We zorgen primair voor goede verbindingen voor fiets en (H)OV en werken aan een verschuiving van autogebruik naar fiets en (H)OV. Om de fietser ruim baan te geven stellen we tegelijkertijd met de mobiliteitsvisie een Fietsagenda 2023 – 2026 op. De fietsinfrastructuur (inclusief laadinfra), stallingen en verkeersveiligheid gaan deel uitmaken van deze agenda. Voor de langere termijn kijken we naar hoogwaardige fietsverbindingen als mobiliteitsoplossing, deze zijn eveneens bouwsteen voor de mobiliteitsvisie.

Kwaliteit (toelichting)

Een principieel minimumniveau van het Openbaar Vervoer zien we als recht in de bereikbaarheidsdiscussie van het platteland.

Door goede voorzieningen en stimuleringsprogramma's en projecten, stimuleren we lopen en fietsen en faciliteren we een gedragsverandering . Gedragsverandering vergt een lange adem en doorzettingskracht. 

We streven naar een andere kijk op duurzame mobiliteit binnen twee jaar en zichtbare gedragsverandering van 30 % binnen 4 tot 5 jaar.  

Tijd (toelichting)

 Fietsagenda 2023-2026; Q 4 - 2023

Gedragsverandering  2023- 2030