1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Terug naar navigatie - 1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Wij staan voor transparant en verantwoordelijk bestuur. Feedback is welkom en we leggen verantwoording af aan inwoners en stakeholders. We communiceren duidelijk over beleidsbeslissingen, geven helderheid over de besteding van publieke middelen en bevorderen een integere cultuur.

Een ander onderdeel van het programma is klantgerichte dienstverlening. Vanaf 2025 doen we dit vanuit het ver(nieuw)bouwde gemeentehuis. Door ons tevredenheidsonderzoek is vastgesteld wat beter kan. We kiezen klantgemak als leidend principe voor onze dienstverlening. Op basis hiervan ontwikkelen we klantbeloften. Met deze klantbeloften stellen we normen op voor klantgerichter werken. We gaan diensten digitaliseren, bereikbaarheid verbeteren en ondersteuning op maat bieden aan inwoners, bedrijven en instellingen. We spelen zo meer in op hun behoeften.

Kernendemocratie is ook onderdeel van dit programma. Dit is het op kern-, wijk- en buurtniveau betrekken van inwoners bij het inrichten van hun eigen leefomgeving. Vanuit alle kernen zijn we makkelijk benaderbaar en de lijntjes naar ons als gemeente zijn kort. Geen enkele kern is hetzelfde en daarom is maatwerk essentieel. We maken zoveel mogelijk keuzes samen met inwoners. Behoeften en vragen van inwoners staan hierbij centraal. Er is ruimte voor initiatieven van inwoners. 

Het programma zet ook in op het waarborgen van veiligheid en leefbaarheid. Bijvoorbeeld op het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, overlast en onveilige situaties, ondermijning, het bevorderen van sociale cohesie en het versterken van samenwerking tussen gemeente, politie en andere partners.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Wat mag het kosten?

                   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -7.558 -6.282 -5.930 -5.895 -5.895 -5.895
1.2 BURGERZAKEN -3.469 -3.509 -3.790 -3.790 -3.790 -3.790
1.3 VEILIGHEID -10.822 -11.087 -12.506 -12.459 -12.461 -12.460
Totaal 1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID -21.849 -20.878 -22.226 -22.145 -22.146 -22.145
Baten
1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 651 122 48 0 0 0
1.2 BURGERZAKEN 2.122 1.857 1.857 1.857 1.857 1.857
1.3 VEILIGHEID 420 79 25 25 25 25
Totaal 1. BESTUUR, DIENSTVERLENING EN VEILIGHEID 3.194 2.058 1.930 1.882 1.882 1.882

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Bestuur

Tot het beleidsveld Bestuur horen de positionering en de samenwerkingen binnen de gemeente. Hoe geven we vorm aan de identiteit van onze gemeente? Wat kenmerkt ons? Hoe willen we ons opstellen? Maar ook hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen. Het gaat vooral om hoe we ons opstellen naar inwoners met onze dienstverlening én hoe we omgaan met inwonersinitiatieven.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken?

1.1.1 Uitvoeren van kernendemocratiebeleid en vaststellen van participatiebeleid.

Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat willen we bereiken? - 1.1.1 Uitvoeren van kernendemocratiebeleid en vaststellen van participatiebeleid.

Omschrijving (toelichting)

  • Onze focus is gericht op het aansluiten op de behoeften en de mogelijkheden van de kernen. Maatwerk leveren en aansluiten op de identiteit van iedere kern staat centraal. Niet alleen de inwoners en verenigingen, maar ook de wijk- en dorpsraden spelen een belangrijke rol als het gaat om kernendemocratie (dorps-en buurtkracht). We maken hierbij gebruik van de kennis, kunde en kracht van inwoners. Deze relatie (samenspel) tussen gemeente en gemeenschap is essentieel voor het komen tot breed gedragen plannen en beleid. 
  • Als relatief nieuwe gemeente  vinden we het van belang dat onze visie op kernendemocratie: "participatie, tenzij ......." wordt geborgd en vastgesteld in het op te stellen participatiebeleid. 

Kwaliteit (toelichting)

  • Aan minimaal 95% van het grondgebied van de 42 wijk- en dorpsraden wordt subsidie verstrekt in kader van subsidieregeling Kernendemocratie, KernenCV's en Inwonersinitiatieven. 
  • Het op te stellen participatiebeleid gemeente Land van Cuijk voldoet aan de Wet versterken participatie op decentraal niveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - 1.2 Burgerzaken - Burgerzaken

Het beleidsveld Burgerzaken omvat de uitvoering van administratieve taken en diensten die gericht zijn op de registratie van belangrijke levensgebeurtenissen, van wieg tot en met graf, en het verstrekken van identiteitsdocumenten en verklaringen aan inwoners. Burgerzaken speelt een essentiële rol in het waarborgen van de rechten van burgers en het bieden van toegang tot belangrijke overheidsdiensten. We voorzien onze afnemers (zoals belastingdienst en pensioenfondsen) van gegevens uit de Basis Registratie Persoonsgegevens (de BRP). Daarnaast vervult Burgerzaken een belangrijke rol bij het handhaven van de integriteit van persoonsgegevens. We zijn verantwoordelijk voor het verkiezingsproces.

