2. Openbare ruimte

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Dit programma gaat over het voorbereiden en uitvoeren van beleid met betrekking tot wegen, straten en pleinen, verkeer en vervoer, openbaar groen en water. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beheer openbare ruimte

Terug naar navigatie - Beheer openbare ruimte

De openbare ruimte wordt intensief gebruikt en is steeds belangrijker als ontmoetings- en verblijfsplek. De gebruikers van deze openbare ruimte verwachten dat deze aantrekkelijk is en aansluit op de behoefte. Het basisuitgangspunt is dat de openbare ruimte schoon, heel en veilig is. Daarbij is het de uitdaging om de groeiende druk op onze wegen, pleinen en parken op een duurzame en kostenefficiënte wijze in te richten en te beheren. De grote vraagstukken zoals de energietransitie, klimaatadaptatie, schaarste aan grondstoffen en gezondheidsvraagstukken hebben een sterke relatie met het beheer van de openbare ruimte.

Daarnaast staan we de komende decennia voor grote vervangingsopgaven. De grootste groei van de kernen vond plaats in de naoorlogse periode. Veel gebouwen, infrastructuur en beplantingen moeten de komende perioden worden vernieuwd of vervangen. Deze vervangingsopgave biedt kansen voor vernieuwing en verbinding met de sociaalmaatschappelijke opgaven (zoals gasloos, klimaatadaptief of circulair). De kwaliteit van de openbare ruimte en daarmee ook het beheer, is van groot belang voor de lokale economie en de leefbaarheid in de kernen. We streven ernaar deze minimaal vast te houden en waar mogelijk naar een hoger niveau tillen en aan laten sluiten bij het veranderend gebruik.

Wat gaan we daarvoor doen?

Openbaar groen

Terug naar navigatie - Openbaar groen

Het openbaar groen en de speelvoorzieningen dragen bij aan diverse maatschappelijke thema's. Denk hierbij onder andere aan biodiversiteit, hittestress maar ook aan het  meer bewegen.

Voor de onderdelen Groen en Spelen zijn door de voormalige gemeenten diverse beheerkwaliteitsplannen opgesteld. Het jaar 2023 staat vooral in het teken van het harmoniseren van de bestaande beleidskaders en het uitvoeren van bestaande plannen. Groene kwaliteit is belangrijk voor de inrichting van de openbare ruimte. Groene uitgangspunten gaan we verwerken in het meerjarig beleid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkeersveiligheid

Terug naar navigatie - Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid blijft een belangrijk thema. Zowel bij de enquête veiligheid en leefbaarheid in het buitengebied als ook bij het tot stand komen van de kernen CV’s, komt de wens om de verkeersveiligheid te verbeteren steeds terug als een van de belangrijkste onderwerpen.

Het jaar 2023 zal vooral in het teken staan van het harmoniseren van bestaande beleidskaders om hiermee een instrumentarium te verkrijgen voor de verdere verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Daarnaast gaan we een meerjarenplan van aanpak verkeersveiligheid opstellen dat gerelateerd wordt aan de mobiliteitsvisie.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - Verkeer en vervoer

Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van de aanleg en onderhoud van wegen en voet- en fietspaden in de openbare ruimte. Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van openbare verlichting.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -13.756 -16.232 -14.398 -14.281 -14.136
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 738 2.159 637 637 637

2.2 Openbaar groen

Openbaar groen

Terug naar navigatie - Openbaar groen

Tot dit beleidsveld behoren de taken op het gebied van de aanleg en onderhoud van het openbaar groen en speelvoorzieningen, circulaire grond-, weg- en waterbouw, beheer natuur en landschap, civiele objecten en technische installaties in de openbare ruimte.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.2 OPENBAAR GROEN -7.465 -6.058 -6.062 -6.079 -6.075
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.2 OPENBAAR GROEN 90 90 90 90 90

2.3 Water

Water

Terug naar navigatie - Water

Tot dit beleidsveld behoren de economische havens en waterwegen. Taken op het gebied van (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.3 WATER -520 -353 -355 -352 -351
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.3 WATER 0 0 3 3 3

