7. Milieu

Milieu

Terug naar navigatie - Milieu

Dit programma gaat over de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen, duurzaamheid, duurzame energie, klimaatbestendigheid, natuur en landschap en milieubeheer. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Afval

Terug naar navigatie - Afval

We hebben een wettelijke zorgplicht om huishoudelijk afval gescheiden in te zamelen. De gemeente Land van Cuijk heeft deze taak per 1 januari 2022 overgenomen van de Gemeenschappelijke Regeling Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel. De activiteiten worden deels bepaald door uitvoering van Europese, landelijke en provinciale regelgeving, deels door lokaal of regionaal ontworpen en vastgesteld beleid of de politieke intentie daartoe. Naast de inzameling van huishoudelijk afval aan huis behoren onder andere de verwerking van afval, de exploitatie van de milieustraten, glasinzameling, inzameling van bruin- en witgoed en Klein Chemisch Afval, inclusief communicatie en voorlichting, tot de vaste taken. Daarnaast worden maatregelen genomen ter voorkoming en bestrijding van zwerfafval. Met deze brede aanpak willen we het aantal dumpingen, het onjuist aanbieden van huisvuil en verspreiden van zwerfafval zo veel mogelijk beperken. Bij het bepalen van de tarieven willen we zoveel mogelijk het uitgangspunt hanteren dat de vervuiler betaalt. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Duurzaam bereikbaar

Terug naar navigatie - Duurzaam bereikbaar

We streven naar het  duurzaam bereikbaar maken van en behouden van voorzieningen in dorpen. We brengen de bestaande situatie in beeld, inventariseren knelpunten, onderzoeken de mogelijkheden om deze op te lossen of als dat niet kan, te verkleinen en kijken daarbij ook naar alternatieve  vormen van vervoer en gedragsverandering..  De propositie ontwikkel- en verstedelijkingsstrategie voor onze gemeente, is essentieel als input voor het opstellen van de integrale mobiliteitsvisie. Bereikbaarheid maakt in samenhang deel uit van onze ruimtelijke opgave. In deze visie beschrijven we hoe we duurzaam bereikbaar willen bereiken en waarop we inzetten als gemeente, ook in relatie tot de regio.

Wat gaan we daarvoor doen?

Duurzame bedrijventerreinen

Terug naar navigatie - Duurzame bedrijventerreinen

Bedrijventerreinen zijn een belangrijke motor voor onze economie. Ze zorgen voor werkgelegenheid zoals beschreven is in het hoofdstuk economie, maar er wordt ook veel energie gebruikt op bedrijventerreinen. Bij het hoofdstuk milieu willen we ingaan op het verduurzamen van onze bestaande bedrijventerreinen. Dit doen we samen met de Industriële Kring Land van Cuijk en Noord-Limburg, Hoofdbedrijventerreinvereniging Land van Cuijk en Noord-Limburg, Stichting Duurzaam Bedrijven Overleg Land van Cuijk en Noord-Limburg, gemeenten Land van Cuijk, Gennep en Bergen. Samen gaan we een Green Deal sluiten voor 2022 – 2025. Deze partijen hebben eensluidende ambities en opdrachten op het gebied van duurzaamheid en klimaatbestendigheid en zijn voornemens afspraken te maken om daar waar mogelijk hier gezamenlijk invulling aan te geven. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Duurzame opwekking

Terug naar navigatie - Duurzame opwekking

We maken vaart met de duurzaamheidsplannen en het opstellen van een meerjarige duurzaamheidsvisie die recht doet aan de ambities van Land van Cuijk.  De doelstelling is een klimaatneutrale gemeente in 2045.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Een groene gemeente

Terug naar navigatie - Een groene gemeente

Een gemeente met voldoende natuur (ofwel groen) zorgt voor een prettig en gezond leef- en woonklimaat voor haar inwoners.  De gemeente Land van Cuijk heeft mooie natuurgebieden, unieke landschappen en veel (natuurlijk) groen. Door onder andere klimaatverandering en druk vanuit onze woon- en werkomgeving zullen we extra inspanningen moeten verrichten om onze groene, natuurlijke omgeving te behouden en te versterken . We zorgen daarom voor groene groei binnenstedelijk en in het buitengebied vanuit een integrale benadering (gezondheid, klimaat, energie, landbouw en natuur) en leggen hiermee de basis voor een nieuwe balans in het landelijk gebied.

