Financiële positie

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit hoofdstuk  geeft inzicht in de uitwerking van de begroting op de financiële positie in de komende jaren van de gemeente Land van Cuijk.  Onderdeel van deze financiële positie betreffen de geprognotiseerde balans, het emu saldo, reserves en voorzieningen en investeringskredieten. De basis hiervoor zijn de vastgestelde jaarrekeningen 2021 in september stellen wij een beginbalans 2022 voor de gemeente Land van Cuijk op en daarop volgende de geprognotiseerde balans. Deze gegevens zijn op dit moment nog niet voorhanden maar stellen wij op een later moment beschikbaar. 

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans

Bedragen x € 1.000

Activa Begroting 01-01-23 Begroting 01-01-24 Begroting 01-01-25 Begroting 01-01-26 Begroting 01-01-27   Passiva Begroting 01-01-23 Begroting 01-01-24 Begroting 01-01-25 Begroting 01-01-26 Begroting 01-01-27
                         
Vaste activa             Vaste passiva          
                         
Immateriële vaste activa 16.223 15.417 14.674 13.949 13.227   Eigen vermogen 142.757 136.935 137.439 141.226 131.471
-Kosten geldleningen en disagio 0 0 0 0 0   -Algemene reserve 58.733 59.277 57.156 61.084 68.285
-Kosten van onderzoek en ontwikkeling 2.637 2.462 2.288 2.118 1.948   -Bestemmingsreserves 83.480 79.779 76.355 72.941 69.527
-Bijdragen aan activa in eigendommen derden 13.586 12.955 12.385 11.831 11.279   -Gerealiseerd resultaat / begroot resultaat 544 -2.121 3.928 7.201 -6.341
                         
Materiële vaste activa 356.754 366.446 348.794 368.217 308.271   Voorzieningen 36.136 38.430 40.848 43.434 46.014
-Investeringen met een economisch nut 200.596 212.744 202.095 228.416 175.252   -Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's          
-Investeringen met een economisch nut (heffing) 75.003 74.394 71.796 69.230 66.702   -Egalisatie-voorzieningen          
-In erfpacht uitgegeven gronden 105 104 102 101 100   -Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden          
-Investeringen in de openbare ruimte met een maats. nut 81.051 79.205 74.801 70.470 66.218              
              Vaste schulden looptijd > 1 jaar 148.079 135.927 123.877 111.582 102.420
Financiële vaste activa 17.020 17.020 17.020 17.020 17.020   Onderhandse leningen van:          
-Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen 4.929 4.929 4.929 4.929 4.929   -Binnenlandse banken / overige financiële instellingen 148.023 135.871 123.821 111.526 102.364
-Leningen aan woningcoöperaties 649 649 649 649 649   -Waarborgsommen 56 56 56 56 56
-Leningen aan deelnemingen 77 77 77 77 77              
-Overige langlopende geldleningen u/g 8.725 8.725 8.725 8.725 8.725              
-Overige uitzettingen rentetypische looptijd 2.640 2.640 2.640 2.640 2.640              
                         
Totaal vaste activa 389.998 398.883 380.488 399.186 338.518   Totaal vaste passiva 326.972 311.293 302.164 296.243 279.905
                         
Vlottende activa             Vlottende passiva          
                         
Voorraden 27.000 27.000 27.000 27.000 27.000   Netto vlottende schulden looptijd < 1 jaar 144.026 168.590 159.324 183.944 139.614
Grond- en hulpstoffen             -Kasgeldleningen 23.278 22.677 22.820 22.174 22.174
-Onderhanden werk, waaronder gronden in exploitatie 27.000 27.000 27.000 27.000 27.000   -Banksaldi          
                         
Uitzettingen rentetypische looptijd < 1 jaar 72.000 72.000 72.000 72.000 72.000   -Overige schulden 120.748 145.913 136.504 161.770 117.440
-Vorderingen op openbare lichamen 24.000 24.000 24.000 24.000 24.000              
-Uitzettingen in 's Rijks schatkist 27.000 27.000 27.000 27.000 27.000              
-Overige vorderingen 20.000 20.000 20.000 20.000 20.000   Overlopende passiva 28.000 28.000 28.000 28.000 28.000
-Rekening-courant met niet financiële instellingen 1.000 1.000 1.000 1.000 1.000              
                         
Liquide middelen 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000              
-Kassaldo                        
-Banksaldi 2.000 2.000 2.000 2.000 2.000              
                         
Overlopende activa 8.000 8.000 8.000 8.000 8.000              
                         
Totaal vlottende activa 109.000 109.000 109.000 109.000 109.000   Totaal vlottende passiva 172.026 196.590 187.324 211.944 167.614
                         
