8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Dit programma gaat over de ruimtelijke beleidsontwikkeling in alle faciliteiten. Ook volkshuisvesting en wonen hoort hierbij. Concrete voorbeelden hiervan zijn de omgevingsvisie en ruimtelijke plannen. De omgevingswet is 1 januari 2024 in werking getreden. Begin 2025 stellen we onze omgevingsvisie vast. Ook zijn we bezig met het komen tot één omgevingsplan voor de gemeente Land van Cuijk. Bij het tostandkomen van de Omgevingsvisie dienen alle sectorale visies als bouwsteen en worden vraagstukken integraal benaderd. Het oplossen van het woningtekort heeft prioriteit, daar zetten we vol op in. Daarnaast maken ook grondexploitatie, vergunningverlening, Transitie Landelijk Gebied én toezicht en handhaving (VTH) onderdeel uit van dit programma. 

8.1 Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening

Tot dit beleidsveld horen ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen en faciliterend grondbeleid. We richten ons op het afstemmen van ruimtelijke ontwikkelingen op de unieke kwaliteiten van het gebied. Ook het toevoegen van ruimtelijke kwaliteit en het ontwikkelen van kaders is daarbij belangrijk. We maken de omslag naar het werken onder de omgevingswet. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

8.1.1 Transitie naar een Vitaal Landelijk Gebied

Terug naar navigatie - 8.1.1 Transitie naar een Vitaal Landelijk Gebied

De ontwikkelingen in de agrarische sector, behoefte aan duurzame energie klimaat(adaptatie) en de verbetering van de natuur en biodiversiteit vragen om een ingrijpende transitie van het landelijk gebied. Deze transitie is één van onze prioritaire opgaven. 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.2 Vastgoed goed en duurzaam onderhouden en beheren

Terug naar navigatie - 8.1.2 Vastgoed goed en duurzaam onderhouden en beheren

De gemeente Land van Cuijk wil met toekomstbestendige gebouwen werken aan sociale samenhang en leefbaarheid in de kernen. Eigendom van vastgoed is geel doel op zich. Het uitgangspunt is dat vastgoed moet bijdragen aan het behalen van gemeentelijke (beleids)doelstelling, en aansluit op de behoefte van de samenleving. Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden gaan we vastgoed goed en duurzaam onderhouden en beheren. 

Met maatschappelijk vastgoed hebben we het bijvoorbeeld over het huisvesten van sport-, cultuur-, recreatie-, welzijns-, en onderwijsactiviteiten. Ook het huisvesten van de ambtelijke organisatie hoort daarbij. Vastgoed wordt ook ingezet om (toekomstige) ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken (strategisch vastgoed). Met goed beheer wordt de kwaliteit van gemeentelijke gebouwen bewaakt en kosten die nodig zijn om het vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.3 Verduurzamen maatschappelijk vastgoed

Terug naar navigatie - 8.1.3 Verduurzamen maatschappelijk vastgoed

In het raadsprogramma (dRaad) is de ambitie uitgesproken dat onze eigendommen (gebouwen, wagen- en machinepark) zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in 2030, verduurzaamd zijn. Nederland moet energiezuiniger worden. Gemeenten hebben een belangrijke rol in de energietransitie waarin de overgang naar een energie neutrale samenleving centraal staat. Naast de voorbeeldrol die we in dit kader hebben, bestaat ook de wettelijke verplichting om de gemeentelijke vastgoedportefeuille te verduurzamen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.4 Nieuw integraal omgevingsplan

Terug naar navigatie - 8.1.4 Nieuw integraal omgevingsplan

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Vanaf dat punt zijn alle (circa 900) bestemmingsplannen, enkele verordeningen en ‘Bruidsschatregels’ van het Rijk ons omgevingsplan. We hebben tot 1-1-2032 de tijd om deze tijdelijke onderdelen om te vormen tot een integraal omgevingsplan. Hiermee maken we de omslag naar het werken onder de Omgevingswet. Het vooruitzicht is dat de dienstverlening bij o.a. vergunningverlening daardoor zal verbeteren.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.5 Ontwikkelingen afstemmen op de unieke kwaliteiten van het gebied

Terug naar navigatie - 8.1.5 Ontwikkelingen afstemmen op de unieke kwaliteiten van het gebied

