Onderdeel hiervan is onze eigen uitvoering van de jeugdwet met (preventieve) inzet van het Centrum voor Jeugd- en Gezin (CJG) en de geïndiceerde hulpverlening. Extra (financiële) inzet in 2025 wordt gepleegd op:

  • Preventieve Dyslexiezorg
  • Huisvesting ofwel huur voor ruimtes voor ons CJG en de jeugdketen
  • Integraal werken binnen het Sociaal domein
  • Casusregie
  • Jeugdwetvervoer 

Met ons netwerk Kansrijk opgroeien plegen we inzet op:

Talentontwikkeling en Opgroeiklimaat

  • Netwerkvorming en jeugdaccommodaties 
  • Jeugd- en gezinsparticipatie (o.a. Maatschappelijke Diensttijd, projecten rond gemeentebeleid in het voortgezet onderwijs, Kidscongres, jongerenwerk)
  • Kansengelijkheid: o.a. aanbod cultuur, sport, ouderparticipatie op scholen

Preventief aanbod

  • Opvoeding (aanbod opvoedondersteuning, inzet netwerk en campagne om praten en leren over opvoeding de standaard te laten zijn, scheidingsloket)
  • Mentale gezondheid (o.a. STORM om depressie te signaleren en te voorkomen, inzet GGD, CJG, HALT, POH GGZ)
  • Fysieke gezondheid (o.a. projecten op gezonde voeding en het terugdringen van middelengebruik)
  • Geboortezorg (samenwerking met de medische sector en het sociaal domein. O.a. extra tijd voor verloskundigen om te signaleren en projecten als Nu Niet Zwanger en Voorzorg)

Specialistische jeugdhulp

  • Integraal samenwerken voor één gezin. Diverse (landelijke en lokale) ontwikkelingen ondersteunen onze wens om intensiever samen te werken rond een gezin (o.a. de samenwerkingswijze Blikveld 360, de hervormingsagenda jeugd en samenwerken rond veiligheid). Daarnaast beperken partners zoals Veilig Thuis en de jeugdbescherming hun inzet op casusregie of geven dit op een andere manier vorm. De impact van al deze ontwikkelingen vertaalt zich ook financieel naar onze gemeente. 
  • Een aantal essentiële partners deelden in het dienstencentrum de werklocatie met ons CJG (o.a. leerplicht, jeugdbescherming, het Verdihuis, Sociom en de GGD). Dit werkte zeer goed in de samenwerking en dit willen we behouden. Met de verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis vraagt dit om een nieuwe oplossing voor gezamenlijke werk- en trainingsruimten. Dit vertaalt zich ook financieel.
  • Veel jeugdzorgaanbieders stoten het jeugdwetvervoer af. Dat komt voor rekening van de gemeente. Dit blijft oplopen en zal zich financieel vertalen.
  • De kwaliteit en het aanbod van de jeugdzorg (o.a. het versterken van kleinschalige opvang dichtbij huis zoals gezinshuizen en expertise en samenwerking in complexe casuïstiek)

Veilig Opgroeien

  • Lokale samenwerking zorg- en veiligheidspartners (o.a. Veiligheid in Afhankelijkheidsrelaties (VIA), Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming, meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling)
  • Veilige wijk- school- en online omgeving (o.a. inzet jongerenwerk en ketenafspraken met alle zorg- en veiligheidspartners en het onderwijs over signalering en casusregie)

Welzijn- en zorgstructuur 

  • Faciliteren van kernteams op onderwijs en kinderopvang waarin de samenwerking plaatsvindt tussen alle partners rond jeugd. CJG en het jongerenwerk op school zijn hierin essentieel. 
  • Netwerkvorming voor gezinnen (o.a. Steunouders)

Tijd (toelichting)

Het Kansrijk Opgroeien beleid loopt tot en met 2026. Eind 2025 zal een evaluatie uitgevoerd worden op de voortgang op de (sub)doelen van het beleid.