7. Milieu

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu

Dit programma gaat over Water en bodem sturend voor de ruimtelijke planvorming wat betekent dat we met de functie en het ruimtegebruik zo veel mogelijk aansluiten bij de natuurlijke kenmerken van het water- en bodemsysteem. Verder de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen, duurzaamheid, duurzame energie, klimaatbestendigheid, mobiliteit, natuur en landschap en milieubeheer.

7.1 Riolering

Riolering

Terug naar navigatie - Riolering

Het Water- en Rioleringsprogramma geeft inzicht in de speerpunten en zorgplichten op het gebied van water en riolering voor de komende planperiode 2024-2026. Dit programma geeft een beeld van waar we staan maar meer nog waar we heen willen of moeten gaan.

7.2 Afval

Afval

Terug naar navigatie - Afval

Tot dit beleidsproduct behoren het inzamelen en laten verwerken of recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.

7.3 Milieubeheer

Milieubeheer

Terug naar navigatie - Milieubeheer

Tot dit beleidsproduct behoren:

A) gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu en het realiseren van een duurzame leefomgeving;

B) gemeentelijke  taken voor het faciliteren en stimuleren van duurzame en gezonde mobiliteit en bereikbaarheid van dorpen en voorzieningen.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

7.4 Financiën

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2024 Begrotingswijzigingen 2024 Begroting 2024 na wijzigingen Realisatie 2024 Saldo t.o.v. begroting
Lasten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING -7.247 -279 -7.526 -7.116 410
7.2 AFVAL -10.091 -752 -10.844 -10.817 26
7.3 MILIEUBEHEER -10.059 1.105 -8.954 -7.606 1.349
Totaal 7. MILIEU -27.398 74 -27.324 -25.539 1.785
Baten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING 10.897 669 11.566 10.995 -570
7.2 AFVAL 13.697 269 13.967 14.211 244
7.3 MILIEUBEHEER 3.077 -1.123 1.953 2.542 589
Totaal 7. MILIEU 27.671 -186 27.486 27.748 263

Toelichting "Wat heeft het gekost?" (7)

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?" (7)

Bedragen x € 1.000

Beleidsveld Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
  Lasten      
7.1  Voorziening riolering

Riolering gaat uit van maximaal 100% kostendekkendheid, wat wil zeggen dat de uitgaven m.b.t. riolering worden gedekt door de baten uit rioolheffingen. Tekorten en overschotten worden gecompenseerd door de voorziening "riolering", zodat de exploitatie per saldo budgettair neutraal verloopt. 

In het kader van deze kostendekkendheid is een bedrag gedoteerd aan de voorziening van € 50.000, waar € 1.229.000 was begroot. Per saldo een verschil van € 1.179.000. Dit had gesaldeerd kunnen worden met de aanwending (zie baten).

De lasten zijn in meerdere programma's verantwoord. In dit programma riool zijn de lasten € 769.000 hoger dan begroot vanwege inhaalslag inspecties en onderhoud 2023. Per saldo geeft dit in dit programma een voordeel van € 410.000. 

Een totaaloverzicht van de kostendekkendheid is opgenomen in paragraaf 1 lokale heffingen. 

410  
7.3 Omgevingsdienst ODBN Het werkprogramma 2024 is niet geheel uitgevoerd, als gevolg van o.a. personele krapte. Daarnaast hebben we in 2024 een terugbetaling ontvangen op basis van de jaarrekening ODBN 2023.     720  
7.3 Duurzaamheidsprogramma 2024 - 2028 Het duurzaamheidsprogramma (vastgesteld in 2024) focust op het aanbrengen van samenhang tussen visie, strategie en uitvoeringsprojecten. Waarbij de meerwaarde zit in een integrale aanpak. De start is in 2024 gemaakt, nog niet alle budgetten zijn benut, omdat we nog in de onderzoeksfase zitten.  760  
7.3 Programma klimaatbestendig LvC t/m 2027 Dit programma, in 2023 vastgesteld,  zet zich in om klimaatbestendigheid vanzelfsprekend onderdeel te laten worden van visies, beleid en projecten. In 2024 zijn nog niet alle geplande projecten gestart. 120  
7.3 Regionale Energietransitie Noord Oost Brabant (RES NOB) De gemeente LvC is penvoerder voor de RES NOB, er zijn meer lasten dan geraamd, waar (meer) baten tegenover staan. Voor de gemeente is de exploitatie van RES NOB budgettair neutraal.    190
7.3 Subsidie Klimaat- energiebeleid (CDOKE gelden) Het 'voordeel' op deze subsidie staat tegenover personele kosten van  medewerkers (voor dit beleid) die vast in dienst zijn bij de gemeente LvC.  180  
7.3 Begraafplaatsen  Op dit programma ontstaat een verschil doordat de inhuurkosten zijn begroot op programma 10 Overhead en conform het BBV rechtstreeks op het programma wordt verantwoord. daarnaast zijn de onderhoudskosten iets hoger uitgevallen.   140
  Baten      
7.1 Voorziening riolering

Zie lasten. Daarnaast was een aanwending voorziening begroot van € 726.000. Dit had gesaldeerd kunnen worden met de storting. Daarnaast vallen de rioolheffingen € 158.000 hoger uit.

