8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - 8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Dit programma gaat over de ruimtelijke beleidsontwikkeling in alle faciliteiten. Ook volkshuisvesting en wonen horen hierbij. Concrete voorbeelden hiervan zijn de omgevingsvisie en ruimtelijke plannen. De Omgevingswet is 1 januari 2024 in werking getreden. Begin 2026 stellen we onze Omgevingsvisie vast. Ook zijn we bezig met het komen tot één Omgevingsplan voor de gemeente Land van Cuijk. Bij het tostandkomen van de Omgevingsvisie dienen alle sectorale visies als bouwsteen en worden vraagstukken integraal benaderd. Het oplossen van het woningtekort heeft prioriteit, daar zetten we vol op in. Daarnaast maken ook grondexploitatie, vergunningverlening, Transitie Landelijk Gebied én toezicht en handhaving (VTH) onderdeel uit van dit programma. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -7.369 -16.533 -7.484 -7.299 -7.305 -7.257
8.2 BOUWEN EN WONEN -31.921 -32.135 -25.476 -21.735 -11.886 -11.883
Totaal 8. VHROSV -39.291 -48.667 -32.960 -29.035 -19.191 -19.140
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 2.650 11.958 1.016 883 841 845
8.2 BOUWEN EN WONEN 31.346 31.072 24.845 21.179 11.334 11.334
Totaal 8. VHROSV 33.996 43.030 25.861 22.063 12.175 12.179

8.1 Ruimtelijke ordening

Ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Ruimtelijke ordening

Tot dit beleidsveld horen ruimtelijke ordening, bestemmingsplannen en faciliterend grondbeleid. We richten ons op het afstemmen van ruimtelijke ontwikkelingen op de unieke kwaliteiten van het gebied. Ook het toevoegen van ruimtelijke kwaliteit en het ontwikkelen van kaders is daarbij belangrijk. We maken de omslag naar het werken onder de omgevingswet. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken?

8.1.1 Transitie naar een Vitaal Landelijk Gebied

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.1 Transitie naar een Vitaal Landelijk Gebied

Omschrijving (toelichting)

De ontwikkelingen in de agrarische sector, behoefte aan duurzame energie, klimaat(adaptatie) en de verbetering van de natuur en biodiversiteit vragen om een ingrijpende transitie van het landelijk gebied. Deze transitie is één van onze prioritaire opgaven. 

Kwaliteit (toelichting)

  • Pilot vermindering van gewasbescherming
  • Ondersteunen van (nieuwe) experimenten voor landbouw, teelten en veeteelt
  • In samenwerking met waterschap inzetten op aanleg van retentiegebieden bovenstrooms en op langer vasthouden van water op landbouwgrond
  • Stimuleren van initiatieven die gericht zijn op de omschakeling naar biologische en/of natuurinclusieve landbouw
  • Stimuleren van initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de bodem, water en luchtkwaliteit

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.2 Vastgoed goed en duurzaam onderhouden en beheren

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.2 Vastgoed goed en duurzaam onderhouden en beheren

Omschrijving (toelichting)

De gemeente Land van Cuijk wil met toekomstbestendige gebouwen werken aan sociale samenhang en leefbaarheid in de kernen. Vastgoed is hierbij een middel, een instrument, dat wordt ingezet om bij te dragen aan de realisatie van gemeentelijke beleidsdoelstellingen. De gemeente faciliteert door middel van huisvesting een groot aantal activiteiten. Het zijn feitelijk niet de stenen maar de activiteiten die daarin plaatsvinden, die de gemeentelijke doelstellingen invullen en dienen. Een belangrijk uitgangspunt is dat voorzieningen haalbaar en betaalbaar moeten zijn. 

Kwaliteit (toelichting)

De conditie van maatschappelijke vastgoedobjecten is in beeld gebracht middels een meerjarig onderhoudsplan (MJOP). Hierin wordt voor een periode van 10 jaar vooruitgekeken naar de onderhoudswerkzaamheden. Per jaar wordt vervolgens een jaarplan opgesteld waarin de onderhoudswerkzaamheden die voor dat jaar gepland staan, zijn opgenomen. Deze jaarplannen worden gedurende het jaar uitgevoerd. Als gemeente onderhouden we het merendeel (90%) van ons vastgoed in onderhoudscategorie 'B'. In deze onderhoudscategorie worden alle noodzakelijke en conditieafhankelijke onderhoudsmaatregelen tezamen met preventieve onderhoudsmaatregelen over een periode van een aantal jaren zo veel mogelijk samengevoegd in één periodieke integrale onderhoudsbeurt. Hierbij zijn tevredenheid en veiligheid van gebruikers en het voorkomen van kapitaalvernietiging de belangrijkste argumenten. Voor gebouwen waarvan we nog niet weten wanneer deze worden afgestoten, maar wel dat ze op termijn worden afgestoten (of gerenoveerd moeten worden), kiezen wij voor de onderhoudscategorie 'C'. Gebouwen die op korte termijn worden gesloopt, bekrachtigd met een collegebesluit, worden onderhouden volgens onderhoudsstrategie 'D'.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.3 Verduurzamen maatschappelijk vastgoed

