4. Onderwijs

Onderwijs

Terug naar navigatie - 4. Onderwijs - Onderwijs

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - 4. Onderwijs - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -5.431 -5.556 -5.462 -5.462 -5.462 -5.460
4.2 ONDERWIJSHUISVESTING -7.878 -6.423 -7.258 -7.600 -8.213 -8.492
Totaal 4. ONDERWIJS -13.309 -11.978 -12.720 -13.062 -13.675 -13.952
Baten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 2.403 2.697 2.090 2.090 2.090 2.090
4.2 ONDERWIJSHUISVESTING 2.552 1.851 1.663 1.452 1.225 1.225
Totaal 4. ONDERWIJS 4.955 4.548 3.753 3.542 3.315 3.315

4.1. Onderwijsbeleid

Onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - 4.1. Onderwijsbeleid - Onderwijsbeleid

De beleidsproducten onderwijs en jeugd (6.4) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, wat betekent dat het beleid en de bijbehorende kosten met elkaar verweven zijn. Met ons beleid Kansrijk Opgroeien richten we ons op het geheel aan aspecten waar onze jeugd mee te maken heeft. Dit is opgenomen onder het programma jeugd (6.4). Specifiek voor het onderwijsbeleid zijn de aspecten leerlingenvervoer, leerplicht, inclusief onderwijs en onderwijsachterstanden. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1. Onderwijsbeleid - Wat willen we bereiken?

4.1.1 Groei van (gelijke) kansen en talent (onderdeel van Kansrijk Opgroeien)

Terug naar navigatie - 4.1. Onderwijsbeleid - Wat willen we bereiken? - 4.1.1 Groei van (gelijke) kansen en talent (onderdeel van Kansrijk Opgroeien)

Omschrijving (toelichting)

Binnen het programma onderwijs zetten we in op een betere beheersing van de Nederlandse taal, inclusiever onderwijs en kinderopvang en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt. 

Kwaliteit (toelichting)

•    81% van de opvanglocaties kende in 2025 de voorziening passende kinderopvang. In 2026 streven we naar 100% bekendheid en gebruik door alle opvanglocaties (waarmee meer kinderen preventief worden geholpen bij hun ontwikkelingsbehoefte);
•    In 2026 is het bestuurlijk vastgestelde integrale plan: Route Inclusief Land van Cuijk in uitvoering. Primair draagt het onderwijsveld hier verantwoordelijkheid voor. De gemeente faciliteert, stuurt aan en draagt bij aan een integrale verbinding;
•    In 2026 zetten we in op de aanbevelingen uit de VVE monitor 2023-2024. Dit richt zich met name op resultaatafspraken tussen de gegevens over de ontwikkeling van peuters en kleuters, en op spraak-taal ontwikkeling. 

Wat gaan we daarvoor doen?

4.2. Onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2. Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken?

4.2.1 Kwalitatief goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Terug naar navigatie - 4.2. Onderwijshuisvesting - Wat willen we bereiken? - 4.2.1 Kwalitatief goede en toekomstbestendige onderwijshuisvesting.

Omschrijving (toelichting)

We zorgen voor kwalitatief goed en passend onderwijs, nu en in de toekomst. De gemeente faciliteert adequate huisvesting die bijdraagt aan een eenduidige ontwikkelcontext met doorgaande ontwikkellijnen en een optimale samenwerking rond het kind. De vorming van integrale kindcentra (IKC's) is belangrijk voor het faciliteren van een positief opvoedklimaat

Tussen gemeente, schoolbesturen en kinderopvang maken we afspraken over hóe deze IKC’s tot stand komen en wat hierin wederzijdse verwachtingen zijn. Zowel inhoudelijk als financieel. Het primaat voor (inhoudelijke) vorming van een IKC ligt bij kinderopvang en schoolbestuur. De gemeente faciliteert hierbij in adequate huisvesting volgend op de visie op onderwijs, waarbij in ieder geval aandacht is voor multifunctioneel inzetbare ruimten, verduurzaming van de gebouwen en een gezond binnenklimaat. In de buitenruimte zetten we in op een groene omgeving van kindcentra.

Kwaliteit (toelichting)

Realiseren van toekomstbestendige onderwijshuisvesting conform de visie op onderwijs en kaders van het integraal huisvestingsplan (IHP) voor de voor 2026 opgenomen projecten (in het stadium waar deze zich bevinden) in het uitvoeringsprogramma IHP 2022-2027 onder voorbehoud van besluitvorming over de afzonderlijke projecten door uw raad.