Wat gaan we daarvoor doen?

Energie besparing specifieke regelingen

Terug naar navigatie - Energie besparing specifieke regelingen

Energiebesparing is de basis van de energietransitie. We zetten in op het stimuleren van energiebesparing  door onze inwoners en het isoleren van alle woningen. We hebben samen met andere gemeenten ons eigen digitale energieloket: Brabant Woont Slim. Hier kunnen inwoners onafhankelijk advies krijgen over energiebesparing en verduurzaming van de woning. Ook bieden we gratis energiespreekuren in de bibliotheken aan die goed bezocht worden. We  blijven energiecafés organiseren en pakken energiearmoede aan.  Tevens blijven we particulieren en (sport)verenigingen aantrekkelijke duurzaamheidsleningen aanbieden om de woningen en verenigingsgebouwen te verduurzamen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Klimaatbestendig Land van Cuijk

Terug naar navigatie - Klimaatbestendig Land van Cuijk

Samen met externe partners en overheden verbeteren we de klimaatbestendigheid van het Land van Cuijk. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Milieubeleid

Terug naar navigatie - Milieubeleid

We willen een leefomgeving creëren die uitnodigt tot een gezonde levensstijl en die bijdraagt aan het bevorderen van de gezondheid. Geur en geluid zijn twee aspecten die van invloed kunnen zijn op het ervaren van een gezonde leefomgeving. Voor beide aspecten willen we beleid opstellen, passend bij het karakter van een gebied.

Wat gaan we daarvoor doen?

Riolering en Stedelijk water

Terug naar navigatie - Riolering en Stedelijk water

Gemeenten hebben drie zorgplichten vanuit de Wet milieubeheer en de Waterwet:
•     De zorgplicht voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater.
•     De zorgplicht voor doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater.
•     De zorgplicht voor het grondwater.

We streven naar een doelmatige invulling van deze zorgplichten tegen  de laagst maatschappelijk kosten bij geringste  milieubelasting.

Wat gaan we daarvoor doen?

Schone Lucht Akkoord

Terug naar navigatie - Schone Lucht Akkoord

Land van Cuijk heeft het Schone Lucht Akkoord ondertekend. We gaan dit uitwerken  in een plan van aanpak. Hierin maken we onderscheid in de verschillende beleidsterreinen, waaronder bijvoorbeeld houtstook, duurzame mobiliteit en geuroverlast. Door deelname dragen we bij aan de doelstelling om de negatieve gezondheidseffecten van luchtverontreiniging, gemeten in verloren levensjaren  met 50% verminderd te hebben in 2030.

Wat gaan we daarvoor doen?

Versterken van Natuur en Landschap

Terug naar navigatie - Versterken van Natuur en Landschap

In een gezonde, groene omgeving is het rijk wonen, werken en recreëren. We verbinden natuurgebieden  tussen Maasheggen aan de oostzijde en de hogere gebieden aan de westzijde, beschermen de groenblauwe zones en leggen meer natuur aan in het buitengebied, zorgen voor meer biodiversiteit en herstellen oude landschappen. Hiermee creëren we ook kansen voor de transitie van het agrarisch landschap. We geven prioriteit aan natuurontwikkeling, waaronder de aanleg van ecologische verbindingszones (EVZ), herstel van biodiversiteit, natuurbehoud, integraal bomenbeleid en gebiedsgerichte natuurontwikkeling (Verborgen Raamvallei, Unesco Maasheggen en Geopark Peelhorst en Maasvallei o.a.).

Wat gaan we daarvoor doen?

