Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met de inwoners met andere gemeenten. Het gaat ook over ambities ten aan zien van dienstverlening aan inwoners, op het gebied van digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken maar ook breder. En daarbij hoort een doorkijk naar de organisatie van onze gemeente.
Dit programma gaat ook over de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het Veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige leefgemeente. We voorkomen en bestrijden incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises zo goed mogelijk. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners, om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.
1. Bestuur, Dienstverlening & Veiligheid
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1. Bestuur, Dienstverlening & Veiligheid - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
1 Bestuur & Veiligheid | |||||
1.1 Bestuur | -4.734 | -4.723 | -4.653 | -4.653 | |
1.2 Burgerzaken | -2.153 | -2.328 | -2.109 | -2.109 | |
1.3 Veiligheid | -8.312 | -8.309 | -8.309 | -8.309 | |
Totaal 1 Bestuur & Veiligheid | -15.199 | -15.361 | -15.071 | -15.071 |
1.1 Bestuur
Bestuur
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - BestuurTot het beleidsveld bestuur horen de positionering en de samenwerkingen van de gemeente Land van Cuijk. Zoals hoe we vorm willen geven aan de identiteit van onze gemeente en van haar kernen. En te bepalen wat ons kenmerkt en hoe we ons willen opstellen. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én als partner van inwonersinitiatieven.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
1.1 Bestuur | |||||
Lasten | -4.860 | -4.850 | -4.780 | -4.780 | |
Baten | 126 | 126 | 126 | 126 | |
Totaal 1.1 Bestuur | -4.734 | -4.723 | -4.653 | -4.653 |
1.2 Burgerzaken
Burgerzaken
Terug naar navigatie - 1.2 Burgerzaken - BurgerzakenTot het beleidsveld Burgerzaken horen alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, reisdocumenten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen en het bijhouden van de begraafplaatsadministratie.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.2 Burgerzaken - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
1.2 Burgerzaken | |||||
Lasten | -3.117 | -3.217 | -3.357 | -3.357 | |
Baten | 964 | 888 | 1.248 | 1.248 | |
Totaal 1.2 Burgerzaken | -2.153 | -2.328 | -2.109 | -2.109 |
1.3 Veiligheid
Veiligheid
Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - VeiligheidTot het beleidsproduct Veiligheid horen taken die gerelateerd zijn aan criminaliteit en de preventie daarvan in de gemeente. Ook de kosten voor de brandweer vallen onder dit beleidsveld.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
1.3 Veiligheid | |||||
Lasten | -8.371 | -8.368 | -8.368 | -8.368 | |
Baten | 59 | 59 | 59 | 59 | |
Totaal 1.3 Veiligheid | -8.312 | -8.309 | -8.309 | -8.309 |
1. Verbonden partijen
Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)
Terug naar navigatie - 1. Verbonden partijen - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De ambities van het BHIC liggen vast in een beleidsvisie. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot: de elektronische opslagplaats van de digitale bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.
Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)
Terug naar navigatie - 1. Verbonden partijen - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De strategische bestuursconferentie van april 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023. De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities. Deze tien opdrachten uit het Beleidsplan 2020-2023 ‘Samen Veiliger’ staan in 2022 centraal. Omdat de opdrachten niet statisch zijn, zijn deze – waar nodig – aangescherpt, zonder de koers te wijzigen. In 2021 is de tussentijdse evaluatie van het beleidsplan uitgevoerd.
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Terug naar navigatie - 1. Verbonden partijen - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant NoordoostBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch en omgeving.
De fusie heeft geen gevolgen voor de kerntaken en werkwijze van het Veiligheidshuis. De meerwaarde komt tot uitdrukking door:
- minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken;
- versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid;
- verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.
Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het nieuwe samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casuïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.
Bank Nederlandse gemeenten
Terug naar navigatie - 1. Verbonden partijen - Bank Nederlandse gemeentenBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank (hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten).