7. Milieu

Milieu

Terug naar navigatie - 7. Milieu - Milieu

Dit programma gaat over Water- en bodemsturend voor de ruimtelijke planvorming, wat betekent dat we met de functie en het ruimtegebruik zo veel mogelijk aansluiten bij de natuurlijke kenmerken van het water- en bodemsysteem. Verder gaat het over de inzameling van afval, het aanleggen en onderhouden van riolen, duurzaamheid, duurzame energie, klimaatbestendigheid, mobiliteit, natuur en landschap en milieubeheer.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 7. Milieu - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING -7.116 -7.486 -7.676 -8.153 -8.438 -8.709
7.2 AFVAL -10.817 -11.108 -11.290 -11.295 -11.275 -11.245
7.3 MILIEUBEHEER -7.606 -14.354 -10.642 -10.082 -10.078 -10.027
Totaal 7. MILIEU -25.539 -32.949 -29.608 -29.531 -29.791 -29.981
Baten
7. MILIEU
7.1 RIOLERING 10.995 11.484 11.699 12.130 12.190 12.303
7.2 AFVAL 14.211 14.746 15.386 15.397 15.368 15.330
7.3 MILIEUBEHEER 2.542 7.274 2.523 1.963 1.963 1.913
Totaal 7. MILIEU 27.748 33.504 29.607 29.490 29.521 29.546

7.1 Riolering

Riolering

Terug naar navigatie - 7.1 Riolering - Riolering

Het Water- en Rioleringsprogramma geeft inzicht in de speerpunten en zorgplichten op het gebied van water en riolering voor de komende planperiode 2024-2026. Dit programma geeft een beeld van waar we staan maar meer nog waar we heen willen of moeten gaan.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 7.1 Riolering - Wat willen we bereiken?

7.1.1 Huidige water- en rioleringsvoorzieningen in stand houden en verbeteren.

Terug naar navigatie - 7.1 Riolering - Wat willen we bereiken? - 7.1.1 Huidige water- en rioleringsvoorzieningen in stand houden en verbeteren.

Omschrijving (toelichting)

We werken aan een toekomstbestendige openbare ruimte. Het Water- en Rioleringsprogramma is hier een belangrijk onderdeel van. Door klimaatverandering zullen zeer zware regenbuien vaker en heftiger optreden. In alle KNMI-scenario’s nemen de buien toe. Het traditionele rioolstelsel is niet ontworpen om deze grote hoeveelheden neerslag te verwerken. De riolering is bedoeld om bij normale regen het water van wegen en daken af te voeren. Om bij grote hoosbuien schade te voorkomen, zijn aanvullende maatregelingen nodig. Het is belangrijk om de huidige water- en rioleringsvoorzieningen in stand te houden en te verbeteren. 

Kwaliteit (toelichting)

Eind 2026 is 90% van de data van de riolering op orde.

Wat gaan we daarvoor doen?

7.2 Afval

Afval

Terug naar navigatie - 7.2 Afval - Afval

Tot dit beleidsproduct behoren het inzamelen en laten verwerken of recyclen van huishoudelijk afval en het heffen van afvalstoffenheffing voor deze dienstverlening.

7.3 Milieubeheer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 7.3 Milieubeheer - Wat willen we bereiken?

7.3.1 Stappen zetten om klimaatneutraal te zijn in 2045

Terug naar navigatie - 7.3 Milieubeheer - Wat willen we bereiken? - 7.3.1 Stappen zetten om klimaatneutraal te zijn in 2045

Omschrijving (toelichting)

In 2045 wil onze gemeente klimaatneutraal zijn. Daarbij werken we aan twee sporen: klimaatbestendigheid en energietransitie. In het raadsprogramma committeert de gemeente zich aan een haalbare transitie naar duurzame energie. Er zijn lokale en regionale (RES-NOB) doelen gesteld, om 55% CO2 reductie te bereiken in 2030, ten opzichte van 1990. Energiebesparing blijft de basis. We zetten in op de verduurzaming van woningen met een laag energielabel. Vanwege netcongestie gaan we ons meer richten op de rol die de gemeente kan spelen in het energiesysteem van de toekomst. Hoe zorgen we ervoor dat de energie niet alleen duurzaam maar ook betaalbaar en altijd beschikbaar is. Opslag van energie is daarbij heel belangrijk, evenals het slim gebruiken van de beschikbare energie door middel van energiehubs. 

Naast de energietransitie willen we ons ook voorbereiden op het veranderende klimaat en voorbereid zijn op wateroverlast, hitte stress en droogte. In het programma klimaatbestendig Land van Cuijk werken we daar samen met het waterschap en woningcorporaties aan. 

Tevens willen we een bijdrage leveren aan een gezonde en duurzame leefomgeving.

Kwaliteit (toelichting)

  1. Hoeveelheid gereduceerd CO2
  2. Aantal huishoudens met zonnepanelen
  3. Het aantal woningen dat we door het Nationaal Isolatie Programma hebben laten isoleren
  4. Het aantal dorpen waarvoor we een DUP-proces vormen
  5. Het aantal groenblauwe schoolpleinen
  6. Het aantal woningen dat een houtkachel heeft laten verwijderen

Wat gaan we daarvoor doen?

7.3.2 Duurzamer en actiever reizen

Terug naar navigatie - 7.3 Milieubeheer - Wat willen we bereiken? - 7.3.2 Duurzamer en actiever reizen

Omschrijving (toelichting)

We willen graag een gezondere leefomgeving voor onze inwoners. Daarbij stimuleren we meer beweging en een gezonder leven. Door met minder vervoermiddelen op fossiele brandstof te reizen, wordt de uitstoot minder en de kwaliteit van onze leefomgeving beter. 

Door meer actief te reizen (lopen en fietsen) of gebruik te maken van duurzaam (elektrisch) vervoer is er minder ruimte nodig voor de (fossiele) auto. Ook gedeeld vervoer (OV) of deelvervoer (deelauto) zorgen ervoor dat er minder auto’s op de weg rijden. Zo komt er meer ruimte voor de verbetering van de leefbaarheid en vergroening van onze kernen. 

Kwaliteit (toelichting)

Uitvoeren van de maatregelen uit het uitvoeringsplan mobiliteit 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.3.3 Dorpen en voorzieningen voor iedereen goed bereikbaar maken

Terug naar navigatie - 7.3 Milieubeheer - Wat willen we bereiken? - 7.3.3 Dorpen en voorzieningen voor iedereen goed bereikbaar maken

Omschrijving (toelichting)

Het voorzieningenniveau staat, met name in de kleine kernen, onder druk. Voorzieningen komen daardoor voor veel mensen op steeds grotere afstand. We willen de bereikbaarheid van voorzieningen beter faciliteren. 

Kwaliteit (toelichting)

Uitvoering van de maatregelen van het uitvoeringsplan mobiliteit 

Wat gaan we daarvoor doen?

