5. Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Algemeen

Bedrijfsvoering: richting een wendbare en betrouwbare organisatie.

Een goede dienstverlening begint bij een organisatie die intern op orde is. Onder bedrijfsvoering vallen zaken als personeel, ICT, communicatie, organisatie-inrichting, financieel beheer, en facilitaire ondersteuning. In 2026 blijven we werken aan het versterken van deze onderdelen.

We zetten in op een organisatie die snel kan inspelen op veranderingen, betrouwbaar is in haar uitvoering en ruimte biedt voor vernieuwing. Dat doen we door onze interne processen te verbeteren, systemen beter op elkaar aan te laten sluiten en medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling.

De opgaven vanuit de verschillende kernen van onze gemeente zijn hierbij leidend. We zorgen dat we als organisatie goed samenwerken en de juiste mensen en middelen inzetten daar waar het nodig is. Zo bouwen we stap voor stap aan een organisatie die klaar is voor de toekomst en doet wat ze belooft.

Personeel

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Personeel

In 2026 leggen we vanuit HRM de nadruk op het versterken van de basis én het toekomstgericht inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Duurzame inzetbaarheid voor álle leeftijden blijft een belangrijk thema. We richten ons op het bevorderen van vitaliteit, flexibiliteit en inzetbaarheid gedurende de in- ,door en uitstroom van medewerkers. Tegelijkertijd evalueren we de bestaande organisatie-inrichting: sluit deze nog aan bij de opgaven van nu en morgen? Deze evaluatie is onlosmakelijk verbonden met leiderschapsontwikkeling, dat in 2026 nadrukkelijk op de agenda staat, waarbij concernsturing een aandachtspunt zal zijn. We investeren in leiderschap dat past bij de missie, visie, waarden en werkwijze van onze organisatie. 
 
Leren en ontwikkelen krijgt in 2026 een meer individuele focus, met aandacht voor loopbaanpaden en competentiemanagement. Deze persoonlijke ontwikkeling draagt direct bij aan de strategische personeelsplanning en vergroot het toekomstperspectief van medewerkers binnen de organisatie. 
 
Sociale veiligheid is een onmisbaar onderdeel van een gezonde organisatiecultuur. We zetten in op een veilige werkomgeving waarin diversiteit en inclusie als kracht worden gezien, en iedereen zich welkom en gerespecteerd voelt. 
Activiteitgericht werken blijft ook in 2026 op de agenda staan. De focus gaat naar het in verbinding blijven met elkaar. 
 
Tot slot heeft digitalisering, en in het bijzonder de opkomst van AI, een steeds grotere invloed op het werk binnen de gemeente. In 2026 verkennen we samen met informatieadvies de mogelijkheden om deze technologie slim en ondersteunend in te zetten binnen HRM en in relatie tot SPP. Zo versterken we onze organisatie met moderne middelen, passend bij onze ambities en onze medewerkers. 

Dienstverlening en huisvesting

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Dienstverlening en huisvesting

Als gemeente Land van Cuijk verbinden we ons aan de kernwaarden betrouwbaar, innovatief en wendbaar. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het imago van de organisatie. Door de kernwaarden in onze dienstverlening toe te passen, blijven we geloofwaardig. Uiteindelijk blijven we steeds op zoek naar manieren waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren. Innoveren doen we waar mogelijk samen onze inwoners en (maatschappelijk) ondernemers bij het verbeteren van onze dienstverlening.

De nadruk in het dienstverleningsconcept, inclusief het uitvoeringsplan, ligt op het ontwikkelen van de dienstverlening. Het continu verbeteren van de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening vraagt om het voortdurend meten van alle contactkanalen, producten en processen. De resultaten van deze verschillende metingenonderzoeken bieden waardevolle informatie over de aspecten waarop de organisatie gewaardeerd wordt en de gebieden waar nog ruimte is voor verbetering.  Hiermee kunnen we situationeel op zoek gaan naar waar dienstverlening nog beter kan en tegelijkertijd geeft het inzicht in hoe betrouwbaar, innovatief en wendbaar we zijn. Om deze kernwaarden goed in te kunnen zetten en toe te kunnen (blijven) passen, is het nodig om structureel te investeren in expertise en middelen. Daarnaast blijft de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en online communicatie van belang.

Vanaf april 2025 zitten we samen onder één dak op de centrale locatie in Boxmeer. Dat maakt dat de dienstverlening richting burgers, bedrijven en instellingen, doordat we fysiek bij elkaar zitten, nog efficiënter gaat. 

Inkoop

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Inkoop

De gemeente Land van Cuijk werkt voor wat betreft inkoop en aanbestedingen volgens de Aanbestedingswet 2012 die is ingegaan op 1 juli 2016. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Land van Cuijk (vastgesteld in uw raad op 29 september 2022) is dan ook een uittreksel van voornoemde wetgeving. Wel is er in het eigen beleid extra aandacht voor specifieke items waar rekening mee gehouden dient te worden. Denk hierbij aan het kansen bieden aan de lokale en regionale economie. Tevens is er aandacht voor social return (Kadernotitie 3.0), duurzaamheid en circulariteit. 

Interne controle

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Interne controle

In 2026 zetten we de volgende stappen naar een verdere professionalisering van de interne auditing. We doen dit op basis van een controleplanning, waarbij we risicoanalyses gebruiken, de controle uitvoeren van gegevensgericht naar procesgericht, en – waar mogelijk – data-analyse toepassen en samenwerken met andere teams. Zo kan het college in de jaarrekening 2026 een rechtmatigheidsverantwoording opnemen, die door onze externe accountant op getrouwheid is beoordeeld.

