6. Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Algemeen

Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. 

Overzicht verbonden partijen:

Gemeenschappelijke regeling

Programma

Gemeenschappelijke regeling

Vennootschappen en coöperaties

Stichtingen en verenigingen

Euregio Rijn-Waal

3

X

 

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

7

X

 

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant 

6

X

 

 

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

1

X

 

 

GGD Hart voor Brabant

6

X

 

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

1

X

 

 

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

6

X

 

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

4

X

 

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

4

X

 

 

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

6

X

 

 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

1

 

 

X

Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Oost-Brabant

1

 

 

X

Bank Nederlandse gemeenten

1

 

X

 

Regio Noord-Oost Brabant

3

 

 

X

Brabant Water

1

 

X

 

Agrifood Capital

3

 

 

X

Regionaal Bedrijvenpark Laarakker

3

 

X

 

Enexis Holding N.V. 

3

 

X

 

 

Bijzondere ontwikkelingen

Motie Uniforme aanpak gemeenschappelijke regelingen

In de raadsvergadering van 27 juni 2024 is de motie "Uniforme aanpak gemeenschappelijke regelingen" aangenomen. In deze motie verzoekt de gemeenteraad het college om in te zetten op een generieke bezuiniging vanaf 2026 die in verhouding staat tot de gemeentelijke bezuinigingsopgave, in beginsel bij alle gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden en dit te organiseren tussen alle gemeenten in onze regio. Inmiddels zijn de afzonderlijke begrotingen 2026 behandeld en is er per GR een zienswijze afgegeven.

Centrumregelingen

De gemeente Land van Cuijk neemt deel aan twee centrumregelingen, te weten Centrumregeling WMO Brabant Noordoost en centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant. De Wet gemeenschappelijke regelingen kent vijf (publiekrechtelijke) samenwerkingsverbanden: Openbaar lichaam, Bedrijfsvoeringsorganisatie, Gemeenschappelijk orgaan, Centrumregeling en Regeling zonder meer. Bij een centrumregeling worden bestuursbevoegdheden van het ene gemeentebestuur gemandateerd aan en uitgeoefend door het gemeentebestuur van een andere gemeente. Een centrumregeling vereist geen nieuwe organisatie; er is anders dan bij het openbaar lichaam, de bedrijfsvoeringsorganisatie en het gemeenschappelijk orgaan geen sprake van verzelfstandiging. Er is ook geen sprake van een eigen rechtspersoonlijkheid. Derhalve vallen de centrumregelingen niet onder de verbonden partijen.

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Euregio Rijn-Waal

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.euregio.org/ 

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Marieke Moorman. Vertegenwoordigd in de Euregioraad door Maarten Jilisen en  Marcel van den Elzen. Vertegenwoordigd in de commissie voor economische aangelegenheden en de commissie voor financiën en projecten door Maarten Jilisen. 

Openbaar belang

De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ongeveer 50 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

Vanaf 2024 wordt de bijdrage jaarlijks verhoogd. Hierbij wordt uitgegaan van de gemiddelde inflatie in Nederland en Duitsland van de afgelopen 5 jaar. De nieuwe bijdrage 2026 is nog niet bekend. De werkelijke bijdrage 2024 bedroeg € 19.300 en de werkelijke bijdrage 2025 € 19.475.

 

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

nb

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Algemene informatie

 

Programma:

7. Milieu

URL:

https://www.odbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

David Sölez

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door David Sölez.

Openbaar belang

De omgevingsdienst voert voor de deelnemende gemeenten en de provincie taken uit op het gebied van omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening, toezicht en handhaving. 

De belangrijkste risico's

De omgevingsdienst streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen. Aan het begin van 2021 is een actualisatie van het risicoprofiel van de omgevingsdienst uitgevoerd. Hierbij zijn alle risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico is bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is de financiële impact vermenigvuldigd is met twee, omdat twee jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen, om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico. 

