Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijke dito risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. Dat zijn deelnemingen (vennootschappen), gemeenschappelijke regelingen, stichtingen en verenigingen. Het is niet de bedoeling te rapporteren over alle partijen waarmee de gemeente op enigerlei wijze verbonden is. Het criterium is daarom gelegd bij die partijen waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. Onder bestuurlijk belang (artikel 1 lid d BBV) wordt verstaan: zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht. Met een financieel belang (artikel 1 lid c BBV) wordt bedoeld: een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt.
Overzicht verbonden partijen:
Gemeenschappelijke regeling |
Programma |
Gemeenschappelijke regeling |
Vennootschappen en coöperaties |
Stichtingen en verenigingen |
Euregio Rijn-Waal |
3. Economie |
X |
|
|
Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) |
7. Milieu |
X |
|
|
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant |
6. Sociaal Domein |
X |
|
|
Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) |
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid |
X |
|
|
GGD Hart voor Brabant |
6. Sociaal Domein |
X |
|
|
Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN) |
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid |
X |
|
|
Kleinschalig Collectief Vervoer Brabant Noordoost |
6. Sociaal Domein |
X |
|
|
GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs |
4. Onderwijs |
X |
|
|
Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant |
4. Onderwijs |
X |
|
|
Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord |
6. Sociaal Domein |
X |
|
|
Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost |
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid |
|
|
X |
Bank Nederlandse gemeenten |
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid |
|
X |
|
Brabant Water |
1. Bestuur, dienstverlening en veiligheid |
|
X |
|
Regio Brabant-Noordoost |
3. Economie |
|
|
X |
Agrifood Capital |
3. Economie |
|
|
X |
Regionaal bedrijvenpark Laarakker |
3. Economie |
|
X |
|
Enexis Holding N.V. |
3. Economie |
|
X |
|
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. |
3. Economie |
|
X |
|
CSV Amsterdam B.V. |
3. Economie |
|
X |
|
Bijzondere ontwikkelingen
Gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen: meer grip op informatie
Per 1 juli 2002 is de gewijzigde wet van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Gemeenteraden krijgen meer inspraak bij zowel het treffen van de gemeenschappelijke regelingen als over de besluiten van de besturen van de samenwerkingsverbanden. Zo krijgen zij de mogelijkheid om vooraf een zienswijze te geven op het gehele ontwerp van een gemeenschappelijke regeling of de wijziging daarvan. Ook krijgen gemeenteraden de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen voorafgaand aan het nemen van besluiten door het bestuur van een gemeenschappelijke regeling. Het (dagelijks) bestuur van het samenwerkingsverband moet voorafgaand aan het daadwerkelijk besluit aan de raden laten weten of er iets wordt gedaan met hun zienswijzen. Gemeenteraden kunnen ook gezamenlijk een voorstel doen tot het oprichten van een gemeenschappelijke adviescommissie. Deze adviescommissie, bestaande uit raadsleden van de deelnemende raden, adviseert de gemeenteraden en het samenwerkingsverband en helpt met het voorbereiden van zienswijzen. Verder dient het bestuur van de gemeenschappelijke regeling de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen te geven die zij nodig hebben voor de uitoefening van hun taken. Dit neemt niet weg dat gemeenteraden ook altijd de verantwoordelijke portefeuillehouders kunnen aanspreken over vragen of wensen. Ook kunnen zij daarover het gesprek aangaan met de directeur van een gemeenschappelijke regeling.
Het deel van de wet dat rechten geeft aan de gemeenteraden is direct per 1 juli 2022 ingegaan. Voor het andere deel (verplichtingen om bestaande gemeenschappelijke regelingen aan te passen, om zo scherpere afspraken te maken over bijvoorbeeld uittreding of evaluatie) geeft de wet een implementatieperiode van twee jaar.
Gemeentelijke herindelingen
Naast de gemeentelijke herindeling Land van Cuijk zijn in de regio Brabant Noordoost op 1 januari 2022 tevens de gemeenten Landerd en Uden gefuseerd tot de gemeente Maashorst. Dat betekent dat er diverse gemeenschappelijke regelingen aangepast moeten worden. De gemeente Sint Anthonis nam deel aan Belastingsamenwerking Oost-Brabant en is vanwege de herindeling per 1 januari 2022 uitgetreden. De Gemeenschappelijke regeling Afvalinzameling Land van Cuijk en Boekel is per 1 januari 2022 opgeheven.
Centrumregelingen
De gemeente Land van Cuijk neemt deel aan twee centrumregelingen, te weten Centrumregeling WMO Brabant Noord-Oost en Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost-Brabant. De Wet gemeenschappelijke regelingen kent vijf (publiekrechtelijke) samenwerkingsverbanden: Openbaar lichaam, Bedrijfsvoeringsorganisatie, Gemeenschappelijk orgaan, Centrumregeling en Regeling zonder meer. Bij een centrumregeling worden bestuursbevoegdheden van het ene gemeentebestuur gemandateerd aan en uitgeoefend door het gemeentebestuur van een andere gemeente. Een centrumregeling vereist geen nieuwe organisatie; er is anders dan bij het openbaar lichaam, de bedrijfsvoeringsorganisatie en het gemeenschappelijk orgaan geen sprake van verzelfstandiging. Er is ook geen sprake van een eigen rechtspersoonlijkheid. Derhalve vallen de centrumregelingen niet onder de verbonden partijen.