2. Openbare ruimte

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - 2. Openbare ruimte - Openbare ruimte

Dit programma gaat over het voorbereiden en uitvoeren van beleid met betrekking tot wegen, straten en pleinen, verkeer en vervoer, openbaar groen en water. Dit noemen we de openbare ruimte en is de grootste gemeenschappelijke deler in de gemeente. Deze is van ons allemaal. 

Als gemeente hebben we het grootste gedeelte van de openbare ruimte in eigendom. Daarmee zijn we verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van deze ruimte. Denk aan parken, speeltuinen, wegen, pleinen en natuurgebieden. We streven naar een samenleving waaraan iedereen kan deelnemen en waarbij je zo lang mogelijk zelfstandig kan wonen en jezelf kunt verplaatsen. Hierom streven we ook naar een openbare ruimte die toegankelijk is zodat voorzieningen voor iedereen bereikbaar en bruikbaar zijn. 

We zijn van plan om de manier waarop de openbare ruimte wordt ontworpen, beheerd en gebruikt te herzien en aan te passen. Veranderende behoeften, trends en waarden in de samenleving, met speciale aandacht voor duurzaamheid en het dienen van algemeen belang staan hierin centraal. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 2. Openbare ruimte - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER -13.873 -15.819 -15.779 -16.252 -16.937 -17.630
2.2 OPENBAAR GROEN -9.716 -10.203 -11.070 -11.177 -11.296 -11.358
2.3 WATER -146 -213 -196 -202 -288 -301
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE -23.735 -26.235 -27.045 -27.632 -28.522 -29.288
Baten
2. OPENBARE RUIMTE
2.1 VERKEER EN VERVOER 1.785 1.743 1.674 1.685 1.720 1.706
2.2 OPENBAAR GROEN 257 124 110 110 110 110
2.3 WATER 139 162 166 166 166 166
Totaal 2. OPENBARE RUIMTE 2.180 2.030 1.950 1.960 1.996 1.982

2.1 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Verkeer en vervoer

We zijn verantwoordelijk voor de aanleg, het beheer en onderhoud van infrastructuur. Ook realiseren we parkeervoorzieningen. Veiligheid staat bij alles voorop. Daarnaast zorgen we voor een goede bereikbaarheid en faciliteren we diverse vervoersmiddelen zoals voetganger, fiets, auto en openbaar vervoer.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken?

2.1.1 Assets optimaal kunnen beheren

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.1 Assets optimaal kunnen beheren

Omschrijving (toelichting)

Hoe we infrastructuur willen beheren is vastgelegd in het IBOR-plan (Integraal Beheer Openbare Ruimte 2024-2033). We organiseren het beheer en onderhoud zodanig dat het vastgestelde beleid gerealiseerd en vastgehouden wordt. We willen de eerste stappen zetten om te komen tot assetmanagement voor de assets in de openbare ruimte zoals wegen, groen, riolering en civiele objecten. We beheren de verhardingen functioneel ‘schoon, heel en veilig’ in de hele gemeente op B-niveau (basis). De centra en begraafplaatsen kennen een A-niveau (goed).  

Kwaliteit (toelichting)

Besloten is de openbare ruimte te beheren op B-niveau (basis) met uitzondering van centra en begraafplaatsen. Deze beheren we op A-niveau. De komende jaren gaan we naar dit niveau toewerken.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.1.2 Openbare ruimte duurzaam en klimaatadaptief inrichten

Terug naar navigatie - 2.1 Verkeer en vervoer - Wat willen we bereiken? - 2.1.2 Openbare ruimte duurzaam en klimaatadaptief inrichten

Omschrijving (toelichting)

Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met extreme weersomstandigheden. Denk aan langere droogte perioden, meer hittegolven en extreme neerslag. We willen een klimaatadaptief ingerichte buitenruimte, waardoor de openbare ruimte is bestand tegen wateroverlast, droogte, hitte en overstroming. 

