1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wij staan voor transparant en verantwoordelijk bestuur. Feedback is welkom en we leggen verantwoording af aan inwoners en stakeholders. We communiceren duidelijk over beleidsbeslissingen, geven helderheid over de besteding van publieke middelen en bevorderen een integere cultuur.

Een ander onderdeel van het programma is klantgerichte dienstverlening. Vanaf 2025 doen we dit vanuit het ver(nieuw)bouwde gemeentehuis. Door ons tevredenheidsonderzoek is vastgesteld wat beter kan. We kiezen klantgemak als leidend principe voor onze dienstverlening. Op basis hiervan ontwikkelen we klantbeloften. Met deze klantbeloften stellen we normen op voor klantgerichter werken. We gaan diensten digitaliseren, bereikbaarheid verbeteren en ondersteuning op maat bieden aan inwoners, bedrijven en instellingen. We spelen zo meer in op hun behoeften.

Kernendemocratie is ook onderdeel van dit programma. Dit is het op kern-, wijk- en buurtniveau betrekken van inwoners bij het inrichten van hun eigen leefomgeving. Vanuit alle kernen zijn we makkelijk benaderbaar en de lijntjes naar ons als gemeente zijn kort. Geen enkele kern is hetzelfde en daarom is maatwerk essentieel. We maken zoveel mogelijk keuzes samen met inwoners. Behoeften en vragen van inwoners staan hierbij centraal. Er is ruimte voor initiatieven van inwoners. 

Het programma zet ook in op het waarborgen van veiligheid en leefbaarheid. Bijvoorbeeld op het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, overlast en onveilige situaties, ondermijning, het bevorderen van sociale cohesie en het versterken van samenwerking tussen gemeente, politie en andere partners.

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Tot het beleidsveld Bestuur horen de positionering en de samenwerkingen binnen de gemeente. Hoe geven we vorm aan de identiteit van onze gemeente? Wat kenmerkt ons? Hoe willen we ons opstellen? Maar ook hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen. Het gaat vooral om hoe we ons opstellen naar inwoners met onze dienstverlening én hoe we omgaan met inwonersinitiatieven.

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Het beleidsveld Burgerzaken omvat de uitvoering van administratieve taken en diensten die gericht zijn op de registratie van belangrijke levensgebeurtenissen, van wieg tot en met graf, en het verstrekken van identiteitsdocumenten en verklaringen aan inwoners. Burgerzaken speelt een essentiële rol in het waarborgen van de rechten van burgers en het bieden van toegang tot belangrijke overheidsdiensten. We voorzien onze afnemers (zoals belastingdienst en pensioenfondsen) van gegevens uit de Basis Registratie Persoonsgegevens (de BRP). Daarnaast vervult Burgerzaken een belangrijke rol bij het handhaven van de integriteit van persoonsgegevens. We zijn verantwoordelijk voor het verkiezingsproces.

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen om te kunnen wonen, werken, verblijven en recreëren. We willen als gemeente in staat zijn om veiligheidsproblematiek zo aan te pakken dat preventie, zorg en repressie elkaar versterken. Dit doen we met collega’s, veiligheidspartners, inwoners en ondernemers. We richten ons op leefbaarheid, jeugd, ondermijning, zorg en veiligheid, maatschappelijke onrust en digitale veiligheid. Ook hebben wij een rol ten aanzien van het AZC en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tenslotte is er aandacht voor het opzetten en borgen van onze rampen- en crisisorganisatie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

1.4 Financiën

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Saldo t.o.v. begroting
Lasten
1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -5.161 -828 -5.989 -7.558 -1.569
1.2 BURGERZAKEN -3.761 675 -3.085 -3.469 -384
1.3 VEILIGHEID -9.907 -929 -10.835 -10.822 13
Totaal 1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID -18.829 -1.081 -19.909 -21.849 -1.940
Baten
1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 0 107 107 651 545
1.2 BURGERZAKEN 1.207 650 1.857 2.122 265
1.3 VEILIGHEID 15 332 346 420 73
Totaal 1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID 1.222 1.088 2.311 3.194 883

Toelichting "Wat heeft het gekost?" (1)

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?" (1)

