3. Economie, Recreatie en Toerisme

Economie, recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Economie, recreatie en toerisme

We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige, vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken.  Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis.  

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

a. Identiteit en communicatie

Terug naar navigatie - a. Identiteit en communicatie

Land van Cuijk heeft unieke, economische kenmerken, die onderscheidend zijn van andere gemeenten. Het positioneren van de gemeente en werken aan de bekendheid, zal leiden tot verdere economische ontwikkeling. 

Wat gaan we daarvoor doen?

b. Ruimte en infrastructuur

Terug naar navigatie - b. Ruimte en infrastructuur

Door de bijzondere kenmerken van het Land van Cuijk, een omvangrijke, hoofdzakelijk landelijke gemeente met 33 kernen met economisch sterke en internationaal vooraanstaande bedrijven, is een unieke, economische propositie op te stellen op het gebied van locatieontwikkeling die onderscheidend is van andere gemeenten. Het is belangrijk om unieke plekken, zowel in stedelijk als buitengebied,  in beeld te brengen en profielen te ontwikkelen die richting geven, maar ook flexibel zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

c. Toekomstbestendige economie

Terug naar navigatie - c. Toekomstbestendige economie

De kansen en mogelijkheden die zich aandienen vanuit de verschillende transities zorgen voor een toekomstbestendige economie en dragen bij aan een vitale en duurzame leefomgeving. De verschillende transities hebben een grote impact op onze gemeenschap maar bevordert ook innovatie en biedt nieuwe werkgelegenheid. Denk aan de mogelijkheden die ontstaan vanuit de energietransitie, digitaliseringstransitie, circulaire transitie en landbouwtransitie. Zo is circulaire economie van belang voor het verminderen van de druk op het milieu, een verbeterde leveringszekerheid van grondstoffen en een betere concurrentiepositie. Om bij te dragen aan de doelstelling van Brabant om 50% circulair te worden, dienen nieuwe mogelijkheden voor bedrijven gefaciliteerd te worden. 

Wat gaan we daarvoor doen?

d. Arbeidsmarkt en onderwijs

Terug naar navigatie - d. Arbeidsmarkt en onderwijs

De druk op de arbeidsmarkt is groot. Momenteel is er sprake van enerzijds een tekort aan arbeidskrachten en anderzijds ook een mismatch tussen de vraag en het aanbod. Het Land van Cuijk moet concurreren met andere regio's. De beschikbaarheid van ‘human capital’ is een essentieel onderdeel van economische ontwikkeling. Inzet op versterken, ontwikkelen en aantrekken van talenten op alle opleidingsniveaus en leeftijdscategorieën is van belang voor deze economische ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

Onze gemeente kent een veelzijdig economisch profiel. Daarbinnen vormt recreatie en toerisme een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om deze veelzijdigheid aan economische en toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten. Doel is meer overnachtingen, mensen die langer blijven, meer uitgeven en verdere groei van dagrecreatie. Dat doen we onder andere door onze kernen aantrekkelijk en bereikbaar te houden, maar zeker ook door de aantrekkingskracht te benutten van ons veelzijdig landschap (o.a. Unesco Maasheggen).

Wat gaan we daarvoor doen?

3.1 Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente, recreatie en toerisme en de verschillende werklandschappen, denk aan bedrijventerreinen, buitengebied en centrumgebieden in onze gemeente. In het Land van Cuijk is sprake van een (van oudsher) sterk cluster van bedrijven die (wereldwijd) werkzaam zijn op het gebied van agrarische sector-, food branche- en technologische ontwikkeling. Kernpunt is dat ze ten dienste staan van de primaire sector. Om deze economische kracht te behouden en te versterken is integrale inzet op verschillende thema’s wenselijk. Hierbij moet worden gedacht aan Identiteit, Communicatie en Samenwerking, Ruimte en Infrastructuur, Toekomstbestendige Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs. Regionale en lokale samenwerking dragen bij aan de versterking van economische doelen. 

1.    Economie

We zetten in op het realiseren van een toekomstbestendige economie met sterke samenwerkingsrelaties. Het vermogen van  bedrijven, kennisinstellingen, overheden en gebruikers om met elkaar samen te werken, versterkt de veerkracht van de economie en de aantrekkingskracht van ecosystemen. Doel is een toekomstbestendige vitale en leefbare gemeenschap met een stevige financieel-economische basis.  Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in onze gemeente draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Economische ontwikkeling gaat vandaag de dag niet alleen meer over materiële zaken.  Brede welvaart omvat naast financieel-economische ook sociaal-culturele en ruimtelijk-ecologische aspecten. Met de verdeling van welvaart, de volhoudbaarheid ervan voor toekomstige generaties ( ‘later’) en de welvaart regionaal, landelijk en internationaal biedt brede welvaart de basis voor een vitale leefomgeving met een stevige financieel-economische basis.  