Wat gaan we daarvoor doen?

4.3 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - 4.3 Investeringen - Investeringen
          Kapitaallasten
Jaar Programma Beleidsveld Omschrijving Investeringsbedrag 2026 2027 2028 2029 2030
2026 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Lindekring St Agatha 2026-2027 2.562.000 0 12.345 74.070 73.576 73.082
2026 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Palet Boxmeer 2026-2027 4.436.000 0 21.395 128.370 127.514 126.658
2027 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Jan de Quay 2027-2028 4.329.000 0 0 20.820 124.920 124.087
2027 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Akkerweide 2027-2028 3.070.000 0 0 13.815 138.150 137.045
2027 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Gymzaal Kloosterhof 2027-2028 1.970.000 0 0 9.850 59.100 58.706
2028 4. ONDERWIJS 4.2 ONDERWIJSHUISVESTING Uitvoer.progr IHP Antonius Maashees 2028-2029 1.857.000 0 0 0 9.285 55.710
        18.224.000          

 

4.4 Verbonden partijen

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - 4.4 Verbonden partijen - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Als centrumgemeente van de gemeenschappelijke regeling toezicht openbaar onderwijs gemeenten Bergen, Gennep en Land van Cuijk 2022 dient het college toezicht te houden op de financiën en het openbare karakter van het openbaar onderwijs. De Stichting Invitare is financieel gezond. Op huisvesting na zijn er geen directe invloeden op gemeentelijke financiën. De openbare identiteit wordt conform verwachting gehandhaafd onder het motto 'Invitare nodigt uit...'

Het koersplan 2025-2029 beschrijft welke thema’s en ambities Invitare de komende jaren extra aandacht gaat geven. Hoofdzakelijk ligt de focus op onderwijsinhoud en -kwaliteit, professionaliseren en behouden van werknemers en betrokkenheid bij de wereld om ons heen. 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - 4.4 Verbonden partijen - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De gemeente Land van Cuijk is onderdeel van de regio Brabant Noord Oost en de Gemeenschappelijke regeling van het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noordoost (RBL BNO). Het RBL BNO voert namens 6 gemeenten de leerplicht en kwalificatieplicht uit, voorkomt voortijdig schoolverlaten en monitort jongeren in een kwetsbare positie. Preventie, zorg en samenwerking staan hierbij centraal. De bijdrage van de gemeente Land van Cuijk t.b.v. het RBL BNO in 2026 bedraagt € 251.610. Dit is gelijk aan de bijdrage van 2025 en in lijn met de Kadernota 2026. 

Zoals in de Kadernota 2026 is aangegeven, is er voor het kwalitatief goed uitvoeren van de wettelijke taken een landelijke formatierichtlijn waar in 2026 niet aan kan worden voldaan. Voorgaande jaren werd ook geopereerd op een tekort ten opzichte van de landelijke formatierichtlijn, maar doordat de doelgroep per 1 januari 2026 wordt uitgebreid van 5-23 naar 5-27 jaar en de gemeentelijke bijdrage niet mag stijgen, wordt de afwijking van de landelijke richtlijn nog groter. De risico's hiervan worden in beeld gebracht. Doordat de bestemmingsreserve ingezet kan worden, blijft het niveau van dienstverlening in 2026 op peil. 

4.5 Beleidskaders

4.6 Beleidsindicatoren

Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Terug naar navigatie - 4. Onderwijs - Toelichting aanzienlijke verschillen saldo begroting 2026-begroting 2025

Het saldo van programma 4 is in de begroting 2026 € 1.535.000 nadeliger dan het saldo van de begroting 2025. Aanzienlijke verschillen van > € 500.000 worden hieronder toegelicht.

 

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Kapitaallasten Voor investeringen die afgerond worden in 2025, zoals de overname van het gebouw, noodlokalen en de inrichting van het Merlet-college in Cuijk starten de kapitaallasten in 2026. Nadeel 655
Onttrekking reserve De beschikking over reserve kansrijk opgroeien is in 2025 per abuis begroot in programma 4 i.p.v. programma 6. Dit wordt bij de decemberrapportage 2025 gecorrigeerd voor 2025. In 2026 is dit in het juiste programma begroot.  Nadeel 565