Bedragen x € 1.000

Beleidsveld Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
  Lasten      
Alle beleidsvelden Personeelslasten en inhuur Op dit programma ontstaat een verschil doordat de inhuurkosten zijn begroot op programma 10 Overhead en conform het BBV rechtstreeks op de programma's wordt verantwoord.   985
1.1 Onvoorzien De post Onvoorzien is bijna niet benut en levert een voordeel op.  210  
1.1 Voorziening pensioen wethouders Door de rente-ontwikkeling is de voorziening naar boven bijgesteld.   1.805
1.1 Kernendemocratie Dit bedrag bestaat uit twee onderdelen: ruim 80.000 euro betreft niet aangevraagde subsidies voor Kernendemocratie, het overige deel is werkbudget voor de doorontwikkeling van Kernendemocratie. 140  
1.2 Afdracht rijksleges

Er zijn meer rijksleges ontvangen dan begroot, door de zogenaamde paspoortpiek.  De rijksleges die wij ontvangen , worden afgedragen aan het Rijk. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal (zie baten)

 

160

 

1.3 Openbare orde en veiligheid  Voor enkele taken zijn de uitgaven lager dan geraamd. Onder andere lagere uitgave dan geraamd voor het VIK (veiligheidsinformatieknooppunt). Verder zijn er fluctuerende uitgaven voor bergingswerkzaamheden, diergeneeskundige hulp zwerfdieren, ophalen  kadavers en zorg voor overleden personen. Deze waren lager dan geraamd. 140  
1.3 Storting algemene reserve Voor de uitvoering van een veiligheidstaak is een subsidie van de Rijksoverheid ontvangen. De onttrekking uit de Algemene Reserve was niet noodzakelijk.    100  
1.3 Crisisbeheersing en Brandweer In 2024 is het positieve resultaat op de jaarrekening 2023 van deze Gemeenschappelijke Regeling ontvangen. 100  
  Baten      
1.1 Regio-deal Leefbaarheid in de dorpen Het project Leefbaarheid in de dorpen is in 2024 afgerond. Dit betrof een SISA regeling waarbij de lasten worden gedekt door baten vanuit het Rijk, Provincie en de inzet van eigen middelen.  Het voordeel wordt veroorzaakt door een correctie vanuit voorgaande jaren. 495  
1.2 Leges Door de zogenaamde paspoortpiek zijn meer reisdocumenten uitgegeven dan verwacht. Daardoor hebben we meer leges ontvangen dan begroot

100

 
1.2 Rijksleges Er zijn meer rijksleges ontvangen dan begroot, door de zogenaamde paspoortpiek.  De rijksleges  die wij ontvangen , worden afgedragen aan het Rijk.  Per saldo verloopt dit budgettair neutraal (zie lasten)

160

 

 

1.5 Verbonden partijen

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In het nieuwe beleidsplan “(Ook) Ons Brabant” voor de periode 2023-2026 zijn de ambities voor de komende jaren geformuleerd en wordt voortgegaan op de ingezette weg. Bij de positionering van het BHIC tonen zich de twee gezichten: enerzijds is het BHIC een archief dat de wettelijke taken uitvoert, anderzijds een publieksinstelling die inhoud geeft aan een maatschappelijke opgave. 

Zodra de nieuwe Archiefwet in werking treedt, zal het Rijk uit de gemeenschappelijke regeling treden. Naar verwachting zal deze niet eerder van kracht worden dan 1 juni 2026/1 januari 2027. De analoge rijksarchieven blijven fysiek bij het BHIC en ook het beheer ervan. Daarvoor zal een specifieke uitkering worden verstrekt. Het Rijk heeft aangegeven dat het uittreden geen negatieve budgettaire consequenties zal hebben voor de zittende partners. 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In 2024 heeft het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord het Beleidsplan 2024-2027 'Samenwerken aan veerkracht en veiligheid' vastgesteld. In dit beleidsplan wordt ingespeeld op een snel veranderende samenleving en (internationale) omgeving. Naast de focus op de 'traditionele' rampen en crises is er oog voor voorbereiding op het onbekende, extra aandacht voor klimaatverandering en de risico's die dat met zich meebrengt en bedreiging van vitale en digitale infrastructuur. Daarnaast wordt de komende jaren verder gewerkt aan de verbetering van landelijke samenwerking, toekomstbestendige brandweerzorg en het Huisvestingsplan 2024-2027. 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het samenwerkingsverband heeft nadrukkelijk de doelstelling gesteld om multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casuïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.

 

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Gedurende het begrotingsjaar 2024 hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders.

1.6 Beleidskaders

1.7 Beleidsindicatoren