturen. We omarmen de
consequentie dat hierdoor nieuwe huisvestingsvraagstukken kunnen ontstaan.
 
We creëren een opgroeiklimaat waarin kinderen en jongeren worden gestimuleerd om talenten te ontwikkelen en kansen te pakken. Dit moet leiden tot toename van de belangrijkste beschermende factoren en afname van de meest relevante risicofactoren in de wijk en bij de leerlingen zelf.
School/kinderopvang is een vind- en werkplek om kinderen en gezinnen te bereiken, elkaar te laten ontmoeten en om hen (laagdrempelig) te ondersteunen waar nodig. De ondersteuning richt zich onder andere op het initiëren en uitvoeren van preventieve activiteiten, signalering, het bieden van (lichte) opvoedondersteuning, tijdelijke praktische hulp, voorlichting, informatie en advies, de verbindende schakel zijn tussen kinderopvang, onderwijs, het vrij-toegankelijk ondersteuningsaanbod, specialistische jeugdhulp en partners in de woonkern. Een sterke verbinding tussen kinderopvang/school en de thuissituatie is het uitgangspunt.
 
We zorgen voor kwalitatief goed en passend onderwijs nu en in de toekomst. De vorming van integrale kindcentra (IKC’s) is belangrijk voor het faciliteren van een positief opvoedklimaat: een eenduidige ontwikkelcontext met doorgaande ontwikkellijnen en optimale samenwerking rond het kind. Tussen gemeente, schoolbesturen en kinderopvang  maken we afspraken over hóe deze IKC’s tot stand komen en wat hierin wederzijdse verwachtingen zijn. Zowel inhoudelijk als financieel. Het primaat voor (inhoudelijke) vorming van een IKC ligt bij kinderopvang en schoolbestuur. De gemeente faciliteert hierbij in adequate huisvesting van integrale kindcentra (opvang en onderwijs), multifunctioneel inzetbare ruimten, verduurzaming van de gebouwen en een gezond binnenklimaat. In de buitenruimte zetten we in op een groene omgeving van kindcentra.
 
Ten slotte heeft de afgelopen periode een explosieve markt laten zien voor wat betreft bouwprijzen. We willen dat we de continuïteit van reeds afgegeven projecten/investeringen kunnen garanderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?
Per kern/IKC willen we een opgroeiklimaat creëren waarin kinderen en jongeren worden gestimuleerd om talenten te ontwikkelen en kansen te pakken. Een kansrijke kern is een kern waarin vrijwilligers, professionals (onder andere scholen, kinderopvang, welzijnswerk, CJG en GGD) en verenigingen met elkaar de verantwoordelijkheid voelen en krijgen om lokaal kansen te creëren voor jongeren. In een kansrijke kern delen inwoners en partners eenzelfde visie op de kern, bieden zij vanuit die visie jeugdigen een uitdagende context en is er een stevig vangnet waarin het CJG het sluitstuk vormt voor jeugdigen en hun ouders.
 
We gaan een nota Sterke Basis voor de Jeugd voorleggen met daarbinnen diverse projecten. Bij deze nota hoort een uitvoeringsagenda op het gebied van onderwijs. We willen hierin extra inzetten op talentontwikkeling en deelname in de samenleving. Bovendien vergroten we de kansen rond het onderwijs, onder andere door mogelijkheden voor een talige
ontwikkeling, ondersteuning en ouderbetrokkenheid.
 
We willen blijven inzetten op een stevig aanbod op het terrein van voor- en vroegschoolse educatie (vve), bieden van onderwijskansen en integrale aanpak van taalondersteuning op basisscholen rondom Nederlands als tweede taal (NT-2).
 
We gaan een visie voorleggen over de manier waarop wij willen omgaan met onze schoolgebouwen/kindcentra: het integraal huisvestingsplan onderwijs. Daaruit vloeit de opgave voort om te komen tot toekomstbestendige en duurzame schoolgebouwen. Deze opgave wordt financieel vertaald en per project aangeboden.
 
Gelet op de gestegen bouwkosten streven we ernaar om een post op te nemen in de begroting om afgegeven projectkredieten op te hogen. Dit betreft ontwikkelingen op het gebied van gemeenschapsaccommodaties, onderwijshuisvesting, sportaccommodaties, cultuuraccommodaties en overig vastgoed.