7.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - 7.4 Investeringen - Investeringen
          Kapitaallasten
Jaar Programma Beleidsveld Omschrijving Investeringsbedrag 2026 2027 2028 2029 2030
2026 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Tegengaan hittestress (2026) 935.000 0 32.725 32.491 32.258 32.024
2026 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Riolering 7.585.000 0 202.267 201.003 199.738 198.474
2026 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering bouwkundig 45jr  (2026) 932.000 0 30.031 29.824 29.617 29.410
2026 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering Elektr. Mechan. 15jr (2026) 960.000 0 73.600 72.960 72.320 71.680
2026 7. MILIEU 7.2 AFVAL Vervanging GFT-cocons (2026) 120.000 0 9.200 9.120 9.040 8.960
2026 7. MILIEU 7.2 AFVAL Aanschaf glascontainers (2026) 550.000 0 33.000 32.725 32.450 32.175
2027 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Tegengaan hittestress klimaatbest. (2027) 935.000 0 0 32.725 32.491 32.258
2027 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Riolering 2.967.300 0 0 79.128 78.633 78.139
2027 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering bouwkundig 45jr (2027) 1.030.000 0 0 33.189 32.960 32.731
2027 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering Elektr. Mechan. 15jr (2027) 1.350.000 0 0 103.500 102.600 101.700
2027 7. MILIEU 7.2 AFVAL Vervanging GFT-cocons (2027) 120.000 0 0 9.200 9.120 9.040
2028 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering bouwkundig 45 jr (2028) 1.932.400 0 0 0 62.266 61.837
2028 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering Elektr.Mechan. 15jr (2028) 641.000 0 0 0 49.143 48.716
2028 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Riolering 70jr (2028) 1.571.700 0 0 0 38.170 37.945
2028 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Tegengaan hittestress (2028) 935.000 0 0 0 32.725 32.491
2028 7. MILIEU 7.2 AFVAL Vervanging GFT-cocons (2028) 120.000 0 0 0 9.200 9.120
2029 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Tegengaan hittestress (2029) 935.000 0 0 0 0 22.707
2029 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Riolering 70jr (2029) 3.233.000 0 0 0 0 78.516
2029 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering bouwkundig 45jr (2029) 8.644.000 0 0 0 0 278.529
2029 7. MILIEU 7.1 RIOLERING Gemalen+drukriolering Elektr. Mechan. 15jr (2029) 1.690.000 0 0 0 0 129.567
        37.186.400          

 

7.5 Verbonden partijen

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - 7.5 Verbonden partijen - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

De Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) presenteert met de begroting een koers die gericht is op een duurzame, veilige en efficiënte uitvoering van milieutaken in een veranderende maatschappelijke en bestuurlijke context. De begroting weerspiegelt een balans tussen ambitie, innovatie en kostenbeheersing, mede ingegeven door het zogeheten ‘ravijnjaar’ in de gemeentefinanciën. ODBN heeft sinds 2024 een kostenreductie doorgevoerd van € 1,4 miljoen, waarvan € 500.000 via overheadbesparing. Er vindt geen structurele verhoging van budgetten plaats voor collectieve taken. Extra investeringen in digitalisering worden incidenteel gedekt en moeten op termijn tot structurele efficiëntievoordelen leiden. 

ODBN geeft prioriteit aan datagedreven werken, betere informatievoorziening en transparantie. De organisatie maakt een start met grootschalige toepassing van AI en robotisering in werkprocessen met als doel om te anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen en het verbeteren van effectiviteit en efficiëntie. In de uitvoering geeft ODBN prioriteit aan de volgende taken:

  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) conform  de nieuwe uitvoeringsstrategie 2025–2028;
  • Risicogericht toezicht en prioritering via een jaarlijkse analysecyclus;
  • Speciale aandacht voor stikstofproblematiek & Natura 2000, natuurbescherming, specialistische advisering en energie- & mobiliteitstoezicht. 

Daarnaast zet ODBN in op het versterken van de samenwerking met partners zoals provincie, gemeenten, politie en OM.T Doel is om toe te werken naar gezamenlijke handhavingsdoelen en strategische afstemming. Interne professionalisering is hierbij van belang door in te zetten op kennisdeling, KPI-monitoring en werkdrukbeheersing. 

ODBN heeft hierbij te maken met een aantal onzekerheden en risico's. De Omgevingswet is bij ODBN nog in de implementatiefase. De effecten zijn nog niet volledig zichtbaar. In de uitvoering is ODBN afhankelijk van landelijke besluitvorming m.b.t. stikstof, natuur en energie. Daarnaast is er door krapte op de arbeidsmarkt een tekort aan VTH-specialisten en juridisch personeel. Er is tenslotte geen extra capaciteit voor beleidsontwikkeling door de beperkte financiële ruimte. 

7.6 Beleidskaders