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.3 Verduurzamen maatschappelijk vastgoed

Omschrijving (toelichting)

In het raadsprogramma is de ambitie uitgesproken dat onze eigendommen (gebouwen, wagen- en machinepark) zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in 2030, verduurzaamd zijn. Nederland moet energiezuiniger worden. Gemeenten hebben een belangrijke rol in de energietransitie waarin de overgang naar een energie-neutrale samenleving centraal staat. Naast de voorbeeldrol die we in dit kader hebben, bestaat ook de wettelijke verplichting om de gemeentelijke vastgoedportefeuille te verduurzamen.

Kwaliteit (toelichting)

Het verduurzamen van de vastgoedportefeuille is een langdurige en omvangrijke opgave die we stapsgewijs uitvoeren. Op basis van de uitgangspunten in de routekaart verduurzamen maatschappelijk vastgoed stellen we jaarlijks een uitvoeringsplan op waarin accommodaties geselecteerd worden voor verduurzaming.  Het verduurzamen van deze accommodaties wordt projectmatig opgepakt.

Met monitoring wordt duidelijk of een maatregel het gewenste effect heeft of dat we iets moeten bijstellen. We krijgen beter inzicht in het energieverbruik, wat ook tot extra inzichten en besparingspotentieel kan leiden. Om goed te kunnen monitoren is een duurzaamheidsdashboard ingericht. Dit dashboard wordt gebruikt om de voortgang van het verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen bij te houden. Naast het energieverbruik, de opbrengst van zonne-energiesystemen en de gerealiseerde verduurzamingsmaatregelen, zal ook de CO2-reductie inzichtelijk worden.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.4 Nieuw integraal omgevingsplan

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.4 Nieuw integraal omgevingsplan

Omschrijving (toelichting)

Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Vanaf dat punt zijn alle (circa 900) bestemmingsplannen, enkele verordeningen en ‘Bruidsschatregels’ van het Rijk ons Omgevingsplan. We hebben tot 1-1-2032 de tijd om deze tijdelijke onderdelen om te vormen tot een integraal Omgevingsplan. Hiermee maken we de omslag naar het werken onder de Omgevingswet. Het vooruitzicht is dat de dienstverlening bij o.a. vergunningverlening daardoor zal verbeteren.

Kwaliteit (toelichting)

In 2026 stellen we een tweede thematische wijziging vast en doen we voorbereidingen voor een wijziging voor kernen/woongebied en het landelijk gebied.

2026 en verder: per jaar één of meerdere wijzigingen omgevingsplan voor een deelgebied en/of deelthema waarbij het tijdelijke deel wordt omgezet naar het nieuwe integrale omgevingsplan.  

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.5 Ontwikkelingen afstemmen op de unieke kwaliteiten van het gebied

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.5 Ontwikkelingen afstemmen op de unieke kwaliteiten van het gebied

Omschrijving (toelichting)

Vrijwel elk gebied elke gebied heeft bijzondere kwaliteiten. Fysiek zoals bijvoorbeeld een bijzondere bodemstructuur, natuurelementen en cultureel erfgoed of sociaal- maatschappelijk zoals bijvoorbeeld een hechte gemeenschap. Ook de meer onzichtbare geschiedenis van een gebied (verhalen en anekdotes) behoren tot de gebiedskwaliteiten. We willen ontwikkelingen graag afstemmen op de unieke kwaliteiten van een gebied. Ook is het belangrijk kwaliteit toe te voegen.

Kwaliteit (toelichting)

  • Vaststelling Nota uiterlijk van bouwwerken (vervanging welstandsnota)
  • Start actualiseren en uitbreiden Visie bebouwingsconcentraties 

Wat gaan we daarvoor doen?

