5. Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In deze paragraaf geven we inzicht in het beleid rondom onze bedrijfsvoering. Dit omvat onder andere personeel, IT (informatisering en automatisering), communicatie, organisatie, financieel beheer en beleid (zoals administratieve organisatie, treasury, planning & control en interne controle), en facilitaire dienstverlening. Een goed functionerende bedrijfsvoering is essentieel voor de kwaliteit van onze dienstverlening.

Ook in 2024 hebben we verdere kaders vastgesteld om de organisatie wendbaar, innovatief en betrouwbaar te maken. Hierbij staan de behoeften van de kernen centraal en zetten we in op goede samenwerking.

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

Door ontwikkelen van de organisatie;

De medewerker als drijvende kracht voor de (door)ontwikkeling van de organisatie, is het uitgangspunt van onze beleidsvisie "het Land van Cuijk ontwikkelt door ". In 2024 is door HRM gewerkt met een uitvoeringsagenda waar de diverse thema’s aan bod kwamen zoals: goed leiderschap, personeelsbeheer, leren en ontwikkelen, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit.

 Strategische personeelsplanning/ formatie-uitbreiding

Op basis van het project strategische personeelsplanning (SPP) is de capaciteitsbehoefte (kwantitatief en kwalitatief) vastgesteld. Op basis van de uitkomsten van SPP is er een gefaseerde formatie-uitbreiding doorgevoerd van totaal 72,34 fte (inclusief uitbreiding ’investeringen’ en uitbreiding vanuit de kadernota). Deze uitbreiding is noodzakelijk om alle wettelijke taken en ambities naar behoren te kunnen uitvoeren. Dit is mede door de verschuiving en toename van Rijkstaken en opgaven naar de gemeente. 

Wervingsacties

De invulling van de vacatures hangt natuurlijk samen met de beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt. Neemt niet weg dat wij het goed doen als werkgever. Door een sterk werkgeversmerk leverde de wervingsacties voor vacatures voldoende respons op. 

 Breed opleidingsaanbod

In 2024 is er goed ingezet op doorstroom van personeel. Zo zijn er 59 medewerkers doorgestroomd naar een andere functie binnen de organisatie, dit zijn er 20 meer dan in 2023. Er is ingezet op een verdere professionalisering van onze ontwikkel- en opleidingsaanbod aan medewerkers. Zo is er een breed opleidingsaanbod in onze (digitale) leeromgeving 'Leerland van Cuijk'. Organisatieontwikkeling blijft een belangrijk speerpunt. Daarbij is er dit jaar aandacht besteed aan de uitwerking van de organisatiestructuur en het opgave- en activiteitgericht werken.

Dienstverlening en huisvesting

Terug naar navigatie - Dienstverlening en huisvesting

Het nieuwe gemeentehuis is op 19 december 2024 volgens planning en binnen budget  bouwkundig opgeleverd. In het eerste kwartaal van 2025 zal het worden ingericht en verder gebruiksklaar worden gemaakt. De ingebruikname staat gepland op maandag 7 april 2025.

Informatiebeveiliging en privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en privacy

De gemeente beschikt over waardevolle en privacygevoelige gegevens. Het is van belang dat die gegevens goed worden beschermd. We vergroten onze grip hierop door te werken met een Control Framework (CFW). We hebben in 2024 de focus van de teams verlegd naar de belangrijkste applicaties. Daarnaast blijven we jaarlijks toetsen via ENSIA. Beide toetsingsmethoden laten zien hoe de stand van zaken is en waar verbetering nodig is. 

Een aantal processen is getoetst via Data Protection Impact Assessments (DPIA’s), voor meerdere overlegtafels en samenwerkingen is met het opstellen privacy protocollen gestart en er worden regelmatig verwerkersovereenkomsten afgesloten met leveranciers. Dit zijn allemaal documenten die inzicht geven in de verwerking van persoonsgegevens binnen een proces en welke maatregelen zijn getroffen voor een veilige werkwijze. 

