3. Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente Land van Cuijk, recreatie en toerisme en de bedrijfslocaties.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

Het krediet voor de investering in de Bulk Terminal in Cuijk is in 2022 beschikbaar gesteld. Deze terminal zal bijdragen in het verplaatsen van vrachtvervoer van goederen over land naar vervoer over water. 
Hetgeen leidt tot een reductie van fijn- en stikstof en een vermindering van CO2 uitstoot en verbetering van de ontsluiting van Land van Cuijk.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE -1.941 -353 -2.294 -2.235 59
3.2 Recreatie en Toerisme -1.588 -52 -1.640 -1.248 392
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.866 -561 -4.426 -5.264 -838
Totaal 3.ECONOMIE -7.394 -966 -8.360 -8.747 -387
Baten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE 978 11 988 1.323 334
3.2 Recreatie en Toerisme 51 2.091 2.142 220 -1.922
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.885 4.596 8.481 9.821 1.340
Totaal 3.ECONOMIE 4.914 6.698 11.612 11.363 -248

3.1 Economie

Economie

Terug naar navigatie - Economie

Tot dit beleidsveld behoren de economische ontwikkeling en promotie als strategische opgave, bedrijfsloket en bedrijfsregelingen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE -1.941 -353 -2.294 -2.235 59
Baten
3.ECONOMIE
3.1 ECONOMIE 978 11 988 1.323 334

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Baten      
Toeristenbelasting De opbrengsten voor het jaar 2022 zijn hoger omdat er nog opbrengsten van 2021 in 2022 zijn verantwoord.        402  

3.2 Recreatie & toerisme

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
3.ECONOMIE
3.2 Recreatie en Toerisme -1.588 -52 -1.640 -1.248 392
Baten
3.ECONOMIE
3.2 Recreatie en Toerisme 51 2.091 2.142 220 -1.922

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Recreatievoorziening Reguliere onderhoud heeft plaatsgevonden en daarnaast heeft de focus in 2022 vooral gelegen op het beheer op orde te krijgen. 110  
Kapitaallasten Kapitaallasten. 226  
Baten      
Mutatie reserve  De lagere beschikking over de reserve wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de lasten voor FUP Opwaarderen Oploose Molenbeek € 1,6 miljoen lager waren dan geraamd. De lasten waren begroot in beleidsveld 2.2 en de beschikking over de reserve in dit beleidsveld.  Daarnaast is de beschikking over de reserve afschrijvingslasten lager omdat de afschrijvingslasten van deze investeringen ook lager zijn en omdat de rente niet wordt gedekt uit deze reserve   1.898

3.3. Bedrijfslocaties

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
3.ECONOMIE
3.3 BEDRIJFSLOCATIES -3.866 -561 -4.426 -5.264 -838
Baten
3.ECONOMIE
3.3 BEDRIJFSLOCATIES 3.885 4.596 8.481 9.821 1.340

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Grondexploitatie bedrijventerreinen

Het jaar 2022 is een overgangsjaar. In 2022 is de raming lasten overgenomen van de vijf voormalige gemeenten. Vanaf 2023 is de raming gebaseerd op de herziene ramingen van de grondexploitaties.  Jaarlijks wordt de grondexploitatie herzien bij de jaarrekening. Deze ramingen vormen de basis voor de begroting 2023.    

  700
Land en tuinbouwgronden In 2022 zijn er enkele kleine grondaankopen (aankopen < € 25.000) gedaan met bijbehorende kosten.   149
Kapitaallasten Kapitaallasten.   364  
Baten      
Grondexploitatie bedrijventerreinen Het jaar 2022 is een overgangsjaar. In 2022 is de raming baten overgenomen van de vijf voormalige gemeenten. Vanaf 2023 is de raming gebaseerd op de herziene ramingen van de grondexploitaties.  2.400  
Mutatie reserve De beschikking over de reserve onderhoud gemeentegebouwen was lager omdat het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen van de voormalige gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert lager was dan begroot.   981
Land en tuinbouwgronden In 2022 is bij de 2e bestuursrapportage 2022 de opbrengsten uit grondverkopen met € 1.400.000 naar boven bijgesteld. Ultimo 2022 blijken de opbrengsten uit grondverkopen € 106.000 lager uit te zijn gevallen. Reden is dat een te verwachte grondverkoop ultimo 2022 is uitgesteld naar begin 2023.   106

3.4 Verbonden partijen

Agrifood Capital

Terug naar navigatie - Agrifood Capital

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).

Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark Laarakker

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Op 29 mei 2023 heeft de gemeenteraad aangegeven geen wensen en bedenkingen te hebben ten aanzien van de door het college met BNG Gebiedsontwikkeling B.V. overeengekomen uittredingsovereenkomst voor de uittreding van BNG-Go B.V. uit de samenwerking Regionaal Bedrijvenpark Laarakker b.V./C.V. Hiermee is BNG-GO uitgetreden uit de participatie. Dat betekent dat de gemeente Land van Cuijk nog de enige aandeelhouder is van Laarakker BV. Bij uittreden van BNG-GO heeft een verrekening plaatsgevonden van eigen vermogen en winst. Hiermee is een einde gekomen aan een complexe samenwerkings-, financierings- en besluitvormingsstructuur en de gemeente heeft hierdoor uitzicht op een groter winstaandeel. Hiermee is ook de garantstelling van de gemeente richting RBL BV komen te vervallen. In het afgelopen jaar zijn er de nodige reserveringsovereenkomsten getekend en/of zijn afspraken gemaakt over afname van gronden waardoor wordt voorzien dat de grondexploitatie in 2028 kan worden afgesloten.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Enexis Holding N.V.

Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen: 

1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes 

Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe. 

2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie 

Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten. 

3. Klanten weten wat ze aan ons hebben 

Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen. 

Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties

De drie grote regionale netwerkbedrijven (Alliander, Stedin en Enexis) zijn sinds de zomer van 2021 in gesprek met de ministeries van Financien en Economische Zaken over een eventuele toekomstige rol voor de Staat in het verstrekken van de kapitaalbasis van de drie grote regionale netwerkbedrijven. Inmiddels is er een onderhandelingsakkoord over een Afsprakenkader waarmee en cruciale stap is gezet om te komen tot een structurele oplossing voor de kapitaalbehoefte van de regionale netwerkbedrijven.

 

Paragraaf Verbonden partijen

3.5 Beleidsindicatoren