Financieel belang

 

 

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

3.822

4.675

4.466

Eigen vermogen per 1-1

9.262 8.157 9.767

Eigen vermogen per 31-12

8.903 8.160

13.022

Vreemd vermogen per 1-1

12.329 11.529 12.095

Vreemd vermogen per 31-12

13.553 11.491 19.733

Resultaat

959 

0 944

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.wvs-nb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

 

Het Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant fungeert als platform voor bestuurlijke afstemming en besluitvorming tussen de deelnemende gemeenten op het gebied van de sociale werkvoorziening. De verschillende gemeenten zijn aandeelhouder van IBN, de uitvoeringsorganisatie van de sociale werkvoorziening.

Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningsschap. Gemeente Land van Cuijk wordt hierin vertegenwoordig door wethouder Willy Hendriks - van Haren.

 

Openbaar belang

 

Het openbaar belang van Werkvoorzieningsschap Noordoost-Brabant is het bieden van werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen ze door het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening en het bieden van andere vormen van gesubsidieerde arbeid. 

Het Werkvoorzieningsschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningsschap is namens elf gemeenten enige aandeelhouder en eigenaar van IBN.

 

De belangrijkste risico's

Het belangrijkste risico voor het Werkvoorzieningsschap is overrealisatie. Dat wil zeggen dat er meer arbeidsplaatsen worden gerealiseerd dan er aan budget beschikbaar is gesteld. Dit risico is afgedekt door een gerealiseerde reservering.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

24,710

24,766

25,401

Eigen vermogen per 1-1

28.554

28.554

26.988

Eigen vermogen per 31-12

26.988

28.554

26.988

Vreemd vermogen per 1-1

179

179

2065

Vreemd vermogen per 31-12

2065

179

2065

Resultaat

0

0

0

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Algemene informatie

Programma:

  1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.bhic.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door burgemeester Moorman.

Openbaar belang

Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles volgens de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen. De maatschappelijke opgave is de verspreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.  

De belangrijkste risico's

Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd. Belangrijkste risico's zijn gerelateerd aan de bijdragen van de participanten en prijsstijgingen.

Financieel belang

bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

398,1

424,5

451,3

Eigen vermogen per 1-1

1.621

1.477

1.458

Eigen vermogen per 31-12

1.635

1.458

1.324

Vreemd vermogen per 31-12

990

880

800

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - GGD Hart voor Brabant

Algemene informatie

 

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren. 

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 19 gemeenten. Het doel van de GGD is om gezondheid vanzelfsprekend te maken. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken van de GGD zijn onder meer:

  • Jeugdgezondheidszorg
  • Infectieziektebestrijding
  • Gezondheidsbevordering en leefstijl
  • Monitoren, signaleren en advies
  • Publieke gezondheid bij rampen en crisis
  • Openbare geestelijke gezondheidszorg

De belangrijkste risico's

  • De GGD Hart voor Brabant heeft te maken met schaarste op de arbeidsmarkt. Dit risico vangen zij zo veel mogelijk op door samen te werken met de GGD West-Brabant. 
  • Met het oog op de financiële uitdagingen bij gemeenten en de bezuinigingen vanuit het Rijk is de GGD kritisch op haar uitgaven en zijn zij terughoudend met structurele kostenverhogingen. Met het programma Toekomstbestendige GGD: Financieel Fit en Gezond realiseren zij een structurele besparing van 3% op de totale GGD begroting (of: 5% op personele lasten). Eind 2026 ronden zij dit programma af.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

3.894,5

4.115

4.268,5

Eigen vermogen per 1-1

4.024

4.459

4.670

Eigen vermogen per 31-12

4.459

3.980

3.509

Vreemd vermogen per 31-12

12.924

13.174

10.493

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.vrbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.

