1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met inwoners en met andere gemeenten, over de ambities ten aanzien van de dienstverlening (zoals de digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken) en over de organisatie van de gemeente.
Ook gaan we in dit programma in op de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige en leefbare gemeente. We zetten in op het voorkomen én bestrijden van incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

De gemeente Land van Cuijk wil een toegankelijke en benaderbare gemeente zijn die oog en oor heeft voor wat er speelt en leeft in de kernen. De reeds opgestelde visie op communicatie en het uitvoeringsplan communicatie geven hier richting en uitvoering aan. 
We vinden het belangrijk om inwoners en ondernemers duidelijk en transparant te informeren over onze dienstverlening, plannen, projecten, procedures en besluiten. We willen communiceren in begrijpelijke taal en gebruiken hiervoor nieuwe en bestaande communicatiekanalen, passend bij de doelgroep en de boodschap. In onze communicatie willen we aansluiten op de informatiebehoefte van inwoners en ondernemers. We halen de buitenwereld naar binnen en maken dit onderdeel van onze communicatieaanpak. 
We zijn trots op onze nieuwe gemeente, de 33 kernen en inwoners en ondernemers en dragen dit in onze communicatie, intern en extern, uit. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Als gemeente Land van Cuijk verbinden we ons aan de kernwaarden betrouwbaar, innovatief en wendbaar. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het imago van de organisatie. Door de kernwaarden in onze dienstverlening toe te passen, blijven we geloofwaardig. Uiteindelijk blijven we op zoek naar manieren waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Kabinetszaken

Terug naar navigatie - Kabinetszaken

De gemeente Land van Cuijk is een van grotere gemeenten in Brabant en wil deze positie uitstralen, verder inkleuren en ‘smoel’ geven. Bij externe optredens dragen bestuurders deze visie uit als ‘het gezicht van Land van Cuijk’. Daarbij worden ze gefaciliteerd en ondersteund door Kabinetszaken. De medewerkers stemmen waar nodig is af met diverse vakafdelingen. Bovendien zorgen zij voor een goede relatie met externe organisaties en hebben zij een goede antenne voor wat er leeft en speelt bij die maatschappelijke organisaties. Ze zijn alert op signalen uit de samenleving en zijn zich bewust van het afbreukrisico. Naast de reguliere taken als uitvoering geven aan en advisering over Koninklijk en gemeentelijk waarderingsbeleid, adviseert Kabinetszaken op het gebied van professionalisering van relatiebeheer.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Kernendemocratie

Terug naar navigatie - Kernendemocratie

Kernendemocratie, de participatiesamenleving, is een uitgangspunt uit het herindelingsadvies. Dit wordt de komende jaren verder ingevoerd. Hierbij is het van belang dat actief de samenwerking met de gemeenschap wordt opgezocht en dat wordt aangesloten bij de behoefte en de mogelijkheden van deze gemeenschap. Door een samenspel tussen de gemeentelijke organisatie en actieve mensen in het Land van Cuijk krijgt dit vorm. Kernendemocratie zal hierom een vanzelfsprekendheid in de bedrijfsvoering en het bestuurlijk besluitvormingsproces moeten worden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

De overheid komt op het brede terrein van veiligheid voor veel en steeds complexer wordende maatschappelijke opgaven te staan. Internationale ontwikkelingen hebben steeds meer invloed op het leven. Gebeurtenissen elders in de wereld kunnen van invloed zijn op ons dagelijks leven.

Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit waren al in opmars voor corona, echter de stijging van deze delicten heeft door de coronapandemie een extra boost gekregen. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid waarschuwt in haar Cybersecuritybeeld van juni 2021 dat cyberaanvallen het zenuwstelsel van de maatschappij kunnen aantasten.

Ondermijnende criminaliteit is en blijft een groot probleem in ons land, en zeker ook in onze regio Oost-Brabant. De (criminele) infrastructuur, de strategische ligging, de ervaring met de productie van synthetische drugs, de relatief lage pakkans en het (onjuiste) beeld dat er in ons land licht gestraft wordt, zijn redenen dat internationale bendes Nederland (en ook onze regio) hebben uitgekozen als uitvalsbasis. De verwachting is dat dit niet zonder meer zal afnemen. Samen met onze partners als bijvoorbeeld de politie, belastingdienst en het Regionaal Informatie en Expertisecentrum blijven wij er op inzetten.

