Duurzaam bereikbaar

Duurzaam bereikbaar

Terug naar navigatie - Duurzaam bereikbaar
De gemeenteraad wil alle beschikbare voorzieningen in onze grote plattelandsgemeente goed en duurzaam bereikbaar houden of maken. Opgaven gaan over het verbeteren van bestaande infrastructuur en hoe we die verduurzamen. We willen dat de gemeente onderzoekt in hoeverre slimme(re) vormen van vervoer en deelvoorzieningen hieraan kunnen bijdragen.
De gemeenteraad realiseert zich dat bij vrijwel alle afwegingen rond mobiliteiten en bereikbaarheid andere partijen betrokken zijn en de besluiten nemen over geld of vergunningen.
    • Het openbaar vervoer is een taak/bevoegdheid van de provincie, mét een specifieke rol voor de gemeente.
    • Rijkswegen vallen onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van I&W. Provinciale wegen, snelfietsroutes en hoofdverbinding fietsroutes zijn de bevoegdheid van de provincie. In het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) zijn projecten en programma’s opgenomen die bestuurlijk zijn afgestemd en waarvoor middelen beschikbaar zijn.
Voor alle projecten waar dit voor geldt, is het van belang dat Land van Cuijk een eigen ‘mobiliteitsvisie’
heeft en eigen budgetten. Een voorwaarde om mee te doen aan dergelijke grensoverschrijdende projecten
is namelijk dat de gemeente een eigen visie heeft en meebetaalt. Aan het opstellen en vaststellen van deze
visie geeft deze raad daarom prioriteit.

(Op weg naar) de gewenste situatie

Terug naar navigatie - (Op weg naar) de gewenste situatie
De gemeenteraad wil dat de gemeente een integrale mobiliteitsvisie maakt:
  • Wij verzoeken het college daarvoor een voorstel te doen.
  • De raad geeft daarbij als uitgangspunten en aandachtspunten mee:
    • De besluiten van voormalige gemeenten (o.a. ontsluiting van Boxmeer West) zijn richtinggevend;
    • we willen actieve mobiliteit (fietsen, lopen) stimuleren;
    • aandacht voor een sluitend openbaarvervoernetwerk en beter openbaar vervoer tussen de dorpen en met de voorzieningen in de steden (dienstregeling op de Maaslijn, ook in de nacht);
    • de oost-west verbinding (bereikbaarheid regio Eindhoven) verbeteren;
    • stimuleren van snelfietsroutes;
    • verbeteren van de infrastructuur voor elektrisch vervoer van zowel auto als fiets (meer laadpalen en ook in kleinere kernen);
    • duurzaam vervoer met andere dan fossiele brandstoffen faciliteren (realiseren en stimuleren van E-HUBS).
  • Deze raad wil bij het ontwikkelen van die visie in elk geval tijdig een kaderstellende discussie (voldoende onderbouwd) voeren over:
    • Het doortrekken van de A77;
    • het al dan niet prioriteit geven aan het langzaam verkeer bij de inrichting van de openbare ruimte en een veilige fietsenstalling bij de stations;
    • de verbetering van de oost-west verbinding, zowel via het openbaar vervoer als met de auto (met name via A73/A50).
We willen bij de totstandkoming van de mobiliteitsvisie eerst werken aan een gedeelde kennisachtergrond.
 
Vooruitlopend op de mobiliteitsvisie wil deze gemeenteraad dat het college:
  • Verkeersknelpunten bij lopende projecten of geplande grotere woningbouwprojecten op korte termijn oppakt; en de raad daarvoor voorstellen voorlegt met een verzoek om krediet indien nodig;
  • voor lopende projecten en op de planning staande grote woningbouwprojecten oplossingen voor een goede ontsluiting ter besluitvorming aan de gemeenteraad voordraagt (in elk geval geldt dit voor Maasbroekse Blokken II, ontwikkelingen op Haven Cuijk en De Kraaijenbergse Plassen);
  • aansluit bij het regionaal overleg over de aanpassing (verbetering van de doorstroming) van de A50.

Samenspel

Terug naar navigatie - Samenspel
We vragen college (in overleg met de griffie) om de raad voor het maken van hun politieke afwegingen in de mobiliteitsvisie, te voorzien van de informatie die nodig is om dat goed te kunnen doen. In een vorm en timing die past bij de dilemma’s (proactief). Ook vragen we hen voor de raad daarbij in beeld te brengen wat de zeggenschap is die ons gemeentebestuur kan hebben op besluiten. Bij het vertalen van de visie in mobiliteitsplannen wil de raad dat inwoners in de kernen passende invloed
krijgen op de maatregelen.