6. Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. 

Overzicht verbonden partijen:

Gemeenschappelijke regeling

Programma

Gemeenschappelijke regeling

Vennootschappen en coöperaties

Stichtingen en verenigingen

Euregio Rijn-Waal

 

X

 

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

 

X

 

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

 

X

 

 

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

 

X

 

 

GGD Hart voor Brabant

 

X

 

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

 

X

 

 

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

 

X

 

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

 

X

 

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

 

X

 

 

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

 

X

 

 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

 

 

 

X

Bank Nederlandse gemeenten

 

 

X

 

Brabant Water

 

 

X

 

Agrifood Capital

 

 

 

X

Regionaal Bedrijvenpark Laarakker

 

 

X

 

Enexis Holding N.V. 

 

 

X

 

Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV

 

 

X

 

CSV Amsterdam BV

 

 

X

 

 

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - Euregio Rijn-Waal

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.euregio.org/ 

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur Euregioraad door Wim Hillenaar, Maarten Jilisen, Marc Oudenhoven en Marcel van den Elzen.

Openbaar belang

De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ongeveer 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

  Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

24.498

24.498

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Algemene informatie

Programma:

 

7. Milieu

URL:

 

https://www.odbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

David Sölez

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door David Sölez.

Openbaar belang

De omgevingsdienst voert voor de deelnemende gemeenten en de provincie taken uit op het gebied van omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.

De belangrijkste risico's

Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De omgevingsdienst  streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de omgevingsdienst uitgevoerd. Hierbij zijn alle financiële risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico wordt daardoor bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is uitgegaan van het principe dat de financiële impact in één jaar vermenigvuldigd is met  twee, vanuit het principe dat twee jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico.  In de begroting 2023 wordt als nieuw risico aangedragen Prijsstijgingen als gevolg van onrust in de wereld.  Toegenomen risico's zijn: externe ontwikkelingen als gevolg van politieke besluitvorming, juridische uitspraken en maatschappelijke veranderingen, niet realiseren opdrachtvolume en onevenredige stijgende inhuur tarieven.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

3.143.491

3.424.772

3.725.015

Eigen vermogen per 1-1

9.844.000

8.147.900

8.403.000

Eigen vermogen per 31-12

10.127.000

8.185.700

8.445.000

Vreemd vermogen per 1-1

3.227.000

5.310.900

6.046.000

Vreemd vermogen per 31-12

6.046.000

5.048.100

6.046.000

Resultaat

1.569.000

106.200

42.000

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.wvs-nb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

Het Werkvoorzieningsschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningsschap is namens elf gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.

De belangrijkste risico's

De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes

Financieel belang

 

Jaarrekening 2020

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

22.901

25.273

24.248

Eigen vermogen per 1-1

26.803.600

26.803.600

26.986.000

Eigen vermogen per 31-12

26.986.000

26.803.600

26.986.000

Vreemd vermogen per 1-1

2.310.200

2.310.200

1.848.000

Vreemd vermogen per 31-12

1.848.000

2.310.200

1.848.000

Resultaat

1.133.000

0

0

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Algemene informatie

Programma:

  1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.bhic.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is niet vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.

Openbaar belang

Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles volgens de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.  

De belangrijkste risico's

Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd. Belangrijkste risico's zijn gerelateerd aan de bijdragen van de de participanten en prijsstijgingen.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

 

334.500

354.200

Eigen vermogen per 1-1

1.169.576

418.100

1.444.000

Eigen vermogen per 31-12

1.444.272

418.100

1.265.000

Vreemd vermogen per 1-1

1.963.743

1.792.500

1.320.000

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

 

6. Sociaal domein

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Wim Hillenaar en Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 19 gemeenten. Het doel van de GGD is om mensen gezonde kansen te bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:
- Jeugdgezondheid.
- Gezondheidsbescherming.
- Gezondheidsbevordering en leefstijl.
- Monitoren, signaleren en advies.
- Toezicht houden.
- Publieke gezondheid bij rampen en crisis.
- Openbare geestelijke gezondheidszorg.

