• Continuering kwaliteitsimpuls VVE met gezamenlijke kwaliteits- en locatieplannen VVE (kinderopvang en basisscholen samen)
  • Continuering van inzet voor 100% bereik VVE, oa middels projecten 'Instapje' en 'Opstapje'
  • Vergroten van de ouderbetrokkenheid met de kwaliteits- en locatieplannen
  • Meer zicht op de resultaten van VVE via monitor en resultaatmetingen
  • Continuering VVE voor peuters uit asielopvang. Monitoring toeleiding en bereik VVE voor nieuwkomers
  • Taalstimulering thuis/school/KO
  • Start uitvoering nieuw NT2 beleid/schakelklassen in PO
  • Continuering huidig aanbod taalstimulering (taalhuis, voorleesexpress, uitbreiding boekstart naar meerdere VVE locaties)
  • Onderzoeken naar betere randvoorwaarden en toeleiding logopedie (en fysiotherapie) met het basisonderwijs en de kinderopvang                 
  • Inclusiever onderwijs en KO
  • Monitoring en continuering Passende Kinderopvang
  • Monitoren deelname capaciteitsfinanciering, mogelijke uitbreiding naar andere scholen
  • Monitoren afspraken over onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer
  • Gezamenlijk (met scholen en samenwerkingsverbanden) een structuur opzetten en een inhoudelijke routekaart vormgeven voor inclusiever onderwijs   
  • Opzetten systeem inzet op vergroten van kansengelijkheid
  • Versterken schoolgebonden en buitenschools aanbod (cultuur, sport, ouderparticipatie etc), overzicht en toeleiding. We starten dit met een pilot bij basisschool de Regenboog.
  • Doorlopende ontwikkellijnen
  • Overdrachtsmomenten voor KOonderwijs, onderwijs-onderwijs en onderwijs-zorg
  • Evalueren inzet op (dreigende) thuiszitters VO en mogelijke uitbreiding. Evaluatie van extra inzet op ziekteverzuim PO. Deelname en monitoring project 'Wel in Ontwikkeling'.
  • Aansluiting arbeidsmarkt: continuering huidig aanbod
  Begroting 2024 Jaarstukken 2024
Kwaliteit Betere beheersing van de Nederlandse taal. Meer kansen binnen het onderwijs (onderwijsvormen, begeleiding en aanbod), betere aansluiting op de arbeidsmarkt. Inclusiever: meer 'samen' (onderwijs, kinderopvang, vrijetijd) ongeacht verschillen.

De inzet is uitgevoerd conform het uitvoeringsprogramma door middel van:

  • De VVE monitor is opgezet. Bereik voor VVE zit op 94%. 
  • De kwaliteit van VVE heeft met diverse trainingen en bijeenkomsten een impuls gekregen
  • 17 gezinnen met complexe problematiek zijn middels Opstapje laagdrempelig ondersteund op het  gebied van opvoeding en taalstimulering en doorgeleid  naar de peuteropvang. 
  • Er zijn 428 boekstartkoffertjes opgehaald en op 6 VVE locaties is boekstart in de kinderopvang opgestart (totaal nu 10 locaties)
  • 550 ouders hebben de ouderkamers bezocht, waar ouderbetrokkenheid en kennis over opvoeding, taal en onderwijs vergroot wordt.
  •  Inclusiever onderwijs:  de gezamenlijke doelstellingen zijn geformuleerd: voor PO en VO gaat eind 2035 slechts 1% van onze leerlingenpopulatie buiten de gemeente naar een specialistische voorziening.  Er is een gezamenlijk plan opgesteld hoe we toe gaan werken naar deze doelstelling. 
Tijd   De projecten zijn binnen het geplande tijdsraam uitgevoerd.