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Veiligheid

Wij willen een aantrekkelijke gemeente zijn waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen om te kunnen wonen, werken, verblijven en recreëren. We willen als gemeente in staat zijn om veiligheidsproblematiek zo aan te pakken dat preventie, zorg en repressie elkaar versterken. Dit doen we met collega’s, veiligheidspartners, inwoners en ondernemers. We richten ons op leefbaarheid, jeugd, ondermijning, zorg en veiligheid, maatschappelijke onrust en digitale veiligheid. Ook hebben wij een rol ten aanzien van het AZC en de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tenslotte is er aandacht voor het opzetten en borgen van onze rampen- en crisisorganisatie.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat willen we bereiken?

1.3.1 We geven invulling en uitvoering aan artikel 38b van de Politiewet middels het opstellen en uitvoeren van een 4-jaarlijks Integraal Veiligheidsplan.

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.1 We geven invulling en uitvoering aan artikel 38b van de Politiewet middels het opstellen en uitvoeren van een 4-jaarlijks Integraal Veiligheidsplan.

Omschrijving (toelichting)

De Politiewet (artikel 38b) bepaalt dat elke gemeente in Nederland minimaal één keer in de vier jaar de doelen vaststelt die de gemeente nastreeft op het gebied van veiligheid. Deze doelen worden opgeschreven in het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Het IPV  wordt vastgesteld door de gemeenteraad. Het college geeft invulling aan het IVP middels 2-jaarlijkse Uitvoeringsplannen.

Kwaliteit (toelichting)

We leveren elke vier jaar een Integraal Veiligheidsplan op en elke twee jaar een Uitvoeringsplan Veiligheid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.2 Voldoen aan de wettelijk taak om gevonden (huis)dieren in de gemeente te vervoeren en op te vangen.

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.2 Voldoen aan de wettelijk taak om gevonden (huis)dieren in de gemeente te vervoeren en op te vangen.

Omschrijving (toelichting)

Gemeenten hebben de wettelijke taak om gevonden (huis)dieren in de gemeente te verzorgen en tijdelijk op te vangen (maximaal 2 weken). In het Burgerlijk Wetboek is vastgelegd dat een gevonden dier, met een vermeende eigenaar, onder de verantwoordelijkheid van de gemeente valt. 

Kwaliteit (toelichting)

Vervoer en opvang organiseren voor de tijdelijk opvang van gevonden (huis)dieren.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.3 De openbare orde en veiligheid rondom het azc borgen.

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.3 De openbare orde en veiligheid rondom het azc borgen.

Omschrijving (toelichting)

De verantwoordelijkheid voor de veiligheid in een asielzoekerscentrum (azc) ligt primair bij het COA (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers). Zij zijn verantwoordelijk voor de orde en veiligheid op de opvanglocaties en geven voorlichting over veiligheid en huisregels. Bij incidenten binnen de opvanglocaties wordt de politie ingeschakeld. Buiten het azc zijn de gemeente en de politie verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Hiervoor is een veiligheidsplan opgesteld. 

Kwaliteit (toelichting)

Het veiligheidsplan azc wordt uitgevoerd conform  de gemaakte afspraken.

Wat gaan we daarvoor doen?

1.3.4 Gemeentelijke opvang Oekraïners

Terug naar navigatie - 1.3 Veiligheid - Wat willen we bereiken? - 1.3.4 Gemeentelijke opvang Oekraïners

Omschrijving (toelichting)

Sinds de start van de oorlog vangt de gemeente Oekraïense vluchtelingen op.  De huidige Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) waar zij onder vallen loopt tot en met 4 maart 2027.  Hierdoor kunnen vluchtelingen uit Oekraïne tot 4 maart 2027 in Nederland blijven. Het kabinet werkt aan plannen om Oekraïense vluchtelingen die willen terug te ondersteunen bij een duurzame terug keer wanneer dit kan. Ook wordt er gewerkt aan een nationaal  alternatief voor vluchtelingen die niet meteen terug kunnen keren.  

Kwaliteit (toelichting)

Nu de opvang van crisis naar langdurige opvang is gegaan willen we blijvend inzetten op een veilige en toekomstgerichte opvang.  Wij volgen daarbij de landelijke ontwikkelingen en  zetten in op verdere participatie van onze Oekraïense bewoners. 

Wat gaan we daarvoor doen?

