3. Economie, Recreatie en Toerisme

Economie, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Economie, recreatie en toerisme

We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige, vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken.  Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE -2.687 0 -291 -2.977
3.2 Recreatie en Toerisme -1.525 -5 47 -1.483
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -4.137 0 -297 -4.434
Totaal 3.ECONOMIE -8.348 -5 -540 -8.893
Baten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE 202 -10 -9 183
3.2 Recreatie en Toerisme 1.809 5 1.029 2.843
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.721 0 273 3.994
Totaal 3.ECONOMIE 5.731 -5 1.293 7.020

3.1 Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente, recreatie en toerisme en de verschillende werklandschappen, denk aan bedrijventerreinen, buitengebied en centrumgebieden in onze gemeente. In het Land van Cuijk is sprake van een (van oudsher) sterk cluster van bedrijven die (wereldwijd) werkzaam zijn op het gebied van agrarische sector-, food branche- en technologische ontwikkeling. Kernpunt is dat ze ten dienste staan van de primaire sector. Om deze economische kracht te behouden en te versterken is integrale inzet op verschillende thema’s wenselijk. Hierbij moet worden gedacht aan Identiteit, Communicatie en Samenwerking, Ruimte en Infrastructuur, Toekomstbestendige Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs. Regionale en lokale samenwerking dragen bij aan de versterking van economische doelen. 

1. Economie

We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken.  Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis.  

2. Recreatie en Toerisme

Onze gemeente kent een veelzijdig economisch profiel. Daarbinnen vormt recreatie en toerisme een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om deze veelzijdigheid aan economische- c.q. toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten. Doel is meer overnachtingen, mensen die langer blijven, meer uitgeven en verdere groei van dagrecreatie. Dat doen we onder andere door onze kernen aantrekkelijk en bereikbaar te houden, maar zeker ook door de aantrekkingskracht te benutten van ons veelzijdig landschap (o.a. Unesco Maasheggen).

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Arbeidsmarkt en onderwijs

Terug naar navigatie - Arbeidsmarkt en onderwijs

De druk op de arbeidsmarkt is groot. Momenteel is er sprake van enerzijds een tekort aan arbeidskrachten en anderzijds ook een mismatch tussen de vraag en het aanbod. Het Land van Cuijk moet concurreren met andere regio's. De beschikbaarheid van ‘human capital’ is een essentieel onderdeel van economische ontwikkeling. Inzet op versterken, ontwikkelen en aantrekken van talenten op alle opleidingsniveaus en leeftijdscategorieën is van belang voor deze economische ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Identiteit en communicatie

Terug naar navigatie - Identiteit en communicatie

Land van Cuijk heeft unieke, economische kenmerken, die onderscheidend zijn van andere gemeenten. Het positioneren van de gemeente en werken aan de bekendheid, zal leiden tot verdere economische ontwikkeling. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Ruimte en infrastructuur

Terug naar navigatie - Ruimte en infrastructuur

Door de bijzondere kenmerken van het Land van Cuijk, een omvangrijke, hoofdzakelijk landelijke gemeente met 33 kernen met economisch sterke en internationaal vooraanstaande bedrijven, is een unieke, economische propositie op te stellen op het gebied van locatieontwikkeling die onderscheidend is van andere gemeenten. Het is belangrijk om unieke plekken, zowel in stedelijk als buitengebied,  in beeld te brengen en profielen te ontwikkelen die richting geven, maar ook flexibel zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige economie

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige economie

De kansen en mogelijkheden die zich aandienen vanuit de verschillende transities zorgen voor een toekomstbestendige economie en dragen bij aan een vitale en duurzame leefomgeving. De verschillende transities hebben een grote impact op onze gemeenschap maar bevordert ook innovatie en biedt nieuwe werkgelegenheid. Denk aan de mogelijkheden die ontstaan vanuit de energietransitie, digitaliseringstransitie, circulaire transitie en landbouwtransitie. Zo is circulaire economie van belang voor het verminderen van de druk op het milieu, een verbeterde leveringszekerheid van grondstoffen en een betere concurrentiepositie. Om bij te dragen aan de doelstelling van Brabant om 50% circulair te worden, dienen nieuwe mogelijkheden voor bedrijven gefaciliteerd te worden. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE -2.687 0 -291 -2.977
Baten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE 202 -10 -9 183

Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Er zijn geen mutaties met financieel effect boven de € 100.000.