  570
7.2 Heffingen en overige opbrengsten afval De opbrengsten uit zwerfafvalvergoeding, bijdrage gemeente Boekel en milieustraat zijn hoger dan voorzien. Daarnaast vallen de opbrengsten uit afvalstoffenheffingen lager uit door correctie onterechte aanslagen recreatieparken en lager aantal adresaansluitingen. 245  
7.3 Penvoerder Regionale Energietransitie Er zijn subsidies ontvangen voor de RES NOB in het 4e kwartaal 2024, die niet zijn geraamd.  De middelen worden opgenomen in de exploitatie 2025 (via resultaatsbestemming bij de jaarrekening). De gepresenteerde voor- en nadelen hebben geen effect op de exploitatie van de gemeente Land van Cuijk.    590  

 

7.5 Verbonden partijen

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het werkveld van het ODBN kenmerkt zich door veranderingen, die de afgelopen jaren alleen maar in omvang en frequentie zijn toegenomen. Jurisprudentie, beleidswijzigingen en uitstel van wetgeving maken het voor de ODBN lastig om exact te bepalen welke inzet er nodig is. 

De Omgevingswet is per 1-1-2024 in werking getreden. Het zorgt ervoor dat alle processen zijn geactualiseerd en dat nieuwe producten hun  intrede hebben gedaan. Dit vergde soms meer inzet  dan vooraf gedacht. Zo kost het behandelen van een Informatieplicht meer tijd dan vooraf begroot.

Het aantreden van een nieuw kabinet heeft vooralsnog geen perspectief geboden op noodzakelijke beleidskeuzes. Complexe maatschappelijke dossiers op het gebied van natuurbescherming, stikstof, energie, water en bodem hadden in 2024 een grote invloed op het werk van de omgevingsdienst. Besluiten die met een nieuwe passende beoordeling tot stand zijn gekomen, zijn vernietigd door de Raad van State. Hierdoor zijn procedures van agrarische vergunningaanvragen wederom tot stilstand gekomen en is er een grote voorraad agrarische vergunningaanvragen ontstaan, die de ODBN niet volledig kan afhandelen.

De opgaven zijn groot, maar de realisatie blijft ook achter door het ontbreken van voldoende menskracht. Hoewel de arbeidsmarkt nog steeds erg krap is, hebben de wervingsinspanningen van de ODBN geleid tot aanwas van nieuwe medewerkers. Deze vaak junior medewerkers hebben intensieve begeleiding nodig, wat ten koste gaat van het aantal declarabele uren. Dit heeft er bij de gemeente Land van Cuijk toe geleid dat we € 720.000 terug hebben ontvangen daar waar het de uitvoering van het werkprogramma 2024 betreft.

Op het gebied van financiën is het voor de ODBN lastig om een goede voorspelling te doen voor 2025. De hoge inflatie en de hogere loonkosten als gevolg van een nieuwe cao betekenen hogere kosten. Deze zijn nauwelijks beïnvloedbaar. De ODBN heeft de afgelopen jaren de kostenstijging weten te beperken tot de gevolgen van autonome ontwikkelingen. Ook heeft de ODBN kritisch gekeken naar het werkprogramma en dit terug gebracht naar een realistisch niveau. De insteek is om de komende jaren de kostenstijging te blijven beperken tot autonome ontwikkelingen, mede op basis van een oproep aan alle directies van de Gemeenschappelijke Regelingen van de wethouders van Financiën van gemeenten uit Brabant Noord.

Daarnaast blijft de ODBN werken aan efficiëntere en effectievere methoden. De inzet van informatiegestuurd werken (IGW) en de robotisering van administratieve processen gaan daarbij helpen.

In 2024 hebben alle deelnemers binnen de Gemeenschappelijke Regeling ODBN (GR ODBN) de geactualiseerde versie van de GR ODBN vastgesteld. Tenslotte heeft de ODBN samen met de deelnemende gemeenten grote stappen gezet bij de totstandkoming van een Uitvoerings- en handhavingsstrategie (U&HS). Dit leidt ertoe dat er voor 2025 een betere prioritering plaats kan vinden op vergunning- en handhavingsthema's die de meeste aandacht verdienen. 

 

7.6 Beleidskaders

7.7 Beleidsindicatoren