Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -4.917 -5.323 -5.253 -5.253 -5.253
1.2 BURGERZAKEN -3.250 -3.291 -3.431 -3.431 -3.431
1.3 VEILIGHEID -8.596 -9.356 -9.320 -9.157 -9.157
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID -16.763 -17.969 -18.004 -17.841 -17.841
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -13.756 -16.232 -14.398 -14.281 -14.136
2.2 OPENBAAR GROEN -7.465 -6.058 -6.062 -6.079 -6.075
2.3 WATER -520 -353 -355 -352 -351
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE -21.741 -22.643 -20.816 -20.712 -20.562
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE -2.009 -2.687 -2.553 -2.474 -2.472
3.2 RECREATIE EN TOERISME -1.534 -1.525 -1.495 -1.463 -1.453
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.866 -3.608 -3.400 -3.395 -3.391
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME -7.408 -7.819 -7.448 -7.332 -7.316
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -3.799 -3.817 -3.853 -3.853 -3.852
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING -5.862 -5.962 -5.904 -5.817 -5.731
Totaal 4. ONDERWIJS -9.661 -9.779 -9.757 -9.670 -9.583
5. SPORT EN CULTUUR
5.1 SPORT -5.242 -5.751 -5.557 -5.534 -5.504
5.2 CULTUUR -6.331 -6.406 -6.297 -6.290 -6.284
Totaal 5. SPORT EN CULTUUR -11.573 -12.157 -11.854 -11.824 -11.788
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -11.838 -9.754 -9.629 -9.616 -9.582
6.2 INKOMENSVOORZIENING -23.353 -23.500 -23.499 -23.499 -23.499
6.3 WERK EN ACTIVERING -17.428 -17.654 -16.674 -15.928 -15.442
6.4 JEUGD -27.278 -28.317 -28.345 -28.327 -28.327
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -23.683 -25.930 -25.514 -25.514 -25.514
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.296 -3.559 -3.559 -3.545 -3.545
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN -106.876 -108.714 -107.220 -106.429 -105.910
7. MILEU
7.1 RIOLERING -7.246 -7.777 -7.498 -7.440 -7.372
7.2 AFVAL -9.719 -9.656 -9.654 -9.654 -9.654
7.3 MILIEUBEHEER -6.275 -6.088 -6.292 -6.242 -6.227
Totaal 7. MILEU -23.239 -23.522 -23.444 -23.336 -23.252
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -5.314 -4.244 -3.916 -3.893 -3.890
8.2 BOUWEN EN WONEN -15.751 -11.177 -9.423 -9.422 -9.420
Totaal 8. VHROSV -21.065 -15.421 -13.339 -13.314 -13.310
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING -36 -35 -35 -35 -35
9.2 LOKALE HEFFINGEN -1.555 -1.541 -1.537 -1.537 -1.537
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN -36.032 -9.674 -7.730 -8.169 -8.923
9.4 TREASURY 556 -3.496 -3.369 -3.550 -3.542
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN -37.067 -14.747 -12.671 -13.292 -14.037
10. OVERHEAD
10.1 OVERHEAD -33.989 -37.462 -36.984 -36.193 -35.946
11. VENNOOTSCHAPSBELASTING
11.1 VENNOOTSCHAPSBELASTING -200 -180 -180 -180 -180
12. ONVOORZIEN
12.1 ONVOORZIEN -249 -299 -299 -299 -299
13. MUTATIES IN DE RESERVES
13. MUTATIES IN DE RESERVES -2.191 -3.143 -847 -847 -847
Totaal Lasten -292.023 -273.854 -262.862 -261.268 -260.870
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 126 126 126 126 126
1.2 BURGERZAKEN 964 847 1.207 1.207 1.207
1.3 VEILIGHEID 59 114 114 114 114
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID 1.149 1.088 1.448 1.448 1.448
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 738 2.159 637 637 637
2.2 OPENBAAR GROEN 90 90 90 90 90
2.3 WATER 0 0 3 3 3
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE 828 2.249 730 730 730
3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME
3.1 ECONOMIE 202 202 205 205 205
3.2 RECREATIE EN TOERISME 1.925 118 96 95 95
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.885 3.571 3.342 3.342 3.342
Totaal 3.ECONOMIE, RECREATIE EN TOERISME 6.012 3.891 3.642 3.642 3.642
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 1.420 1.103 1.144 1.144 1.144
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING 330 450 450 450 450
Totaal 4. ONDERWIJS 1.750 1.553 1.594 1.594 1.594
5. SPORT EN CULTUUR
5.1 SPORT 749 677 677 677 677
5.2 CULTUUR 569 244 244 244 244
Totaal 5. SPORT EN CULTUUR 1.319 921 921 921 921
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 2.673 632 633 633 633
6.2 INKOMENSVOORZIENING 19.114 19.114 19.114 19.114 19.114
6.3 WERK EN ACTIVERING 554 554 554 554 554
6.4 JEUGD 77 15 0 0 0
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.326 1.328 426 426 426
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN 23.743 21.642 20.727 20.727 20.727
7. MILEU
7.1 RIOLERING 9.881 10.420 10.277 10.285 10.292
7.2 AFVAL 12.460 12.088 12.085 12.085 12.085
7.3 MILIEUBEHEER 800 416 325 325 325
Totaal 7. MILEU 23.141 22.923 22.686 22.694 22.701
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 2.510 662 662 662 662
8.2 BOUWEN EN WONEN 15.439 9.736 8.174 8.174 8.174
Totaal 8. VHROSV 17.949 10.397 8.836 8.836 8.836
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING 164.413 172.177 174.036 175.885 158.011
9.2 LOKALE HEFFINGEN 25.438 26.322 26.351 26.351 26.351
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN 19.162 -2.738 -2.738 -2.738 1.355
9.4 TREASURY 653 4.253 4.074 3.905 3.739
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 209.667 200.014 201.723 203.404 189.457
10. OVERHEAD
10.1 OVERHEAD 336 212 212 212 212
13. MUTATIES IN DE RESERVES
13. MUTATIES IN DE RESERVES 6.673 6.844 4.271 4.261 4.261
Totaal Baten 292.567 271.733 266.790 268.469 254.528

