5. Bedrijfsvoering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De paragraaf Bedrijfsvoering biedt inzicht in de beleidsvoornemens betreffende bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bestaat uit de onderdelen personeel, informatisering, automatisering, communicatie, organisatie, financieel beheer en beleid (waaronder de administratieve organisatie, treasury, planning en control en de interne controle) en facilitaire dienstverlening. De kwaliteit van onze bedrijfsvoering bepaalt mede het welslagen van onze dienstverlening.

Ook in het jaar 2023 zijn verdere kaders gesteld om te komen tot een wendbare, innovatieve en betrouwbare organisatie waarin de opgaven vanuit de kernen centraal staan en  er goed wordt samengewerkt.

Personeel

Terug naar navigatie - Personeel

De medewerker als drijvende kracht voor de (door)ontwikkeling van de organisatie, is het uitgangspunt van onze beleidsvisie "het Land van Cuijk ontwikkelt door 2022-2025". Jaarlijks wordt gewerkt met een uitvoeringsplan vanuit de thema's goed werkgeverschap, leiderschap, veranderkracht en vitaliteit.

Op basis van het organisatiebrede project strategische personeelsplanning (SPP) is de capaciteitsbehoefte (kwantitatief en kwalitatief) vastgesteld. Uitgangspunt daarbij was het bij de herindeling vastgestelde functieboek (664,85 Fte). Op basis van de uitkomsten van SPP gaat het in totaal over een gefaseerde formatie uitbreiding, over een periode van twee jaar, van maximaal 76 fte. Deze uitbreiding is noodzakelijk om alle wettelijke taken en ambities naar behoren te kunnen uitvoeren, sinds de herindeling 2022. Dit is mede door de verschuiving en toename van Rijkstaken en opgaven naar de gemeente. 

De invulling van de vacatures hangt natuurlijk samen met de beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen op de arbeidsmarkt. Neemt niet weg dat wij het goed doen als werkgever. Door positieve PR en een sterk werkgeversmerk leveren de wervingsacties voor de nieuwe vacatures voldoende respons op. 

In 2024 en 2025 zullen we naast instroom ook gaan inzetten op doorstroom. Zo wordt ingezet op een verdere professionalisering van onze ontwikkel- en opleidingsaanbod aan medewerkers. Dit zal o.a. bestaan uit een breed opleidingsaanbod in onze (digitale) leeromgeving 'Leerland van Cuijk'. Organisatieontwikkeling blijft een belangrijk speerpunt. Daarbij hoort het verder investeren in de uitwerking van de organisatiestructuur, opgave- en activiteitgericht werken van belang. Er zijn al diverse programma's ingezet om dit te ondersteunen. 

Dienstverlening en huisvesting

Terug naar navigatie - Dienstverlening en huisvesting

Als gemeente Land van Cuijk verbinden we ons aan de kernwaarden betrouwbaar, innovatief en wendbaar. Deze kernwaarden zijn bepalend voor het imago van de organisatie. Door de kernwaarden in onze dienstverlening toe te passen, blijven we geloofwaardig. Uiteindelijk blijven we steeds op zoek naar manieren waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren.

De nadruk in het dienstverleningsconcept inclusief het uitvoeringsplan lag op het doorontwikkelen van de dienstverlening. Het continu verbeteren van de kwaliteit van onze (digitale) dienstverlening vraagt om het continu meten op alle contactkanalen, producten en processen. De antwoorden uit de verschillende onderzoeken geven waardevolle inzichten in de aspecten waar de organisatie gewaardeerd wordt en waar klanten en/of medewerkers juist ruimte zien voor verbetering. Hiermee zetten we in op de doelstelling om situationeel op zoek te gaan waar dienstverlening nog beter kan en tegelijkertijd geeft het inzicht in hoe betrouwbaar, innovatief en wendbaar we zijn. Om de kernwaarden goed in te zetten en toe te (blijven) passen is het structureel investeren nodig in expertise en middelen. Daarnaast is de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening en online communicatie van belang. In het vastgestelde uitvoeringsplan dienstverlening 2023-2024 staan de concrete acties.    

Voor de centrale huisvesting van de organisatie, door het uitbreiden en vernieuwen van het gemeentehuis Land van Cuijk te Boxmeer, heeft uw raad in mei 2022 het krediet beschikbaar gesteld. In 2023 heeft de aanbesteding plaatsgevonden, in oktober 2023 is gestart met de werkzaamheden. Naar verwachting kan de oplevering van het gemeentehuis Land van Cuijk eind 2024 plaats vinden. De ingebruikname zal dan in het eerste kwartaal van 2025 aan de orde zijn.

