6. Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Overzicht verbonden partijen:

Gemeenschappelijke regeling

Programma

Gemeenschappelijke regeling

Vennootschappen en coöperaties

Stichtingen en verenigingen

Euregio Rijn-Waal

 

X

 

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

 

X

 

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

 

X

 

 

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

 

X

 

 

GGD Hart voor Brabant

 

X

 

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

 

X

 

 

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

 

X

 

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

 

X

 

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

 

X

 

 

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

 

X

 

 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

 

 

 

X

Bank Nederlandse gemeenten

 

 

X

 

Brabant Water

 

 

X

 

Agrifood Capital

 

 

 

X

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

 

 

X

 

Enexis Holding N.V. 

 

 

X

 

Op het moment van schrijven van deze begroting zijn de verantwoordelijk bestuurders voor de gemeenschappelijke regelingen nog niet bekend. Deze zijn in deze begroting daarom nog niet ingevuld.

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - Euregio Rijn-Waal

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.euregio.org/ 

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ca. 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

     

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

24.498

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Algemene informatie

Programma:

 

7. Milieu

URL:

 

https://www.odbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.

De belangrijkste risico's

Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de ODBN uitgevoerd.
Hierbij zijn alle financiële risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico wordt daardoor bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is uitgegaan van het principe dat de financiële impact in één jaar vermenigvuldigd is met 2, vanuit het principe dat 2 jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico. Ten opzichte van de vorige presentatie bij de jaarrekening 2020 zijn er geen wijzigingen doorgevoerd aangezien dezelfde inventarisatie is gebruikt.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

3.424.772

Eigen vermogen per 1-1

8.575.000

7.971.300

8.147.900

Eigen vermogen per 31-12

9.844.000

8.147.900

8.185.700

Vreemd vermogen per 1-1

11.518.000

5.594.400

5.310.900

Vreemd vermogen per 31-12

8.628.000

5.310.900

5.048.100

Resultaat

1.779.000

 

106.200

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Algemene informatie

 

Programma:

6. Sociaal domein

 

URL:

 

https://www.wvs-nb.nl

 

Verantwoordelijk bestuurder:

   

Bestuurlijk vervanger:

   

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

 

Bestuurlijk belang

 

Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.

 

Openbaar belang

 

Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.

 

De belangrijkste risico's

De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

25.273

Eigen vermogen per 1-1

26.967.900

27.359.000

26.803.600

Eigen vermogen per 31-12

26.803.600

26.968.000

26.803.600

Vreemd vermogen per 1-1

3.123.000

5.422.000

2.310.200

Vreemd vermogen per 31-12

2.310.200

3.123.000

2.310.200

Resultaat

0

 

0

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Algemene informatie

 

Programma:

  1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid
 

URL:

 

https://www.bhic.nl

 

Verantwoordelijk bestuurder:

   

Bestuurlijk vervanger:

   

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

 

Bestuurlijk belang

 

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

 

Openbaar belang

 

Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.  

 

De belangrijkste risico's

 

Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd.

 

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

334.500

Eigen vermogen per 1-1

915.458

1.195.000

418.100

Eigen vermogen per 31-12

1.169.576

1.415.600

418.100

Vreemd vermogen per 1-1

3.806.590

1.080.500

1.792.500

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

 

6. Sociaal domein

 

URL:

 

https://www.ggdhvb.nl

 

Verantwoordelijk bestuurder:

   

Bestuurlijk vervanger:

   

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

 

Bestuurlijk belang

 

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

 

Openbaar belang

 

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 24 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- jeugdgezondheid;
- gezondheidsbescherming;
- gezondheidsbevordering en leefstijl;
- monitoren, signaleren en advies;
- toezicht houden;
- publieke gezondheid bij rampen en crisis;
- openbare geestelijke gezondheidszorg.