2.    Recreatie en Toerisme
Onze gemeente kent een veelzijdig economisch profiel. Daarbinnen vormt recreatie en toerisme een sterke pijler die grote invloed heeft op de economische vitaliteit en leefbaarheid. Wij kiezen ervoor om deze veelzijdigheid aan economische- c.q. toeristisch-recreatieve activiteiten verder te versterken, aan te jagen en te promoten. Doel is meer overnachtingen, mensen die langer blijven, meer uitgeven en verdere groei van dagrecreatie. Dat doen we onder andere door onze kernen aantrekkelijk en bereikbaar te houden, maar zeker ook door de aantrekkingskracht te benutten van ons veelzijdig landschap (o.a. Unesco Maasheggen).

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -2.009 -2.687 -2.553 -2.474 -2.472
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 202 202 205 205 205

3.2 Recreatie en toerisme

Recreatie en toerisme

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme

We willen inzetten op versterking van de identiteit. Regionale ontwikkeling en lokale samenwerking versterken horeca en toeristisch-recreatieve bedrijven.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.2 RECREATIE EN TOERISME -1.534 -1.525 -1.495 -1.463 -1.453
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.2 RECREATIE EN TOERISME 1.925 118 96 95 95

3.3. Bedrijfslocaties

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.866 -3.608 -3.400 -3.395 -3.391
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.885 3.571 3.342 3.342 3.342

3.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Bedragen x € 1.000

Nieuwe investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Initiëren toeristische ontwikkeling 200 200 200 200 Grote projecten als Romeins Verleden Cuijk, Maasheggen en wandel/fiets/ruiternetwerken willen we initiëren en willen we ondersteunen.  Uitvoering van projecten draagt bij aan de ontwikkeling en het vergroten van de aantrekkelijkheid van de verschillende gebieden vanuit toeristisch perspectief.
Realiseren van veldhekken in het UNESCO Maasheggengebied op basis van de toponiemen met Sagen en legenden verhalen ten behoeve van de beleving van het gebied. 50       Realiseren van veldhekken in het UNESCO Maasheggengebied op basis van de toponiemen met Sagen en legenden verhalen ten behoeve van de beleving van het gebied.
Totaal 3. Economie, toerisme en recreatie 250 200 200 200  

 

3.5 Verbonden partijen

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).

Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het college van burgemeester en wethouders en BNG Gebiedsontwikkeling B.V. zijn een uittredingsovereenkomst overeengekomen voor de uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling B.V. uit de samenwerking Regionaal Bedrijvenpark Laarakker B.V./C.V. per 31 maart 2022. Hiermee is de gemeente de enige commandite in de RBL C.V. en de enige aandeelhouder in de beherende vennoot RBL B.V. en heeft de gemeente de volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V. Het is de bedoeling dat de verdere ontwikkeling plaats zal blijven vinden binnen RBL B.V./C.V. 

 

Paragraaf Verbonden partijen

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In 2022 is door de aandeelhouders van Enexis een nieuw strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor de focus op kerntaken met drie hoofddoelen:

1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes. Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.

2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie. Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.

3. Klanten weten wat ze aan ons hebben. Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering en energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties en digitale transformaties.

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis  een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen.

Paragraaf Verbonden partijen

3.6 Beleidskaders

3.7 Beleidsindicatoren

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -2.009 -2.687 -2.553 -2.474 -2.472
3.2 RECREATIE EN TOERISME -1.534 -1.525 -1.495 -1.463 -1.453
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.866 -3.608 -3.400 -3.395 -3.391
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME -7.408 -7.819 -7.448 -7.332 -7.316
Baten
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 202 202 205 205 205
3.2 RECREATIE EN TOERISME 1.925 118 96 95 95
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.885 3.571 3.342 3.342 3.342
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME 6.012 3.891 3.642 3.642 3.642

Toelichting - Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?

3.1 Economie
T.o.v. 2022 is het budget economische ontwikkeling € 180.000 hoger, er zijn structurele budgetten opgenomen t.b.v. versterken Brede Welvaart (€ 20.000), veerkrachtige arbeidsmarkt (€ 20.000),  en incidentele budgetten in 2023 t.b.v. grensoverschrijdende samenwerking, opstellen economische visie, uitbreiden bedrijventerreinen, ontwikkeling Health Campus. 

Voor ontwikkeling van toerisme en recreatie is in 2023 € 150.000 meer opgenomen t.o.v. 2022, onder andere voor toekomstvisie toerisme en recreatie en promotionele activiteiten voor het Land van Cuijk.

Voor Unesco Maasheggen is vanaf 2023 structureel € 100.000 opgenomen (Beurzen en jaarmarkten - deze omschrijving wordt nog aangepast).

3.2 Recreatie en toerisme
De hogere baat 2022 van € 1.874.000 m.b.t. Recreatie en toerisme wordt veroorzaakt door een budgetoverheveling van het uitvoeringsplan van de voormalige gemeente Sint Anthonis van 2021 naar 2022. In 2022 is er vervolg gegeven aan het uitvoeringsplan. Eventuele restanten 2022 voor verdere uitvoering 2023 zullen bij gelegenheid van de budgetoverhevelingen aan uw raad worden voorgelegd.