Informatiebeveiliging en privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en privacy

De gemeente beschikt over waardevolle en privacygevoelige gegevens. Het is van belang dat die gegevens goed worden beschermd. We vergroten onze grip hierop door te werken met een Control Framework (CFW), dit hebben we in 2023 verder uitgerold in de organisatie. Daarnaast blijven we jaarlijks toetsen via ENSIA. Beide toetsingsmethoden laten zien hoe de stand van zaken is en waar verbetering nodig is. 

Een aantal processen is getoetst via Data Protection Impact Assessments (DPIA’s), voor meerdere overlegtafels en samenwerkingen is met het opstellen privacy protocollen gestart en er worden regelmatig verwerkersovereenkomsten afgesloten met leveranciers. Dit zijn allemaal documenten die inzicht geven in de verwerking van persoonsgegevens binnen een proces en welke maatregelen zijn getroffen voor een veilige werkwijze. 

Bewustwording is een doorlopend punt van aandacht, omdat veel staat of valt met zorgvuldig en bewust werken. Door middel van een verplichte e-learning voor alle medewerkers en een roadshow langs alle teams over informatiebeveiliging en privacy is hier in 2023 aandacht aan besteed.  

Inkoop

Terug naar navigatie - Inkoop

De gemeente Land van Cuijk werkt voor wat betreft inkoop en aanbesteden volgens de Aanbestedingswet 2012 die is ingaan op 1 juli 2016. Het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Land van Cuijk (vastgesteld in uw raad van 29 september 2022) is dan ook een uittreksel van voornoemde wetgeving. Wel is er in het eigen beleid extra aandacht voor specifieke items waar rekening mee gehouden dient te worden. Denk hierbij aan het kansen bieden aan de lokale en regionale economie. Tevens is er aandacht voor social return, duurzaamheid en circulariteit. Deze laatste drie onderwerpen worden door de desbetreffende teams nader uitgewerkt in beleidsplannen. Zodra deze zijn vastgesteld maken deze plannen integraal onderdeel uit van het inkoopproces. 

Interne controle

Terug naar navigatie - Interne controle

In het jaar 2023 is door uw raad het normenkader ende aangepaste financiële verordening vastgesteld. Vanuit het interne controleplan is er op basis van gegevensgerichte controle de verbijzonderde interne controle (VIC) uitgevoerd en zijn de volgende processen gegevensgericht gecontroleerd: Participatiewet, WMO, Jeugd, Belastingen, Vergunningen, Burgerzaken, Subsidies, Inkoop en aanbestedingen, Grex-en, Verhuur en Personeel.
Daarnaast heeft de interne controle zich met name gericht op de eerste rechtmatigheidsverantwoording door het college en zijn we stappen aan het zetten om gedurende de komende twee jaar door te groeien van gegevensgericht naar procesgericht.

ICT

Terug naar navigatie - ICT

In 2023 is verder uitvoering gegeven aan de projectenkalender en een aantal speerpunten welke zijn opgenomen in de projectenkalender Informatie en ICT.  Deze zijn in lijn met de opgestelde Informatievisie Land van Cuijk.

Om in te kunnen spelen op de ontwikkelingen en bijbehorende uitdagingen van de huidige informatiesamenleving is in 2023 het Programmaplan Datagedreven Werken vastgesteld. Hierin beschrijven we de huidige situatie, het beoogde toekomstbeeld (ambities) en de randvoorwaarden omtrent Datagedreven Werken. Aan de uitvoeringskant zijn verschillende informatieproducten opgeleverd, zoals het dashboard Melddesk (openbare meldingen), het dashboard SPP (Strategische Personeelsplanning), het NIP dashboard (Nationale Isolatie Aanpak) en het dashboard Vergunningverlening (met sturingsinformatie en kwaliteitscontroles op de data met betrekking tot Vergunningen). Daarnaast zijn voorbereidingen getroffen voor een inspiratiebijeenkomst rondom Datagedreven Werken in maart 2024, waarbij alle medewerkers van de gemeente op een laagdrempelige manier worden geïntroduceerd op het thema.  

In 2023 hebben we ook stappen gezet die de ontwikkeling van een datawarehouse (DWH) mogelijk moeten maken. Zo hebben we een datamodel geselecteerd dat wij gaan toepassen om samenwerking met andere gemeentes te bevorderen (het Gemeentelijk Gegevensmodel). Daarnaast is besloten welke tooling wij gaan gebruiken om het DWH op te bouwen. 

ICT-Belastingapplicatie

Als gevolg van de herindeling per 1 januari 2022 zijn de belastingadministraties van de vijf voormalige gemeenten geconverteerd naar één belastingapplicatie. Vanuit de belastingapplicatie worden de jaarlijkse belastingopbrengsten via een geautomatiseerde koppeling ter verantwoording aangeboden aan de financiële administratie. Geconstateerd is dat deze “koppeling” niet in alle gevallen correct heeft gewerkt en dit tot dubbele boekingen heeft geleid. In samenwerking met de softwareleverancier is dit probleem opgelost en zijn de dubbele boekingen gecorrigeerd. De huidige problemen zijn louter technisch van aard en zullen op korte termijn worden opgelost door de softwareleverancier.