Totaal generaal 498.998 507.883 489.488 508.186 447.518   Totaal generaal 498.998 507.883 489.488 508.186 447.518

EMU-saldo

Terug naar navigatie - EMU-saldo

De term EMU-saldo moet worden bezien tegen de achtergrond van het (Europese) streven naar houdbare overheidsfinanciën. Europese begrotingsregels zijn grotendeels vastgelegd in het Stabiliteits- en Groeipact (SGP). De belangrijkste uitgangspunten van het SGP zijn:

  1. Het EMU-saldo ofwel het nationale begrotingstekort mag niet groter zijn dan 3% van het bruto binnenlands product (bbp). Van dit tekort neemt het Rijk 2,5% voor zijn rekening en de decentrale overheden 0,5%.
  2. De EMU-schuld: de overheidsschuld moet lager zijn dan 60% van het bbp.
  3. Het structurele EMU-saldo: elk land heeft een Medium Term Objective. Dit is een landenspecifiek structureel saldo (het saldo na correctie voor de conjunctuur) dat op de middellange termijn gerealiseerd moet worden. Voor Nederland is dit een structureel begrotingstekort van maximaal 0,5% van het bbp.

In Nederland is het SGP verankerd in de Wet houdbare overheidsfinanciën (Wet Hof). Het EMU-saldo bevat de inkomsten en uitgaven van de hele Nederlandse overheid en de beheersing ervan is ook een verantwoordelijkheid van alle lagen van de overheid. De Wet Hof bevat een bepaling dat het Rijk en de decentrale overheden een gezamenlijke en gelijkwaardige inspanningsplicht hebben om de Europese begrotingseisen te respecteren. De Wet Hof bevat ook procedurebepalingen over de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de gelijkwaardige inspanningsplicht van de decentrale overheden (gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen). Deze gelijkwaardige inspanning in termen van een macronorm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden gezamenlijk, wordt aan het begin van een kabinetsperiode na bestuurlijk overleg, voor de duur van de kabinetsperiode vastgesteld. In het bestuurlijk overleg van 18 januari 2013 is een akkoord bereikt voor de ontwikkeling van de decentrale overheden met een na te streven ontwikkeling van - 0,5% in 2013 naar respectievelijk - 0,2% (ambitie) en – 0,3% (tekortnorm) in 2017. Hoewel er sprake is van een macro norm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden is die niet onderverdeeld in een (micro)norm per individuele overheid. Wel is er sprake van een referentiewaarde per individuele overheid. De koepelorganisaties van decentrale overheden hebben aangegeven dat de idee van een macro norm voldoende borgt dat de decentrale overheden hun gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de naleving ervan serieus nemen.

In de Wet Hof is wel opgenomen dat de decentrale overheden een sanctie opgelegd kunnen krijgen bij een overschrijding van de macro norm ook als Nederland als geheel uit hoofde van de afspraken uit het SGP geen financiële sanctie opgelegd zou krijgen door de Europese Raad. Het instrumentarium in de Wet Hof, bestuurlijk overleg met als laatste redmiddel een sanctie-instrument, biedt de minister van Financiën een instrument om zijn verantwoordelijkheid in te vullen ter beheersing van het EMU-saldo van decentrale overheden.

Met het oog op een betere raming en beheersing van het EMU-saldo wordt in het vernieuwde BBV een geprognosticeerde balans voorgeschreven en het meerjarig opnemen van het EMU-saldo. Via de geprognosticeerde balans krijgt de raad meer inzicht in de ontwikkeling van onder meer investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en in de financieringsbehoefte.

Het EMU-saldo of vorderingensaldo is het financieringssaldo minus deelname aan bedrijven en inkomsten uit kredietverstrekking, uitgedrukt in geld, van een overheid die lid is van de EMU.

Het EMU saldo van de gemeente Land van Cuijk is:

Bedragen x € 1.000

  Begroting 2022 Begroting 2023
Exploitatiesaldo voor toevoeging aan / onttrekking uit reserves (BBV, artikel 17c)                -3.866                -5.822
Mutatie (im)materiële vaste activa                73.578                  8.884
Mutatie voorzieningen                  2.140                  2.294
Mutatie voorraden (inclusief bouwgronden in exploitatie)                    -297                                   0
Verwachte boekwinst/verlies bij de verkoop van financiële vaste activa en (im)materiële vaste activa, inclusief de afwaardering van financiële vaste activa                                   0                                   0
EMU-Saldo              -75.006              -12.412

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Hier vindt u het overzicht van de meerjareninvesteringen 2023-2026. De afschrijvings- en rentelasten (samen kapitaallasten) die hier uit voortkomen, nemen we als kosten op in de stelpost kapitaallasten. Hiermee zijn deze kosten afgedekt in de programmabegroting.