 

De belangrijkste risico's

  • Coronacrisis: De coronapandemie legt een groot beslag op de uitvoeringscapaciteit van de GGD en het coronavirus laat ook zijn sporen na bij de medewerkers; ze strijden al ruim een jaar in de frontlinie en in de spotlights wat zorgt voor mentale belasting.
  • Coronacrisis: Het is nog onzeker wát de effecten zijn op publieke gezondheid als de coronacrisis is beslecht, maar dát ze er in meer of minder mate zullen zijn staat vast. Mogelijk vraagt dit ook om een structurele aanpassing van een aantal van de taken op het vlak van gezondheidsbescherming en -bevordering, waarmee dit wel financiële gevolgen heeft die drukken op de exploitatie.
  • Coronacrisis: door grote onzekerheid over de mate waarin de taak van de GGD in de beheersing en bestrijding van het coronavirus nog doorloopt in 2022, die de GGD uitvoert in opdracht van de minister van VWS, is daar in de begroting 2022 nog geen rekening mee gehouden.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

3.062.454

Eigen vermogen per 1-1

8.528.000

8.799.000

6.355.000

Eigen vermogen per 31-12

7.820.000

7.349.000

5.935.000

Vreemd vermogen per 1-1

8.371.000

7.383.000

12.112.000

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

 

https://www.vrbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.

De belangrijkste risico's

De Veiligheidsregio Brabant-Noord presenteert een incidenteel sluitende begroting voor de jaren 2022 en 2023. Een risico dat wordt voorzien is de mogelijke wijziging van de rechtspositie van de brandweervrijwilligers.

           

Financieel belang

Begroting 2022 is gebaseerd op begroting VRBN 2022.

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

5.426.771

Eigen vermogen per 1-1

10.276.000

   

Eigen vermogen per 31-12

10.977.00

   

Vreemd vermogen per 1-1

27.336.000

   

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Algemene informatie

 

Programma:

6. Sociaal domein

 

URL:

 

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

 

Verantwoordelijk bestuurder:

   

Bestuurlijk vervanger:

   

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

 

Bestuurlijk belang

 

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

 

Openbaar belang

 

De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Land van Cuijk.

 

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

68.725

Eigen vermogen per 1-1

784.518

837.167

784.519

Eigen vermogen per 31-12

789.208

837.167

784.519

Vreemd vermogen per 1-1

818.769

522.000

680.000

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Algemene informatie

Programma:            

 

4. onderwijs

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is centrumgemeente. Daarnaast is de wethouder onderwijs uit elke betrokken gemeente vertegenwoordigd in het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs dat jaarlijks advies uitbrengt aan de centrumgemeente over de uitvoering van de toezichthoudende taken.

Openbaar belang

Het bestuur van het openbaar onderwijs is ondergebracht bij deze stichting heeft de gemeente op grond van artikel 48 van de Wet op het primair onderwijs een toezichthoudende taak ten aanzien van het openbaar onderwijs. Het toezicht beperkt zich tot de in de wet genoemde taken.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

Voor de uitvoering van de toezichthoudende taken en het secretariaat van het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs door de centrumgemeente verstrekt elke deelnemende gemeente een gelijke bijdrage.

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

812

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Algemene informatie

Programma:

4. Onderwijs

URL:

 

https://www.rblbno.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een MBO-diploma op minimaal MBO-niveau 2.

 

De belangrijkste risico's

Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

 

 

211.720

Eigen vermogen per 1-1

350.380

350.380

258.704

Eigen vermogen per 31-12

390.765

258.704

258.704

Vreemd vermogen per 1-1

niet van toepassing

   

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal Domein

URL:

 

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
  • het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
  • het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
  • het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

De belangrijkste risico's

  • Personeel: Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.

Financieel belang

De begroting is sluitend. De begroting 2021 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

13.670.000

14.009.000

13.664.000

Eigen vermogen per 31-12

13.738.000

13.970.000

13.406.000

Vreemd vermogen per 1-1

25.506.000

30.687.000

27.771.000

Vreemd vermogen per 31-12

25.744.000

29.087.000

26.021.000

Resultaat

173.720

 

0

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en Veiligheid

URL:

 

https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Vereniging

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

Openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.

Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.  
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:

  1. procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
  2. adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
  3. signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.

De belangrijkste risico's

Bijdrage beheerkosten
De gemeente ’s-Hertogenbosch neemt van 2019 t/m 2022 de beheerkosten voor haar rekening. In 2022 zullen hier, ter voorbereiding op het opstellen van de begroting 2023, nieuwe afspraken over gemaakt moeten worden. Mogelijk wordt de gemeentelijke bijdrage als gevolg van deze nieuwe afspraken vanaf 2023 hoger. 

Bank Nederlandse gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse gemeenten

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

 

https://www.bng.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

 

Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).

De belangrijkste risico's

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.

 

 

Financieel belang

De gemeente heeft aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Eigen vermogen per 1-1

4.887.000.000

   

Eigen vermogen per 31-12

5.097.000.000

   

Vreemd vermogen per 1-1

144.802.000.000

   

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

 

https://www.brabantwater.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

De gemeente is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.

 

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

 

URL:

 

https://www.agrifoodcapital.nl

 

Verantwoordelijk bestuurder:

   

Bestuurlijk vervanger:

   

Soort verbonden partij:

Stichting

 

Bestuurlijk belang

 

Vertegenwoordigd in …. Bestuur door ….. Vertegenwoordigd in …. Bestuur door …..

 

Openbaar belang

 

De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.

 

De belangrijkste risico's

Geen.

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

 

http://www.laarakker.com

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

CV

Bestuurlijk belang

Het bestuur van RBL B.V. wordt te allen tijde gevormd door twee statutair directeuren. Een directeur is benoemd op voordracht van de gemeente Cuijk en de andere directeur wordt op voordracht van BNG Gebiedsontwikkeling B.V. benoemd.

RBL B.V. is beherend vennoot van RBL C.V. Besluiten van de RBL C.V. betreffende daden van beschikking of beheer worden genomen door het bestuur van de RBL B.V. De gemeente Cuijk heeft stemrecht als commanditaire vennoot van RBL C.V. Bepaalde te nemen directiebesluiten hebben voorafgaande goedkeuring van de raad van commissarissen nodig, respectievelijk de algemene vergadering van aandeelhouders van de RBL B.V. De raad van commissarissen van RBL B.V. evenals de vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders is paritair samengesteld. Er zijn evenveel commissarissen en vertegenwoordigers op voordracht van de gemeente Cuijk als op voordracht van BNG Gebiedsontwikkeling B.V. Leidende kaders zijn vervat in een tussen partijen gesloten samenwerkingsovereenkomst

Openbaar belang

Behoud en bevordering van werkgelegenheid middels realisatie van een bedrijventerrein.

De belangrijkste risico's

De gebruikelijke risico’s bij dit soort participaties en grondexploitaties.

Financieel belang

De gemeente brengt grond (tegen boekwaarde) en eigen vermogen in. De private ontwikkelpartner (BNG Gebiedsontwikkeling B.V.) en de gemeente Cuijk brengen ieder voor 50% eigen vermogen in.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

 

https://www.enexisgroep.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Als gevolg van de invoering van de wet Onafhankelijk netbeheer in Nederland is Essent gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie­ en leveringsbedrijf per 30 juni 2009. Op basis van de wet worden de publieke aandeelhouders van Essent N.V. voor exact hetzelfde aandelenpercentage aandeelhouder van Enexis. De vennootschap heeft ten doel:

•           het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water;

•           het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie;

•           het doen uitvoeren van alle taken die ingevolge de elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan een netbeheerder zoals daarin bedoeld;

•           het binnen de wettelijke grenzen ontplooien van andere operationele en ondersteunende activiteiten. De provincies en gemeenten trachten met hun aandeelhouderschap de publieke belangen te behartigen.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Het financiële belang bij effectenbezit in het algemeen is het risico van koersschommelingen en/of winstdalingen (daling dividend). De gemeente bezit aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel.