6. Sociaal domein

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Dit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Land van Cuijk onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te kunnen leven, wonen en mee te doen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners, als op de samenleving als geheel. Het programma omvat onderwerpen als Wmo, jeugd en participatie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Bestaanszekerheid bieden

Terug naar navigatie - Bestaanszekerheid bieden

Wij willen onze inwoners bestaanszekerheid bieden; een stevige financieel-economische basis waarmee economische zelfstandigheid wordt bevorderd. Immers, een onzekere financiële situatie belemmert mensen om zich te ontwikkelen. Dit betekent dat in al het (cliënt)contact de financiële situatie een punt van aandacht is en de gemeente een financieel vangnet biedt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Een Sterke Basis voor de Jeugd bieden

Terug naar navigatie - Een Sterke Basis voor de Jeugd bieden

We willen dat kinderen kansrijk, gezond en veilig kunnen opgroeien. We investeren in de beweging van genezen naar voorkomen.  Vooral voor kinderen is een versterking van het gewone, dagelijkse leven belangrijk. We zetten daarom in op een sterke basis voor de jeugd.

We creëren een opgroeiklimaat waarin alle opvoeders samenwerken, elkaar aanvullen en versterken. Waar medeopvoeders zoals familie, buren, kinderopvangmedewerkers, leerkrachten, jongerenwerkers, sport- en cultuurbegeleiders en waar nodig jeugdzorgwerkers in nauw contact met het kind/gezin en met elkaar staan. Dat bevordert het gewone opgroeien, ontwikkelen, opvoeden en het hebben van gelijke kansen. We zetten ons er voor in dat kinderen en jongeren worden gestimuleerd om talenten te ontwikkelen en kansen te pakken. Inzet op een Sterke Basis moet leiden tot toename van de belangrijkste beschermende factoren en afname van de meest relevante risicofactoren in de wijk en bij de kinderen zelf. Ook kan zo’n sterke basis voorkomen dat normale, doorsnee opgroei- en opvoedvragen escaleren tot (ernstige) problemen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Een Sterke Basis voor volwassenen bieden

Terug naar navigatie - Een Sterke Basis voor volwassenen bieden

We willen investeren in de basis: van genezen naar voorkomen. De koppeling tussen welzijn (preventie) en Wmo (geïndiceerde individuele voorzieningen) is belangrijk. We ondersteunen een gezonde leefstijl van onze inwoners. In de gemeente Land van Cuijk streven we naar een gezonde leefstijl en leefomgeving. ‘Gezond’ betekent fysiek gezond, mentaal gezond, een goede kwaliteit van leven, meedoen in de samenleving, zingeving en dagelijks functioneren. Dat betekent zo veel mogelijk in de eigen buurt kansen krijgen om gezond te leven. Ook willen we eenzaamheid terugdringen en streven we ernaar dat inwoners zelfstandig hun leven kunnen leiden. We bouwen zo aan een omgeving waarin meer kansen en mogelijkheden ontstaan voor iedereen om op eigen kracht en op eigen wijze bij te dragen aan de samenleving. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Toekomstbestendige accommodaties

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige accommodaties

Accommodaties zijn de fysieke plekken zijn waar ontmoeting, sport, en cultuurbeoefening plaats kunnen vinden. Denk hierbij aan sporthallen, gemeenschapshuizen en buitensportaccommodaties. In die zin zijn accommodaties een voorwaarde om invulling te geven aan inhoudelijke ambities op het terrein van ontmoeting, sport en cultuur. Accommodaties zijn het fundament voor leefbare kernen en de versterking van sociale cohesie.

Wat gaan we daarvoor doen?

6.1 Leefbaarheid

Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Leefbaarheid

Tot dit beleidsproduct behoren burgerparticipatie, Wmo, sociaal en cultureel werk, buurt en clubhuizen, collectief aanvullend vervoer, mantelzorg, ouderenbeleid, jeugdbeleid, wijk- dorpsraden, vreemdelingen- en kinderopvang.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -11.838 -9.754 -9.629 -9.616 -9.582
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 2.673 632 633 633 633

6.2 Inkomensvoorziening

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING -23.353 -23.500 -23.499 -23.499 -23.499
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING 19.114 19.114 19.114 19.114 19.114

6.3 Werk en activering

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING -17.428 -17.654 -16.674 -15.928 -15.442
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING 554 554 554 554 554

6.4 Jeugd

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Tot dit beleidsproduct behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD -27.278 -28.317 -28.345 -28.327 -28.327
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD 77 15 0 0 0

6.5 Maatschappelijke ondersteuning

Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Maatschappelijke ondersteuning

Tot dit beleidsproduct behoren voorzieningen en diensten, hulp en ondersteuning op maat gericht op zelfredzaamheid en participatie voor mensen met een fysieke en/of psychische beperking (Wmo). 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -23.683 -25.930 -25.514 -25.514 -25.514
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.326 1.328 426 426 426

6.6. Gezondheidszorg

Gezondheidszorg

Terug naar navigatie - Gezondheidszorg

Tot dit beleidsproduct behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.296 -3.559 -3.559 -3.545 -3.545

6.7 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Bedragen x € 1.000

Nieuwe investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Ventilatie MFC ’t Kruispunt Beugen 70       Door de voormalige raad van Boxmeer zijn alle gemeenschaps- en binnensportaccommodaties doorgelicht op voldoende ventilatiedebiet. Bij alle accommodaties zijn de aanbevelingen reeds in opdracht gegeven, behalve bij MFC 't Kruispunt te Beugen. Hier heeft een second opinion plaatsgevonden. De debieten per ruimte zijn nu bepaald en de maatregelen kunnen geïmplementeerd worden. Hiervoor wordt budget gevraagd.
Totaal 6. Sociaal domein 70        

6.8 Verbonden partijen

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. Het SW-bedrijf IBN moet deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van een wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de Participatiewet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan, blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regiogemeenten en SW- bedrijf.

 

Paragraaf Verbonden partijen

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

  • In juli 2019 stelde het algemeen bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Deze visie is de vertaalslag van landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen, waaronder de coalitieakkoorden die na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 zijn opgesteld. Hij geeft inhoudelijk richting aan de GGD-organisatie en dient daarmee als uitgangspunt voor de begroting.
  • Uitgangspunt in de begroting is het gedachtegoed positieve gezondheid. Daarin betekent gezondheid: zelf de regie voeren en je aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dat is dus veel meer dan alleen ziekte en zorg; het gaat ook over vitaliteit en preventie.
  • Rapportages laten zien dat de GGD goed op weg is om de doelen uit de beleidsvisie 2019-2023 te halen. Natuurlijk had de coronacrisis gevolgen voor die doelen.
  • De GGD houdt er rekening mee dat de beheersing en bestrijding van COVID-19 in 2023 nog aandacht vraagt. De daarvoor ontwikkelde werkwijzen maken steeds meer onderdeel uit van het gewone werk.
  • Verwacht wordt dat door de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2023 gemeenten een groter beroep doen op de GGD om vorm te geven aan het nadrukkelijker afwegen van het belang van gezondheid bij ruimtelijke ontwikkelingen. 

 

Paragraaf Verbonden partijen

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

  • De vraagtekens die de ambulancesector al jaren zet bij de 15-minutennorm, worden nu ook door het ministerie erkent. De verwachting is dan ook dat in de komende jaren het zwaartepunt zal verschuiven van tijdigheid naar kwaliteit van zorg. In dit kader noemt de minister een aantal belangrijke ontwikkelingen die kunnen leiden tot verbetering binnen de ambulancezorg:
    • zorgcoördinatie (gezamenlijke beoordeling van de zorgvraag),
    • zorg- en functiedifferentiatie (de juiste ambulancezorgverlener voor de juiste acute zorgvraag),
    • het sturen op inhoudelijke zorgindicatoren.
  • Zorgcoördinatie: In 2019 werd de RAV geselecteerd om per 1 januari 2020 te starten met de pilot Zorgcoördinatie in de Bossche regio. De RAV ontvangt hiervoor via de zorgverzekeraars subsidie van VWS. Door de coronacrisis heeft deze pilot vertraging opgelopen.
  • Zorgdifferentiatie: Het streven is om te komen tot differentiatie in het niveau van de ambulancezorg. In 2022 biedt de RAV Brabant Midden-West-Noord een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt. Zorgdifferentiatie biedt niet alleen een betere zorg op maat voor de patiënt, maar draagt ook bij aan efficiency van de inzet en het terugdringen van het personeelstekort.
  • Dekkingsnorm: In samenwerking met de zorgverzekeraars zijn verbeterplannen uitgewerkt met als doel het zo vaak mogelijk behalen van de 15-minutennorm bij urgentie A1. Er is een tijdsplanning gemaakt van de uit te voeren paraatheidsuitbreidingen, met als doel een stapsgewijze verbetering van de prestaties. Het daadwerkelijk kunnen uitvoeren van de paraatheidsuitbreidingen valt of staat met het beschikbaar zijn van voldoende geschikt personeel, met name ambulanceverpleegkundigen. Bij volledige invulling van de paraatheid én onder normale omstandigheden verwacht de RAV in 2022 in beide RAV regio’s 95% dekking te kunnen behalen.
  • Op 1 januari 2021 werd de Wet ambulancevoorzieningen van kracht. Hierin is vastgelegd dat de vergunning tot ambulancezorg verleend wordt aan de huidige aanbieders, onder strakke overheidsregulering. Door de ambulancezorg wettelijk aan te merken als NEDAB (niet-economische dienst van algemeen belang) wordt voorkomen dat Europese aanbesteding plaats dient te vinden.
  • Coronacrisis: Om de personeelscapaciteit te waarborgen tijdens de crisis werden in 2020 de meeste neventaken tijdelijk gestopt. Opleiding en training werden voor de rest van het jaar afgelast, niet alleen met het oog op de capaciteit, maar ook om de  medewerkers na de piek van de crisis te ontzien en de tijd te geven om te herstellen. Na de zomerperiode werden een aantal kritische opleidingen hervat.

 

Paragraaf Verbonden partijen

6.9 Beleidskaders

6.10 Beleidsindicatoren

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -11.838 -9.754 -9.629 -9.616 -9.582
6.2 INKOMENSVOORZIENING -23.353 -23.500 -23.499 -23.499 -23.499
6.3 WERK EN ACTIVERING -17.428 -17.654 -16.674 -15.928 -15.442
6.4 JEUGD -27.278 -28.317 -28.345 -28.327 -28.327
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -23.683 -25.930 -25.514 -25.514 -25.514
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.296 -3.559 -3.559 -3.545 -3.545
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN -106.876 -108.714 -107.220 -106.429 -105.910
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 2.673 632 633 633 633
6.2 INKOMENSVOORZIENING 19.114 19.114 19.114 19.114 19.114
6.3 WERK EN ACTIVERING 554 554 554 554 554
6.4 JEUGD 77 15 0 0 0
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.326 1.328 426 426 426
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN 23.743 21.642 20.727 20.727 20.727

Toelichting - Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?

6.1 Leefbaarheid

De lasten van het budget kinderopvang zijn met € 100.000 verhoogd voor passende kinderopvang. Er is € 261.000 overgeheveld naar peuteropvang (zie programma 4).

De lasten van de combinatiefunctionaris van € 180.000 zijn afgeraamd van beleidsveld leefbaarheid en toegevoegd aan  programma 5, beleidsveld sport.

In 2023 is de afschrijving en rente voor de investering in het dorpsplan Langenboom voor het eerst geraamd. Deze afschrijving en rente zijn tezamen € 152.000

6.4 Jeugd

In de begroting 2023 zijn de tarieven voor jeugdhulp geïndexeerd. Deze indexatie bedraagt € 1.200.000.

Voor Sterke basis voor Jeugd is structureel € 500.000 opgenomen in de begroting 2023.

Het incidentele project transformatie-opgave Jeugd is wel in 2022 geraamd, maar niet in 2023. Er is € 684.000 geraamd voor dit project in 2022.

6.5 Maatschappelijke ondersteuning

Zowel voor de WMO huishoudelijke verzorging en WMO individuele ondersteuning en dagbesteding zijn er wijzigingen in volume en tarieven. De volume en -tariefswijziging voor huishoudelijke hulp bedraagt € 780.000 en voor individuele ondersteuning en dagbesteding € 1.220.000.

De lasten voor het jongerenperspectieffonds zijn structureel geraamd in de begroting 2023. Hiervoor is € 200.000 begroot.

6.6 Gezondheidszorg

De bijdrage aan de GGD is in 2023 € 175.000 hoger door indexatie. Verder zijn er extra taken bij de GGD belegd, waarvoor er in de algemene uitkering  een bedrag van € 52.000 wordt ontvangen.