De investeringen voor het begrotingsjaar 2023 voteren wij bij de programmabegroting. 

Bedragen x € 1.000

Omschrijving investering 2023 2024 2025 2026 Toelichting
2. Openbare ruimte          
Autonoom          
Aanpak onderhoudsintensieve bomen / boombeheerplan 150 288 288 288 Vervangen van bomen waarvan de standplaats en soortkeuze niet in overeenstemming zijn met de locatie en daardoor onwenselijk veel onderhoud vragen. 
Aanpassen groen i.v.m. reconstructie wegen   44 44 44 Vervanging van het openbaar groen bij reconstructieprojecten.
Aanpassing Openbare Verlichting i.v.m. reconstructie wegen   63 63 63 Vervanging openbare verlichting bij reconstructieprojecten.
Centrumplan Mill 400       Reconstructieproject Centrum Mill
Herinrichting Raadhuisplein Boxmeer     938   Herinrichting Raadhuisplein klimaatbestendig maken tegengaan hittestress en waterelement toevoegen.
Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups (oud Boxmeer) 188 188 188 188 Bestrijding eikenprocessierups bomen
Reconstructie parkeerterreinen Entrepot en Koorstraat Boxmeer gecombineerd met klimaatbestendige inrichting 1.188       Totale herinrichting van beide pleinen
Reconstructiewegen, planmatig grootonderhoud levensduur verlengend (oud Boxmeer) 525 525 525 525 Reconstructie wegbeheer
Verbeteren verkeersveiligheid Bilderbeekstraat Boxmeer   225     Maatregel vergroten verlkeersveiligheid schoolroute
Verfraaien dorpentrees (oud Boxmeer)  188 188 188 188 Dorpsentrees met enkele groen meer uitstraling geven. 
Verkeersveiligheid 125 125 125 125 Verbeteren verkersveiligheid kleine maatregelen vanuit klachten en knelpunten
Verkeersveiligheid Bocstraat   375     Tweede fase klimaatbestendig inrichten Bocstraat en verbeteren verkeersveiligheid. Omvormen van 50 km naar 30 km zone. 
Verstevigen wegbermen 125 125 125 125 Wegbermen verharden 
Vervangingskrediet beheerplan wegen  750 1.913 1.788 1.788 Reconstructie wegbeheer
Vervangingskrediet openbaar groen   575 575 575 Renoveren van plantvakken om het openbaar groen in stand te houden. 
Vervangingskrediet openbare verlichting  125 244 409 231 Vervanging van masten en armaturen die hun levensduur hebben bereikt.
Vervangingskrediet spelen 81 288 288 288 In samenspraak met burgers het vernieuwen van speelterreinen  die hun levensduur hebben bereikt.
WIU processen Aanleg en vervanging speeltuinen diverse kernen.  125       Op basis van wensen vanuit wijk- en dorpsraden bestaande en nieuwe speelterreinen (her)inrichting  
WIU processen Reconstructie Raaijweg-Overloon 375       Ontsluitingsweg bungalowpark de Vers richting kom Overloon herinrichten 
WIU processen. Fietsstraat Oeffeltseweg Beugen.     438   Inrichten ontbrekende schakel in fietsroute Boxmeer-Oeffelt.
WIU processen. Reconstructie aansluiting Hazewinkel Beugen.     438   Verbeteren verkeersveiligheid aansluiting Hazewinkel.
WIU processen. Verbeteren verkeersveiligheid Grotestraat Sambeek realiseren voetpad     625   Mede op verzoek van dorpsraad Sambeek verbeteren verkeersveiligheid Grotestraat oa een volwaardige voetverbinding richting Boxmeer.
WIU processen. Verlichting fietspad Maashees- Vierlingsbeek-Venray     381   Verbeteren verkeersveiligheid fietsroute 
Nieuw          
Kraaijenbergse plassen (groen/verkeer/parkeren/veiligheid) 200       Uitwerking van de vastgestelde visie 2018 (Waterrecreatieparadijs Kraaijenbergse Plassen) - Inrichting, veiligheidsmaatregelen, toezicht, en monitoring waterkwaliteit en biodiversiteit.
Meekoppelkansen Ruimte voor de Maas bij Oeffelt   200     Verhoging van raming kosten deelname door gemeente aan verbetering Maasheggenlandschap, gebiedsprogramma Noordelijke Maasvallei. 
Reconstructie N321 op basis van wegvakkentheorie provincie. 30 juni behandeling in besluitvormende raadsvergadering.    1.150     Bijdrage in kosten rotondes op de N321, aan project N321 van de Provincie Noord-Brabant, op basis van de wegvakkentheorie.
Planuitwerkingskosten meekoppelkansen Dijkversterking Cuijk - Ravenstein (CuRa) 313 626     Meekoppelkansen (investeringen voor de gemeente) in het project dijkvesterking traject om de dijken in het tracé Cuijk Ravenstein (project Waterschap Aa en Maas).
Reconstructie Weth. Lindersstraat Wilbertoord 1.700       Totale reconstrustie Weth. Lindersstraat en inrichting 30 km zone.
Totaal 2. Openbare ruimte 6.557 7.139 7.421 4.425  
           
3. Economie, toerisme en recreatie          
Nieuw          
Initiëren toeristische ontwikkeling 200 200 200 200 Grote projecten als Romeins Verleden Cuijk, Maasheggen en wandel/fiets/ruiternetwerken willen we initiëren en willen we ondersteunen.  Uitvoering van projecten draagt bij aan de ontwikkeling en het vergroten van de aantrekkelijkheid van de verschillende gebieden vanuit toeristisch perspectief.
Realiseren van veldhekken in het UNESCO Maasheggengebied op basis van de toponiemen met Sagen en legenden verhalen ten behoeve van de beleving van het gebied. 50       Realiseren van veldhekken in het UNESCO Maasheggengebied op basis van de toponiemen met Sagen en legenden verhalen ten behoeve van de beleving van het gebied.
Totaal 3. Economie, toerisme en recreatie 250 200 200 200  
           
4. Onderwijs          
Nieuw          
IHP onderwijshuisvesting gymzalen 1.867 1.867 1.867   Betreft vervangingsopgave uit IHP voor gymzalen ivm verplaatsing of verstrijken levensduur gebouw (Beers/Vianen; Metameer; Merlet). Gelijkelijk over de jaren verdeeld
IHP onderwijshuisvesting primair onderwijs 3.995 3.995 3.995 3.995 Betreft vervangingsopgave uit IHP voor primair onderwijs ivm verplaatsing of verstrijken levensduur gebouw (De Nienekes Cuijk; De Akkerwinde & Jan de Quay Beers/Vianen; Sint Annaschool Vortum-Mullem; De Lindekring Sint Agatha; SBO Palet Boxmeer; 't Stekske Langenboom; Sint Antonius Maashees). Gelijkelijk over de jaren verdeeld
IHP onderwijshuisvesting voortgezet onderwijs 3.537   39.394   Betreft vervangingsopgave uit IHP voor voortgezet onderwijs ivm verplaatsing of verstrijken levensduur gebouw (Merlet EOA Velp 2023; Metameer Stevensbeek/Metameer Boxmeer/Elzendaal; Merlet Mill 2025)
Totaal 4. Onderwijs 9.399 5.862 45.256 3.995  
           
5. Sport en cultuur          
Autonoom          
Ophogen krediet kunstgrasvelden Civicum 130       Als verhuurder van buitensportaccommodaties in de voormalige gemeente Cuijk, is de gemeente aan zet om voldoende budget te hebben voor vervanging van de aanwezige kunstgrasvelden. Door aanscherping van de eisen voor kunstgras in het kader van milieuaspecten (zoals infill van rubber korrels en tegengaan van verspreiding van microplastics) wordt budget gevraagd voor de kunstgrasvelden van hockey en voetbal te Cuijk. 
Ophogen krediet kunstgrasvelden JVC Cuijk/SIOL 170      
Nieuw          
Opslagruimte Warandahal Sambeek 50       De toestellenberging van de Warandahal is overvol. Dit levert veiligheidsrisico op en is niet praktisch voor gebruikers. 
Renovatie/nieuwbouw sporthal Looierij Mill   4.000     Door de voormalige raad van Mill en Sint Hubert is in het overdrachtsdossier opgenomen om met een voorstel te komen voor een toekomstbestendige sporthal De Looierij te Mill. Verduurzaming en groot onderhoud of nieuwbouw is benodigd. Hiervoor is budget geraamd, en de raad wordt een separaat voorstel aangereikt voor de toekomst van deze accommodatie.
Totaal 5. Sport en cultuur 350 4.000      
           
6. Sociaal domein          
Nieuw          
Ventilatie MFC ’t Kruispunt Beugen 70       Door de voormalige raad van Boxmeer zijn alle gemeenschaps- en binnensportaccommodaties doorgelicht op voldoende ventilatiedebiet. Bij alle accommodaties zijn de aanbevelingen reeds in opdracht gegeven, behalve bij MFC 't Kruispunt te Beugen. Hier heeft een second opinion plaatsgevonden. De debieten per ruimte zijn nu bepaald en de maatregelen kunnen geïmplementeerd worden. Hiervoor wordt budget gevraagd.
Totaal 6. Sociaal domein 70        
           

7. Milieu

         
Autonoom          
Rioolbeheer oud Boxmeer (vervanging, watermaatregelen, afkoppelen hemelwater en onderhoud gemalen. 3.125       Maatregelen conform gemeentelijk rioleringsplan (oud Boxmeer)
Tegengaan hittestress om te komen tot klimaatbestendige inrichting openbare ruimte  330 330 330 330 Treffen van fysieke maatregelen in de openbare ruimte voor het tegengaan van hittestress. In de praktijk betreft het hoofdzakelijk vergroenen en toevogen van bomen. Insteek is integrale aanpak gecombineerd met onderhoud en kl9imaatbestendig maken.
Nieuw          
Aanleg van het geboortebos 100 100 100 100 Een bos waarin ouders een boom kunnen planten bij de geboorte van hun kind. Naast de symbolische waarde willen we met de geboortebossen ook draagvlak creëren voor de natuur. Budget wordt ingezet voor het werven, de aanlegkosten en onderhoud. Bestuurlijke ambitie, aangedragen door raad.
Meekoppelkansen Verborgen Raamvallei 150       Realiseren meekoppelkansen.  Bijdragen aan realistische meekoppelkansen, aangedragen door de stakeholders van het gebiedsproces De verborgen Raamvallei.  Project richt zich op de ontsluiting van het gebied, recreatie en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. 
Natuurontwikkeling (Ecologische verbindingszones) 548 514 514 514 Aanleg nieuwe natuur, de Ecologische Verbindingszones (EVZ). Verplichte gemeentelijke opgave: realisatie uiterlijk 2026. EVZ’s zijn essentiële bouwstenen van het Natuurnetwerk Brabant, onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland. 
Uitvoeringsagenda meerjarenvisie natuur 2024 - 2030   150 150 150 Het uitvoeringsprogramma op basis van de meerjarenvisie Natuur, bevat acties en projecten die nodig zijn om de gestelde doelen in 2030 te behalen (Meerjarenvisie Natuur - ambities en doelen op het gebied van Natuur, Landschap en Ecologie voor de periode 2024 - 2030).
Uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie   1.750 1.750 1.750 Na vaststelling van de mobiliteitsvisie 2023-2033, volgt het uitvoeringsprogramma, met daarin deelprogramma's en concrete plannen en projecten.
Totaal 7. Milieu 4.253 2.844 2.844 2.844  
           
9. Algemene dekkingsmiddelen           
Autonoom          
Vervanging Peugeot Partner 41-VV-XS   28     Het voertuig is economisch en technisch afgeschreven en is aan vervanging toe.
Vervanging verrijker JCB   65     Het voertuig is economisch en technisch afgeschreven en is aan vervanging toe.
Vervanging zoutstrooiers 121       Het voertuig is economisch en technisch afgeschreven en is aan vervanging toe.
Vervangingsinvestering van het wagenpark 355       De vrachtwagen en een drietal combo's van de vormalige gemeente Boxmeer zijn economisch en technisch afgeschreven en zijn aan vervanging toe.
Totaal 9. Algemene dekkingsmiddelen  476 93      
Eindtotaal 21.355 20.138 55.721 11.464  

 

Totale kapitaallasten per programma

  2023 2024 2025 2026
Bestuur en veiligheid 0 0 0 0
Openbare ruimte 0 271 555 869
Economie, toerisme en recreatie 0 46 87 128
Onderwijs 0 329 531 2.113
Sport en cultuur 0 18 157 156
Sociaal domein 0 6 6 6
Milieu 0 121 218 313
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing 0 0 0 0
Algemene dekkingsmiddelen  0 53 63 63
  0 844 1.617 3.648

 

 

 

Taakveld 0.10 Mutaties reserves

Terug naar navigatie - Taakveld 0.10 Mutaties reserves
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.10 Mutaties reserves -2.263 -3.143 -847 -847 -847
Baten
0.10 Mutaties reserves 6.673 6.844 4.271 4.261 4.261

Taakveld 0.8 Overige baten en lasten

Terug naar navigatie - Taakveld 0.8 Overige baten en lasten
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
0.8 Overige baten en lasten -33.369 -5.933 -10.178 -13.898 -1.111
Baten
0.8 Overige baten en lasten 18.214 -3.687 -3.687 -3.687 406