Kwaliteit (toelichting)

  • Wateroverlast in 2050 label B.
  • Hittestress in 2050 label B.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.2 Openbaar groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2 Openbaar groen - Wat willen we bereiken?

2.2.1 Toekomstbestendige openbare ruimte

Terug naar navigatie - 2.2 Openbaar groen - Wat willen we bereiken? - 2.2.1 Toekomstbestendige openbare ruimte

Omschrijving (toelichting)

De openbare ruimte is een belangrijke ontmoetings- en verblijfsplek voor inwoners. Ook het groen in onze openbare ruimte heeft een belangrijke functie in het kader van leefbaarheid. Het uitgangspunt is dat de openbare ruimte bij grote vervangingsopgaven de komende decennia natuurvriendelijk, klimaatbestendig en biodivers wordt ingericht.

Kwaliteit (toelichting)

Wateroverlast in 2050 label B.
Hittestress in 2050 label B.

Wat gaan we daarvoor doen?

2.3 Water

Water

Terug naar navigatie - 2.3 Water - Water

Tot dit beleidsveld behoren de economische havens en waterwegen in het Land van Cuijk. We houden ons bezig met taken op het gebied van (beroeps)scheepvaart en de bijbehorende infrastructuur. 

2.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - 2.4 Investeringen - Investeringen
          Kapitaallasten
Jaar Programma Beleidsveld Omschrijving Investeringsbedrag 2026 2027 2028 2029 2030
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersregelinstallatie Raamweg Cuijk (2026) 70.000 0 5.367 5.320 5.273 5.227
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verstevigen wegbermen (2026) 475.000 0 23.750 23.560 23.370 23.180
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Reconstructie wegen (2026-2028) 1.787.500 0 5.958 11.917 62.562 62.116
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Levensduur verlengend groot onderhoud wegen (2026) 1.300.000 0 99.667 98.800 97.933 97.067
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging Raambrug Escharen (2026-2027) 1.500.000 0 12.000 33.750 33.563 33.375
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging lichtmasten (2026) 580.000 0 17.400 17.284 17.168 17.052
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging armaturen (2026) 115.000 0 5.750 5.704 5.658 5.612
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging materieel gladheidsbestrijding (2026) 300.000 0 33.000 32.700 32.400 32.100
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Aanpak Schoolzones UVP 2026-2027 30.000 0 0 1.050 1.043 1.035
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Oost-West verbindingen autoverkeer UVP 2026-2030 300.000 0 0 3.000 3.000 3.000
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kwaliteit komgrenzen UVP 2026-2027 40.000 0 0 1.400 1.390 1.380
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersveiligheidsmaatregelen UVP 2026-2027 200.000 0 0 7.000 6.950 6.900
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Infrastructurele fietsmaatregelen UVP 2026-2027 200.000 0 0 7.000 6.950 6.900
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Toegankelijkheid haltes en hubs UVP 2026-2027 50.000 0 0 1.750 1.737 1.725
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Voetgangersoversteekpl. verbeteren UVP 2026-2027 200.000 0 0 7.000 6.950 6.900
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Fietspad Quayweg UVP 2026-2028 850.000 0 1.000 4.500 29.750 29.538
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Noordstraat UVP 2026-2029 (de Vlaskuil-Milseweg) 660.000 0 600 3.600 6.600 23.100
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Route Schoolstr.-Wanroijseweg UVP 2026-2030 1.070.000 0 0 700 1.700 8.700
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Rotonde N321 UVP 2026-2029 (Esterveldtlaan) 650.000 0 500 1.500 5.500 22.750
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Spoorwegovergang UVP 2026 (Potbeker/Galberg) 100.000 0 0 3.500 3.475 3.450
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kruisp. Baronesstr.-Pater vd Elsenstr. UVP 26-29 75.000 0 0 0 150 2.625
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Het Ven/Parallelweg/Molenheideweg UVP 2026-2029 1.835.000 0 1.000 11.000 18.350 64.225
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Langenboomseweg  UVP 2026-2029 rotonde-Weemhofweg 665.000 0 250 650 5.650 23.275
