1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening & Veiligheid

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening & Veiligheid

Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met de inwoners met andere gemeenten. Het gaat ook over ambities ten aanzien van dienstverlening aan inwoners, op het gebied van digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken maar ook breder. En daarbij hoort een doorkijk naar de organisatie van onze gemeente. 
Dit programma gaat ook over de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het Veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige leefgemeente. We voorkomen en bestrijden incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises zo goed mogelijk. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners, om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2022 speelden op gebied van Veiligheid, o.a. corona en handhaving. Zo is begin 2022 aan bedrijven (cafe’s en restaurants) en verenigingen subsidie verleend voor de controle van coronatoegangsbewijzen (op basis van een subsidie die is ontvangen van het Rijk). In 2022 is wederom een incidentele subsidie verleend door het Rijk voor de handhaving van overlast gevende asielzoekers. Een subsidie die nog doorloopt tot medio 2023.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -4.860 -79 -4.939 -3.404 1.535
1.2 BURGERZAKEN -3.117 -540 -3.657 -3.632 25
1.3 VEILIGHEID -8.371 -1.185 -9.555 -9.114 441
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID -16.348 -1.804 -18.151 -16.149 2.002
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 126 0 126 182 55
1.2 BURGERZAKEN 964 -41 923 1.184 261
1.3 VEILIGHEID 59 713 772 234 -538
Totaal 1. BESTUUR EN VEILIGHEID 1.149 672 1.821 1.600 -221

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Tot het beleidsveld bestuur horen de positionering en de samenwerkingen van de gemeente Land van Cuijk. Zoals hoe we vorm willen geven aan de identiteit van onze gemeente en van haar kernen. En te bepalen wat ons kenmerkt en hoe we ons willen opstellen. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én als partner van inwonersinitiatieven.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -4.860 -79 -4.939 -3.404 1.535
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 126 0 126 182 55

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

 In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Voorziening  pensioen wethouders en wachtgeld (oud) wethouders. 

In 2022 zijn de voorzieningen die opgenomen moest worden voor de pensioenen en wachtgelden (oud) wethouders verlaagd.  Dit komt enerzijds door de ontwikkelingen op rentegebied.  Anderzijds doordat diverse bestuurders elders betaalde arbeid hebben gevonden. 

1.420  
Regiodeal Het project Leefbaarheid in de dorpen is in 2022 voortgezet. Dit betreft een SISA regeling waarbij de lasten opwegen tegen de ontvangen baten vanuit het Rijk, Provincie en de inzet van eigen middelen.   140
 Baten      
Regiodeal Het project Leefbaarheid in de dorpen is in 2022 voortgezet. Dit betreft een SISA regeling waarbij de lasten opwegen tegen de ontvangen baten vanuit het Rijk, Provincie en de inzet van eigen middelen. 140  

 

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Tot het beleidsveld Burgerzaken horen alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, reisdocumenten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen en het bijhouden van de begraafplaatsadministratie.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN -3.117 -540 -3.657 -3.632 25
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN 964 -41 923 1.184 261

Toelichting "Wat heeft het gekost"?

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost"?

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Baten      
Leges Er zijn in 2022 meer  paspoorten, rijbewijzen, identiteitskaarten aangevraagd. 261  

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Tot het beleidsproduct Veiligheid horen taken die gerelateerd zijn aan criminaliteit en de preventie daarvan in de gemeente. Ook de kosten voor de brandweer vallen onder dit beleidsveld.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID -8.371 -1.185 -9.555 -9.114 441
Baten
1. BESTUUR EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID 59 713 772 234 -538

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel

Lasten

 

   

Openbare orde en Veiligheid

Een voordeel op dit budget betreft de lagere lasten voor opvang zwerfdieren, afvoer van kadavers van dieren, kosten GGD i.v.m. stoffelijke overschotten, berging van achtergelaten voertuigen, incidentele advieskosten. In totaal  € 40.000.

In dit budget zitten tevens de lasten voor de Flying Squad, waar een subsidie tegenover staat bij de baten (€ 150.000).  Van deze subsidie is € 90.170 besteed in 2022. Het resterende bedrag wordt in 2023  uitgegeven, wij stellen u voor om dit restantbedrag bij de resultaatbestemming over te hevelen naar 2023 (€ 60.000). 

