6. Verbonden partijen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.

Overzicht verbonden partijen:

Gemeenschappelijke regeling

Programma

Gemeenschappelijke regeling

Vennootschappen en coöperaties

Stichtingen en verenigingen

Euregio Rijn-Waal

3.  Economie

X

 

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

7.  Milieu

X

 

 

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant 

6. Sociaal Domein

X

 

 

Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC)

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

X

 

 

GGD Hart voor Brabant

6. Sociaal Domein

X

 

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

X

 

 

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

6. Sociaal Domein

X

 

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

4. Onderwijs

X

 

 

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

4. Onderwijs

X

 

 

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

6. Sociaal Domein

X

 

 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

 

 

X

Bank Nederlandse gemeenten

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

 

X

 

Brabant Water

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

 

X

 

Regio Brabant-Noordoost

3. Economie

 

 

X

Agrifood Capital

3. Economie

 

 

X

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

3. Economie

 

X

 

Enexis Holding N.V. 

3. Economie

 

X

 

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

3. Economie

 

X

 

CSV Amsterdam B.V.

3. Economie

 

X

 

Bijzondere ontwikkelingen

Gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen: meer grip op informatie

Per 1 juli 2002 is de gewijzigde wet van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Gemeenteraden krijgen meer inspraak bij zowel het treffen van de gemeenschappelijke regelingen als over de besluiten van de besturen van de samenwerkingsverbanden. Zo krijgen zij de mogelijkheid om vooraf een zienswijze te geven op het gehele ontwerp van een gemeenschappelijke regeling of de wijziging daarvan. Ook krijgen gemeenteraden de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen voorafgaand aan het nemen van besluiten door het bestuur van een gemeenschappelijke regeling. Het (dagelijks) bestuur van het samenwerkingsverband moet voorafgaand aan het daadwerkelijk besluit aan de raden laten weten of er iets wordt gedaan met hun zienswijzen. Gemeenteraden kunnen ook gezamenlijk een voorstel doen tot het oprichten van een gemeenschappelijke adviescommissie. Deze adviescommissie, bestaande uit raadsleden van de deelnemende raden, adviseert de gemeenteraden en het samenwerkingsverband en helpt met het voorbereiden van zienswijzen. Verder dient het bestuur van de gemeenschappelijke regeling de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen te geven die zij nodig hebben voor de uitoefening van hun taken. Dit neemt niet weg dat gemeenteraden ook altijd de verantwoordelijke portefeuillehouders kunnen aanspreken over vragen of wensen. Ook kunnen zij daarover het gesprek aangaan met de directeur van een gemeenschappelijke regeling.

Het deel van de wet dat rechten geeft aan de gemeenteraden is direct per 1 juli 2022 ingegaan. Voor het andere deel (verplichtingen om bestaande gemeenschappelijke regelingen aan te passen, om zo scherpere afspraken te maken over bijvoorbeeld uittreding of evaluatie) geeft de wet een implementatieperiode van twee jaar.

Gemeentelijke herindelingen

Naast de gemeentelijke herindeling Land van Cuijk zijn in de regio Brabant Noordoost op 1 januari 2022 tevens de gemeenten Landerd en Uden gefuseerd tot de gemeente Maashorst. Dat betekent dat er diverse gemeenschappelijke regelingen aangepast moeten worden.  De gemeente Sint Anthonis nam deel aan Belastingsamenwerking Oost-Brabant en is vanwege de herindeling per 1 januari 2022 uitgetreden. De Gemeenschappelijke regeling Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel is per 1 januari 2022 opgeheven.

Centrumregelingen

De gemeente Land van Cuijk neemt deel aan twee centrumregelingen, te weten Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost en Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant. De Wet gemeenschappelijke regelingen kent vijf (publiekrechtelijke) samenwerkingsverbanden: Openbaar lichaam, Bedrijfsvoeringsorganisatie, Gemeenschappelijk orgaan, Centrumregeling en Regeling zonder meer. Bij een centrumregeling worden bestuursbevoegdheden van het ene gemeentebestuur gemandateerd aan en uitgeoefend door het gemeentebestuur van een andere gemeente. Een centrumregeling vereist geen nieuwe organisatie; er is anders dan bij het openbaar lichaam, de bedrijfsvoeringsorganisatie en het gemeenschappelijk orgaan geen sprake van verzelfstandiging. Er is ook geen sprake van een eigen rechtspersoonlijkheid. Derhalve vallen de centrumregelingen niet onder de verbonden partijen.

