Frictie

Frictiekosten

Terug naar navigatie - Frictiekosten

Frictiekosten 2023-2025

Conform de notitie Frictiekosten Land van Cuijk wordt aan de gemeenteraad 3 maal per jaar inzicht verschaft in het verloop van de uitgaven voor frictiekosten, namelijk in de 2 bestuursrapportages en bij de jaarrekening. In de raadsinformatiebrief d.d. nummer RIS 2023-RIB-115 bent u geïnformeerd over de verantwoording frictiekosten 2022. In de Zomerrapportage 2023 bent u geïnformeerd over de ontwikkelingen in het 1e halfjaar 2023.

In deze rapportage wordt op basis van de Zomerrapportage 2023 en de reeds bekende ontwikkelingen de begroting frictiekosten 2023-2025 bijgesteld en toegelicht. De post frictiekosten onvoorzien bedraagt na deze mutaties € 1.654.722.

In het voorjaar van 2024 ontvangt u de verantwoording over de werkelijke uitgaven frictiekosten in het dienstjaar 2023.

Omschrijving

Raming na Zomerrapportage 2023

Mutaties Decemberrapportage 2023

Raming na Decemberrapportage 2023

Medezeggenschap

26.324

 

26.324

Ontvlechtingskosten GR BSOB

0

+87.000

87.000

Verkiezingen

0

 

0

Team en leiderschapsontwikkeling

879.340

+45.000

924.340

Griffie

183.148

 

183.148

Kernendemocratie

212.952

 

212.952

Huisvesting en facilitair

929.744

 

929.744

Harmonisatie gemeentelijke regelgeving

804.161

+157.000

961.161

Wachtgeld bestuurders

0

 

0

Krachtenveldanalyse

15.367

 

15.367

Inhuur organisatie

3.638.805

 

3.638.805

Teamkosten

 

 

 

Directie

0

 

0

HRM en Managementondersteuning

695.518

+110.000

805.518

Communicatie

40.000

+20.000

60.000

Juridische zaken & Belastingen

42.908

 

42.908

Rechtmatigheid & Advies

62.038

 

62.038

ICT

198.128

 

198.128

Burgerzaken

117.431

 

117.431

Ruimtelijk Domein

478.238

 

478.238

Sociaal Domein

0

 

0

Subtotaal

8.324.102

419.000

8.743.102

Onvoorzien

2.073.722

-419.000

1.654.722

Totaal = Vergoeding AU frictiekosten 2022

10.397.824

0

10.397.824

Toelichting

  1. Ontvlechtingskosten GR BSOB: er is een nabetalingsverzoek ontvangen van BSOB vanwege kosten afvloeien direct personeel van € 87.000. Dit nabetalingsverzoek is conform de ontvlechtingsovereenkomst met BSOB. In de zomerrapportage 2023 is de betreffende raming met € 53.870 verlaagd en thans dient deze raming weer verhoogd te worden met € 87.000.
  2. Team- en leiderschapsontwikkeling: ter ondersteuning van de organisatieontwikkeling wordt in de periode 2023-2024 vier maal een personeelsmagazine uitgegeven. Geraamde kosten € 45.000.
  3. Harmonisatie gemeentelijke regelgeving: naar aanleiding van het geharmoniseerde handboek kabels en leidingen moeten overeenkomsten met belanghebbende partijen aangepast worden. Voor juridische ondersteuning hiervan wordt een bedrag geraamd van € 20.000. Voor harmonisatie en actualisatie van de integrale processen in relatie tot Zorg en Veiligheid wordt een bedrag geraamd van € 137.000.
  4. HRM en Managementondersteuning: Bij de buitendienst is ten tijde van de fusie  de huidige actuele bezetting en takenpakket overgenomen uit de voormalige gemeenten. Op basis van het organisatieplan herinrichting buitendienst dienen de medewerkers per 1 januari 2024 geplaatst te worden in de nieuwe organisatiestructuur. De eenmalige advieskosten van het plaatsingsproces worden geraamd op € 30.000. Voor maatwerkafspraken personele kwesties was in de frictiekostenbegroting een bedrag geraamd van € 150.000. Dit bedrag dient op basis van de lopende maatwerkafspraken verhoogd te worden met € 80.000.
  5. Communicatie: de gemeente Land van Cuijk wil ‘het verhaal van het Land van Cuijk’ onder de aandacht brengen bij haar diverse externe doelgroepen en verder bouwen aan de (merk)identiteit en het imago van het Land van Cuijk als regio. Als start van deze gebiedmarketing is een duidelijke opdrachtomschrijving met stappenplan vereist. Hiervoor wordt externe expertise van een marketingbureau ingehuurd. Raming € 20.000.

Geconcludeerd kan worden dat de geraamde frictiekosten voor de periode 2023-2025 passen binnen de door het Rijk vastgestelde frictiekostenvergoeding in de Algemene Uitkering.