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Estersveldlaan-Paringetweg-Stoofweg UVP 2026-2029 1.275.000 0 500 1.300 12.750 44.625
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN WIU Openbaar groen (2026) 100.000 0 3.500 3.475 3.450 3.425
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging openbaar groen (2026) 575.000 0 20.125 19.981 19.838 19.694
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging bomen (2026) 1.109.750 0 38.841 38.564 38.286 38.009
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Meekoppelkansen Verborgen Raamvallei 2026 100.000 0 3.500 3.475 3.450 3.425
2026 2. OPENBARE RUIMTE 2.3 WATER Renovatie Keersluis (2026-2028) 540.000 0 5.400 5.400 18.900 18.765
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Levensduur verlengend groot onderhoud wegen (2027) 1.300.000 0 0 99.667 98.800 97.933
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verstevigen wegbermen (2027) 475.000 0 0 23.750 23.560 23.370
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Reconstructie wegen (2027-2029) 1.788.000 0 0 5.960 11.920 62.580
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging lichtmasten (2027) 670.000 0 0 20.100 19.966 19.832
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging armaturen (2027) 100.000 0 0 5.000 4.960 4.920
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging materieel gladheidsbestrijding (2027) 300.000 0 0 33.000 32.700 32.400
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Aanpak Schoolzones UVP 2027-2028 30.000 0 0 0 1.050 1.043
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kwaliteit komgrenzen UVP 2027-2028 40.000 0 0 0 1.400 1.390
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersveiligheidsmaatregelen UVP 2027-2028 200.000 0 0 0 7.000 6.950
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Infrastructurele fietsmaatregelen UVP 2027-2028 200.000 0 0 0 7.000 6.950
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Toegankelijkheid haltes en hubs UVP 2027-2028 50.000 0 0 0 1.750 1.737
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Voetgangersoversteekpl. verbeteren UVP 2027-2028 200.000 0 0 0 7.000 6.950
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Fietsverbinding Uden-Mill UVP 2027-2028 100.000 0 0 0 3.500 3.475
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Spinding-Beerseweg UVP 2027-2028 400.000 0 0 0 14.000 13.900
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verbeteren kwal. infrastr. fietsnetw UVP 2027-2029 2.000.000 0 0 0 20.000 70.000
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN WIU Openbaar groen (2027) 100.000 0 0 3.500 3.475 3.450
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging groen (2027) 575.000 0 0 20.125 19.981 19.838
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging bomen (2027) 1.111.000 0 0 38.885 38.607 38.329
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Natuurontw. (Ecologische verbindingszones) 27-30 514.000 0 1.285 2.570 3.855 5.140
2027 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Meekoppelkansen Verborgen Raamvallei 2027 100.000 0 0 3.500 3.475 3.450
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersveiligheid (2028) 125.000 0 0 0 6.250 6.200
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Levensduur verlengend groot onderhoud wegen (2028) 1.300.000 0 0 0 99.667 98.800
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Reconstructie wegen (2028-2030) 1.788.000 0 0 0 5.960 11.920
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verstevigen wegbermen (2028) 475.000 0 0 0 23.750 23.560
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging armaturen (2028) 152.000 0 0 0 7.600 7.539
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging lichtmasten (2028) 487.000 0 0 0 14.610 14.513
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging materieel gladheidsbestrijding (2028) 300.000 0 0 0 33.000 32.700
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Aanpak Schoolzones UVP 2028-2029 30.000 0 0 0 0 1.050
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kwaliteit komgrenzen UVP 2028-2029 40.000 0 0 0 0 1.400
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersveiligheidsmaatregelen UVP 2028-2029 200.000 0 0 0 0 7.000
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Infrastructurele fietsmaatregelen UVP 2028-2029 200.000 0 0 0 0 7.000