Mutaties zonder effect op begrotingssaldo
In beleidsveld 3.1 hebben voor een bedrag van per saldo € 300.000 nadelig aan wijzigingen zonder effect op begrotingssaldo plaats gevonden. Dit zijn wijzigingen over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze wijzigingen worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze wijzigingen is dan ook nihil. Voor de totaaltabel van deze wijzigingen verwijzen wij u naar financieel perspectief.

3.2 Recreatie en toerisme

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

Onze gemeente kent een veelzijdig economisch profiel. Daarbinnen vormt recreatie en toerisme een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om deze veelzijdigheid aan economische en toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten. Doel is meer overnachtingen, mensen die langer blijven, meer uitgeven en verdere groei van dagrecreatie. Dat doen we onder andere door onze kernen aantrekkelijk en bereikbaar te houden, maar zeker ook door de aantrekkingskracht te benutten van ons veelzijdig landschap (o.a. Unesco Maasheggen).

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
3.ECONOMIE
3.2 Recreatie en Toerisme -1.525 -5 47 -1.483
Baten
3.ECONOMIE
3.2 Recreatie en Toerisme 1.809 5 1.029 2.843

Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Er zijn geen mutaties met financieel effect boven de € 100.000.

Mutaties zonder effect op begrotingssaldo
In beleidsveld 3.2 hebben voor een bedrag van per saldo € 1.077.000 voordelig aan wijzigingen zonder effect op begrotingssaldo plaats gevonden. Dit zijn wijzigingen over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze wijzigingen worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze wijzigingen is dan ook nihil. Voor de totaaltabel van deze wijzigingen verwijzen wij u naar financieel perspectief.

3.3. Bedrijfslocaties

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
3.ECONOMIE
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -4.137 0 -297 -4.434
Baten
3.ECONOMIE
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.721 0 273 3.994

Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Er zijn geen mutaties met financieel effect boven de € 100.000.

Mutaties zonder effect op begrotingssaldo
In beleidsveld 3.3 hebben voor een bedrag van per saldo € 23.000 nadelig aan wijzigingen zonder effect op begrotingssaldo plaats gevonden. Dit zijn wijzigingen over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze wijzigingen worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze wijzigingen is dan ook nihil. Voor de totaaltabel van deze wijzigingen verwijzen wij u naar financieel perspectief.

Investering

Terug naar navigatie - Investering

Onderstaand worden de afwijkingen op investeringen van > € 100.000 of 10% van het investeringsbedrag weergegeven.

Grondaankopen
Er heeft een grondaankoop en ruilverkavelingen plaats gevonden. De aankopen van grond leiden tot een investering en vervolgens activering op de balans met kapitaallasten (alleen rente 1%) voor de exploitatie.
- Perceel Vierlingsbeek Sectie Q 853  ad € 285.000 (ter versterking grondpositie tussen het oorlogsmuseum en het Schaartven);
- Perceel Z 4904, 4921, 4924 en 4212 Vierlingsbeek € 172.350 (ruilverkaveling. In de toekomst zullen deze percelen deels ingericht worden met heggen en omgevormd worden naar natuur en deels blijft geschikt als landbouwgrond). 

3.4 Investeringen

Wat mag het kosten? Lopende investeringen 2023 Programma 3

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten? Lopende investeringen 2023 Programma 3
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 na Zomerrapportage Realisatie 2023 Saldo 2023
Economie
7000574 Veldhekken in het UNESCO Maasheggengebied 2023 -50 0 -50
Recreatie en toerisme
7000570 Initiren toeristische ontwikkeling 2023 -200 0 -200