6. Sociaal domein

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Dit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Land van Cuijk onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te kunnen leven, wonen en mee te doen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners, als op de samenleving als geheel. Het programma omvat de preventie (leefbaarheid en jeugd), de zorg (Wmo en jeugd), en participatie (inkomensvoorziening).

6.1 Leefbaarheid

Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Leefbaarheid

In dit beleidsveld houden we ons bezig met burgerparticipatie, Wmo, sociaal en cultureel werk, buurt en clubhuizen, accommodaties, collectief aanvullend vervoer, mantelzorg, ouderenbeleid, jeugdbeleid, wijk- en dorpsraden, vreemdelingen- en kinderopvang.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.1.1 Een sterke basis voor iedereen

Terug naar navigatie - 6.1.1 Een sterke basis voor iedereen

Door middel van een sterke basis voor iedereen willen we inwoners minder afhankelijk maken van ondersteuning en zorg. We kennen al een breed aanbod op het gebied van zorg en gezondheid, cultuur en vermaak, en sport en ontspanning. Nu zetten we meer in op goede voorzieningen voor iedereen, met een aanbod dat past bij de omvang en demografie van onze gemeente. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
Realiseren 'Sterke basis' Een sterke basis voor iedereen: We willen vanuit de gedachte ‘van genezen naar voorkomen’ zorgen dat inwoners, zoveel als mogelijk, minder afhankelijk worden van ondersteuning en zorg door meer te investeren in preventie en gezondheid. 0 0 0 0 Nee
Financiering zorg, onderwijs en sociale zekerheid/werkgelegenheid Oekraïne De rijksfinanciering voor zorg, onderwijs en sociale zekerheid/werkgelegenheid voor de vluchtelingen uit de Oekraïne stopt in 2025. De gaten die hiermee vallen (bijvoorbeeld in taalonderwijs) zullen mogelijk door de gemeente opgevangen moeten worden.  0 0 0 0 Nee
MFA Wilbertoord Nieuwbouw van gemeenschaps- en binnensportvoorziening op de positie van de huidige kerk (met inpasbaar IKC). Dit in plaats van het verduurzamen van bestaand vastgoed op versnipperde locaties. Er komen inbreidingslocaties vrij na realisatie: investeringsraming € 2.500.000. 0 125 124 123 Ja
Renovatie De Jachthoorn Sint Hubert De exploitatiebijdrage van De Jachthoorn wordt afgebouwd conform het Accommodatiebeleid. De gemeenschaps- en binnensportvoorziening in Sint Hubert vraagt om enkele bouwkundige aanpassingen ter aansluiting op het huidige en toekomstige gebruik. Aanpassing sportzaal, upgrade (look&feel), enkele gebouwlijke aanpassingen. Investeringsraming € 400.000. Dit is exclusief verduurzaming, deze kosten volgen vanuit het uitvoeringsplan maatschappelijk vastgoed 2025. 0 20 20 20 Ja
Uitbreiding wijkaccommodatie De Driewiek Boxmeer-Noord In Boxmeer wordt een tekort aan zaalruimte ervaren door sluiting van diverse private voorzieningen. Met een uitbreiding van wijkaccommodatie De Driewiek in Boxmeer-Noord wordt in een adequate oplossing voorzien. Investeringsraming € 600.000. 0 30 30 30 Ja
Uitbreiding wijkaccommodatie De Esterade Grave-Oost Kleine uitbreiding voor keuken, investeringsraming € 70.000. 0 4 3 3 Ja
Totaal   0 179 177 176  

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028
MFA Wilbertoord Nieuwbouw van gemeenschaps- en binnensportvoorziening op de positie van de huidige kerk (met inpasbaar IKC). Dit in plaats van het verduurzamen van bestaand vastgoed op versnipperde locaties. Er komen inbreidingslocaties vrij na realisatie: investeringsraming € 2.500.000. 2.500 0 0 0
Renovatie De Jachthoorn Sint Hubert De exploitatiebijdrage van De Jachthoorn wordt afgebouwd conform het Accommodatiebeleid. De gemeenschaps- en binnensportvoorziening in Sint Hubert vraagt om enkele bouwkundige aanpassingen ter aansluiting op het huidige en toekomstige gebruik. Aanpassing sportzaal, upgrade (look&feel), enkele gebouwlijke aanpassingen. Investeringsraming € 400.000. Dit is exclusief verduurzaming, deze kosten volgen vanuit het uitvoeringsplan maatschappelijk vastgoed 2025. 400 0 0 0
Uitbreiding wijkaccommodatie De Driewiek Boxmeer-Noord In Boxmeer wordt een tekort aan zaalruimte ervaren door sluiting van diverse private voorzieningen. Met een uitbreiding van wijkaccommodatie De Driewiek in Boxmeer-Noord wordt in een adequate oplossing voorzien. Investeringsraming € 600.000. 600 0 0 0
Uitbreiding wijkaccommodatie De Esterade Grave-Oost Kleine uitbreiding voor keuken, investeringsraming € 70.000. 70 0 0 0
Totaal   3.570 0 0 0