Bewustwording is een doorlopend punt van aandacht, omdat veel staat of valt met zorgvuldig en bewust werken. Door middel van een verplichte e-learning voor alle medewerkers en het voortzetten van een roadshow langs alle teams over informatiebeveiliging en privacy is hier ook in 2024 aandacht aan besteed.  

Inkoop

Terug naar navigatie - Inkoop

De gemeente Land van Cuijk werkt voor wat betreft inkoop en aanbesteden volgens de Aanbestedingswet 2012 die is ingaan op 1 juli 2016. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Land van Cuijk (vastgesteld in uw raad van 29 september 2022) is dan ook een uittreksel van voornoemde wetgeving. Wel is er in het eigen beleid extra aandacht voor specifieke items waar rekening mee gehouden dient te worden. Denk hierbij aan het kansen bieden aan de lokale en regionale economie. Tevens is er aandacht voor social return, duurzaamheid en circulariteit. Deze laatste drie onderwerpen worden door de desbetreffende teams nader uitgewerkt in beleidsplannen. Zodra deze zijn vastgesteld maken deze plannen integraal onderdeel uit van het inkoopproces. 

Interne controle

Terug naar navigatie - Interne controle

Het doel van interne controle is om de getrouwheid van de informatieverstrekking en de financiële rechtmatigheid te waarborgen.  Dit wordt bereikt door het tijdig opsporen en corrigeren van onvolkomenheden in de uitvoering.  Het interne controleplan 2024 beschrijft het beleid ten aanzien van de interne controle.  Het plan vormt de basis voor de toets op rechtmatigheid en wordt jaarlijks geactualiseerd. In het jaar 2024 is door uw raad het normenkader 2024 en het controleprotocol, beide onderdeel van het controleplan 2024, vastgesteld. 

ICT

Terug naar navigatie - ICT

In 2024 zijn binnen ICT de processen geprofessionaliseerd om de interne dienstverlening te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan incident- & change management. Daarnaast zijn er ten behoeve van het ingebruikname van het nieuwe kantoor in Boxmeer diverse (grote) projecten uitgevoerd. De nieuwe hardware voor kantoor- & thuiswerkplekken zijn uitgeleverd zodat er wordt ondersteunt in activiteitgericht werken. Ook wordt er een nieuw datacenter, netwerk infrastructuur en wifi in Boxmeer opgeleverd. 

Informatiebeheer

Terug naar navigatie - Informatiebeheer

Toegankelijke en betrouwbare overheidsarchieven zijn essentieel voor een goed bestuur, alsmede voor de controle op het bestuur en de verantwoording naar de samenleving. Het is daarom binnen informatiebeheer een continu proces om de grip op de te beheren (digitale) overheidsinformatie te verbeteren. In 2024 hebben we hiervoor onder meer ingezet op de gebruiksvriendelijkheid van het zaaksysteem, het optimaliseren van trainingen en handleidingen voor medewerkers en het proactief verstrekken van informatietips via Intranet. Ook heeft er een optimalisatieslag plaatsgevonden op het uitvoeringsplan kwaliteitsborging waardoor het beheer op de kwaliteit van de opgeslagen archiefwaardige informatie in het zaaksysteem op een efficiëntere manier plaats kan vinden.

Speerpunt vanuit het toezicht door de provincie Noord-Brabant is om overzicht te krijgen op de organisatie brede informatieopslag. De inventarisatieronde is in 2024 afgerond waarbij samen met de beheerders van alle applicaties informatieplannen zijn ingevuld. Het beheer hiervan krijgt in 2025 een vervolg, waarbij met name gekeken wordt bij welke applicaties verbeterslagen nodig zijn voor het beheren van de opgeslagen informatie.