Uitgangspunten

Terug naar navigatie - Uitgangspunten

Omschrijving uitgangspunt

Begroting 2023

Indexering salaris/loonkosten

In de meicirculaire gemeentefonds 2022 wordt op basis van het CPB voor het jaar 2023 voor de ontwikkeling van de loonvoet sector overheid uitgegaan van een percentage van 3,60 %.

3,60 %

Indexering leveringen, goederen en diensten

In de meicirculaire gemeentefonds 2022 wordt voor het jaar 2023 voor de ontwikkeling van het prijs bruto binnenlands product (pbbp) uitgegaan van een percentage van 3,00 %.

3,00 %

Algemene uitkering

De algemene uitkering ramen wij in de begroting volgens de meicirculaire 2022. Een van de componenten is de compensatie voor de verwachte indexatie.

Meicirculaire 2022

Rekenrente investeringen

De rekenrente investeringen is berekend op basis van de richtlijnen zoals ze in de notitie rente (commissie BBV) zijn opgenomen. Het percentage voor 2020 wordt berekend op 1%. Het rentepercentage geldt voor de bestaande investeringen en nieuwe investeringen.

1,00 %

Disconteringsvoet (grondexploitaties)

De commissie BBV heeft een notitie grondexploitatie vastgesteld. In deze notitie wordt o.a. ingegaan op de disconteringsvoet die gemeenten moeten hanteren voor het berekenen van de toekomstige baten en lasten van grondexploitaties en voor het bepalen van de te treffen verliesvoorziening. De disconteringsvoet die gemeenten vanaf 2016 moeten hanteren in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitatie bedraagt 2%.

2,00 %

Verbonden partijen

De vastgestelde begrotingen van de GR-en door het Algemeen bestuur. 

Begroting GR 2023

Incidentele baten en lasten

In afwijking van de financiële verordening gemeente Land van Cuijk de incidentele baten en lasten vanaf € 50.000 als incidenteel aan te merken (is € 100.000).

Incidentele baten en lasten aanmerken vanaf € 50.000

Onroerendezaakbelasting (OZB)

Het raadsprogramma Land van Cuijk 2022-2026 gaat uit dat wij kritisch zijn op onze uitgaven, maar het verhogen van lasten zoals onroerendezaakbelastingen (OZB) en afvalstoffenheffing wordt echter niet uitgesloten. Voor 2023 vindt echter geen indexatie plaats op de OZB.

0,00%

Rioolheffing

In 2023 is er geen indexatie van toepassing op  het tarief voor rioolheffing.

0,00%

Reinigingsheffing

De vaste tarieven reinigingsheffingen (afvalstoffenheffing en reinigingsrecht) worden in 2023 niet verhoogd.

0,00%

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Zoals benoemd bij de financiële uitgangspunten en in afwijking van de financiële verordening worden alleen incidentele baten en lasten > € 50.000 als incidenteel aangemerkt. Hierbij hanteren ook het uitgangspunt als de lasten/baten over meerdere jaren betrekking hebben.