106  

Coronatoegangsbewijzen

In 2022 is een subsidie ontvangen (€ 421.000) voor de controle van coronatoegangsbewijzen (zie baten), hiervan is € 79.000 verstrekt aan horecabedrijven en verenigingen. Het resterende bedrag € 342.000 (zie baten) wordt in 2023 terugbetaald aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij stellen u voor om dit restantbedrag (lasten) bij resultaatbestemming over te hevelen naar 2023.

342  

Baten

 

   
Coronatoegangsbewijzen Zoals bij de lasten aangegeven, is van de subsidie van het ministerie € 79.000 uitgegeven, het restant bedrag wordt terugbetaald aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Wij stellen u voor om dit restantbedrag (baten) bij resultaatbestemming over te hevelen naar 2023.   342

1.4 Verbonden partijen

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De ambities van het BHIC liggen vast in een beleidsvisie. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, verdere ontwikkeling van het e-depot: de elektronische opslagplaats van de digitale bestanden die in de toekomst door de deelnemers van het BHIC aan het BHIC zullen worden overgedragen.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De beleidsagenda 2020-2023 'Samen Veiliger' wordt ook voor de komende jaren bestendigd, waarbij de focus ligt op de opdrachten Informatievoorziening binnen de veiligheidsregio en Vakmanschap/paraatheid bij de brandweer. Een belangrijke ontwikkeling is de de versterking van het fundament van de veiligheidsregio's gezien de langdurige en bovenregionale crises in de praktijk. Deze versterking richt zich nu voornamelijk op het gebied  van crisisbeheersing inclusief informatiepositie. In het kader van informatiegestuurd werken en informatiegestuurde veiligheid is het randvoorwaardelijk om een versnelde inhaalslag op de beschikbaarheid van personeel en middelen uit te voeren en om daarnaast een basisinformatievoorziening neer te zetten en te onderhouden. Dit alles vraagt een flinke financiële impuls. Bij de brandweer wordt daarnaast verder ingezet op het organiseren van een toekomstbestendige brandweer met gemotiveerde vrijwilligers en maatwerk bij het oefenen. Om aan structureel toenemende behoefte ten aanzien van blijvende vakbekwaamheid te kunnen voldoen, is investeren noodzakelijk. Ook wordt voor de jaren 2024-2027 dit jaar een huisvestings- en investeringsplan opgesteld waarbij voor de komende vier jaar vooruit gekeken wordt naar noodzakelijke nieuwbouw, renovatie  en andere majeure ontwikkelingen.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeenten, onder eenduidige regie, werken aan complexe zorg- en veiligheidsproblemen. De doelstelling van deze samenwerking is bijdragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Dit gebeurt door een combinatie van strafrechtelijke, civielrechtelijke en bestuurlijke interventies en zorg in persoonsgebonden aanpakken (oftewel: op maat).

De landelijke stuurgroep zorg en veiligheid heeft de ‘Landelijke agenda Zorg en Veiligheid – perspectief 2025’ opgesteld. Hierin ligt de focus op ‘het versterken van de regionale regie en de bestaande infrastructuur waarbinnen complexe casuïstiek opgepakt wordt. De zorg- en veiligheidshuizen vormen hierin een belangrijke schakel en leveren een cruciale bijdrage in het op gang brengen van deze beweging.’ 

Voor de jaren 2021-2024 is een landelijke Meerjarenagenda voor de Zorg- en Veiligheidshuizen opgesteld. Hierin komen de ambities bij elkaar in drie ontwikkellijnen: 
1. Personen met een (hoog) veiligheidsrisico 
2. Verbinding met de omgeving 
3. Huis op orde 

 

Paragraaf Verbonden partijen

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in Brabant Water. In de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17  juni 2022 is door de directeur aangegeven dat Brabant Water de komende jaren voor de volgende uitdagingen staat:

  • Verouderde assets- en infrastructuur
  • Investeringen in IT-infrastructuur/cybersecurity
  • Droogte & klimaat; alternatieve bronnen
  • Kwaliteit van drinkwater
  • Krapte op de arbeidsmarkt

 Het totaal aantal aandelen voor onze gemeente bij de Brabant Water  bedraagt 82.628. 

 

Paragraaf Verbonden partijen

1.5 Beleidsindicatoren