Dit programma gaat over Water en bodem sturend voor de ruimtelijke planvorming wat betekent dat we met de functie en het ruimtegebruik zo veel mogelijk aansluiten bij de natuurlijke kenmerken van het water- en bodemsysteem. Verder de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen, duurzaamheid, duurzame energie, klimaatbestendigheid, mobiliteit, natuur en landschap en milieubeheer.
7. Milieu
7.1 Riolering
Riolering
Terug naar navigatie - RioleringHet Water- en Rioleringsprogramma geeft inzicht in de speerpunten en zorgplichten op het gebied van water en riolering voor de komende planperiode 2024-2026. Dit programma geeft een beeld van waar we staan maar meer nog waar we heen willen of moeten gaan.
7.2 Afval
Afval
Terug naar navigatie - AfvalTot dit beleidsproduct behoren het inzamelen en laten verwerken of recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.
7.3 Milieubeheer
Milieubeheer
Terug naar navigatie - MilieubeheerTot dit beleidsproduct behoren:
A) gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu en het realiseren van een duurzame leefomgeving;
B) gemeentelijke taken voor het faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?A) Het voor de doelsoorten in stand houden en door ontwikkelen van de Ecologische Verbindingszones.
Wat hebben we gedaan?
A) In 2028 de hernieuwde UNESCO Status continueren
Wat hebben we gedaan?
A) Opstarten uitbreiding meetnetwerk Land van Cuijk 2. Subsidie voor verwijdering houtstookinstallatie of de aanschaf van filters
Wat hebben we gedaan?
A) Samen werken we naar een klimaatbestendig Land van Cuijk door klimaatadaptief denken en handelen in alle praktische en beleidsmatige keuzes bij de inrichting van Land van Cuijk.
Wat hebben we gedaan?
B) Faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.
Wat hebben we gedaan?
7.4 Financiën
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2024 | Begrotingswijzigingen 2024 | Begroting 2024 na wijzigingen | Realisatie 2024 | Saldo t.o.v. begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
7. MILIEU | ||||||
7.1 RIOLERING | -7.247 | -279 | -7.526 | -7.116 | 410 | |
7.2 AFVAL | -10.091 | -752 | -10.844 | -10.817 | 26 | |
7.3 MILIEUBEHEER | -10.059 | 1.105 | -8.954 | -7.606 | 1.349 | |
Totaal 7. MILIEU | -27.398 | 74 | -27.324 | -25.539 | 1.785 | |
Baten | ||||||
7. MILIEU | ||||||
7.1 RIOLERING | 10.897 | 669 | 11.566 | 10.995 | -570 | |
7.2 AFVAL | 13.697 | 269 | 13.967 | 14.211 | 244 | |
7.3 MILIEUBEHEER | 3.077 | -1.123 | 1.953 | 2.542 | 589 | |
Totaal 7. MILIEU | 27.671 | -186 | 27.486 | 27.748 | 263 | |
Saldo | 274 | -112 | 162 | 2.209 | 2.048 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?" (7)
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?" (7)Bedragen x € 1.000
Beleidsveld | Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | ||||
7.1 | Voorziening riolering |
Riolering gaat uit van maximaal 100% kostendekkendheid, wat wil zeggen dat de uitgaven m.b.t. riolering worden gedekt door de baten uit rioolheffingen. Tekorten en overschotten worden gecompenseerd door de voorziening "riolering", zodat de exploitatie per saldo budgettair neutraal verloopt. In het kader van deze kostendekkendheid is een bedrag gedoteerd aan de voorziening van € 50.000, waar € 1.229.000 was begroot. Per saldo een verschil van € 1.179.000. Dit had gesaldeerd kunnen worden met de aanwending (zie baten). De lasten zijn in meerdere programma's verantwoord. In dit programma riool zijn de lasten € 769.000 hoger dan begroot vanwege inhaalslag inspecties en onderhoud 2023. Per saldo geeft dit in dit programma een voordeel van € 410.000. Een totaaloverzicht van de kostendekkendheid is opgenomen in paragraaf 1 lokale heffingen. |
410 | |
7.3 | Omgevingsdienst ODBN | Het werkprogramma 2024 is niet geheel uitgevoerd, als gevolg van o.a. personele krapte. Daarnaast hebben we in 2024 een terugbetaling ontvangen op basis van de jaarrekening ODBN 2023. | 720 | |
7.3 | Duurzaamheidsprogramma 2024 - 2028 | Het duurzaamheidsprogramma (vastgesteld in 2024) focust op het aanbrengen van samenhang tussen visie, strategie en uitvoeringsprojecten. Waarbij de meerwaarde zit in een integrale aanpak. De start is in 2024 gemaakt, nog niet alle budgetten zijn benut, omdat we nog in de onderzoeksfase zitten. | 760 | |
7.3 | Programma klimaatbestendig LvC t/m 2027 | Dit programma, in 2023 vastgesteld, zet zich in om klimaatbestendigheid vanzelfsprekend onderdeel te laten worden van visies, beleid en projecten. In 2024 zijn nog niet alle geplande projecten gestart. | 120 | |
7.3 | Regionale Energietransitie Noord Oost Brabant (RES NOB) | De gemeente LvC is penvoerder voor de RES NOB, er zijn meer lasten dan geraamd, waar (meer) baten tegenover staan. Voor de gemeente is de exploitatie van RES NOB budgettair neutraal. | 190 | |
