We zorgen primair voor goede verbindingen voor fiets en (H)OV en werken aan een verschuiving van autogebruik naar fiets en (H)OV. Om de fietser ruim baan te geven stellen we tegelijkertijd met de mobiliteitsvisie een Fietsagenda 2023 – 2027 op. De fietsinfrastructuur (inclusief laadinfra), stallingen en verkeersveiligheid gaan deel uitmaken van deze agenda. Voor de langere termijn kijken we naar hoogwaardige fietsverbindingen als mobiliteitsoplossing, deze zijn eveneens bouwsteen voor de mobiliteitsvisie.

Kwaliteit (toelichting)

We streven naar een andere kijk op duurzame mobiliteit binnen twee jaar en zichtbare gedragsverandering van 30 % binnen 4 tot 5 jaar.  

Daarbij zie we een principieel minimumniveau van het Openbaar Vervoer als recht in de bereikbaarheidsdiscussie van het platteland. Dit is onze inzet richting de Provincie (als concessiehouder).

Tevens stimuleren we lopen en fietsen, door goede voorzieningen, stimuleringsprogramma's en projecten. Ook gaan we aan de slag met gedragsverandering . Gedragsverandering vergt wel een lange adem en doorzettingskracht. 

We zijn gestart met de fietsagenda 2024 - 2026 en een programma voor gedragsverandering dat meerdere jaren gaat lopen. 

 

Tijd (toelichting)

Fietsagenda 2024-2026:  vanaf eerste kwartaal 2024

Gedragsverandering: looptijd  2024- 2031