Het is onze verantwoordelijkheid om de veiligheid in onze gemeente te bewaken. Mede gezien de hiervoor beschreven ontwikkelingen staan wij daarom, samen met onze interne en externe partners, aan de lat voor onder andere de volgende thema’s: leefbaarheid, jeugd, ondermijning, zorg en veiligheid, maatschappelijke onrust en digitale veiligheid. Vanuit veiligheid is ook een rol weggelegd voor het AZC en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Tot het beleidsveld Bestuur horen de positionering en de samenwerkingen van de gemeente Land van Cuijk. Zoals hoe we vorm willen geven aan de identiteit van onze gemeente en van haar kernen. En te bepalen wat ons kenmerkt en hoe we ons willen opstellen. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én als partner van inwonersinitiatieven. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -4.917 -5.323 -5.253 -5.253 -5.253
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 126 126 126 126 126

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Tot het beleidsveld Burgerzaken horen alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, reisdocumenten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen en het bijhouden van de begraafplaatsadministratie. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN -3.250 -3.291 -3.431 -3.431 -3.431
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN 964 847 1.207 1.207 1.207

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Tot het beleidsveld Veiligheid horen taken die gerelateerd zijn aan criminaliteit en de preventie daarvan in de gemeente. Ook de kosten voor de brandweer vallen onder dit beleidsveld.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID -8.596 -9.356 -9.320 -9.157 -9.157
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID 59 114 114 114 114

1.4 Investeringen

1.5 Verbonden partijen

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De ambities van het BHIC liggen vast in een beleidsvisie. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot; de elektronische opslagplaats van de digitale bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De strategische bestuursconferentie van april 2018 heeft een heldere koers opgeleverd voor de Veiligheidsregio Brabant-Noord. Deze koers is verwerkt in de beleidsagenda 2020-2023. De beleidsagenda beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities. Deze tien opdrachten uit het Beleidsplan 2020-2023 ‘Samen Veiliger’ staan ook in 2023 centraal. Omdat de opdrachten niet statisch zijn, zijn deze – waar nodig – aangescherpt, zonder de koers te wijzigen. In 2021 is de tussentijdse evaluatie van het beleidsplan uitgevoerd.  

 

Paragraaf Verbonden partijen

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch en omgeving.
De meerwaarde komt tot uitdrukking door:

  • minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken,
  • versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid,
  • verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners.

Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casuïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.

 

Paragraaf Verbonden partijen

1.6 Beleidskaders

1.7 Beleidsindicatoren

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

                   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -4.917 -5.323 -5.253 -5.253 -5.253
1.2 BURGERZAKEN -3.250 -3.291 -3.431 -3.431 -3.431
1.3 VEILIGHEID -8.596 -9.356 -9.320 -9.157 -9.157
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID -16.763 -17.969 -18.004 -17.841 -17.841
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 126 126 126 126 126
1.2 BURGERZAKEN 964 847 1.207 1.207 1.207
1.3 VEILIGHEID 59 114 114 114 114
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID 1.149 1.088 1.448 1.448 1.448

Toelichting - Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?

1.1 Bestuur

Het vertalen van de door de bouwteams opgeleverde kernen CV ’s in wijk-/dorps- of uitvoeringsplannen dan wel het realiseren van eenvoudige lokale projecten die voortkomen uit de Kernen CV ’s betekent een extra raming van € 315.000. 

1.3 Veiligheid

De bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Noord stijgt t.o.v. 2022 met € 294.000 (Crisisbeheersing). In 2023 is het budget (Lasten - Openbare orde en Veiligheid) t.o.v. 2022 met € 412.000 gestegen. Er zijn budgetten opgenomen voor bijdragen aan camerabewaking bedrijventerreinen, ontwikkeling veiligheidsinformatieknooppunt, veiligheidsmonitor.