8.1.6 Natuur beschermen en uitbreiden en biodiversiteit versterken

Terug naar navigatie - 8.1 Ruimtelijke ordening - Wat willen we bereiken? - 8.1.6 Natuur beschermen en uitbreiden en biodiversiteit versterken

Omschrijving (toelichting)

In de Natuurvisie zijn vier werkprogramma’s opgenomen. Daarin staan 28 maatregelen om de natuur en biodiversiteit te beschermen en uit te breiden. We gaan verder met de uitvoering van de Natuurvisie. De uitvoering loopt tot en met 2030.

Kwaliteit (toelichting)

  • 400 ha natuurontwikkeling 2024-2030. In 2025 is ongeveer 67 ha natuur in voorbereiding dan wel gerealiseerd. In 2026 gaan we door met de realisatie van de doelstelling om 400 ha natuur te ontwikkelen
  • In 2026 gaan we door met de aanplant van bomen, onder andere via bosrealisatie
  • Toename (aantal/percentage) soortenrijkdom (biodiversiteit): in 2024 is de nulsituatie bepaald. Jaarlijks (in 2025 voor het eerst) wordt de biodiversiteit gemeten en geanalyseerd. Er is in 2025 nog geen meetbare verbetering aangetoond. De verwachting is dat dit vanaf 2026 wel het geval zal zijn.

Wat gaan we daarvoor doen?

8.2 Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 8.2 Bouwen en wonen - Wat willen we bereiken?

8.2.1 Oplossen tekort aan (betaalbare) woningen

Terug naar navigatie - 8.2 Bouwen en wonen - Wat willen we bereiken? - 8.2.1 Oplossen tekort aan (betaalbare) woningen

Omschrijving (toelichting)

We willen de juiste woningen op de juiste plek realiseren voor alle doelgroepen. We zetten in op uitbreiding van onze woningvoorraad met 6.555 woningen tussen 2023 en 2040. Daaronder ook begrepen de uitbreiding van het aantal woonwagenstandplaatsen van 14 naar 53 ultimo 2028. 

Doorstroming bevorderende maatregelen worden genomen voor zowel koop als sociale huurwoningen. Zo kunnen starters voor de eerste koopwoning een starterslening ontvangen en zijn er voor huurders mogelijkheden om voorrang te krijgen bij nieuwbouw, woningen te ruilen of op medische gronden voorrang te krijgen (2025-RIB-189). 

Kwaliteit (toelichting)

4.181 woningen tot en met 2030
- Goedkope koop tot €286.000 (15%); 
- Sociale huur tot €900 (liberalisatiegrens) per maand (30%); 
- Betaalbare koop (tussen €286.000 en €405.000 en/of middeldure huur (tussen €900 en €1.184) (25%); 
- Vrije sector (maximaal 30%).

2.319 woningen tussen 2031 en 2040
- Goedkope koop tot €286.000 (15%); 
- Sociale huur tot €900 (liberalisatiegrens) per maand (30%); 
- Betaalbare koop (tussen €286.000 en €405.000) en/of middeldure huur (tussen €900 en €1.184) (25%); 
- Vrije sector (maximaal 30%).

Wat gaan we daarvoor doen?

8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren

Terug naar navigatie - 8.2 Bouwen en wonen - Wat willen we bereiken? - 8.2.2 Initiatiefnemers faciliteren om hun initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren

Omschrijving (toelichting)

We faciliteren initiatiefnemers om initiatieven en bouwplannen te kunnen realiseren. Dit doen we door met ze mee te denken over mogelijkheden. Samen kunnen we dan prioritaire opgaven realiseren, zoals het zorgen voor voldoende en geschikte woningen en de transitie van het landelijk gebied. Tegelijkertijd is het belangrijk dat belangen van omwonenden worden beschermd. We zoeken naar een balans in het beschermen én benutten van de fysieke leefomgeving. 

Kwaliteit (toelichting)

Wat gaan we daarvoor doen?

8.3 Investeringen

8.4 Beleidskaders

8.5 Beleidsindicatoren

Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Terug naar navigatie - 8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing - Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Het saldo van programma 8 is in de begroting 2026 € 1.460.000 nadeliger dan het saldo van de begroting 2025. Aanzienlijke verschillen van > € 500.000 worden hieronder toegelicht.

 

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Personeelslasten     De toerekening van de personeelslasten wordt bij elke begroting geactualiseerd en toegerekend aan de beleidsvelden. Dit heeft
geen gevolgen voor het begrotingssaldo, maar de actualisatie zorgt wel voor een afwijking in het vergelijk tussen de jaren.
Nadeel 1.400