8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Dit programma gaat over de ruimtelijke beleidsontwikkeling in alle faciliteiten. Ook volkshuisvesting en wonen hoort hierbij. Concrete voorbeelden hiervan zijn de omgevingsvisie en ruimtelijke plannen. De omgevingswet is 1 januari 2024 in werking getreden. Eind 2025 stellen we onze omgevingsvisie vast. Ook zijn we bezig met het komen tot één omgevingsplan voor de gemeente Land van Cuijk. Bij het tostandkomen van de Omgevingsvisie dienen alle sectorale visies als bouwsteen en worden vraagstukken integraal benaderd. Het oplossen van het woningtekort heeft prioriteit, daar zetten we vol op in. Daarnaast maken ook grondexploitatie, vergunningverlening, Transitie Landelijk Gebied én toezicht en handhaving (VTH) onderdeel uit van dit programma. 

8.1 Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening

Tot dit beleidsveld horen ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen en faciliterend grondbeleid. We richten ons op het afstemmen van ruimtelijke ontwikkelingen op de unieke kwaliteiten van het gebied. Ook het toevoegen van ruimtelijke kwaliteit en het ontwikkelen van kaders is daarbij belangrijk. We maken de omslag naar het werken onder de omgevingswet. 

8.2 Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goed onderhouden van het gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Enerzijds om maatschappelijke meerwaarde te creëren (tevreden gebuikers en huurders), anderzijds om kapitaalvernietiging te voorkomen en om duurzaam te kunnen investeren in de toekomst

Terug naar navigatie - Goed onderhouden van het gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Enerzijds om maatschappelijke meerwaarde te creëren (tevreden gebuikers en huurders), anderzijds om kapitaalvernietiging te voorkomen en om duurzaam te kunnen investeren in de toekomst

Wat hebben we gedaan?

8.3 Financiën

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Saldo t.o.v. begroting
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -4.885 -3.861 -8.746 -7.369 1.376
8.2 BOUWEN EN WONEN -9.549 -19.620 -29.169 -31.921 -2.752
Totaal 8. VHROSV -14.435 -23.480 -37.915 -39.291 -1.376
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 694 2.422 3.116 2.650 -466
8.2 BOUWEN EN WONEN 8.169 19.826 27.995 31.346 3.351
Totaal 8. VHROSV 8.864 22.248 31.111 33.996 2.885

Toelichting "Wat heeft het gekost?" (8)

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?" (8)

Bedragen x € 1.000

Beleidsveld Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
  Lasten      
Alle beleidsvelden Personeelslasten en inhuur Op dit programma ontstaat een verschil doordat de inhuurkosten zijn begroot op programma 10 Overhead en conform het BBV rechtstreeks op het programma wordt verantwoord.   675
8.1 Faciliterend grondbeleid De gemeente faciliteert particuliere ontwikkelingen. Deze kosten (inzet personeel begeleiden plannen en aanleg openbare ruimte) verhaalt de gemeente op de eigenaren (zie ook baten).     260
8.1 Vitaal landelijk gebied In 2024 was het uitvoeringsplan nog niet gereed. Derhalve zijn er nog projecten uitgevoerd. De uitvoering hiervan begint in 2025. 300  
8.1 Projecten Uitvoeringsplan voormalig SA De projecten uitvoeringsplan voormalig Sint Anthonis zijn opgenomen in diverse uitvoeringsplannen Land van Cuijk, o.a. uitvoeringsplan landelijk gebied. 500  
8.1 Gebiedsprocessen De uitgaven voor de ontwikkeling van gebiedsprocessen worden direct ten laste gebracht van de voorziening Ruimtelijke Kwaliteit. In de exploitatie was hiervoor nog een raming opgenomen (zie ook baten).    640  
8.1 Ruimtelijke ontwikkeling De adviezen rond ruimtelijke plannen zijn onderdeel geworden van projecten.   200  
8.1 Opstellen visies en beleid  Lagere lasten voor het opstellen van de woonvisie, de huisvestingsverordening en de visie natuur .   300  
8.1 Subsidie aanpak isolatie en energie-armoede Rekening werd gehouden met de hogere uitgaven in 2024. Dit leidt tot een voordeel in 2024. Per saldo is een subsidie budgettair neutraal. Gedurende de looptijd wordt niet meer dan de ontvangen subsidie uitgegeven, in enig jaar kan er echter een verschil ontstaan.  Zie ook baten.  200  
8.2 Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen Per saldo is het effect budgettair neutraal. Per jaar worden de projecten grondexploitaties  herzien bij de jaarrekening. Hieruit volgt de mutatie in de verliesvoorziening en de algemene reserve grondexploitatie (tussentijds winstnemingen). Verwezen wordt naar de paragraaf grondbeleid.      2.650
  Baten      
8.1 Faciliterend grondbeleid De gemeente faciliteert particuliere ontwikkelingen. Deze kosten (inzet personeel begeleiden plannen en aanleg openbare ruimte) verhaalt de gemeente op de eigenaren (zie ook lasten). 260  
8.1 Gebiedsprocessen De inkomsten uit een subsidie (regiodeal) voor de ontwikkeling van gebiedsprocessen is in 2023 al ontvangen. In de exploitatie was hiervoor nog een raming opgenomen.      640
8.1 Subsidie aanpak isolatie en energiearmoede Zie lasten, idem.   200
8.2 Omgevingsvergunningen Hogere  opbrengst leges uit verleende omgevings-vergunningen en overige opbrengsten, doordat er een aantal grote vergunningen zijn verstrekt. 630  
8.2 Grondexploitatie - niet bedrijventerreinen Zie lasten. 2.650  

 

8.4 Beleidskaders

8.5 Beleidsindicatoren