De belangrijkste risico's

De Veiligheidsregio wordt geconfronteerd met forse prijsstijgingen op drie onderdelen, namelijk huisvesting, energie en personeelslasten. Zij wordt hiervoor gecompenseerd via de indexering van de gemeentelijke bijdrage. Er is geen sprake van nieuw beleid. De daadwerkelijke consequenties zijn voor 2026 moeilijk in te schatten.

Financieel belang

Begroting 2026 is gebaseerd op Programmabegroting VRBN 2026.

(bedragen x € 1.000)

  Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

6.575 6.882

7.122

Eigen vermogen per 1-1

17.628 21.599 19.323

Eigen vermogen per 31-12

21.599 19.323 18.854

Vreemd vermogen per 1-1

66.847 66.725 119.637

Vreemd vermogen per 31-12

66.725 119.637 122.706

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De regeling heeft als doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Land van Cuijk.

De belangrijkste risico's

Belangrijkste risico's betreffen:

  1. Stijging vervoersvolume als gevolg van demografische en maatschappelijke ontwikkelingen;
  2. Onzekerheden beheersbaarheid van vervoer (aanbesteding, voldoende personeel etc.);
  3. Effecten NEA-indexering (o.a. stijgende energieprijzen, stijgende lonen etc.).

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente netto exploitatiekosten

 

730

765

Bijdrage gemeente Beheerskosten

  135 135

Eigen vermogen per 1-1

813 946 946

Eigen vermogen per 31-12

946 946 810

Vreemd vermogen per 1-1

418 381 335

Vreemd vermogen per 31-12

381 335 337

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs
Algemene informatie
Programma:         4. Onderwijs
Verantwoordelijk bestuurder: Joost Hendriks
Bestuurlijk vervanger:  
Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
De gemeente Land van Cuijk is centrumgemeente. Daarnaast is de wethouder onderwijs uit elke betrokken gemeente vertegenwoordigd in het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs dat jaarlijks advies uitbrengt aan de centrumgemeente over de uitvoering van de toezichthoudende taken.
Openbaar belang
Het bestuur van het openbaar onderwijs is ondergebracht bij deze stichting. De gemeente heeft op grond van artikel 48 van de Wet op het primair onderwijs een toezichthoudende taak ten aanzien van het openbaar onderwijs. Het toezicht beperkt zich tot de in de wet genoemde taken.
De belangrijkste risico's
Niet van toepassing.
Financieel belang
Er is enkel personele inzet versterkt voor de uitvoering van de toezichthoudende taken. Als centrumgemeente is die inzet groter dan de inzet van de gemeenten Gennep en Bergen. Hierover geldt de afspraak dat wij als centrumgemeente daar geen kosten voor in rekening brengen. Er wordt geen financiële bijdrage verstrekt door de deelnemende gemeenten aan deze gemeenschappelijke regeling.

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Algemene informatie

Programma:

4. Onderwijs

URL:

https://www.rblbno.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Joost Hendriks.

Openbaar belang

Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een diploma op minimaal MBO-2, havo of vwo niveau. 

 

De belangrijkste risico's

Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf. Indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt, kan de dekking van de RBL-begroting in het geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

227

252

252

Eigen vermogen per 1-1

583

583

583

Eigen vermogen per 31-12

583

583

583

Vreemd vermogen per 1-1

niet van toepassing

   

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal Domein

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks-van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks-van Haren.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening.
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg.
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan.
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen voor de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

De belangrijkste risico's

Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is nog steeds personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.

Financieel belang

De begroting 2026 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

15.119 15.099 15.887

Eigen vermogen per 31-12

15.980 14.758 15.887

Vreemd vermogen per 1-1

27.545 29.324 31.782

Vreemd vermogen per 31-12

26.188 27.024 30.833

Resultaat

995 0 0

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

 

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Vereniging

Bestuurlijk belang

 

Openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.

Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg-, straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.  
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:

  1. Procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht).
  2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek.
  3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.