Euregio Rijn-Waal

Terug naar navigatie - Euregio Rijn-Waal

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.euregio.org/ 

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur Euregioraad door Marieke Moorman, Maarten Jilisen, Marc Oudenhoven en Marcel van den Elzen.

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij ca. 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij te verbeteren en te intensiveren. In het werkgebied van de Euregio Rijn-Waal bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

  Begroting 2022

Rekening  2022

Bijdrage van gemeent

24

19

 

Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)

Algemene informatie

Programma:

 

7. Milieu

URL:

https://www.odbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

David Sölez

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door David Sölez.

Openbaar belang

De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een schone, leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.

De belangrijkste risico's

Iedere organisatie loopt natuurlijk risico’s. De ODBN streeft ernaar om risico’s zoveel mogelijk te ondervangen door het treffen van beheersmaatregelen, de benodigde verzekeringen af te sluiten en/of buffers te vormen voor niet voorzienbare financiële tegenvallers. Aan het begin van 2021 is een nieuwe actualisatie van het risicoprofiel van de ODBN uitgevoerd.
Hierbij zijn alle financiële risico’s meegenomen die, na het nemen van beheersmaatregelen, nog steeds een mogelijke financiële impact hebben die niet uit de reguliere exploitatie gedekt kan worden. Eventuele risico’s die afgedekt zijn door middel van een verzekering, een getroffen voorziening of een specifiek aangewezen bestemmingsreserve, zijn buiten beschouwing gelaten. Bij het bepalen van de impact van het risico is rekening gehouden met de kans van optreden van het risico. De impact van het risico wordt daardoor bepaald door de ingeschatte financiële jaaromvang te vermenigvuldigen met de kans van optreden. Daar waar een risico mogelijk een meerjarig effect heeft, is uitgegaan van het principe dat de financiële impact in één jaar vermenigvuldigd is met 2, vanuit het principe dat 2 jaar doorgaans voldoende is om maatregelen te nemen om de financiële impact van het risico te beperken of te verwerken in de begroting. Per risico zijn de genomen beheersmaatregelen opgenomen en is inzicht gegeven in de financiële omvang, kans van optreden en impact van het risico. Ten opzichte van de vorige presentatie bij de jaarrekening 2021 zijn er geen wijzigingen doorgevoerd aangezien dezelfde inventarisatie is gebruikt.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

3.143

3.425

3.328

Eigen vermogen per 1-1

9.844

8.148

 

Eigen vermogen per 31-12

10.127

8.186

 

Vreemd vermogen per 1-1

8.628

5.321

 

Vreemd vermogen per 31-12

11.379

5.048

 

Resultaat

1.569 106  

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.wvs-nb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.

De belangrijkste risico's

De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening  2022

Bijdrage van gemeente

23

25

18

Eigen vermogen per 1-1

26.804

26.804

 

Eigen vermogen per 31-12

26.986

26.804

 

Vreemd vermogen per 1-1

2.310

2.310

 

Vreemd vermogen per 31-12

1.848

2.310

 

Resultaat

1.133

0

 

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Algemene informatie

Programma:

  1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.bhic.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is niet vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.

Openbaar belang

Het Brabants Historisch Informatie Centrum heeft een wettelijke taak en een maatschappelijke opgave. De wettelijke taak bestaat uit het goed, geordend en toegankelijk beheren voor het Rijk, de aangesloten gemeenten, de aangesloten waterschappen en de provincie van de archieven die aan het BHIC zijn overgedragen. Dit alles conform de Archiefwet en de daaruit voortvloeiende richtlijnen.
De maatschappelijke opgave is de verbreiding van de kennis van de Brabantse geschiedenis.  

De belangrijkste risico's

Uitgangspunt blijft dat binnen het beschikbare budget wordt gebleven en dat nieuw beleid budgettair neutraal wordt gerealiseerd. Belangrijkste risico's zijn gerelateerd aan de bijdragen van de participanten en prijsstijgingen.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

 

335

332

Eigen vermogen per 1-1

1.170

418

 

Eigen vermogen per 31-12

1.444

418

 

Vreemd vermogen per 1-1

1.320

1.793

 

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

 

6. Sociaal domein

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman en Willy Hendriks - van Haren.

Openbaar belang

De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende 19 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij hebben ze extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.
Taken GGD:

  • jeugdgezondheid;
  • gezondheidsbescherming;
  • gezondheidsbevordering en leefstijl;
  • monitoren, signaleren en advies;
  • toezicht houden;
  • publieke gezondheid bij rampen en crisis;
  • openbare geestelijke gezondheidszorg.

De belangrijkste risico's

  • Het werk staat nog steeds onder druk door de coronacrisis en door nieuwe ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne en de vluchtelingen uit dat land.
  • Door schaarste op de arbeidsmarkt vertrekken medewerkers en zijn vacatures moeilijk in te vullen. Dit kan leiden tot achterstanden in het primaire proces.
  • Onzekerheid over het verloop van de coronacrisis maakt de organisatie rondom deze werkzaamheden risicovol. 

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

 

3.062

3.147

Eigen vermogen per 1-1

7.820

6.355

 

Eigen vermogen per 31-12

7.749

5.935

 

Vreemd vermogen per 31-12

23.834

12.112

 

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.vrbn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman.

Openbaar belang

De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crisis met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.

De belangrijkste risico's

De Veiligheidsregio Brabant-Noord presenteert een incidenteel sluitende begroting voor de jaren 2023 en 2024. Voor de tekorten 2025 en 2026 is nog een in te vullen taakstelling opgenomen van respectievelijk € 142.000 en € 174.000. De top drie risico's betreffen de taakdifferentiatie brandweer, de kosten huisvesting en de prijsstijgingen.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening  2022

Bijdrage van gemeente

 

5.427

5.499

Eigen vermogen per 1-1

10.846

   

Eigen vermogen per 31-12

13.864

   

Vreemd vermogen per 31-12

33.127

   

Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Willy Hendriks - van Haren

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Willy Hendriks - van Haren

Openbaar belang

De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Land van Cuijk.

De belangrijkste risico's

Belangrijkste risico's betreffen mogelijke faillissementen van leveranciers systemen en van vervoerders. Het weerstandsvermogen is ruim voldoende om deze risico's op te vangen.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

 

69

78

Eigen vermogen per 1-1

789

785

 

Eigen vermogen per 31-12

860

785

 

Vreemd vermogen per 31-12

326

680

 

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Algemene informatie

Programma:            

 

4. onderwijs

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is centrumgemeente. Daarnaast is de wethouder onderwijs uit elke betrokken gemeente vertegenwoordigd in het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs dat jaarlijks advies uitbrengt aan de centrumgemeente over de uitvoering van de toezichthoudende taken.

Openbaar belang

Het bestuur van het openbaar onderwijs is ondergebracht bij deze stichting heeft de gemeente op grond van artikel 48 van de Wet op het primair onderwijs een toezichthoudende taak ten aanzien van het openbaar onderwijs. Het toezicht beperkt zich tot de in de wet genoemde taken.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

Voor de uitvoering van de toezichthoudende taken en het secretariaat van het Overlegorgaan toezicht openbaar onderwijs door de centrumgemeente verstrekt elke deelnemende gemeente een gelijke bijdrage.

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

 

812

0

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Algemene informatie

Programma:

4. Onderwijs

URL:

https://www.rblbno.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Joost Hendriks

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemene Bestuur door Joost Hendriks

Openbaar belang

Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 16 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een MBO-diploma op minimaal MBO-niveau 2.

 

De belangrijkste risico's

Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien de gemeente haar bijdrage aan het RBL drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Leerplicht is echter een wettelijke taak, waardoor bezuinigen op de bijdrage aan RBL feitelijk geen optie is.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

204

212

212

Eigen vermogen per 1-1

391

259

 

Eigen vermogen per 31-12

325

259

 

Vreemd vermogen per 1-1

niet van toepassing

   

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal Domein

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur door Marieke Moorman

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

De RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
  • het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
  • het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
  • het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

De belangrijkste risico's

  • Personeel: Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel en efficiëntere capaciteitsplanning.

Financieel belang

De begroting is sluitend. De begroting 2022 is kostendekkend en er is geen gemeentelijke bijdrage in opgenomen.

(bedragen x € 1.000)

 

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Jaarrekening 2022

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

13.738

13.664

 

Eigen vermogen per 31-12

14.180

13.406

 

Vreemd vermogen per 1-1

25.744

27.771

 

Vreemd vermogen per 31-12

32.868

26.021

 

Resultaat

489

0  

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en Veiligheid

URL:

https://www.zorgenveiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/zvhbno

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Vereniging

Bestuurlijk belang

 

Openbaar belang

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is dé plek waar veiligheid, zorg en lokaal bestuur samenkomen voor de integrale aanpak van complexe problematiek. Het is een netwerksamenwerking tussen partners uit de zorg- en strafrechtketen en gemeentelijke partners.

Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis.  
Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:

  1. procesregie op keten overstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
  2. adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
  3. signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.

De belangrijkste risico's

Een substantiële stijging van de caseload  en/of de uitbreiding van de werkzaamheden wordt op dit moment niet voorzien, maar kan tegelijkertijd niet worden uitgesloten.

Financieel Belang

De bijgestelde begroting 2022 laat voor de gemeente Land van Cuijk een bijdrage zien van afgerond € 82.000.

Bank Nederlandse gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse gemeenten

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.bng.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.

De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).

De belangrijkste risico's

Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.

 

 

Financieel belang

  ( bedragen x € 1 miljoen)

 

Jaarrekening 2020            

Jaarrekening 2021

Begroting 2022

Eigen vermogen per 1-1

4.887

5.097 5.062

Eigen vermogen per 31-12

5.097

5.062  

Vreemd vermogen per 1-1

144.802

155.262 143.995

Brabant Water

Terug naar navigatie - Brabant Water

Algemene informatie

Programma:

1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid

URL:

https://www.brabantwater.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

Openbaar belang

Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

De gemeente is aandeelhouder (82.628 aandelen). Er wordt geen dividend uitgekeerd. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 17 juni 2022 is het Dividendbeleid 2022-2026 vastgesteld.  Dit houdt in dat vanaf het boekjaar 2022 dividend wordt uitgekeerd mits na uitkering van het dividend de solvabiliteit bestendig gehandhaafd blijft boven de streefwaarde van 50% én de indicatieve credit rating minimaal op het niveau van A bestendig gehandhaafd blijft. Het uit te keren dividend zal maximaal 35% van de netto winst bedragen.

Eigen Vermogen 31-12-2021

€ 685 miljoen

Vreemd Vermogen 31-12-2021

€ 534 miljoen

Resultaat 2021     

€ 10,5 miljoen

 

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.agrifoodcapital.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Stichting

Bestuurlijk belang

De gemeente Land van Cuijk is lid van de Stichting, maar heeft geen zetel in het Bestuur van de Stichting.

Openbaar belang

De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van Agrifood Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (RNOB) over de activiteiten van de Stichting.

De belangrijkste risico's

Geen.

Financieel belang

Er wordt vanuit de Regio Noordoost-Brabant een jaarlijkse bijdrage ter beschikking gesteld voor de activiteiten.

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

http://www.laarakker.com

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

CV/BV

Bestuurlijk belang

Het bestuur van RBL B.V. wordt gevormd door een statutair directeur. Deze directeur is benoemd op voordracht van de gemeente Land van Cuijk.

RBL B.V. is beherend vennoot van RBL C.V. Besluiten van de RBL C.V. betreffende daden van beschikking of beheer worden genomen door het bestuur van de RBL B.V. De gemeente Land van Cuijk heeft stemrecht als commanditaire vennoot van RBL C.V. Bepaalde te nemen directiebesluiten hebben voorafgaande goedkeuring van de raad van commissarissen nodig, respectievelijk de algemene vergadering van aandeelhouders van de RBL B.V.  De gemeente Land van Cuijk heeft per 31 maart 2022 volledige zeggenschap over RBL B.V./C.V.

Openbaar belang

Behoud en bevordering van werkgelegenheid middels realisatie van een bedrijventerrein.

De belangrijkste risico's

De gebruikelijke risico’s bij dit soort participaties en grondexploitaties. Na uittreding van BNG Gebiedsontwikkeling in per 31 maart 2022 zal de gemeente als enige aandeelhouder de resterende ontwikkeling van het bedrijvenpark voor 100% voor eigen rekening en risico uitvoeren.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

Alle toekomstige positieve en negatieve ontwikkelingen zijn voor 100% voor rekening en risico van de gemeente.

Eigen Vermogen 31-12-2021:

19.258

Vreemd Vermogen 31-12-2021:

475

Resultaat 2021:

2.576

 

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.enexisgroep.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

NV

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Als gevolg van de invoering van de wet Onafhankelijk netbeheer in Nederland is Essent gesplitst in een netwerkbedrijf en een productie­ en leveringsbedrijf per 30 juni 2009. Op basis van de wet worden de publieke aandeelhouders van Essent N.V. voor exact hetzelfde aandelenpercentage aandeelhouder van Enexis. De vennootschap heeft ten doel:

•           het (doen) distribueren en het (doen) transporteren van energie, zoals elektriciteit, gas, warmte en (warm) water;

•           het in stand houden, (doen) beheren, (doen) exploiteren en (doen) uitbreiden van distributie en transportnetten in relatie tot energie;

•           het doen uitvoeren van alle taken die ingevolge de elektriciteitswet 1998 en de Gaswet zijn toebedeeld aan een netbeheerder zoals daarin bedoeld;

•           het binnen de wettelijke grenzen ontplooien van andere operationele en ondersteunende activiteiten. De provincies en gemeenten trachten met hun aandeelhouderschap de publieke belangen te behartigen.