1.4 Investeringen

1.5 Verbonden partijen

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - 1.5 Verbonden partijen - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In het beleidsplan “(Ook) Ons Brabant” voor de periode 2023-2026 zijn de ambities voor de komende jaren geformuleerd en wordt voortgegaan op de ingezette weg. Bij de positionering van het BHIC tonen zich de twee gezichten: enerzijds is het BHIC een archief dat de wettelijke taken uitvoert, anderzijds een publieksinstelling die inhoud geeft aan een maatschappelijke opgave. Het BHIC heeft de volgende ambities:

  • Wij beschikken over een eigen digitaal, duurzaam depot;
  • Wij zijn het Genealogisch Centrum van Brabant;
  • Wij zijn het foto- en filmgeheugen van Brabant;
  • Wij schrijven Brabantse geschiedenis;
  • Wij verwelkomen een breder publiek.

De gemeenschappelijke regeling van het BHIC wordt gewijzigd. De aanleiding is tweeledig. Enerzijds zijn er wijzigingen die voortvloeien uit de Wet gemeenschappelijke regelingen. Anderzijds is er de nieuwe Archiefwet, die naar verwachting per 1 juli 2026 van kracht wordt. De invoering van de nieuwe Archiefwet leidt ertoe dat de Minister van OCW uittreedt uit de gemeenschappelijke regeling van het BHIC. Dit heeft echter geen financiële gevolgen. De papieren rijksarchieven blijven bij het BHIC ondergebracht. Dit wordt via een delegatiebesluit en een specifieke uitkering geregeld.

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - 1.5 Verbonden partijen - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft in zijn vergadering van 30 november 2023 het Beleidsplan 2024-2027 'Samenwerken aan veerkracht en veiligheid' vastgesteld. Dit beleidsplan is een uitwerking van de strategische koers 2024-2027, die een jaar eerder is vastgesteld. De programmabegroting 2026 is gebaseerd op de beleidslijn van het Beleidsplan 2024-2027 en beschrijft de inspanningen op de vier hoofdthema's: voorbereiden op het onbekende, klimaat en natuur, ongevallen en branden en bedreiging vitale en digitale infrastructuur. De Programmabegroting 2026 bevat geen voorstellen voor nieuw beleid of andere nieuwe uitgaven. Uitgangspunt is dat de ambities uit het beleidsplan gerealiseerd worden binnen de bestaande financiële kaders en dat enkel onontkoombare loon- en prijsontwikkelingen doorberekend worden.

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - 1.5 Verbonden partijen - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is sinds de oprichting in 2019 het samenwerkingsverband waarbinnen zorg- en strafpartners en gemeente, onder eenduidige regie werken aan complexe zorg en veiligheidsproblemen. De doelstelling van de samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/ of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken.

Daarnaast vervult het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost een faciliterende rol op een aantal domeinoverstijgende thema's (zoals personen met onbegrepen gedrag).  De meerwaarde van deze rol komt tot uitdrukking door:

  • versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid,
  • verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners 

Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - 1.5 Verbonden partijen - Bank Nederlandse Gemeenten

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het fundingbeleid van BNG blijft, net als in voorgaande jaren, onveranderd gericht op 
permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en 
volumes tegen zo laag mogelijke kosten.  In het komende jaar heeft de bank de intentie om wederom een substantieel deel van haar lange termijn funding via ESG-obligaties aan te trekken.

Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC)

Terug naar navigatie - 1.5 Verbonden partijen - Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Sinds 1 januari 2025 is de Taskforce-RIEC Brabant Zeeland gesplitst in twee eigenstandige RIEC-bureaus: Oost-Brabant en Zeeland-West-Brabant. In het Meerjarenbeleidsplan RIEC Oost-Brabant 2025-2028 staat beschreven op welke vier verdiepingsthema's de komende jaren door de samenwerkingspartners de focus wordt gelegd. Het gaat om de volgende thema's: logistieke knooppunten en transport, jonge aanwas, mensenhandel en criminele geldstromen. Deze verdiepingsthema’s vallen onder de vlag van de in het Regionaal Veiligheidsplan Oost-Brabant (RVP) geformuleerde focusthema’s: drugsmarkten (cocaïne, synthetische drugs en hennep), witwassen en mensenhandel.

1.6 Beleidskaders

Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Terug naar navigatie - 1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid - Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Het saldo van programma 1 is in de begroting 2026 € 1.475.000 nadeliger dan het saldo van de begroting 2025. Aanzienlijke verschillen van > € 500.000 worden hieronder toegelicht.

bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
 Personeelslasten De toerekening van de personeelslasten wordt bij elke begroting geactualiseerd en toegerekend aan de beleidsvelden. Dit heeft
geen gevolgen voor het begrotingssaldo, maar de actualisatie zorgt wel voor een afwijking in het vergelijk tussen de jaren.
Nadeel 915