1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wij staan voor transparant en verantwoordelijk bestuur. Feedback is welkom en we leggen verantwoording af aan inwoners en stakeholders. We communiceren duidelijk over beleidsbeslissingen, geven helderheid over de besteding van publieke middelen en bevorderen een integere cultuur.

Een ander onderdeel van het programma is klantgerichte dienstverlening. Vanaf 2025 doen we dit vanuit het ver(nieuw)bouwde gemeentehuis. Door ons tevredenheidsonderzoek is vastgesteld wat beter kan. We kiezen klantgemak als leidend principe voor onze dienstverlening. Op basis hiervan ontwikkelen we klantbeloften. Met deze klantbeloften stellen we normen op voor klantgerichter werken. We gaan diensten digitaliseren, bereikbaarheid verbeteren en ondersteuning op maat bieden aan inwoners, bedrijven en instellingen. We spelen zo meer in op hun behoeften.

Kernendemocratie is ook onderdeel van dit programma. Dit is het op kern-, wijk- en buurtniveau betrekken van inwoners bij het inrichten van hun eigen leefomgeving. Vanuit alle kernen zijn we makkelijk benaderbaar en de lijntjes naar ons als gemeente zijn kort. Geen enkele kern is hetzelfde en daarom is maatwerk essentieel. We maken zoveel mogelijk keuzes samen met inwoners. Behoeften en vragen van inwoners staan hierbij centraal. Er is ruimte voor initiatieven van inwoners. 

Het programma zet ook in op het waarborgen van veiligheid en leefbaarheid. Bijvoorbeeld op het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, overlast en onveilige situaties, ondermijning, het bevorderen van sociale cohesie en het versterken van samenwerking tussen gemeente, politie en andere partners.

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Tot het beleidsveld Bestuur horen de positionering en de samenwerkingen binnen de gemeente. Hoe geven we vorm aan de identiteit van onze gemeente? Wat kenmerkt ons? Hoe willen we ons opstellen? Maar ook hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen. Het gaat vooral om hoe we ons opstellen naar inwoners met onze dienstverlening én hoe we omgaan met inwonersinitiatieven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.1.1 Aandacht voor het herdenken, waarderen en vieren van onze vrijheid.

Terug naar navigatie - 1.1.1 Aandacht voor het herdenken, waarderen en vieren van onze vrijheid.

In september 2024 start de viering van 80 Jaar Vrijheid in Noord-Brabant en Gelderland. In mei 2025 vieren we de 80-jarige landelijke bevrijding. Zowel in 2024 als in 2025 worden rond deze mijlpaal in Land van Cuijk diverse activiteiten georganiseerd. Voor het overgrote deel door onze inwoners zelf, een enkele keer door de gemeente. We vinden het herdenken, waarderen (ook van onze veteranen) en vieren van onze vrijheid tenslotte belangrijk.
Met het ondersteunen en deels organiseren van de activiteiten, willen we het volgende bereiken.

  • We staan stil bij de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog en herdenken allen die zijn omgekomen.
  • We waarderen en erkennen onze veteranen.
  • We maken onze inwoners bewust van de waarde van vrijheid en we vieren onze vrijheid.
  • We profileren Land van Cuijk als ‘Streek met een historie om te gedenken’.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.2 Door ontwikkelen van kernendemocratie

Terug naar navigatie - 1.1.2 Door ontwikkelen van kernendemocratie

Onze focus is gericht op het aansluiten op de behoeften en de mogelijkheden van de kernen. Maatwerk leveren en aansluiten op de identiteit van iedere kern staat centraal. Niet alleen de inwoners en verenigingen, maar ook de wijk- en dorpsraden spelen een belangrijke rol als het gaat om kernendemocratie (dorps-en buurtkracht). We maken hierbij gebruik van de kennis, kunde en kracht van inwoners. Deze relatie (samenspel) tussen gemeente en gemeenschap is essentieel voor het komen tot breed gedragen plannen en beleid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1.3 Sterk positioneren van Land van Cuijk als gebied

Terug naar navigatie - 1.1.3 Sterk positioneren van Land van Cuijk als gebied

Voor de nadere positionering van het gebied Land van Cuijk gaan we, in samenwerking met stakeholders, een creatief concept, plan van aanpak en uitvoeringsplan uitwerken.  Met gebiedsmarketing willen we laten zien wat het gebied Land van Cuijk in huis heeft. Hiermee gaan we de aantrekkingskracht op de doelgroepen toeristen, recreanten, (nieuwe) inwoner en ondernemers vergroten. Zo dragen we bij aan de ambities op het gebied van Toerisme en Recreatie, Wonen en Economie. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027  2028 Investering
Verkiezingen gemeenteraad 2026 Opkomstbevordering gemeenteraadsverkiezingen. Exclusief verkiezingsborden. De opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen staat onder druk. Met gerichte maatregelen beogen we een hogere opkomst bij de verkiezingen. De gemeente doet dit samen met de voorzitters van de politieke partijen. Er wordt een plan van aanpak (inclusief begroting) voorbereid. Budgetvraag is in lijn met budget herindelingsverkiezingen 2021. 5 35 0 0 Nee
Totaal   5 35 0 0  

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Het beleidsveld Burgerzaken omvat de uitvoering van administratieve taken en diensten die gericht zijn op de registratie van belangrijke levensgebeurtenissen, van wieg tot en met graf, en het verstrekken van identiteitsdocumenten en verklaringen aan inwoners. Burgerzaken speelt een essentiële rol in het waarborgen van de rechten van burgers en het bieden van toegang tot belangrijke overheidsdiensten. We voorzien onze afnemers (zoals belastingdienst en pensioenfondsen) van gegevens uit de Basis Registratie Persoonsgegevens (de BRP). Daarnaast vervult Burgerzaken een belangrijke rol bij het handhaven van de integriteit van persoonsgegevens. We zijn verantwoordelijk voor het verkiezingsproces.