De belangrijkste risico's

De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele participatie door het Rijk. Op basis van de huidige inzichten is de prognose dat Enexis voor de middellange termijn (huidige reguleringsperiode/ tot 2027) aan de vastgestelde ratio's blijft voldoen.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

Het financiële belang bij effectenbezit in het algemeen is het risico van koersschommelingen en/of winstdalingen (daling dividend). De gemeente bezit 23.177 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft in haar vergadering van 14 april 2022 het dividend over het boekjaar 2021 vastgesteld op € 0,6641256 per aandeel. Na aftrek dividendbelasting ontvangt de gemeente Land van Cuijk netto € 13.083,57.

Enexis Holding BV                                                 

Per 31 december 2021

Per 30 juni 2022

Eigen Vermogen

4.241

4.231

Vreemd Vermogen

5.154

5.234

Resultaat na belasting

199

89

 

Regio Noord-Oost Brabant

Terug naar navigatie - Regio Noord-Oost Brabant

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

https://www.rnob.nl 

Verantwoordelijk bestuurder:

Marieke Moorman

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Convenant tussen 11 gemeenten en 2 waterschappen

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in het Dagelijks Bestuur door Maarten Jilisen.

Openbaar belang

RNOB is een samenwerking van en door 11 gemeenten en 2 waterschappen  in de regio Noordoost-Brabant. Gezamenlijk worden de maatschappelijke en economische uitdagingen opgepakt die we alleen door samenwerking voor elkaar krijgen. Zo wordt slagvaardig gewerkt aan een regio waar het goed leven, wonen en werken is.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing.

Financieel belang

Op basis van de afspraken in het Samenwerkingsconvenant storten de gemeenten en waterschappen uit de regio een financiële bijdrage op de Regiorekening. Voor gemeenten is dit jaarlijks € 3 per inwoner. De bijdrage van de waterschappen voor de Regiorekening is 6,5% van de totale bijdrage van alle gemeenten. Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage van de gemeenten uit de arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant. Deze bedraagt € 1 per inwoner voor het programma arbeidsmarkt. De middelen worden vervolgens op grond van het bestuursconvenant 2021-2024 verdeeld over de organisaties RNOB (€ 1,56 per inwoner), Agrifood Capital (€ 1,44 per inwoner) en Noordoost Brabant werkt (€ 1 per inwoner).

De gemeente Land van Cuijk heeft in 2022 een bijdrage betaald van afgerond € 361.000.

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

n.v.t.

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

Besloten Vennootschap

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent).

Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE). In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta N.V. een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond en is het 50% belang in EPZ alsnog geleverd aan RWE. 

PBE is blijven bestaan met een beperkt takenpakket. PBE wikkelt de zaken af die uit de verkoop zijn voortgekomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant Borging Publieke Belang Kerncentrale Borssele uit 2009. Hiermee is een termijn tot sluiting van de Kerncentrale Borssele (voorgenomen sluiting 2033) gemoeid.

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.

Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders na rato van het aandelenbelang.

De belangrijkste risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

De gemeente Land van Cuijk heeft een belang van 0,0155%.

 

31-12-2021

31-12-2022

Eigen vermogen

1.532

1.480

Vreemd vermogen

7

10

 

CSV Amsterdam B.V.

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.

Algemene informatie

Programma:

 

3. Economie

URL:

n.v.t.

Verantwoordelijk bestuurder:

Maarten Jilisen

Bestuurlijk vervanger:

 

Soort verbonden partij:

B.V.

Bestuurlijk belang

De zeggenschap die met het aandelenbezit verband houdt, komt tot uiting in de algemene vergadering van aandeelhouders.

Openbaar belang

Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero).

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V., in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.

Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

De belangrijkste risico's

Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.

Financieel belang

(bedragen x € 1.000)

De gemeente Land van Cuijk heeft een financieel belang van 0,0155%.

 

31-12-2021

31-12-2022

Eigen vermogen

312

210

Vreemd vermogen

23

13