7.3 | Subsidie Klimaat- energiebeleid (CDOKE gelden) | Het 'voordeel' op deze subsidie staat tegenover personele kosten van medewerkers (voor dit beleid) die vast in dienst zijn bij de gemeente LvC. | 180 | |
7.3 | Begraafplaatsen | Op dit programma ontstaat een verschil doordat de inhuurkosten zijn begroot op programma 10 Overhead en conform het BBV rechtstreeks op het programma wordt verantwoord. daarnaast zijn de onderhoudskosten iets hoger uitgevallen. | 140 | |
Baten | ||||
7.1 | Voorziening riolering |
Zie lasten. Daarnaast was een aanwending voorziening begroot van € 726.000. Dit had gesaldeerd kunnen worden met de storting. Daarnaast vallen de rioolheffingen € 158.000 hoger uit. |
570 | |
7.2 | Heffingen en overige opbrengsten afval | De opbrengsten uit zwerfafvalvergoeding, bijdrage gemeente Boekel en milieustraat zijn hoger dan voorzien. Daarnaast vallen de opbrengsten uit afvalstoffenheffingen lager uit door correctie onterechte aanslagen recreatieparken en lager aantal adresaansluitingen. | 245 | |
7.3 | Penvoerder Regionale Energietransitie | Er zijn subsidies ontvangen voor de RES NOB in het 4e kwartaal 2024, die niet zijn geraamd. De middelen worden opgenomen in de exploitatie 2025 (via resultaatsbestemming bij de jaarrekening). De gepresenteerde voor- en nadelen hebben geen effect op de exploitatie van de gemeente Land van Cuijk. | 590 |
7.5 Verbonden partijen
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Het werkveld van het ODBN kenmerkt zich door veranderingen, die de afgelopen jaren alleen maar in omvang en frequentie zijn toegenomen. Jurisprudentie, beleidswijzigingen en uitstel van wetgeving maken het voor de ODBN lastig om exact te bepalen welke inzet er nodig is.
De Omgevingswet is per 1-1-2024 in werking getreden. Het zorgt ervoor dat alle processen zijn geactualiseerd en dat nieuwe producten hun intrede hebben gedaan. Dit vergde soms meer inzet dan vooraf gedacht. Zo kost het behandelen van een Informatieplicht meer tijd dan vooraf begroot.
Het aantreden van een nieuw kabinet heeft vooralsnog geen perspectief geboden op noodzakelijke beleidskeuzes. Complexe maatschappelijke dossiers op het gebied van natuurbescherming, stikstof, energie, water en bodem hadden in 2024 een grote invloed op het werk van de omgevingsdienst. Besluiten die met een nieuwe passende beoordeling tot stand zijn gekomen, zijn vernietigd door de Raad van State. Hierdoor zijn procedures van agrarische vergunningaanvragen wederom tot stilstand gekomen en is er een grote voorraad agrarische vergunningaanvragen ontstaan, die de ODBN niet volledig kan afhandelen.
De opgaven zijn groot, maar de realisatie blijft ook achter door het ontbreken van voldoende menskracht. Hoewel de arbeidsmarkt nog steeds erg krap is, hebben de wervingsinspanningen van de ODBN geleid tot aanwas van nieuwe medewerkers. Deze vaak junior medewerkers hebben intensieve begeleiding nodig, wat ten koste gaat van het aantal declarabele uren. Dit heeft er bij de gemeente Land van Cuijk toe geleid dat we € 720.000 terug hebben ontvangen daar waar het de uitvoering van het werkprogramma 2024 betreft.
Op het gebied van financiën is het voor de ODBN lastig om een goede voorspelling te doen voor 2025. De hoge inflatie en de hogere loonkosten als gevolg van een nieuwe cao betekenen hogere kosten. Deze zijn nauwelijks beïnvloedbaar. De ODBN heeft de afgelopen jaren de kostenstijging weten te beperken tot de gevolgen van autonome ontwikkelingen. Ook heeft de ODBN kritisch gekeken naar het werkprogramma en dit terug gebracht naar een realistisch niveau. De insteek is om de komende jaren de kostenstijging te blijven beperken tot autonome ontwikkelingen, mede op basis van een oproep aan alle directies van de Gemeenschappelijke Regelingen van de wethouders van Financiën van gemeenten uit Brabant Noord.
Daarnaast blijft de ODBN werken aan efficiëntere en effectievere methoden. De inzet van informatiegestuurd werken (IGW) en de robotisering van administratieve processen gaan daarbij helpen.
In 2024 hebben alle deelnemers binnen de Gemeenschappelijke Regeling ODBN (GR ODBN) de geactualiseerde versie van de GR ODBN vastgesteld. Tenslotte heeft de ODBN samen met de deelnemende gemeenten grote stappen gezet bij de totstandkoming van een Uitvoerings- en handhavingsstrategie (U&HS). Dit leidt ertoe dat er voor 2025 een betere prioritering plaats kan vinden op vergunning- en handhavingsthema's die de meeste aandacht verdienen.
7.6 Beleidskaders
Regelgeving, beleidsstukken en verordeningen
Terug naar navigatie - Regelgeving, beleidsstukken en verordeningenHierbij verwijzen wij naar de website van de gemeente Land van Cuijk: https://www.gemeentelandvancuijk.nl/verordeningen
7.7 Beleidsindicatoren
Energietransitie
Terug naar navigatie - EnergietransitieWaarstaatjegemeente: Energietransitie
Duurzame leefomgeving
Terug naar navigatie - Duurzame leefomgevingWaarstaatjegemeente: Duurzame leefomgeving