3. Economie, Recreatie en Toerisme

Economie, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Economie, recreatie en toerisme

Dit programma gaat over het creëren van een duurzame, veilige en prettig leef- en werkomgeving. Een omgeving waar inwoners, recreanten, toeristen en werkenden toegang hebben tot goede voorzieningen, passend woningaanbod en de mogelijkheid hebben voor ontspanning en plezier. Om deze omgeving mogelijk te maken hanteren we een integrale aanpak, hebben we focus op brede welvaart en zetten we sterk in op samenwerking op elk niveau. 

Belangrijk uitgangspunt daarbij is het op peil houden van het vestigingsklimaat waarin de bedrijven en instellingen werkzaam zijn. Dat betekent inzet op zaken als een goed functionerende arbeidsmarkt, passend onderwijs, goede bereikbaarheid en ruimte voor eigentijdse werklocaties.

3.1 Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Onze ambitie is het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Voeding en gezondheid voor mens en dier staan hierbij centraal.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

3.2 Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme is een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om de veelzijdigheid aan toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten.

3.3 Bedrijfslocaties

Bedrijfslocaties

Terug naar navigatie - Bedrijfslocaties

Tot dit beleidsveld behoren de grondexploitaties van bedrijventerreinen (zie ook paragraaf Grondbeleid) . Het betreft bedrijfslocaties zoals Mill Zuid (Mill), Uitbreiding Saxe Gotha (Boxmeer), Sterckwijck (Beugen), Bedrijvenpark de Bons (Grave), Groot Heiligenberg (Cuijk), Homburg/Beijerd ’t Riet (Cuijk), Lange Linden (Cuijk), Heeswijkse kampen (Cuijk) en Molenveld fase III (Wanroij) en tevens land- en tuinbouwgronden. 

3.4 Financiën

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Saldo t.o.v. begroting
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -3.347 -585 -3.932 -3.897 35
3.2 Recreatie en Toerisme -1.436 701 -735 -773 -38
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.994 -4.147 -8.141 -7.946 195
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME -8.778 -4.031 -12.809 -12.616 193
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 202 -28 174 136 -38
3.2 Recreatie en Toerisme 974 30 1.004 1.320 316
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 4.089 4.205 8.295 7.996 -298
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME 5.265 4.208 9.473 9.453 -20

Toelichting "Wat heeft het gekost?" (3)

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?" (3)

Bedragen x € 1.000

Beleidsveld Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
  Lasten      
Alle beleidsvelden Personeelslasten en inhuur Op dit programma ontstaat een verschil doordat de inhuurkosten zijn begroot op programma 10 Overhead en conform het BBV rechtstreeks op het programma wordt verantwoord.   495
3.3 Grondexploitaties - bedrijventerrein Per saldo is het effect budgettair neutraal. Per jaar worden de projecten grondexploitaties  herzien bij de jaarrekening. Hieruit volgt de mutatie in de verliesvoorziening en de algemene reserve grondexploitatie (tussentijds winstnemingen). Verwezen wordt naar de paragraaf grondbeleid.    500  
3.3 Gemeentelijke grondbank Betreft het restant incidentele budget oprichting gemeentelijke grondbank. Dit bedrag wordt bij de resultaatbestemming alsnog naar 2025 gebracht. 135  
3.3 Mutatie reserve  Doordat een verkoop landbouwgrond uiteindelijk niet eind 2024 heeft plaats gevonden, heeft er ook geen storting van de opbrengsten in de algemene reserve plaats gevonden. 175  
  Baten      
3.2 Toeristenbelasting In 2024 zijn meer aanslagen opgelegd  vanwege het zowel opleggen van definitieve aanslagen 2023 als voorlopige aanslagen 2024 . Deze aanslagen zijn in het vierde kwartaal 2024  opgelegd en verantwoord.  260  
3.3 Grondexploitaties -  bedrijventerrein Zie lasten.   500

 

3.5 Verbonden partijen

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - Euregio Rijn-Waal

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In de periode 2021-2027 is in totaal 8 miljard euro (stimuleringsprogramma INTERREG) aan EU-middelen beschikbaar voor grensoverschrijdende, innovatieve en sociaal-culturele projecten in heel Europa. In 2024 zijn diverse aanvragen voor het INTERREG VI programma beoordeeld. Ook in 2025 wordt verwacht dat diverse aanvragen door de commissies kunnen worden beoordeeld. Tezamen met andere Euregio's en betrokken Duitse en Nederlandse overheden is bovendien de Grenslandagenda voor 2025 vastgesteld. 

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ voor Regio Noordoost Brabant opgesteld, als basis voor de activiteiten en projecten van de samenwerking die zijn uitgevoerd. 

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De gemeente is sinds 31 maart 2022 de enige commandite in de RBL C.V. en de enige aandeelhouder in de beherende vennoot RBL B.V. Het afgelopen jaar is verder gewerkt aan het bouwrijp maken van de laatste fase van het Bedrijvenpark (NoordWest). De verkoop van de laatste kavels is de komende jaren voorzien.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis  een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen. Om in de kapitaalbehoefte van Enexis te voorzien, wordt het huidige dividendbeleid geactualiseerd. Er ligt een voorstel om het dividendbeleid vanaf boekjaar 2025 aan te passen. Dit voorstel wordt behandeld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) in april 2025.

3.6 Beleidskaders

3.7 Beleidsindicatoren