8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Dit programma omvat de ruimtelijke beleidsontwikkeling. Hierbij moet worden gedacht aan ruimtelijke plannen, zoals bestemmingsplannen en beleidsontwikkeling op het gebied van wonen, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Daarnaast maken ook de grondexploitatie, de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet en vergunningverlening, de Transitie van het Landelijk Gebied én toezicht en handhaving (VTH) deel uit van dit programma. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -8.763 -2.063 426 -10.401
8.2 BOUWEN EN WONEN -11.177 0 361 -10.816
Totaal 8. VHROSV -19.940 -2.063 787 -21.216
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 3.265 2.223 42 5.530
8.2 BOUWEN EN WONEN 9.636 -5 100 9.731
Totaal 8. VHROSV 12.900 2.218 142 15.261

8.1 Ruimtelijke ordening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Omgevingswet

Terug naar navigatie - Omgevingswet

De Omgevingswet treedt op 1 januari 2024 in werking. De invoering heeft een grote impact op onze organisatie. Niet alleen vraagt de wet om een andere manier van werken, ook van initiatiefnemers wordt meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid verlangd. De wet bundelt en moderniseert de regelgeving die betrekking heeft op de fysieke leefomgeving en vereist dat de omgevingsdialoog wezenlijk onderdeel gaat uitmaken van de procedures. De implementatie van de wet in de gemeentelijke organisatie is nagenoeg afgerond. In dat kader is ook een start gemaakt met het opstellen van twee nieuwe wettelijke instrumenten (omgevingsvisie en omgevingsplan). In de geest van deze nieuwe wet wordt gewerkt aan de positionering en profilering van onze gemeente en de maatschappelijke opgaven waarvoor we de komende jaren aan de lat staan. Majeure opgaven in dit verband zijn onder andere woningbouw en de transitie van het landelijk gebied.

Wat gaan we daarvoor doen?

Transitie Landelijk gebied

Terug naar navigatie - Transitie Landelijk gebied

De economische dragers van het buitengebied gaan veranderen. Een goede mix van nieuwe, economische dragers is van belang om het buitengebied toekomstbestendig te maken en een goede verbinding te realiseren met het ecosysteem van Land van Cuijk. Landbouw staat vooral in verbinding met de energieopgave en met de ambities en doelen voor natuur en landschap.  Om de verschillende ambities en doelen te bereiken wordt in eerste instantie een visie voor het buitengebied gemaakt, in samenhang met de omgevingsvisie.  Belangrijk is hierbij de samenwerking en betrokkenheid van (landbouw)ondernemers en relevante  organisaties.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -8.763 -2.063 426 -10.401
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 3.265 2.223 42 5.530

Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Bedrag
Lasten    
Omgevingsvisie 

Voor de omgevingsvisie is in de kadernota 2023 een budget opgenomen op basis van een globale raming. Dit budget blijkt niet toereikend, geen rekening is gehouden met het opstellen van een OER (Omgeving Effecten Rapport) € 90.000. Ook zijn de kosten voor communicatie en participatie  € 10.000 hoger.

-100
Versnelling woningbouw Van de Rijksoverheid is een subsidie ontvangen voor versnelling woningbouw (€ 143.000). Dit leidt tot een raming, zowel aan de baten als lastenkant. -143
Ecologische verbindingszone Graafsche Raam De gemeente draagt in 2023 € 200.000 bij aan de aanleg van de ecologische verbindingszone Graafsche Raam. De besluitvorming vond plaats in 2021 in de voormalig gemeente Cuijk. De middelen zijn destijds in afwachting van de transactie, in de reserve gestort (zie ook baten).   -200
Dotatie voorziening Ruimtelijke kwaliteit (SA) Via het budget Natuur- en landschapsbeleid wordt de bijdrage vanuit Ruimte voor Ruimte kavels van € 1.000.000 gestort in de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit (SA) (zie ook baten). -1.000
Gebiedsprocessen Voor reeds lopende gebiedsprocessen is 2023 een budget geraamd (€ 220.000 per gebiedsproces). Tegenover deze raming staan inkomsten vanuit de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit (SA) en subsidies vanuit de Regiodeal. (zie ook baten). -880
Baten    
Bijdrage  Ruimte voor Ruimte Kavels  In 2021 is een bijdrage ontvangen voor Ruimte voor Ruimte Kavels in voormalig gemeente Sint Anthonis voor € 1.000.000. Op basis van besluitvorming in voormalig gemeente Sint Antonis wordt deze inkomst ingezet voor drie gebiedsprocessen Sint Anthonis. Deze inkomst wordt daartoe gestort in de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit (SA). Dit leidt tevens tot een mutatie aan de lastenkant. 1.000
Beschikking reserve Er wordt € 200.000 onttrokken aan de reserve, t.b.v. de bijdrage aan de aanleg van de ecologische verbindingszone Graafsche Raam (zie ook lasten).    200
Gebiedsprocessen Voor de drie gebiedsprocessen Sint Anthonis, en één gebiedsproces in Mill zijn 2023 de inkomsten begroot. Vanuit de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit SA en de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit Mill (buitengebied) (€ 130.000 per gebiedsproces). Tevens inkomsten uit de Regiodeal (€ 90.000 per gebiedsproces). Totaal € 220.000 per gebiedsproces. Zie ook lasten.  880
Subsidie versnelling woningbouw Van de Rijksoverheid is een subsidie ontvangen voor versnelling woningbouw (€ 143.000). Dit leidt tot een raming, zowel aan de baten als lastenkant. 143