Informatiebeheer

Terug naar navigatie - Informatiebeheer

In 2023 hebben we stappen gezet om de grip op de te beheren (digitale) overheidsinformatie te verbeteren. Toegankelijke en betrouwbare overheidsarchieven zijn immers essentieel voor een goed bestuur, alsmede voor de controle op het bestuur en de verantwoording naar de samenleving. Binnen het project zaakgericht werken hebben we in 2023 onder meer ingezet op de gebruiksvriendelijkheid van het zaaksysteem, het optimaliseren van trainingen en handleidingen voor medewerkers, het werven van ambassadeurs en het creëren van draagvlak. Dit blijft ook in 2024 een aandachtspunt. Verder is er in 2023 een uitvoeringsplan kwaliteitsborging informatiebeheer opgesteld waardoor het beheer op de kwaliteit van de opgeslagen archiefwaardige informatie in het zaaksysteem Join Zaak & Document beter is te monitoren. Om overzicht te krijgen op de informatieopslag organisatie breed, worden samen met de beheerders van alle applicaties informatiebeheerplannen ingevuld. Dit onderwerp is een speerpunt vanuit het toezicht door de provincie Noord-Brabant en de inventarisatieronde dient in 2024 te zijn afgerond. 

Voor de analoge archieven is een start gemaakt met het wegwerken van archiefachterstanden van de voormalige gemeenten. Daarnaast dienen in 2024 een aantal archiefblokken van de voormalige gemeente overgebracht te worden naar de archiefbewaarplaats (BHIC). Er is een archiefbewerkingsplan opgesteld en er is in 2023 een start gemaakt met de bewerking van deze archiefblokken.

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

In 2023 zijn we verder gegaan om de processen te optimaliseren voor zowel de interne als de externe dienstverlening en de verdere verfijning van onze financiële cijfers ten behoeve van (interne) managementinformatie.

In 2023 is een pilot gestart met het stellen van (technische) vragen via onze P&C software Pepperflow. Dit is samen met de auditcommissie opgestart, uitgevoerd en geëvalueerd om een mogelijk vervolg te krijgen voor onze P&C producten in 2024 en verder. Doorontwikkeling voor het opstellen en publiceren van P&C, om te raad te voorzien van de juiste, tijdige en overzichtelijke informatie, gaat in 2024 plaatsvinden.

Fraude en onregelmatigheden

Terug naar navigatie - Fraude en onregelmatigheden

In 2023 is er gestart met een risicoanalyse op het gebied van frauderisicobeleid en misbruik en oneigenlijk gebruik. Dit vloeit voort uit de vastgestelde financiële verordening, zijnde artikel 14 lid 2. Het frauderisicobeleid en de frauderisicoanalyse zijn vastgesteld op 13 december 2023 in de directie en op 2 april 2024 door het college.

Het beoogde doel is om het overkoepelende beleid en de belangrijkste uitgangspunten bij de voorkoming en de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik en fraude van gemeentelijke regelingen en eigendommen vast te leggen. Het totaal biedt een kader voor controle en sancties, benoemt welke risicogebieden er zijn en hoe het frauderisicobeleid in de bedrijfsvoering kan worden vorm gegeven door middel van het treffen van beheersmaatregelen.

Voor het jaar 2024 zijn er 16 aanbevelingen gedaan om te komen tot een verdere professionalisering van dit frauderisicobeleid en de uitvoering daarvan. De aanbevelingen hebben met name betrekking op het opstellen van richtlijnen en procedures binnen diverse teams. Deze aanbevelingen staan per verantwoordelijk team benoemd in het stuk dat op 2 april 2024 is vastgesteld door het college. De controle op de uitvoering daarvan is belegd bij het team rechtmatigheid en advies. 

In het jaar 2023 zijn er geen onvolkomenheden aangetroffen en kan er gesteld worden op basis van de gehouden risicoanalyse dat de organisatie al behoorlijk in controle is op dit onderdeel.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Inleiding
In de jaarrekening hebben wij de rechtmatigheidsverantwoording opgenomen met betrekking tot de begrotingsonrechtmatigheden. In de financiële verordening heeft de gemeenteraad met het college van burgemeester en wethouders afgesproken dat begrotingsonrechtmatigheden vanaf € 100.000 (rapportagegrens) in de paragraaf bedrijfsvoering worden toegelicht. Naast deze toelichting gaan wij hieronder in op de bevindingen van het voorwaardencriterium en het misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) criterium.
De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld volgens de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en de financiële- en controleverordeningen van onze gemeente. Daarnaast geldt het door de gemeenteraad op 28 september 2023 vastgesteld normenkader en het Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O) beleid als toetsingskader voor de rechtmatigheidsverantwoording.


Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium heeft betrekking op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting. Het gaat hierbij om de exploitatie, investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand komen. De onder- en overschrijding op baten en onderschrijdingen op lasten in de programmarekening zijn tot stand gekomen in de periode tussen de laatste tussentijdse rapportage en de jaarrekening. In lijn met artikel 6 van de financiële verordening zijn deze daardoor rechtmatig.
Bij onze controles voor het begrotingscriterium hebben wij geen onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens.


Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium heeft betrekking op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. Deze eisen zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Bij onze controles voor het voorwaarden criterium hebben wij een onrechtmatigheid geconstateerd die uitkomt boven de verantwoording- en rapportagegrens.

Bedragen x €1.000

Bevinding

Bedrag

Toelichting

Maatregel

Aanbesteding energie

81

Door een spoed aansluiting, noodzakelijk voor opvang Oekraïners, is een aanvullend contract energie afgesloten naast het lopende energie contract  (zelfde aanbieder). Omdat dit contract op korte termijn moest worden afgesloten was het niet mogelijk aan te sluiten bij het lopende contract of om de geldende aanbestedingsregels te volgen. Hierdoor is dit deel van het contract niet rechtmatig afgesloten.

Overigens is het afzonderlijke contract goedkopere dan het afgesloten raamcontract hierdoor is er minder uitgegeven dan dat we bij het lopende raamcontract zouden zijn aangesloten.

In het vervolg, eventueel met terugwerkende kracht, aansluiten op bestaande contracten of een aanbestedingsprocedure volgen.

Hogere subsidie uitkering dan door college was beschikt

150

Het college heeft de afspraken met de stichting over de hoogte van de subsidie vastgelegd in een contract. Dit contract benoemd de mogelijkheid voor ‘bijstellen’ van de subsidie, echter geldt daar wel de normale mandaat en autorisatie procedures. De aanvraag voor de additionele € 150.000 subsidie is ten onrechte niet vooraf aan het college voorgelegd.

Er zijn aanvullende steekproeven uitgevoerd waarmee is vastgesteld dat het een incident betrof.

Voor 2024 is een addendum op de bestaande overeenkomst opgesteld waarin meer middelen beschikbaar zijn

Onderhoud elementverharding

202

Deze lasten zijn gemaakt o.b.v. een gunning welke afliep per ultimo 2022 (initiële periode van de gunning betrof 2018 t/m 2020, met de optie tot verlenging voor 2 jaar waarvan gebruik is gemaakt). In 2023 had hier echter een aanbestedingsprocedure voor opgestart moeten worden, daardoor zijn deze kosten onrechtmatig.

Betreffende team gewezen op de te doorlopen procedures en tevens verwezen naar de interne opleiding (Leerland van Cuijk) inkopen en aanbesteden.

Aanlevering jaar verantwoording door subsidieontvanger heeft niet tijdig plaats gevonden.

0

Door omstandigheden heeft een subsidieontvanger de jaarverantwoording te laat ingediend (4,5 maand later). Hierdoor is niet voldaan aan de gezamenlijke afspraken die ten grondslag liggen aan de subsidieverstrekking. Er zijn geen signalen dat de subsidie ten onrechte is verstrekt, de omstandigheden die door de subsidieontvanger zijn genoemd zijn herkenbaar en begrijpelijk.

De verantwoording op korte termijn beoordelen om te beoordelen of subsidie definitief kan worden toegekend. Aan subsidieontvanger aangeven dat volgend jaar verantwoording tijdig moet worden ingediend.

Heronderzoeken PW

0

In 3 gevallen van lopende algemene bijstand hebben al  meer dan 5 jaar geen heronderzoek meer heeft plaatsgevonden. Vanwege de drukte na de herindeling is prioriteit gegeven aan nieuwe aanvragen en risicovolle gevallen.

In 2024 is gestart met een heronderzoeksplan waarbij voor alle lopende dossiers een rechtmatigheidsonderzoek en/of een servicegesprek inzake bestaanszekerheid gepland wordt.  

Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) criterium
Het misbruik en oneigenlijk gebruik heeft betrekking heeft op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en gemeentelijke eigendommen bij financiële beheershandelingen. Bij onze controles voor het M&O criterium hebben wij geen onrechtmatigheden geconstateerd die uitkomen boven de verantwoording- en rapportagegrens, waaronder fraude door medewerkers van de gemeente Land van Cuijk.