Warmtetransitie

Terug naar navigatie - Warmtetransitie

Met warmteplannen willen we stap voor stap onze kernen van het aardgas afhalen. Samen met inwoners gaan we alternatieve bronnen kiezen en innovatieve technieken onderzoeken en waar mogelijk toepassen. Hierbij kijken we ook nadrukkelijk naar de samenwerking met het bedrijfsleven, woningbouwcorporaties, energiecorporaties en andere overheden. 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.1 Riolering

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
7. MILEU
7.1 RIOLERING -7.246 -7.777 -7.498 -7.440 -7.372
Baten
7. MILEU
7.1 RIOLERING 9.881 10.420 10.277 10.285 10.292

7.2 Afval

Afval

Terug naar navigatie - Afval

Tot dit beleidsproduct behoren het inzamelen en laten verwerken of recyclen van huishoudelijk afval, en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
7. MILEU
7.2 AFVAL -9.719 -9.656 -9.654 -9.654 -9.654
Baten
7. MILEU
7.2 AFVAL 12.460 12.088 12.085 12.085 12.085

7.3 Milieubeheer

Milieubeheer

Terug naar navigatie - Milieubeheer

Tot dit beleidsproduct behoren gemeentelijke taken ter bescherming van het milieu en het realiseren van een duurzame leefomgeving. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
7. MILEU
7.3 MILIEUBEHEER -6.275 -6.088 -6.292 -6.242 -6.227
Baten
7. MILEU
7.3 MILIEUBEHEER 800 416 325 325 325

7.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Bedragen x € 1.000

Autonome investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Rioolbeheer oud Boxmeer (vervanging, watermaatregelen, afkoppelen hemelwater en onderhoud gemalen. 3.125       Maatregelen conform gemeentelijk rioleringsplan (oud Boxmeer)
Tegengaan hittestress om te komen tot klimaatbestendige inrichting openbare ruimte  330 330 330 330 Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen en toevogen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en kl9imaatbestendig maken.
           
Nieuwe investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Aanleg van het geboortebos 100 100 100 100 Een bos waarin ouders een boom kunnen planten bij de geboorte van hun kind. Naast de symbolische waarde willen we met de geboortebossen ook draagvlak creëren voor de natuur. Budget wordt ingezet voor het werven, de aanlegkosten en onderhoud. Bestuurlijke ambitie, aangedragen door raad.
Meekoppelkansen Verborgen Raamvallei 150       Realiseren meekoppelkansen.  Bijdragen aan realistische meekoppelkansen, aangedragen door de stakeholders van het gebiedsproces De verborgen Raamvallei.  Project richt zich op de ontsluiting van het gebied, recreatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. 
Natuurontwikkeling (Ecologische verbindingszones) 548 514 514 514 Aanleg nieuwe natuur, de Ecologische Verbindingszones (EVZ). Verplichte gemeentelijke opgave: realisatie uiterlijk 2026. EVZ’s zijn essentiële bouwstenen van het Natuurnetwerk Brabant, onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland. 
Uitvoeringsagenda meerjarenvisie natuur 2024 - 2030   150 150 150 Het uitvoeringsprogramma op basis van de meerjarenvisie Natuur, bevat acties en projecten die nodig zijn om de gestelde doelen in 2030 te behalen (Meerjarenvisie Natuur - ambities en doelen op het gebied van Natuur, Landschap en Ecologie voor de periode 2024 - 2030).
Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie   1.750 1.750 1.750 Na vaststelling van de mobiliteitsvisie 2023-2033, volgt het uitvoeringsprogramma, met daarin deelprogramma's en concrete plannen en projecten.
Totaal 7. Milieu 4.253 2.844 2.844 2.844  

 

 

7.5 Verbonden partijen

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Als deskundige uitvoeringsorganisatie staat de ODBN ook in 2023 klaar om haar kerntaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving te vervullen. Onze leefomgeving is volop in beweging. We staan met zijn allen voor grote maatschappelijke opgaven. De voornaamste inhoudelijke ontwikkeling is de komst van de Omgevingswet per 1 januari 2023. De ODBN en de deelnemende gemeenten staan hierbij voor een behoorlijke opgave. Denk hierbij  bijvoorbeeld aan de omzetting van ons inrichtingenbestand naar een bestand met milieubelastende activiteiten. Duidelijk is dat de Omgevingswet gaat zorgen voor een grote omslag, waarbij de impact op dit moment nog niet volledig te overzien is. Veel effecten van de Omgevingswet zullen pas in de praktijk zichtbaar worden.