Lasten            
Programma Omschrijving 2023 2024 2025 2026 Toelichting
1 Aanpak van de gemeentelijk grensoverschrijdende overlast en criminaliteit. 120 120     Betreft continuering van het in de samenwerkende gemeenten flexibel inzetbare BOA-team (flying squad). Samenwerkende gemeenten Nijmegen, Venray en Land van Cuijk. Afgelopen jaar en tot en met mei 2022 werd hiervoor budget beschikbaar gesteld door het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Er is aanvraag ingediend voor de continuering van deze succesvolle aanpak.
1 Camerabewaking bedrijventerreinen 43 42     Een eenmalige stimuleringsbijdrage (25% kosten) voor de Stichting Duurzaam Bedrijven Overleg voor de ondersteuning van de implementatie van camerabewaking op de bedrijventerreinen Saxe Gotha (Boxmeer), Haven Cuijk , alsmede de uitbreiding voor De Beierd en ’t Riet, voor de beveiliging van gebouwen, terreinen en personen. Het betreft hier niet de plaatsing van camera’s met als doel de openbare orde te handhaven.
2 Opstellen mobiliteitsvisie 50 20     Opstellen van een nieuwe integrale mobiliteitsvisie
2 Opstellen parkeerbeleid 58       Harmoniseren van het parkeerbeleid Land van Cuijk. Samenvoegen van vijf gemeenten.
3 Storting in reserve duurzaamheid 44 44 44 44 Op 23 januari 2014 is door gemeente Boxmeer besloten deze reserve in te stellen met als doel te investeren in duurzame maatregelen. Gelijktijdig is besloten om een krediet beschikbaar te stellen van € 432.000 voor de uitvoering van het milieu uitvoeringsprogramma ZONBOX. In de raadsvergadering van 15 september 2016 is besloten om het restant van deze reserve samen met het budget voor regionaal milieubeleid in te zetten voor de uitvoering van het Duurzaamheidsplan 2016-2020
3 Storting in reserve reconstructie 223 223 223 223 De opbrengsten van de verkoop van landbouwgronden minus kosten worden gestort in deze reserve. 
3 Opstellen economische visie Land van Cuijk 75       De economische ontwikkeling van de gemeente Land van Cuijk is één van de prioritaire hoofdopgaven in het herindelingsadvies. Het veelzijdige palet aan economische activiteiten in de gemeente Land van Cuijk draagt bij aan onze economische ontwikkeling. Daarbij is een visie nodig voor een goede sturing, prioritering en afbakening. 
3 Transitie van centrumgebieden. 30 30     De verschillende midsize centra (waaronder Cuijk en Boxmeer) in de regio Noord Oost Brabant werken momenteel allemaal aan terugdringen van het aantal detailhandel- en horecameters, aan nieuwe afbakeningen van het centrumgebied om de leefbaarheid in stand te houden en een herinrichting van de openbare ruimte en routering. Daar horen praktische verplaatsingen bij maar ook het creëren van nieuwe woonmogelijkheden in oude winkelpanden door aanpassingen te maken. Vanuit de Regiodeal is het project “transitie van midsize centra opgezet om te komen tot voor het MKB in deze centra noodzakelijke vernieuwingen.
3 Opgave 'Toekomstbestendige Economie en Mobiliteit' 100       Opgave 'Toekomstbestendige Economie en Mobiliteit' (richtinggevende aanpak; communicatie, het organiseren van (participatie)bijeenkomsten, inrichten website, inschakelen deskundigheidsadvies en beperkt, het incidenteel bijdragen aan ontwikkelingen die deze opgave versterken (co-financiering). 
3 Toeristische promotionele activiteiten Land van Cuijk 50 50     Activiteiten gericht om de gemeente Land van Cuijk toeristisch op de kaart te krijgen.
4 Storting in reserve onderwijshuisvesting 134 199 196 196 Vanuit de oude gemeenten Boxmeer en Cuijk: Alle kosten verband houdend met de huisvesting onderwijs verantwoord op de kostenplaats huisvesting onderwijs. De kosten van huisvesting worden gerelateerd aan de bijdrage voor de decentralisatie huisvesting onderwijs in de Algemene Uitkering. Het verschil tussen de uitgaven voor de huisvesting onderwijs en de uitkering in het gemeentefonds wordt verrekend met de reserve Huisvesting Onderwijs. Binnen het product Huisvesting Onderwijs worden budgettaire schommelingen voor 100% opgevangen uit deze reserve.
5 Storting in algemene reserve i.v.m. drie-eenheid 23 23 23 23 Storting in algemene reserve ivm drie-eenheid Velp
5 Archeologie - waardekaart en verwachtingekaart ontsluiten. 50       De vijf voormalige gemeenten hebben ieder een eigen waardenkaart en verwachtingenkaart ontwikkeld op het gebied van Archeologie. Het beleid moet op elkaar worden afgestemd en op archeologische waardenkaart ontsloten worden. De Archeologische waardenkaart maakt in één oogopslag duidelijk wat de beleidskeuzen van de gemeente zijn op het gebied van archeologie. De Archeologische waardenkaart is een hulpmiddel om het beleid tot uitvoering te brengen. 
5 Cultuurhistorie - opstellen waardenkaart 60       De vijf voormalige gemeenten hebben ieder eigen beleid ontwikkeld op het gebied van Cultuurhistorie. De te beschermen cultuurhistorische waarden en het nieuwe erfgoedbeleid worden ontsloten op een cultuurhistorische waardenkaart voor het land van Cuijk. De cultuurhistorische waardenkaart maakt in één oogopslag duidelijk wat de beleidskeuzen van de gemeente zijn op het gebied van cultuurhistorie. De cultuurhistorische waardenkaart is een hulpmiddel om het beleid tot uitvoering te brengen.
5 Onderzoek sportpark Groenendijkse Kampen Cuijk 100       Onderzoek sportpark Groenendijkse Kampen Cuijk
8 Woonvisie (wettelijk verplicht) 100       Opstellen van de woonvisie die wettelijk verplicht is.
8 Meerjarenvisie natuur 2024 - 2030 125       Opstellen van een nieuwe natuurvisie voor het Land van Cuijk
8 Integraal bomenbeleidsplan (dit beleidsplan, wordt tevens onderdeel van de meerjarenvisie natuur)  100       Opstellen van een integraal bomenbeleidsplan
8 Opgave Transitie Landelijk gebied  100       opzetten visie, faciliteren klankbordgroepen en onderzoeken tbv opgave tansitie Landelijk gebied
8 Opstellen Omgevingsvisie 100 30 10 10 Het opstellen van een omgevingsvisie voor Land van Cuijk
8 Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) 270       Met ingang van 1 januari 2023 treedt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. Door de invoering van deze wet worden een aantal bouwtechnische controles bij private partijen neergelegd. Dat houdt in, dat er bij de gemeente minder bouwtechnisch wordt getoetst en gecontroleerd. Anderzijds komen er andersoortige werkzaamheden voor in de plaats. Per 1 januari 2023 zal de “oude” werkvoorraad op de oude manier moeten worden getoetst en gecontroleerd terwijl de nieuwe manier voor nieuwe gevallen gaat gelden. Uit een impactanalyse (2021) van de invoering van de Wkb is becijferd dat de implementatiekosten € 270.000 zullen bedragen. 
9 Storting in reserve gebouwenbeheer 105 105 105 105 Storting in reserve gebouwenbeheer obv raadsbesluit december 2018 van gemeente Grave en gemeente Cuijk
10 Formatie capaciteit voor afronding harmonisatie Land van Cuijk 1.500       Voor de afronding van de harmonisatie Land van Cuijk is capaciteit benodigd.
  Totaal incidentele lasten 3.560 886 601 601  
Baten            
Programma Omschrijving 2023 2024 2025 2026 Toelichting
1 Beschikking reserve brandweerkazerne 20 20 20 20 Beschikking reserve brandweerkazerne Veiligheidsregio
2 Dekking reserve i.v.m. planmatig onderhoud civiele objecten 41 41 41 41 Dekking uit reserve ivm planmatig onderhoud civiele objecten (raadsbesluit 18-12-2017 gemeente Cuijk)
3 Verkoop landbouwgrond 250 250 250 250 Betreft verkoop van stukken landbouwgrond, welke eigendom zijn van de Gemeente Land van Cuijk.
4 Dekking korting AU groot onderhoud scholen 105 105 105 105 Dekking korting AU groot onderhoud scholen
8 Dekking kosten facilitaire rol Wisseveld 100 100 100 100 Dekking kosten facilitaire rol Wissevel Grave
9 Inkomsten investeringsschema (IVS) 131 131 131 131 Vanuit gemeente Boxmeer werden de kapitaallasten in het jaar van investering voor 100% begroot en 50 % van de kapitaallasten als incidentele baat opgevoerd.
9 Dekking reserve gebouwenbeheer 243 104 104 104 Dekking Reserve Onderhoud Gemeentegebouwen
Totaal incidentele baten   890 751 751 751  

 

Saldo incidentele baten en lasten 2.670 135 -150 -150