Vrijwel elk gebied elke gebied heeft bijzondere kwaliteiten. Fysiek zoals bijvoorbeeld een bijzondere bodemstructuur, natuurelementen en cultureel erfgoed of sociaal maatschappelijk zoals bijvoorbeeld een hechte gemeenschap. Ook de meer onzichtbare geschiedenis van een gebied (verhalen en anekdotes) behoren tot de gebiedskwaliteiten. We willen ontwikkelingen graag afstemmen op de unieke kwaliteiten van een gebied. Ook is het belangrijk kwaliteit toe te voegen.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.6 Schade die mensen aan de natuur hebben aangebracht, herstellen

Terug naar navigatie - 8.1.6 Schade die mensen aan de natuur hebben aangebracht, herstellen

De Natuurvisie (2024-2030) verwoordt het volgende: in de gemeente Land van Cuijk staan we voor een taak om schade die wij mensen aan de natuur hebben toegebracht, te herstellen. We hebben veel oorspronkelijke natuur omgevormd naar ander gebruik. Dit heeft ervoor gezorgd dat de hoeveelheid gezonde dieren en planten enorm is afgenomen. Biodiversiteit levert echter wel voordelen op voor de gezondheid van de mens. Als we niet ingrijpen dreigt achteruitgang de gezondheid aan te tasten. 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.7 Bewaren en beleven van erfgoed, monumenten & archeologie

Terug naar navigatie - 8.1.7 Bewaren en beleven van erfgoed, monumenten & archeologie

We hechten waarde aan ons erfgoed en vinden hierin de sporen uit het verleden. Zowel boven als onder de grond. Het vertelt meer over waar we vandaan komen en wie we zijn. Het is van groot belang dat we dit erfgoed goed bewaren. Maar, we willen meer dan dat. We zetten sterk in op het beleven, ontwikkelen en verbinden. Geen statisch plan voor erfgoed, maar een dynamisch en continu proces. Het uitvoeren van deze ambities kunnen we het beste doen door kennis te delen, ideeën te ontwikkelen en deze weer in onze kernen uit te voeren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
Invoering Omgevingswet / Integraal Omgevingsplan Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden Vanaf dit punt zijn alle (circa 900) bestemmingsplannen, enkele verordeningen en ‘Bruidsschatregels’ van het rijk ons omgevingsplan. We hebben tot 1-1-2032 de tijd om al deze tijdelijke onderdelen om te vormen tot een integraal omgevingsplan, waarmee de omslag naar het werken onder de Omgevingswet helemaal gemaakt kan worden. Het vooruitzicht is dat de dienstverlening bij o.a. vergunningverlening daardoor zal verbeteren. In totaal hebben we tot en met 2029 een bedrag van € 848.800 nodig. De totstandkoming van een Omgevingsplan voor Land van Cuijk is een project dat integraal wordt voorbereid. De coördinatie vindt plaats vanuit het team RO. Als procesregisseur zal Peter Klerken vanuit het team Vergunningverlening in 2025 worden vrijgemaakt voor de uitvoering van dit project. De kosten hiervoor bedragen € 50.000,-. en zijn meegenomen in de investering. Vanuit de decembercirculaire (2023) Algemene Uitkering van het Rijk ontvangen wij eenmalig een bedrag van een bedrag van € 628.000 voor de invoering van de Omgevingswet.  175 180 197 147 Nee
Beheerplan vastgoed (investeringen) Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. 0 0 0 0 Ja
Totaal   175 180 197 147  

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028
Beheerplan vastgoed (investeringen) Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. 0 0 0 1.000
Totaal   0 0 0 1.000

8.2 Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

8.2.1 Oplossen tekort aan (betaalbare) woningen

Terug naar navigatie - 8.2.1 Oplossen tekort aan (betaalbare) woningen

We willen de juiste woningen op de juiste plek realiseren voor alle doelgroepen. We zetten in op uitbreiding van onze woningvoorraad met 6.555 woningen tussen 2023 en 2040. Daaronder ook begrepen de uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen naar 53 ultimo 2028). 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren

Terug naar navigatie - 8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren

We faciliteren initiatiefnemers om initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren. Dit doen we door met ze mee te denken over mogelijkheden. Samen kunnen we dan prioritaire opgaven realiseren, zoals het zorgen voor voldoende en geschikte woningen en de transitie van het landelijk gebied. Tegelijkertijd is het belangrijk dat belangen van omwonenden worden beschermd. We zoeken naar een balans in het beschermen én benutten van de fysieke leefomgeving. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren Met de huidige formatie en budgetten, aangevuld met de flexibele schil aan vergunningverleners en de extra capaciteit uit de strategische personeelsplanning, verwachten we dat we voldoende zijn toegerust om de beschreven activiteiten uit te voeren.  Omdat er gefaseerd extra capaciteit bij komt kunnen we niet alles meteen oppakken. Daarnaast is is er op een aantal onderdelen extra budget nodig (zie hieronder) 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren We constateren dat in plaats van één aanvraag er nu meerdere aanvragen komen voor activiteiten. Ook wordt eerder een Bopa (vergunning) aangevraagd dan een wijziging van het Omgevingsplan. We zetten als organisatie breed in op de verstedelijkingsopgave en uitvoering van de visie op landbouw. Om dit uit te kunnen voeren is de komende jaren bij team Vergunningverlening extra capaciteit nodig om de aanvraagprocedures af te ronden.  Het gaat hier om de zogenaamde flexibele schil (4 fte, zie ook jaarverslag 2023). Het betreft taken met wettelijke termijnen. Als we hier niet aan voldoen zullen we extra kosten maken i.v.m. ingebreke stellingen. Het voorstel is om een deel van de benodigde fte's te bekostigen uit de (milieu)leges. 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren De politie geeft prioriteit aan drugsgerelateerde zaken, zoals dealen, dumpingen, drugslabs en hennepkwekerijen. Dit zorgt voor ook bij ons voor een fors hogere werkvoorraad bij de handhavingsjuristen. Hiervoor is in ieder geval de komende twee jaar extra capaciteit nodig van ca. 1 fte. Komt deze extra capaciteit er niet dan zal geprioriteerd moeten worden bij het uitvoeringsprogramma voor 2025. Dit gaat dan mogelijk ten koste van andere prioritaire thema's, zoals alcoholwetgeving, landschappelijke inpassing, woonwagenlocaties of huisvesting arbeidsmigranten. 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren Voor het uitvoeren van de gemeentelijke bodemtaken bij vergunningaanvragen, principeverzoeken en ruimtelijke projecten is structureel te weinig capaciteit beschikbaar (32 uur gedetacheerd vanuit de ODBN). Dit vraagt een uitbreiding bij team ruimtelijk beleid van ca. 20 uur. 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren Vastgesteld beleid kan leiden tot extra taken in VTH-keten. Dit is in 2025 aan de orde op het gebied van woonwagenlocaties en landschappelijke inpassing. De taken kunnen (bovenop de geprioriteerde werkzaamheden in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma) alleen worden uitgevoerd op het moment dat hiervoor via het verantwoordelijk beleidsteam extra budgetten beschikbaar komen. Voorzien wordt dat voor de uitvoering van genoemde projecten 1 fte Toezichthouder/Handhaver en 1 fte juridisch adviseur handhaving de komende 2 jaar noodzakelijk zal zijn. Komt deze extra capaciteit er niet dan zal geprioriteerd moeten worden bij het uitvoeringsprogramma voor 2025. Dit gaat dan mogelijk ten koste van andere prioritaire thema's. 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren Sinds de herindeling werken we met Rx Mission en Rx.Launch als vakapplicaties in de VTH keten. Voor het doorontwikkelen en beheer van deze applicaties is structreel extra budget nodig van ca. € 25.000 per jaar 0 0 0 0 Nee
8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun bouwplannen en initiatieven te realiseren Het Rijk heeft middelen overgedragen aan de gemeente ter voorbereiding van het omgevingsplan o.b.v. Omgevingswet. Het is nodig (voor een goede dienstverlening aan de klant) dat een procesregisseur vanuit team Vergunningverlening wordt ingezet om de processen voor te bereiden in de uitvoering en goed te implementeren. Deze ambtelijke inzet is voor het omgevingsplan en heeft een relatie met het omgevingsplan € 880.000,- (ruimtelijke ontwikkeling). Het omgevingsplan is opgenomen in de Format van Team Ruimtelijke Ontwikkeling.  0 0 0 0 Nee
Uitvoeringsplan woonwagen- en standplaatsenbeleid Beleid vastgesteld (raad 29 juni 2023);
2024: plan van aanpak voor uitrol beleid; uitbreiding van 14 naar 53 per ultimo 2028 (Exclusief eventuele investeringen daadwerkelijke aanleg)
125 125 125 125 Nee
Advisering beleid woonwagens en relatiebeheer (inhuur) Bestaande post (68011700/43890) komt te vervallen en wordt nu meegenomen in voorgaande post 'Uitvoeringsplan woonwagen- en standplaatsenbeleid' -10 -10 -10 -10 Nee
Externe begeleiding opstellen prestatieafspraken corporaties Benoemen als PM voor periode na 2025 0 0 0 0 Nee
Totaal   115 115 115 115