De belangrijkste risico's

  • Het werk staat nog steeds onder druk door de coronacrisis en door nieuwe ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingen uit dat land.
  • Door schaarste op de arbeidsmarkt vertrekken medewerkers en zijn vacatures moeilijk in te vullen. Dit kan leiden tot achterstanden in het primaire proces.
  • Onzekerheid over het verloop van de coronacrisis maakt de organisatie rondom deze werkzaamheden risicovol.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

 

3.062.454

3.373.036

Eigen vermogen per 1-1

7.820.000

6.355.000

7.749.000

Eigen vermogen per 31-12

7.749.000

5.935.000

6.846.000

Vreemd vermogen per 1-1

18.953.000

12.112.000

18.950.000

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.vrbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Wim Hillenaar

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in  het Algemeen Bestuur door Wim Hillenaar.

Openbaar belang

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.

De belangrijkste risico's

De Veiligheidsregio Brabant-Noord presenteert een incidenteel sluitende begroting voor de jaren 2023 en 2024. Voor de tekorten 2025 en 2026 is een nog in te vullen taakstelling opgenomen van respectievelijk € 142.000 en € 174.000. De top drie risico's betreffen de taakdifferentiatie brandweer, de kosten huisvesting en de prijsstijgingen.

Financieel belang

Begroting 2022 is gebaseerd op begroting VRBN 2022.

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

 

5.426.771

5.608.276

Eigen vermogen per 1-1

10.846.000

  12.375.943

Eigen vermogen per 31-12

13.864.000

  12.174.162

Vreemd vermogen per 1-1

28.133.000

   

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Land van Cuijk.

De belangrijkste risico's

Belangrijkste risico's betreffen mogelijke  faillissementen  van leveranciers systemen en vervoerders. Het weerstandsvermogen is ruim voldoende om deze risico's op te vangen.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

Organisatiekosten

Exploitatiekosten na eigen bijdrage

 

68.725

 

102.711

756.381

Eigen vermogen per 1-1

789.208

784.519

788.245

Eigen vermogen per 31-12

859.093

784.519

688.245

Vreemd vermogen per 1-1

325.976

680.000

684.000

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Algemene informatie

Programma:            

 

4. onderwijs

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is centrumgemeente. Daarnaast is de wethouder onderwijs uit elke betrokken gemeente vertegenwoordigd in het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs dat jaarlijks advies uitbrengt aan de centrumgemeente over de uitvoering van de toezichthoudende taken.

Openbaar belang

Het bestuur van het openbaar onderwijs is ondergebracht bij deze stichting. De gemeente heeft op grond van artikel 48 van de Wet op het primair onderwijs een toezichthoudende taak ten aanzien van het openbaar onderwijs. Het toezicht beperkt zich tot de in de wet genoemde taken.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Voor de uitvoering van de toezichthoudende taken en het secretariaat van het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs door de centrumgemeente verstrekt elke deelnemende gemeente een gelijke bijdrage.

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

 

812

812

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Algemene informatie

Programma:

4. Onderwijs

URL:

https://www.rblbno.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Joost Hendriks.

Openbaar belang

Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een MBO-diploma op minimaal MBO-niveau 2.

 

De belangrijkste risico's

Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf. Indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt, kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.

Financieel belang

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

 

211.720

216.266

Eigen vermogen per 1-1

390.765

258.704

293.282

Eigen vermogen per 31-12

325.238

258.704

293.282

Vreemd vermogen per 1-1

niet van toepassing

   

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal Domein

URL:

 

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Wim Hillenaar

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Wim Hillenaar.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening.
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg.
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan.
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

De belangrijkste risico's

  • Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is nog steeds personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.

Financieel belang

De begroting 2023 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

13.670.000

13.664.000

14.260.000

Eigen vermogen per 31-12

13.738.000

13.406.000

14.260.000

Vreemd vermogen per 1-1

25.506.000

27.771.000

29.070.000

Vreemd vermogen per 31-12

25.744.000

26.021.000

33.970.000

Resultaat

173.720

 

0

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

 

https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno

Verantwoordelijk bestuurder:

Wim Hillenaar

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Vereniging

Bestuurlijk belang

 

Openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.

Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg-, straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.  
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:

  1. Procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht).
  2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek.
  3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.

De belangrijkste risico's

Indexering en reguliere loonontwikkelingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke bijdrage in 2023 toeneemt met € 0,11 per inwoner tot een bedrag van € 1,02 per inwoner. Voor de gemeente Land van Cuijk betekent dat een bijdrage van € 91.900. Risico's liggen in een stijging van de case-load of een uitbreiding van de werkzaamheden.

Bank Nederlandse gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse gemeenten

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

 

https://www.bng.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG Bank. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Toelichting. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).

De belangrijkste risico's

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.

 

 

Financieel belang

De gemeente heeft 88.463 aandelen van € 2,50. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.

Over 2021 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 236 miljoen (2020: EUR 221 miljoen). De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2022 en 2023 kan de bank daarom niet maken.

Over 2021 bedroeg de winstuitkering 2,28 per aandeel.

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Eigen vermogen per 1-1

5.097.000.000

   

Eigen vermogen per 31-12

5.062.000.000

   

Vreemd vermogen per 1-1

155.262.000.000

   

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

 

https://www.brabantwater.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Antoinette Maas

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

De gemeente is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.

 

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.agrifoodcapital.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

 

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Stichting

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in de Bestuurlijke Coördinatiegroep door Wim Hillenaar. Vertegenwoordigd in  de Klankbordgroep door Jochem Jacobs en Bregje van Lieshout.

Openbaar belang

De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.

De belangrijkste risico's

Geen.

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

 

http://www.laarakker.com

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

CV

Bestuurlijk belang

Het bestuur van RBL B.V. wordt gevormd door een statutair directeur. Deze directeur is benoemd op voordracht van de gemeente Land van Cuijk.

RBL B.V. is beherend vennoot van RBL C.V. Besluiten van de RBL C.V. betreffende daden van beschikking of beheer worden genomen door het bestuur van de RBL B.V. De gemeente Land van Cuijk heeft stemrecht als commanditaire vennoot van RBL C.V. Bepaalde te nemen directiebesluiten hebben voorafgaande goedkeuring van de raad van commissarissen nodig, respectievelijk de algemene vergadering van aandeelhouders van de RBL B.V.  De gemeente Land van Cuijk heeft per 31 maart 2022 volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V.

Openbaar belang

Behoud en bevordering van werkgelegenheid door realisatie van een bedrijventerrein.

De belangrijkste risico's

De gebruikelijke risico’s bij dit soort participaties en grondexploitaties. Na uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling in 2022 zal de gemeente als enige aandeelhouder de resterende ontwikkeling van het bedrijvenpark voor 100% voor eigen rekening en risico uitvoeren.

Financieel belang

Alle toekomstige positieve en negatieve ontwikkelingen zijn voor 100% voor rekening en risico van de gemeente.  

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

 

https://www.enexisgroep.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Als gevolg van de invoering van de wet Onafhankelijk netbeheer in Nederland is Essent gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie­ en leveringsbedrijf per 30 juni 2009. Op basis van de wet worden de publieke aandeelhouders van Essent N.V. voor exact hetzelfde aandelenpercentage aandeelhouder van Enexis. De vennootschap heeft ten doel:

•           Het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water.
•           Het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie.
•           Het doen uitvoeren van alle taken die ingevolge de elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan een netbeheerder zoals daarin bedoeld.
•           Het binnen de wettelijke grenzen ontplooien van andere operationele en ondersteunende activiteiten. De provincies en gemeenten trachten met hun aandeelhouderschap de publieke belangen te behartigen.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Het financiële belang bij effectenbezit in het algemeen is het risico van koersschommelingen en/of winstdalingen (daling dividend). De gemeente bezit 23.177 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel.