Algemene middelen en onvoorzien omvat alle baten en lasten die niet specifiek aan een programma toegerekend kunnen worden. Dit betreft bijvoorbeeld de algemene uitkering en niet-gebonden belastingen, zoals de onroerendezaakbelastingen (OZB).
9. Algemene dekkingsmiddelen
9.1 Algemene uitkering
Algemene uitkering
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringTot dit beleidsproduct behoort de algemene uitkering: de financiële afdracht van de rijksoverheid uit het gemeentefonds.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -36 | -35 | -35 | -35 | -35 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 164.413 | 172.177 | 174.036 | 175.885 | 158.011 |
9.2 Lokale heffingen
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenTot dit beleidsproduct behoren de OZB, parkeerbelastingen en belastingen die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.555 | -1.541 | -1.537 | -1.537 | -1.537 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 25.438 | 26.322 | 26.351 | 26.351 | 26.351 |
9.3 Overige baten en lasten
Overige baten en lasten
Terug naar navigatie - Overige baten en lastenTot dit beleidsproduct behoren overige baten en lasten die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -36.576 | -7.553 | -11.658 | -15.370 | -2.582 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 19.162 | -2.738 | -2.738 | -2.738 | 1.355 |
9.4 Treasury
Treasury
Terug naar navigatie - TreasuryTot dit beleidsproduct behoren posten die betrekking hebben op treasury.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.4 TREASURY | 556 | -3.496 | -3.369 | -3.550 | -3.542 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.4 TREASURY | 653 | 4.253 | 4.074 | 3.905 | 3.739 |
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -36 | -35 | -35 | -35 | -35 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.555 | -1.541 | -1.537 | -1.537 | -1.537 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -36.576 | -7.553 | -11.658 | -15.370 | -2.582 | |
9.4 TREASURY | 556 | -3.496 | -3.369 | -3.550 | -3.542 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | -37.612 | -12.626 | -16.599 | -20.493 | -7.696 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 164.413 | 172.177 | 174.036 | 175.885 | 158.011 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 25.438 | 26.322 | 26.351 | 26.351 | 26.351 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 19.162 | -2.738 | -2.738 | -2.738 | 1.355 | |
9.4 TREASURY | 653 | 4.253 | 4.074 | 3.905 | 3.739 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | 209.667 | 200.014 | 201.723 | 203.404 | 189.457 |
Toelichting - Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?9,.1 Algemene Uitkering
In de begroting 2023 heeft de verwerking van de meicirculaire 2022 plaatsgevonden. Bij raadsinformatiebrief van 28 juni jl. bent u hier nader over geïnformeerd.
Bij de meicirculaire 2022 hebben we geld gekregen voor het verstrekken van energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen. Het Kabinet heeft inmiddels besloten om het richtbedrag van de eenmalige energietoeslag te verhogen van € 800 naar € 1.300. De van het Rijk ontvangen vergoeding verloopt via de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De gelden voor de verhoging van het richtbedrag zijn opgenomen in de onlangs ontvangen septembercirculaire 2022.
9.2 Lokale Heffingen
De stijging van de opbrengst belastingen zijn te danken aan de groei van de OZB objecten.
9.3 Overige baten en lasten
In eerste instantie stonden op deze posten bedragen geraamd die niet direct toe te rekenen waren aan de programma's. De verschuivingen hierbinnen is te wijten aan het feit dat er voor de begroting 2023 deze toewijzing wel heeft plaatsgevonden.
9.4 Treasury
Zowel bij de lasten als de batenkant is er in 2023 sprake van een stijging ten opzichte van het jaar 2022. Per saldo gaat het uiteindelijk om een klein verschil ten opzichte van het jaar 2022.