6.2 Inkomensvoorziening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.2.1 Uitbreiding Kindpakket: kinderen die opgroeien in een huishouden met een minimuminkomen kunnen beter meedoen.

Terug naar navigatie - 6.2.1 Uitbreiding Kindpakket: kinderen die opgroeien in een huishouden met een minimuminkomen kunnen beter meedoen.

In het raadsprogramma dRaad is opgenomen dat ‘we armoede willen voorkomen en daarbij de nadruk leggen op het voorkomen van armoede onder gezinnen en het bieden van gelijke kansen aan kinderen. Dit moet leiden tot een gemeenschap waarin iedereen erbij hoort en mee kan doen.’ Daarbij is onder meer van belang dat we ‘mensen stimuleren om gebruik te maken van de regelingen die er zijn’. Vanuit het beleidsplan ‘Op weg naar bestaanszekerheid’ is daarom in 2024 het Kindpakket ingericht. Bovendien is vanuit het beleidsplan actief ingezet op het vergroten van het bereik, met succes. In 2025 willen we het Kindpakket uitbreiden met mogelijkheden, zodat kinderen die opgroeien in huishoudens met een minimuminkomen nog beter mee kunnen doen en gelijke kansen krijgen als andere kinderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.2.2 Vroegsignalering in eigen uitvoering

Terug naar navigatie - 6.2.2 Vroegsignalering in eigen uitvoering

Een eigen uitvoering van vroegsignalering van schulden (in eigen beheer in plaats van uitbesteden), waardoor we mensen met financiële problemen eerder in beeld hebben, beter kunnen ondersteunen en grotere problemen kunnen voorkomen.

In het raadsprogramma dRaad is de wens opgenomen schuldhulpverlening zelf uit te voeren in plaats van uit te besteden. Deze wens is meegenomen in het beleidsplan ‘Op weg naar bestaanszekerheid. Doel is om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren. De ambitie om het hele palet aan schuldhulphulpverlening in onze eigen organisatie vorm te geven is losgelaten, gezien de benodigde financiën. Wel gaan we de vroegsignalering van schulden in onze eigen organisatie vormgeven. Daarbij zetten we direct in op verbetering van kwaliteit van dienstverlening, om tot betere resultaten te komen. Zo kunnen we mensen met betalingsachterstanden eerder bereiken en zetten we actief in op het voorkomen van (grotere) problemen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
Schuldhulpverlening: vroegsignalering en kindpakket De ambitie voor het zelf uitvoeren van schuldhulpverlening laten we gezien de benodigde financiën los, wel willen we starten met het onderdeel vroegsignalering. Daarbij zetten we direct in op verbetering van kwaliteit van dienstverlening, om tot betere resultaten te komen. Zo kunnen we mensen met betalingsachterstanden eerder bereiken en zetten we actief in op het voorkomen van (grotere) problemen.
In de meicirculaire 2024 worden aanvullende middelen verwacht voor het verbeteren van schuldhulpverlening. Afhankelijk van de kaders hiervan zullen we ook deze middelen inzetten voor vroegsignalering en het gevraagde bedrag in deze Kadernota naar beneden bijstellen. 

165 165 165 165 Nee
Totaal   165 165 165 165  

6.3 Werk en activering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.3.1 Herijking Partnership IBN

Terug naar navigatie - 6.3.1 Herijking Partnership IBN

Een herijkte financiële bijdrage (zogenaamde lumpsum) vanuit de betrokken gemeenten bij Het Partnership met IBN.

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
Herijking Partnership IBN We willen het partnership met IBN herijken. Het gaat hierbij vooral om het herijken van de financiële bijdrage (zogenaamde lumpsum) vanuit betrokken gemeenten bij het partnership met IBN.  Dit kan betekenen dat v.a. 2025 een hogere bijdrage aan de orde is voor het partnership met IBN.    0 0 0 0 Nee
Totaal   0 0 0 0  

6.4 Jeugd

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Dit beleidsproduct bestaat uit ons beleid Kansrijk Opgroeien, waarbij we ons richten op het geheel aan aspecten waar onze jeugd mee te maken heeft. Dit is ook deels opgenomen onder het programma onderwijsbeleid (4.1). Preventie en jeugdzorg maken hier nadrukkelijk onderdeel van uit. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.4.1 In het Land van Cuijk willen wij dat alle kinderen zich gezond, kansrijk en veilig kunnen ontwikkelen naar hun eigen plek in onze maatschappij.

