8. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)

Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)

Terug naar navigatie - 8. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo) - Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid (Woo)

De gemeente maakt informatie op verzoek openbaar en uit eigen beweging.

Openbaarmaking op verzoek
In het onderstaande overzicht maken we 'informatie op verzoek' inzichtelijk:

  • het aantal ontvangen Woo-verzoeken;
  • hoeveel verzoeken zijn gehonoreerd (gevraagde documenten zijn, al dan niet deels, verstrekt);
  • hoeveel verzoeken zijn afgewezen (omdat bijvoorbeeld de gevraagde informatie niet aanwezig was);
  • hoeveel verzoeken om andere redenen anders zijn afgedaan (bijvoorbeeld omdat het geen Woo-verzoek was, maar een informatieverzoek of omdat de aanvrager zijn verzoek heeft ingetrokken);
  • de ontwikkeling ten opzichte van het jaar 2022 (tot 1 mei 2022 ging het om Wob-verzoeken).
Woo-verzoeken en Wob Land van Cuijk 2023 Prognose 2025 Ontvangen
2024
Ontvangen 2023 Ontvangen 2022
Aantal Woo-/Wob-verzoeken ontvangen op jaarbasis 75 64 72 55
De verzoeken zijn:        
Toegekend n.v.t. 27 48 27
Afgewezen n.v.t. 4 12 9
Buiten behandeling gesteld (o.a. geen Woo-verzoek, maar informatieverzoek) n.v.t. 25 12 19
Nog in behandeling n.v.t. 8 0 0
         
Behandeld binnen de wettelijke termijn (incl. verdagingen en opschortingen) n.v.t. 26 47 21
Behandeld buiten de wettelijke termijn n.v.t. 13 16 18
Niet van toepassing (geen Woo-verzoek, ingetrokken, informeel afgedaan) n.v.t. 25 9 16
Nog in behandeling (afhandeling gebeurd in 2025) n.v.t. 2 / /

Als een informatieverzoek binnenkomt en de informatie is al openbaar, dan wordt de aanvrager verwezen naar de vindplaats van de openbare informatie. Is de informatie nog niet openbaar, dan wordt de informatie via een Woo-beschikking geleverd, afhankelijk van het verzoek en de geldende uitzonderingsgronden. De inhoudelijk betrokken medewerker neemt in de meeste gevallen eerst contact op met de verzoeker. Een deel van de Woo-verzoeken wordt wel als zodanig ingediend en ingeboekt, maar blijkt in overleg met de verzoeker vaak ook informeel afgedaan te kunnen worden, zonder formele Woo-procedure. Deze aanpak leidt tot lagere afhandelingskosten, snellere doorlooptijden en grotere tevredenheid bij verzoeker en behandelend ambtenaar. 

Actieve openbaarmaking 

De gemeente dient in de periode 2024 t/m 2026 17 informatiecategorieën actief openbaar te maken. Dit gebeurt in 4 etappes waar telkens een 4 of 5-tal categorieën openbaar worden gemaakt. Land van Cuijk voldoet aan de openbaarmaking van de eerste categorieën en daarmee ook aan de wetgeving Woo:

  • Categorie 1 Wetten en algemeen verbindende voorschriften (art. 3.3, eerste lid, onderdeel a);
  • Categorie 2 Overige besluiten van algemene strekking (art.  3.3, eerste lid, onderdeel b);
  • Categorie 3 Organisatie en werkwijze (art. 3.3, eerste lid, onderdeel d);
  • Categorie 4 Bereikbaarheidsgegevens (art. 3.3, eerste lid, onderdeel e);
  • Categorie 5 Vergaderstukken Staten-Generaal (art. 3.3, tweede lid, onderdeel b). Deze categorie geldt niet voor gemeenten. 

In 2024 is het Woo-proces aangescherpt, verbeterd en vastgelegd. Daarnaast is eind 2024 ook een publicatieplatform aangeschaft waarop de documenten van de nog openbaar te maken categorieën worden geplaatst. Er is een koppeling gemaakt tussen de anonimiseer-tooling en het zaaksysteem wat het Woo-proces versneld en verbeterd. Inrichting en livegang van het platform en de koppeling vindt plaats in 2025.  

Informatiehuishouding op orde 
De informatiehuishouding zorgt ervoor dat de gemeente weet waar welke documenten volgens de definitie uit de Woo (art. 2.1 en 2.2) te vinden zijn. Dit is belangrijk voor het verzamelen en anonimiseren van documenten voor Woo-verzoeken en publicaties. Eind 2024 is de bewustwordingscampagne ‘Informatiehuishouding op orde’ gestart in gemeente Land van Cuijk. Deze campagne wordt verder uitgevoerd in 2025 en creëert bewustzijn over het belang van goed opslaan van documenten. Zo zorgen we ervoor dat informatie makkelijker terug te vinden is als erom wordt gevraagd via bijvoorbeeld Woo-verzoeken. Daarnaast helpt het gestructureerd bewaren van informatie om de actieve openbaarmaking in het kader van de Woo zoveel mogelijk te stroomlijnen en automatiseren.