De belangrijkste risico's

Indexering en reguliere loonontwikkelingen hebben tot gevolg dat de gemeentelijke bijdrage in 2026 toeneemt met € 0,09 per inwoner tot een bedrag van € 1,34 per inwoner. Voor de gemeente Land van Cuijk betekent dat een bijdrage van € 123.000. Risico's liggen in een stijging van de caseload of een uitbreiding van de werkzaamheden.

Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Oost-Brabant

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Regionaal Informatie- en Expertisecentrum (RIEC) Oost-Brabant

 

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://taskforce-riec-brabantzeeland.nl/

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Stichting

Bestuurlijk belang

De regionale aansturing van het RIEC Oost-Brabant loopt via de Programmaraad Ondermijning (tevens Stuurgroep RIEC Oost-Brabant), met mandaat vanuit het Regionaal Overleg Veiligheid (ROV) en de Bestuurlijke Regiegroep (BRG). In het ROV vertegenwoordigt burgemeester Marieke Moorman de gemeente Land van Cuijk. In de BRG vertegenwoordigt burgemeester Marieke Moorman het basisteam Maas en Leijgraaf, waaronder gemeente Maashorst, gemeente Boekel en gemeente Land van Cuijk vallen. De uitvoering loopt via het Regionaal Ambtelijk Voorbereidingsoverleg (RAVO).

De lokale aansturing loopt via het Basisteam Driehoek+ Ondermijning Maas en Leijgraaf en uitvoering via het Ambtelijk Voorbereidingsoverleg (AVO).

Openbaar belang

De Regionaal Informatie en Expertise Centra (RIEC) en het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) vormen samen een landelijk dekkende netwerkorganisatie gericht op de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. De RIEC’s en het LIEC ondersteunen de samenwerking hierin tussen gemeenten, politie, OM, belastingdienst, Kmar, ISZW, provincies, UWV, Douane, FIOD, IND en NVWA. Deze samenwerking heeft als doel om de overheid en maatschappij weerbaarder te maken om zo ondermijning tegen te gaan. 

Financieel belang

De bijdrage aan het RIEC Oost-Brabant bestaat uit een vaste bijdrage (bestaande uit een geïndexeerde vaste bijdrage per gemeente en een bijdrage n.a.v. staffel aantal inwoners) en een variabele bijdrage (inhoudend een geïndexeerde bijdrage per inwoner). In 2025 was de vaste bijdrage € 55.799 (de geïndexeerde vaste bijdrage per gemeente bedroeg €5.799 en de bijdrage n.a.v. staffel aantal inwoners bedroeg €50.000). De variabele bijdrage bedroeg in 2025 €47.119. In totaal was de bijdrage voor 2025 aldus €102.918. De nieuwe bijdrage voor 2026 is nog niet bekend.

 

Bank Nederlandse gemeenten

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Bank Nederlandse gemeenten

Algemene informatie

Programma:


1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.bng.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG Bank. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Toelichting. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).

De belangrijkste risico's

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.

Financieel belang

De gemeente heeft 88.463 aandelen van € 2,50. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd. Over 2024 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van EUR 294 miljoen (2023: EUR 254 miljoen). De hoogte van de nettowinst is met onzekerheden omgeven, omdat de bank geen voorspelling kan doen over de ontwikkeling van de ongerealiseerde marktwaardeveranderingen. Een betrouwbare schatting van de nettowinst voor 2025 en 2026 kan de bank daarom niet maken. Over 2024 bedroeg de winstuitkering € 2,51 per aandeel.

                           (bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Eigen vermogen per 1-1

4.721.000

n.v.t. n.v.t.

Eigen vermogen per 31-12

4.777.000

n.v.t. n.v.t.

Vreemd vermogen per 31-12

123.614.000

n.v.t. n.v.t.

Regio Noord-Oost Brabant

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Regio Noord-Oost Brabant

Algemene informatie

Programma:

 3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.rnob.nl 

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij: 

 

Convenant tussen 11 gemeenten en 2 waterschappen

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Maarten Jilisen

Openbaar belang

RNOB is een samenwerking van en door 10 gemeenten en 2 waterschappen in de regio Noordoost-Brabant. Gezamenlijk worden de maatschappelijke en economische uitdagingen opgepakt die we alleen door samenwerking voor elkaar krijgen. Zo wordt slagvaardig gewerkt aan een regio waar het goed leven, wonen en werken is.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Op basis van de afspraken in het vernieuwde Samenwerkingsconvenant storten de gemeenten en waterschappen uit de regio een financiële bijdrage op de Regiorekening waarbij de bijdrage 2024 de basis is en er jaarlijks een indexering plaatsvindt. Voor gemeenten is de basis € 3 per inwoner. De bijdrage van de waterschappen voor de Regiorekening is 6,5% van de totale bijdrage van alle gemeenten. Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage van de gemeenten uit de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant. Deze bedraagt € 1 per inwoner voor het programma arbeidsmarkt.  Voor de bijdrage 2026 wordt een gewogen index toegepast van 4,05%. In totaal bedraagt de gemeentelijke bijdrage voor 2026 € 4,16 per inwoner. De bijdrage bestaat uit 3 componenten: Samenwerking RNOB € 1,62 per inwoner, Agrifood Capital € 1,50 per inwoner en NOB Werkt € 1,04 per inwoner.

Brabant Water

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Brabant Water

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.brabantwater.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

De gemeente is aandeelhouder (82.628 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd. 

  Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2024
Eigen vermogen 31 december € 699 miljoen € 716 miljoen
Vreemd vermogen 31 december € 619 miljoen € 695 miljoen
Resultaat € 9,2miljoen € 17,1 miljoen

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Agrifood Capital

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.agrifoodcapital.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Stichting

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in de Algemene Vergadering van RNOB door Marieke Moorman. Vertegenwoordigd in de Klankbordgroep door Jochem Jacobs en Bregje van Lieshout.

Openbaar belang

De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van AgriFood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de Algemene Vergadering van regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.

De belangrijkste risico's

Geen.

Financieel belang

Er wordt vanuit de Regio Noordoost Brabant (bijdrage 2026 € 4,16 per inwoner) een jaarlijkse bijdrage ter beschikking gesteld ( in 2026 € 1,50 per inwoner).

Regionaal bedrijvenpark Laarakker (RBL)

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Regionaal bedrijvenpark Laarakker (RBL)

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

http://www.laarakker.com

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

CV

Bestuurlijk belang

Het bestuur van RBL B.V. wordt gevormd door een statutair directeur. Deze directeur is benoemd op voordracht van de gemeente Land van Cuijk. RBL B.V. is beherend vennoot van RBL C.V. Besluiten van de RBL C.V. betreffende daden van beschikking of beheer worden genomen door het bestuur van de RBL B.V. De gemeente Land van Cuijk heeft stemrecht als commanditaire vennoot van RBL C.V. Bepaalde te nemen directiebesluiten hebben voorafgaande goedkeuring van de raad van commissarissen nodig, respectievelijk de algemene vergadering van aandeelhouders van de RBL B.V.  De gemeente Land van Cuijk heeft per 31 maart 2022 volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V.

Openbaar belang

Behoud en bevordering van werkgelegenheid door realisatie van een bedrijventerrein.

De belangrijkste risico's

De gebruikelijke risico’s bij dit soort participaties en grondexploitaties. Na uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling in 2022 voert de gemeente als enige aandeelhouder de resterende ontwikkeling van het bedrijvenpark voor 100% voor eigen rekening en risico uit.

Financieel belang

Alle toekomstige positieve en negatieve ontwikkelingen zijn voor 100% voor rekening en risico van de gemeente. De deelneming is op de balans van de gemeente Land van Cuijk opgenomen onder de financiële vaste activa.