Voor de analoge archieven zijn twee archiefblokken gereed om begin 2025 overgebracht te worden naar de archiefbewaarplaats (BHIC). Verder zijn we in 2024 gestart met de voorbereidingen van de verhuizing van de analoge archieven naar Grave en/of Boxmeer

Informatieadvies

Terug naar navigatie - Informatieadvies

In 2024 heeft het team Informatieadvies op drie onderdelen aan de informatievoorziening (IV) van de gemeente land van Cuijk gewerkt.  

Op het gebied van gegevensmanagement is de wet basisregistratie ondergrond geimplementeerd (Bro).  De Bro draagt bij aan de hoogwaardige informatievoorziening die nodig is voor het uitvoeren van de Omgevingswet.  Ook de andere basisregistraties zoals de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) zijn zoals in voorgaande jaren tijdig geactualiseerd door de gegevensbeheerders.  De mutatiesignaleringen zijn vlotter verwerkt doordat met behulp van AI meer informatie op de luchtfoto's kon worden weergegeven.
Het nut van de registraties is dat data beschikbaar komt om gerichter maatschappelijke vraagstukken op te pakken. 

Op het gebied van informatieadvies hebben de adviseurs in samenwerking met de teams gekeken naar de beste software ondersteuning (applicaties) voor hun werkzaamheden. Nieuwe applicaties zijn aangeschaft, bestaande zijn vernieuwd door vereiste en gewenste updates. Er is een informatiebeleidsplan (strategie IV) opgesteld dat in de loop van 2025 in gaat om de informatievoorziening toekomstbestendig te maken en te houden.  Projectmatig werken is opgestart. 

Op het gebied van datagedreven werken zijn vele informatieproducten opgeleverd, veelal in de vorm van dashboards voor de verschillende domeinen, zowel voor beleidsmedewerkers als voor het management.  Doel van de producten varieert van verantwoording afleggen en inzicht verschaffen tot bijsturen. 

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In 2024 hebben we de P&C documenten verder doorontwikkeld op basis van de wensen van de Raad. We constateren daarbij wel een verschuiving van de wensen en scoop op de P&C software, zoals we dit bij de aanbesteding hebben uitgevraagd. Voor de komende jaren ligt dan ook de focus op om dit verder door te ontwikkelen met de juiste P&C software.

In het kader van processen richten we onze aandacht ook meer op de toekomst. Denk hierbij aan robotisering, automatisering en digitalisering, dit ten behoeve van onze interne en externe dienstverlening. 

Fraude en onregelmatigheden

Terug naar navigatie - Fraude en onregelmatigheden

Om fraude en onregelmatigheden te voorkomen beschikt de gemeente over  frauderisicobeleid met bijbehorende frauderisicoanalyse.  Het  frauderisicobeleid is gericht op het vastleggen van overkoepelend beleid en de belangrijkste uitgangspunten bij het het voorkomen en bestrijden van misbruik, oneigenlijk gebruik en fraude van gemeentelijke regelingen en eigendommen. Het beleid biedt een kader voor controle en sancties en benoemt risicogebieden en de bijbehorende maatregelen. 

Jaarlijks wordt de frauderisicoanalyse geactualiseerd om potentiële risicogebieden te identificeren. Deze analyse vormt de basis voor het ontwikkelen van aanvullend beleid en/of het implementeren van aanvullende beheersmaatregelen om de gemeente beter te beschermen tegen fraude en onregelmatigheden. 

In het jaar 2024 zijn er geen onvolkomenheden aangetroffen.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Inleiding
Rechtmatigheid betekent dat alles wat een gemeente doet, volgens de wet en regelgeving gebeurt. Dit geldt voor allerlei activiteiten van de gemeente, zoals aanbestedingen, arbeidsomstandigheden, subsidieverstrekking en informatieverstrekking. In de jaarrekening hebben wij de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen.  In de financiële verordening heeft de gemeenteraad met het college van burgemeester en wethouders afgesproken dat begrotingsonrechtmatigheden vanaf € 200.000 (rapportagegrens) in de paragraaf bedrijfsvoering worden toegelicht. Naast deze toelichting gaan wij in op de bevindingen van het voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) criterium.
De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld volgens de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en de financiële- en controleverordeningen van onze gemeente. Daarnaast geldt het door de gemeenteraad op 28 september 2023 vastgesteld normenkader en het Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O) beleid als toetsingskader voor de rechtmatigheidsverantwoording.

Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium heeft betrekking op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting. Het gaat hierbij om de exploitatie, investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand komen. De onder- en overschrijding op baten en onderschrijdingen op lasten in de programmarekening zijn tot stand gekomen in de periode tussen de laatste tussentijdse rapportage en de jaarrekening. In lijn met artikel 6 van de financiële verordening zijn deze daardoor rechtmatig.
Bij onze controles voor het begrotingscriterium hebben wij onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoordingsgrens. Er is geen sprake van onacceptabele begrotingsonrechtmatigheden boven de rapportagegrens.


Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. Deze eisen zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Bij onze controles voor het voorwaarden criterium hebben wij onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens.

Bedragen x €1.000

Bevinding

Bedrag

Toelichting

Maatregel

 Aanbesteding Energie

€ 277

Door een spoedaansluiting, noodzakelijk voor opvang Oekraïners, is een aanvullend contract energie afgesloten naast het lopende energie contract  (zelfde aanbieder). Omdat dit contract op korte termijn moest worden afgesloten was het niet mogelijk aan te sluiten bij het lopende contract of om de geldende aanbestedingsregels te volgen. Hierdoor is dit deel van het contract niet rechtmatig afgesloten. Er is hier is sprake van een reeds bestaande onrechtmatigheid welke tot eind 2025 zal voortduren doordat het contract op dat moment afloopt.

Overigens is het afzonderlijke contract goedkoper dan het afgesloten raamcontract hierdoor is er minder uitgegeven dan dat we bij het lopende raamcontract zouden zijn aangesloten.

In het vervolg, eventueel met terugwerkende kracht, aansluiten op bestaande contracten of een aanbestedingsprocedure volgen.

Aanbesteding Gebouwenbeheer

€ 408

In de oorspronkelijke overeenkomst was de mogelijkheid opgenomen tot verlenging onder voorwaarden. Deze voorwaarden zijn niet ingevuld. De overeenkomst had hierdoor opnieuw openbaar aanbesteed moeten worden. Totdat de openbare  aanbesteding heeft plaatsgevonden is er sprake van onrechtmatigheid.

In 2025 wordt de openbare aanbestedingsprocedure opgestart.

Aanbesteding beveiligingsdiensten

€ 228

Het contract is verlengd zonder opnieuw aan te besteden.

Het contract is inmiddels beëindigd.

 

Aanbesteding beheer, locatiemanagement en beveiliging

 € 4.082

De oorspronkelijk verstrekte opdracht inzake beheer, locatiemanagement en beveiliging is onder dwingende spoed verstrekt (2022). De opdracht heeft een vervolg gekregen  op grond van vrijwillige transparantie op Europees niveau (april 2023). Op de aankondiging van de opdracht onder vrijwillige transparantie conform gestelde termijnen zijn geen reacties geweest.

De richtlijnen NBA in het kader van dwingende spoed bij opdrachten in het kader van Opvang Oekraïense vluchtelingen zijn in 2024 verder duidelijk geworden in de regelgeving.  

De verlenging van deze opdracht had hierdoor onder Europese aanbesteding  moeten plaatsvinden. Er is feitelijk adequaat en te goeder trouw gehandeld in het gehele proces. Totdat de openbare aanbesteding heeft plaatsgevonden zal er sprake zijn van onrechtmatigheid.

De opdracht op grond openbare aanbesteding gunnen. De procedure in 2025 uitzetten.

Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) criterium
Het misbruik en oneigenlijk gebruik heeft betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen. Bij onze controles voor het M&O criterium hebben wij geen onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens, waaronder fraude door medewerkers van de gemeente Land van Cuijk.