De borging van de rechtmatigheidsverantwoording is gebaseerd op het vastgestelde normenkader en relevante wet- en regelgeving.

213a onderzoeken

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - 213a onderzoeken

Het college kan in overleg met de auditcommissie onderzoek doen naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door hen gevoerde bestuur. Onder doelmatigheid verstaan wij de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo efficiënt mogelijke inzet van middelen – ofwel: met de beschikbare middelen zoveel mogelijk resultaat behalen. Onder doeltreffendheid verstaan wij de mate waarin de gewenste prestaties en maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden bereikt.

Voor 2026 zijn er nog geen mogelijke onderwerpen voor een 213a onderzoek door het college met de auditcommissie besproken.

 

Informatievoorziening (IV)

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Informatievoorziening (IV)

De uitdagingen en vraagstukken rondom informatiemanagement, ICT, informatiebeheer en informatiebeveiliging (samengevat informatievoorziening, afgekort: IV) worden steeds groter en complexer.
De gemeente moet zich aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt door flexibeler te werken en door het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Digitalisering biedt kansen voor betere dienstverlening, maar ook uitdagingen op het gebied van inclusiviteit en privacy. Het gebruik van data en technologische innovaties, zoals AI, speelt een steeds
grotere rol in besluitvorming en procesautomatisering. Nieuwe wetgeving stelt extra eisen aan de informatievoorziening, waarvoor een duidelijke visie en investeringen nodig zijn.
De rol van de ambtenaar verandert ook. De zogeheten “ambtenaar 4.0” moet naast vakkennis, beschikken over digitale vaardigheden en inzicht in data- en informatiestromen.
Er komt steeds meer nadruk te liggen op digitale verantwoordelijkheden zoals privacy, archivering en het omgaan met systemen. Door technologische ontwikkelingen,
zoals kunstmatige intelligentie (AI) en nieuwe regelgeving (zoals de NIS2-richtlijn en de Wet Open Overheid), ontstaan nieuwe functies. De uitdaging is om personeel op andere
manieren in te zetten waar dat nodig is. Het is noodzakelijk te investeren in een goede informatievoorziening , enkel al om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Daarnaast hebben we als organisatie een been bij te trekken op ICT voorzieningen in de volste breedte.
 
Informatiemanagement
Om een toekomstbestendige IV-omgeving te kunnen realiseren en te borgen zijn drie interne documenten opgesteld. Het informatiebeleidsplan, een visie op de digitale werkplek en een datastrategie. Uit deze strategische documenten komen een groot aantal projecten voort die in de periode 2025-2028 uitgevoerd worden. Deze plannen stellen ons in staat om verder te bouwen aan onze dienstverlening naar inwoners, instellingen, verenigingen en ondernemers, terwijl de winkel open en veilig blijft.
 
ICT
De afgelopen jaren is er gewerkt aan het leggen van een stabiele basis ICT. In deze periode is er veel aandacht geweest voor projecten rond de herindeling en de verhuizing. Hiermee is er minder aandacht besteed aan trends, verplichtingen en ontwikkelingen die op ons afkomen. In 2025 zijn wij hiermee aan de slag gegaan en we zetten deze route in 2026 onverminderd voort, zodat we ook in de toekomst een stabiele en robuuste ICT omgeving behouden.

Informatiebeheer
Ook in 2026 is het doel om het informatiebeheer van de organisatie te optimaliseren. Het op orde hebben en houden van de informatiehuishouding is niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats (integere informatie) draagt bij aan een efficiënte taakuitvoering en daarnaast aan informatieveiligheid en privacy. In de informatiebeleidsvisie Land van Cuijk is vastgelegd dat alle informatie, zoveel als mogelijk, in één centraal zaaksysteem wordt gebundeld. Daarom blijft optimalisatie van ons zaaksysteem “Join Zaak en Document” ook in 2026 een voortdurend aandachtspunt. Naast de reguliere werkzaamheden is er in 2026 extra aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van Microsoft 365 en de impact hiervan op de informatiehuishouding.
 
Informatiebeveiliging en privacy
Informatiebeveiliging en Privacy zal in 2026 nog meer de samenwerking zoeken met clusters Interne Controle en Planning en Control waar het gaat om de controlerende taken. Concreet worden de mogelijkheden onderzocht om vanuit één applicatie samen te gaan werken ten behoeve van een eenduidige werkwijze richting de organisatie.
Net zoals voorgaande jaren zal er aandacht uit blijven gaan naar bewustwording richting medewerkers en management, maar ook naar de nieuwe raadsleden. Daarnaast blijven we adviseren over bestaande en nieuwe processen en toetsen we op de bescherming van persoonsgegevens via onder andere Data Protection Impact Assessments (DPIA's). Om de algehele informatiebeveiliging goed te kunnen borgen doen we mee met VNG aanbesteding Cyberweerbaarheid.

Financiën

Terug naar navigatie - 5. Bedrijfsvoering - Financiën

De afgelopen tijd is steeds meer ingezet op realistisch begroten, zowel op de korte als de lange termijn. Dit proces zal ook in 2026 verder worden geborgd. Dit gaan we doen door middel van de P&C cyclus en de (kaderstellende) verordeningen.
Daarnaast kijken we of de P&C documenten nog steeds voldoen als informatie- en sturingsdocument voor u als raad. Naast de P&C software bekijken we zelf hoe we onze financiële informatie en gegevens het beste kunnen structureren en ontsluiten. Dit in combinatie met robotisering, automatisering en digitalisering, ten behoeve van onze interne en externe dienstverlening.