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - 6. Verbonden partijen - Enexis Holding N.V.

Algemene informatie

 

Programma:

3. Economie, Recreatie en Toerisme

URL:

https://www.enexisgroep.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Als gevolg van de invoering van de wet Onafhankelijk netbeheer in Nederland is Essent gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie­ en leveringsbedrijf per 30 juni 2009. Op basis van de wet worden de publieke aandeelhouders van Essent N.V. voor exact hetzelfde aandelenpercentage aandeelhouder van Enexis. Enexis beheert het energienetwerk voor elektriciteit en aardgas in Noord- , Oost-, en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen klanten (huishoudens, bedrijven en overheden) voor gas en 2,9 miljoen klanten voor elektriciteit. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:

  • Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes. Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
  • Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie. Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijke kosten.
  • Klanten weten wat ze aan ons hebben. Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.

Focus ligt op de uitvoering van de energietransitie en het beperken van transportschaarste. Ontwikkelingen op het gebied van warmte, waaronder het nieuwe wetsvoorstel, zijn voor Enexis aanleiding om het strategisch plan op dit onderwerp nader uit te werken. Enexis verwacht dit in het voorjaar van 2024 ter vaststelling voor te leggen aan de AVA.

De belangrijkste risico's

In haar jaarverslag 2024 onderkent Enexis de volgende strategische risico's:

  • Klantvraag wordt onvoldoende tijdig gerealiseerd door schaarste van personeel, materiaal en/of netwerkcapaciteit.
  • Ongeautoriseerd gebruik van data en/of niet beschikbaar zijn van systemen door ontoereikende beveiligingsmaatregelen.
  • Ongevallen van medewerkers en/of omstanders als gevolg van onveilige situaties en/of falende assets.
  • Omvangrijke onderbrekingen energievoorziening.
  • Financiële positie wordt slechter door rente- en prijseffecten.
  • Wendbaarheid Enexis onvoldoende om complexe en rigoureuze veranderingen door te voeren.
  • Reputatieschade omdat we niet adequaat reageren op klachten en klanten geen handelingsperspectief kunnen bieden.
  • Beperkingen en onzekerheden regelgeving en vergunningsprocessen.
  • Onvoldoende datakwaliteit leidt tot onbetrouwbare (toekomstige) sturingsinformatie (Nieuw)

Enexis opereert in een gereguleerde markt en is financieel gezond. De vermogenskostenvergoeding van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gebaseerd op een A credit rating profiel. Enexis streeft ernaar financieel solide te blijven en wil tenminste een A-creditrating behouden. Bij Standard & Poor’s is op dit moment sprake van een AA- met stabiele outlook voor Enexis. Bij Moody’s is sprake van een credit rating Aa3 met stabiele outlook.

Enexis hanteert voor de boekjaren met ingang van 2025 een dividendbeleid van 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering met een maximale uitkering van EUR 100 miljoen onder de voorwaarde dat deze uitkering er niet toe leidt dat Enexis binnen vijf jaar haar A rating profiel kan verliezen. Dit plafond zal met ingang van boekjaar 2026 jaarlijks worden geïndexeerd met het door het CBS gepubliceerde CPI-index jaarcijfer over het betreffende boekjaar.

Financieel belang

Het financiële belang bij effectenbezit in het algemeen is het risico van koersschommelingen en/of winstdalingen (daling dividend). De gemeente bezit 23.177 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft in haar vergadering van 17 april 2025 het dividend over het boekjaar 2024 vastgesteld op € 0,8500041 per aandeel. De gemeente Land van Cuijk ontvangt € 19.700.

(bedragen x € 1.000.000)

Enexis Holding BV 31 december 2023 31 december 2024  
Eigen vermogen 5.320 5.538  
Vreemd vermogen 5.140 5.949  
Resultaat na belasting 72 254