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen om te kunnen wonen, werken, verblijven en recreëren. We willen als gemeente in staat zijn om veiligheidsproblematiek zo aan te pakken dat preventie, zorg en repressie met elkaar in balans zijn. Dit doen we met collega’s, veiligheidspartners, inwoners en ondernemers. We richten ons op leefbaarheid, jeugd, ondermijning, zorg en veiligheid, maatschappelijke onrust en digitale veiligheid. Ook hebben wij een rol ten aanzien van het AZC en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tevens is er aandacht voor het opzetten en borgen van onze rampen- en crisisorganisatie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.3.1 Veiligheid verankeren in buurten, wijken en kernen

Terug naar navigatie - 1.3.1 Veiligheid verankeren in buurten, wijken en kernen

We willen (grootschalige) incidenten, verstoringen en ondermijnende acties voorkomen en bestrijden. We streven naar een goede balans tussen preventie, zorg en repressie. De weerslag zien we dan terug in het behouden maar liever nog verbeteren van het veiligheidsgevoel van inwoners. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.2 Ondermijning terugdringen

Terug naar navigatie - 1.3.2 Ondermijning terugdringen

We willen de aanpak om ondermijning terug te dringen een stap verder brengen door het uitbreiden van instrumenten, het vergroten van weerbaarheid en het opstellen van een uitvoeringsbeleid mensenhandel. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.3 Veilig woon- en leefomgeving creëren

Terug naar navigatie - 1.3.3 Veilig woon- en leefomgeving creëren

We willen een veilig woon- en leefomgeving creëren voor iedereen in onze gemeente. Wie signalen van onveiligheid herkent kan het verschil maken voor zichzelf en zijn of haar omgeving. Op deze manier vergroten we weerbaarheid en werken we samen aan een veilige woon- en leefomgeving. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.5 Digitale weerbaarheid vergroten

Terug naar navigatie - 1.3.5 Digitale weerbaarheid vergroten

We willen dat inwoners en ondernemers digitaal weerbaar zijn. Traditionele vormen van criminaliteit raken steeds meer verweven met digitale criminaliteit. Er is een verschuiving zichtbaar van traditionele criminaliteit naar criminaliteit waarbij internet wordt gebruikt. Door de mondiale spanningen en doordat het een lucratief verdienmodel is, neemt het aantal hacks en cyberaanvallen toe. De komende jaren zullen we steeds vaker worden geconfronteerd met nieuwe vormen van gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime die momenteel nog niet bekend zijn. Door kwetsbare groepen (b.v. ouderen en jeugd) goed te informeren kan slachtofferschap verlaagd worden.  

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.6 Maatschappelijke onrust terugdringen

Terug naar navigatie - 1.3.6 Maatschappelijke onrust terugdringen

Er zijn verschillende vormen van maatschappelijke onrust. Uiteenlopend van vreedzame en kleinschalige demonstraties tot radicale, strafbare en grootschalige acties. Kritische geluiden zijn essentieel voor de democratie en rechtsstaat, maar worden problematisch als de grenzen van de wet niet worden nageleefd. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.7 Gemeentelijke opvang Oekraïners

Terug naar navigatie - 1.3.7 Gemeentelijke opvang Oekraïners

De oorlog in Oekraïne is nog niet ten einde. De EU-lidstaten hebben in september 2023 besloten om de huidige Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) met een jaar te verlengen, tot en met 4 maart 2025. Hierdoor kunnen vluchtelingen uit Oekraïne tot 4 maart 2025 in Nederland blijven. Het kabinet werkt momenteel strategische beleidskeuzes uit voor het verblijf en de terugkeer van Oekraïense vluchtelingen na 4 maart 2025. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.8 Kwaliteit van opvang van zwerfdieren borgen

Terug naar navigatie - 1.3.8 Kwaliteit van opvang van zwerfdieren borgen

Stichting Hokazo verzorgt al meer dan 25 jaar de opvang van (zwerf)dieren in de regio. De stichting doet dit voor de gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst en Meijerijstad. We willen de kwaliteit van de opvang van zwerfdieren in onze gemeente borgen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
1.3.8. Kwaliteit van opvang zwerfdieren
borgen
Om het negatieve exploitatieresultaat van Hokazo om te zetten in een positief resultaat hebben de betrokken gemeenten besloten in te stemmen met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage in 2024. Voor 2025 en verder wordt een verdere structurele verhoging
verwacht voor de medische kosten van de opgevangen zwerfdieren. Echter hierover is nog geen bestuurlijk besluit genomen, dit  besluit wordt voor de zomer van 2024 nog verwacht.
65 65 65 65 Nee
Totaal   65 65 65 65