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Toegankelijkheid haltes en hubs UVP 2028-2029 50.000 0 0 0 0 1.750
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Voetgangersoversteekpl. verbeteren UVP 2028-2029 200.000 0 0 0 0 7.000
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Pannestaartweg UVP 2028-2029 60.000 0 0 0 0 2.100
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Karstraat - Hoogveldseweg - Hoogstr. UVP 2028-2030 940.000 0 0 0 0 9.400
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Gildestraat UVP 2028-2029 1.500.000 0 0 0 0 52.500
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kerkstraat Linden UVP 2028-2030 300.000 0 0 0 0 3.000
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Hoofdroute bedrijventer. Saxe Gotha UVP 2028-2029 315.000 0 0 0 0 11.025
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Hoofdroute Bedrijventer. Haven UVP 2028-2029 180.000 0 0 0 0 6.300
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Rotonde Beersebaan-Spinding UVP 2028-2030 1.000.000 0 0 0 0 0
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verbeteren kwaliteit voetpadennetw. UVP 2028-2030 500.000 0 0 0 0 5.000
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging openbaar groen (2028) 575.000 0 0 0 20.125 19.981
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN WIU Openbaar groen (2028) 100.000 0 0 0 3.500 3.475
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging bomen (2028) 1.111.000 0 0 0 38.885 38.607
2028 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Uitvoeringsagenda meerjarenvisie natuur 2028-2030 150.000 0 0 0 500 1.000
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER WIU Verkeersveiligheid (2029) 125.000 0 0 0 0 6.250
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Reconstructie wegen (2029-2031) 1.788.000 0 0 0 0 11.920
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Levensduur verlengend groot onderhoud wegen (2029) 1.300.000 0 0 0 0 99.667
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verstevigen wegbermen (2029) 475.000 0 0 0 0 23.750
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging armaturen (2029) 195.000 0 0 0 0 9.750
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging lichtmasten (2029) 317.000 0 0 0 0 9.510
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Vervanging materieel gladheidsbestrijding (2029) 300.000 0 0 0 0 33.000
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Aanpak Schoolzones UVP 2029-2030 30.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Kwaliteit komgrenzen UVP 2029-2030 40.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Verkeersveiligheidsmaatregelen UVP 2029-2030 200.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Infrastructurele fietsmaatregelen UVP 2029-2030 200.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Toegankelijkheid haltes en hubs UVP 2029-2030 50.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Voetgangersoversteekpl. verbeteren UVP 2029-2030 200.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Lavendel-Potbeker-Galberg-Katwijksew UVP 2029-2030 1.815.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Molenstraat-Grotestraat UVP 2029-2031 900.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.1 VERKEER EN VERVOER Burgem. Thijssenstr.-Kerkeveld UVP 2029-2030 185.000 0 0 0 0 0
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN WIU openbaar groen (2029) 100.000 0 0 0 0 3.500
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging openbaar groen (2029) 575.000 0 0 0 0 20.125
2029 2. OPENBARE RUIMTE 2.2 OPENBAAR GROEN Vervanging bomen (2029) 1.111.000 0 0 0 0 38.885
        48.989.250          

 

2.5 Beleidskaders

2.6 Beleidsindicatoren

Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Terug naar navigatie - 2. Openbare ruimte - Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Het saldo van programma 2 is in de begroting 2026 € 890.000 nadeliger dan het saldo van de begroting 2025. Aanzienlijke verschillen van > € 500.000 worden hieronder toegelicht.

 

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Toerekeningen De toerekening van de personeelslasten, buitendienst en wagenpark wordt bij elke begroting geactualiseerd en toegerekend aan de beleidsvelden. Dit heeft geen gevolgen voor het begrotingssaldo, maar de actualisatie zorgt wel voor een afwijking in het vergelijk tussen de jaren. Nadeel 560