Mutaties zonder effect op begrotingssaldo
In beleidsveld 8.1 hebben voor een bedrag van per saldo € 468.000 voordelig aan wijzigingen zonder effect op begrotingssaldo plaats gevonden. Dit zijn wijzigingen over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze wijzigingen worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze wijzigingen is dan ook nihil. Voor de totaaltabel van deze wijzigingen verwijzen wij u naar financieel perspectief.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Onderstaand worden de afwijkingen op investeringen > € 100.000 of 10% van het investeringsbedrag weergegeven.

Grondaankoop t.b.v. natuurontwikkeling, aanleg bos (kapitaallasten € 4.315 per jaar): 

In maart 2023 is voor natuurontwikkeling grond in Westerbeek ('t Zand) verworven voor € 697.000 (netto € 197.000: Aankoop € 697.000 - Subsidie € 500.000). Deze percelen worden ingezet voor de aanleg van 6.7 ha bos.  Naast de aankoop is er tevens een krediet geraamd van € 167.000 (netto € 67.000: Aanleg € 167.000 - Subsidie € 100.000) voor de aanleg van het bos. Tevens is vanaf de begroting 2023 meerjarig onderhoud verwerkt. Met de inrichting van het bos komen we tot een versterking van het aanwezige bosareaal, ook wordt met de bosaanplant bijgedragen aan het 90.000 bomen initiatief van de gemeente. De realisatie van het bos sluit tevens aan bij de bossenstrategie van de Provincie Noord-Brabant waarin gestreefd wordt naar aanleg van 13.000 ha extra bos. De kosten van de aankoop en aanleg kunnen op basis daarvan grotendeels gesubsidieerd worden op basis van de subsidieregeling natuur van de Provincie Noord Brabant. 

8.2 Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wonen

Terug naar navigatie - Wonen

Het zorgen voor voldoende en geschikte woningen voor alle doelgroepen is een topprioriteit. Er ligt een stevige ambitie om 4.000 nieuwe woningen te realiseren vóór 2030. Dat is een versnelling van 1.250 woningen ten opzichte van de huidige prognose. Daarnaast  zullen we additioneel nog moeten inzetten op tijdelijke woningen voor spoedzoekers. Het  invullen van de opgave is noodzakelijk om het woningtekort op te lossen en de sociale en economische veerkracht te vergroten. De uitdaging daarbij is om nieuwe woonlocaties te zoeken die duurzaam- en klimaatbestendig zijn, goed bereikbaar en gelegen in de nabijheid van voorzieningen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 voor Zomerrapportage Wijziging Zomerrapportage 2023 met effect Wijziging Zomerrapportage 2023 zonder effect Begroting 2023 na Zomerrapportage
Lasten
8. VHROSV
8.2 BOUWEN EN WONEN -11.177 0 361 -10.816
Baten
8. VHROSV
8.2 BOUWEN EN WONEN 9.636 -5 100 9.731

Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Terug naar navigatie - Toelichting mutaties Zomerrapportage 2023

Er zijn geen mutaties met financieel effect boven de € 100.000.

Mutaties zonder effect op begrotingssaldo
In beleidsveld 8.2 hebben voor een bedrag van per saldo € 461.000 voordelig aan wijzigingen zonder effect op begrotingssaldo plaats gevonden. Dit zijn wijzigingen over de programma’s heen zonder financieel effect op het begrotingssaldo. Deze wijzigingen worden gemaakt om de begrotingsposten in het juiste programma op te nemen. Het totaal van al deze wijzigingen is dan ook nihil. Voor de totaaltabel van deze wijzigingen verwijzen wij u naar financieel perspectief.

8.3 Investeringen