Terug naar navigatie - 6.4.1 In het Land van Cuijk willen wij dat alle kinderen zich gezond, kansrijk en veilig kunnen ontwikkelen naar hun eigen plek in onze maatschappij.

Wij creëren met ál die mensen om een kind heen samen het opgroeiklimaat waarin een kind tot bloei kan komen (‘it takes a village to raise a child’). Een opgroeiklimaat dat zich richt op een positieve gezondheid, veilige hechting, een sociaal netwerk, een veilige omgeving en het creëren van kansen. Alle kinderen kunnen hier hun talenten ontwikkelen, hun sociale contacten opdoen en van fantastisch onderwijs genieten. Dit alles vormt de sterke basis voor de jeugd als kansrijk begin van iedere levensloop en het vangnet in de welzijn- en zorgstructuur wanneer dat nodig is. Om dit te bereiken werken wij intensief samen met iedereen in de context van de jeugd aan onze gemeenschappelijke doelen (benoemd onder ‘prestatie-indicatoren’). 

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
Indexering jeugdzorg Op de Zorg In Natura (ZIN) Jeugdzorg wordt een indexering van tussen de 3,71% en 4% verwacht.  1.000 1.000 1.000 1.000 Nee
Totaal   1.000 1.000 1.000 1.000  

6.5 Maatschappelijke ondersteuning

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

6.5.1 Een beschermd thuis in 2025 (vooralsnog) en het aantal dak- en thuisloze inwoners naar 0 in 2030.

Terug naar navigatie - 6.5.1 Een beschermd thuis in 2025 (vooralsnog) en het aantal dak- en thuisloze inwoners naar 0 in 2030.

Mensen met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis, zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand hierbij nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is herstel ondersteunend. Daar waar inwoners (tijdelijk) niet zelfstandig kunnen wonen of het hen niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende passende (tijdelijke) opvangvarianten beschikbaar.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.5.2 We willen verder investeren in een sterke basis voor volwassenen.

Terug naar navigatie - 6.5.2 We willen verder investeren in een sterke basis voor volwassenen.

We zetten in op een sterke basis voor volwassenen en maken daarbij een beweging van genezen naar voorkomen. Samen met maatschappelijke partners investeren we in een integrale aanpak voor volwassenen. Met de toenemende vergrijzing wordt op het terrein van de Wmo een preventieve aanpak nog belangrijker.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Overzicht exploitatie

Terug naar navigatie - Overzicht exploitatie

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving 2025 2026 2027 2028 Investering
investeren in een sterke basis voor volwassenen, een beschermd thuis en aandacht voor het aantal dak- en thuisloze inwoners  We zetten in op een sterke basis voor volwassenen en maken daarbij een beweging van genezen naar voorkomen.   Inwoners met een psychische kwetsbaarheid wonen zo veel mogelijk thuis, zijn hierbij zoveel mogelijk zelfredzaam en participeren naar vermogen. De zorg en ondersteuning die iemand hierbij nodig heeft, wordt in samenhang geboden en is ondersteunend aan herstel. Als inwoners (tijdelijk) niet zelfstandig kunnen wonen, of als het ze niet lukt om op eigen kracht te zorgen voor een dak boven het hoofd, zijn er voldoende (tijdelijke) opvangvarianten voor ze beschikbaar.  0 0 0 0 Nee
Wmo maatwerkvoorzieningen Door toename van de kosten en volumes zullen de uitgaven voor de  maatwerkvoorzieningen in de Wmo de komende jaren blijven stijgen. We hebben op deze post in het verleden altijd realistisch begroot. Afschalen als het kon, opschalen als het moet. Dit laatste is nu aan de orde. De rijksmiddelen in het gemeentefonds zullen op dit punt naar verwachting ook toenemen vanwege de autonome groei. Het is echter nu niet duidelijk of deze de verwachte uitgaven zullen dekken. 457 1.031 1.623 2.233 Nee
Indexering Wmo maatwerkvoorzieningen Indexering op basis van lopende contractafspraken. 950 950 950 950 Nee
Totaal   1.407 1.981 2.573 3.183  

6.6. Gezondheidszorg