2.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Bedragen x € 1.000

Autonome investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Aanpak onderhoudsintensieve bomen / boombeheerplan 150 288 288 288 Vervangen van bomen waarvan de standplaats en soortkeuze niet in overeenstemming zijn met de locatie en daardoor onwenselijk veel onderhoud vragen. 
Aanpassen groen i.v.m. reconstructie wegen   44 44 44 Vervanging van het openbaar groen bij reconstructieprojecten.
Aanpassing Openbare Verlichting i.v.m. reconstructie wegen   63 63 63 Vervanging openbare verlichting bij reconstructieprojecten.
Centrumplan Mill 400       Reconstructieproject Centrum Mill
Herinrichting Raadhuisplein Boxmeer     938   Herinrichting Raadhuisplein klimaatbestendig maken tegengaan hittestress en waterelement toevoegen.
Natuurlijke bestrijding eikenprocessierups (oud Boxmeer) 188 188 188 188 Bestrijding eikenprocessierups bomen
Reconstructie parkeerterreinen Entrepot en Koorstraat Boxmeer gecombineerd met klimaatbestendige inrichting 1.188       Totale herinrichting van beide pleinen
Reconstructiewegen, planmatig grootonderhoud levensduur verlengend (oud Boxmeer) 525 525 525 525 Reconstructie wegbeheer
Verbeteren verkeersveiligheid Bilderbeekstraat Boxmeer   225     Maatregel vergroten verlkeersveiligheid schoolroute
Verfraaien dorpentrees (oud Boxmeer)  188 188 188 188 Dorpsentrees met enkele groen meer uitstraling geven. 
Verkeersveiligheid 125 125 125 125 Verbeteren verkersveiligheid kleine maatregelen vanuit klachten en knelpunten
Verkeersveiligheid Bocstraat   375     Tweede fase klimaatbestendig inrichten Bocstraat en verbeteren verkeersveiligheid. Omvormen van 50 km naar 30 km zone. 
Verstevigen wegbermen 125 125 125 125 Wegbermen verharden 
Vervangingskrediet beheerplan wegen  750 1.913 1.788 1.788 Reconstructie wegbeheer
Vervangingskrediet openbaar groen   575 575 575 Renoveren van plantvakken om het openbaar groen in stand te houden. 
Vervangingskrediet openbare verlichting  125 244 409 231 Vervanging van masten en armaturen die hun levensduur hebben bereikt.
Vervangingskrediet spelen 81 288 288 288 In samenspraak met burgers het vernieuwen van speelterreinen  die hun levensduur hebben bereikt.
WIU processen Aanleg en vervanging speeltuinen diverse kernen.  125       Op basis van wensen vanuit wijk- en dorpsraden bestaande en nieuwe speelterreinen (her)inrichting  
WIU processen Reconstructie Raaijweg-Overloon 375       Ontsluitingsweg bungalowpark de Vers richting kom Overloon herinrichten 
WIU processen. Fietsstraat Oeffeltseweg Beugen.     438   Inrichten ontbrekende schakel in fietsroute Boxmeer-Oeffelt.
WIU processen. Reconstructie aansluiting Hazewinkel Beugen.     438   Verbeteren verkeersveiligheid aansluiting Hazewinkel.
WIU processen. Verbeteren verkeersveiligheid Grotestraat Sambeek realiseren voetpad     625   Mede op verzoek van dorpsraad Sambeek verbeteren verkeersveiligheid Grotestraat oa een volwaardige voetverbinding richting Boxmeer.
WIU processen. Verlichting fietspad Maashees- Vierlingsbeek-Venray     381   Verbeteren verkeersveiligheid fietsroute 
           
Nieuwe investeringen 2023 2024 2025 2026 Toelichting
Kraaijenbergse plassen (groen/verkeer/parkeren/veiligheid) 200       Uitwerking van de vastgestelde visie 2018 (Waterrecreatieparadijs Kraaijenbergse Plassen) - Inrichting, veiligheidsmaatregelen, toezicht, en monitoring waterkwaliteit en biodiversiteit.
Meekoppelkansen Ruimte voor de Maas bij Oeffelt   200     Verhoging van raming kosten deelname door gemeente aan verbetering Maasheggenlandschap, gebiedsprogramma Noordelijke Maasvallei. 
Reconstructie N321 op basis van wegvakkentheorie provincie. 30 juni behandeling in besluitvormende raadsvergadering.    1.150     Bijdrage in kosten rotondes op de N321, aan project N321 van de Provincie Noord-Brabant, op basis van de wegvakkentheorie.
Planuitwerkingskosten meekoppelkansen Dijkversterking Cuijk - Ravenstein (CuRa) 313 626     Meekoppelkansen (investeringen voor de gemeente) in het project dijkvesterking traject om de dijken in het tracé Cuijk Ravenstein (project Waterschap Aa en Maas).
Reconstructie Weth. Lindersstraat Wilbertoord 1.700       Totale reconstrustie Weth. Lindersstraat en inrichting 30 km zone.
Totaal 2. Openbare ruimte 6.557 7.139 7.421 4.425  

 

 

 

 

2.5 Beleidskaders

2.6 Beleidsindicatoren

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -13.756 -16.232 -14.398 -14.281 -14.136
2.2 OPENBAAR GROEN -7.465 -6.058 -6.062 -6.079 -6.075
2.3 WATER -520 -353 -355 -352 -351
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE -21.741 -22.643 -20.816 -20.712 -20.562
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 738 2.159 637 637 637
2.2 OPENBAAR GROEN 90 90 90 90 90
2.3 WATER 0 0 3 3 3
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE 828 2.249 730 730 730

Toelichting - Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten?

2.1 Verkeer en vervoer
Het verschil in de hogere last en baat 2023 wordt veroorzaakt door een aanwending (baat) uit de reserve wonen en leefbaarheid van € 1.529.000 en een storting van hetzelfde bedrag naar deels de algemene reserve en deels de bestemmingsreserve voor dekking kapitaallasten van de projecten. Dit overeenkomstig het raadsbesluit d.d. van 3 februari 2022. Daarnaast is het budget verkeer- en mobiliteitsbeleid t.o.v. 2022 gestegen, o.a. is er in 2023 budget voor het opstellen van de integrale mobiliteitsvisie, stimuleringsregeling duurzaam vervoer, een budget voor verbeteren van de verkeersafwikkeling (€ 500.000) en harmoniseren parkeerbeleid.   

2.2 Openbaar groen
De hogere lasten 2022 van +/- € 1.400.000 m.b.t. openbaar groen wordt veroorzaakt door een budgetoverheveling van € 1.874.000 voor het uitvoeringsplan van de voormalige gemeente Sint Anthonis van 2021 naar 2022. In 2022 is er vervolg gegeven aan het uitvoeringsplan. Eventuele restanten 2022 voor verdere uitvoering 2023 zullen bij gelegenheid van de budgetoverhevelingen aan uw raad worden voorgelegd. Daarnaast is het budget voor het onderhoud van het openbaar groen door prijsstijgingen met € 350.000 omhoog bijgesteld. Daarnaast zijn er nog enkele kleine mutaties.

2.3 Water
Door o.a. een budgetoverheveling van 2021 naar 2022 inzake het onderhoud van de keersluis bij Cuijk ad € 300.000 is het budget in 2022 hoger t.o.v. 2023.