Ook door de groeiende impact van gerechtelijke uitspraken op de werkzaamheden wordt het werk complexer. In het verlengde van de Urgenda-uitspraak en uitspraken in het kader van stikstof wordt de rechter steeds vaker bepalend voor het bijstellen of schrappen van beleid. Het is goed dat vaart gemaakt wordt met het terugdringen van de uitstoot en de bescherming van het milieu, maar het bijhouden van en het inspelen op de verschillende uitspraken vraagt wel van de capaciteit van de ODBN. 

Juist deze capaciteit staat onder druk vanwege de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De ODBN kiest voor een proactieve benadering  om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven door te zorgen voor permanente educatie en in te zetten op een duurzame inzetbaarheid van het bestaande personeelsbestand.

Daarnaast kijkt de ODBN naar de wijze waarop haar taken worden ingericht, en waar eventueel aanknopingspunten zijn om de werkzaamheden doelmatiger in te richten. D e voornaamste ontwikkeling daarbij is de impuls van informatiegestuurd werken.  Door slimmer gebruik te maken van de beschikbare informatie en door nieuwe databronnen aan te boren, kan het werk steeds slimmer worden ingericht.  

Paragraaf Verbonden partijen

7.6 Beleidskaders

7.7 Beleidsindicatoren

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
7. MILEU
7.1 RIOLERING -7.246 -7.777 -7.498 -7.440 -7.372
7.2 AFVAL -9.719 -9.656 -9.654 -9.654 -9.654
7.3 MILIEUBEHEER -6.275 -6.088 -6.292 -6.242 -6.227
Totaal 7. MILEU -23.239 -23.522 -23.444 -23.336 -23.252
Baten
7. MILEU
7.1 RIOLERING 9.881 10.420 10.277 10.285 10.292
7.2 AFVAL 12.460 12.088 12.085 12.085 12.085
7.3 MILIEUBEHEER 800 416 325 325 325
Totaal 7. MILEU 23.141 22.923 22.686 22.694 22.701

Toelichting - Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?

7.1 Riolering
Stijging van de lasten 2023 worden voornamelijk veroorzaakt door incidentele lasten voor het opstellen van programma water (omgevingsvisie), uitwerken klimaatlabels, wateroverlast en hittestress en door het opstellen van diverse bestekken t.b.v. beheer riolering (€ 235.000). Het overige wordt veroorzaakt door structurele stijging van lasten als lonen, prijzen en energiekosten. 

De opbrengsten uit rioolheffingen zijn geactualiseerd en bijgesteld. Dit levert een hogere baat op welke ingezet zijn voor de kostenstijging riolering (gesloten systeem).

7.2 Afval
De daling van de baten wordt voornamelijk veroorzaakt door het wegvallen van de subsidie zwerfafval ad € 115.000  van het rijk. Daarnaast is er in 2022 incidenteel € 200.000 uit de voorziening afval aangewend (inkomst voor de exploitatie) voor incidentele lasten (ophalen oud papier en afkeur PMD).

7.3 Milieubeheer
Ten opzichte van 2022 is het budget gestegen (€ 188.000). Dit bedrag kan verklaard worden uit meerdere mutaties t.o.v. 2022, waarvan de belangrijkste worden genoemd. De begroting 2022 was beleidsarm, in de begroting 2023 is nieuw beleid opgenomen. Onder andere het actualiseren van geurverordeningen en geurbeleid (€ 100.000), klimaatneutraal (€ 50.000), uitvoering van schone lucht akkoord (€ 55.000), verduurzaming woningen (€ 105.000), circulariteit (€ 25.000). Tevens is budget verhoogd a.g.v. autonome stijgingen, zoals de hogere bijdrage (€ 249.000) aan de Omgevingsdienst Brabant Noord Oost (ODBN) en de voortzetting van het programma Klimaatneutraal 2030 (€ 40.000). Een aantal budgetten bevat in 2023 t.o.v. 2022 geen raming, o.a. werd in 2022 het duurzaamheidsplan 2022-2023 vastgesteld, € 376.000 (uitvoering in 2022 en 2023),