Dit programma gaat over het economisch klimaat van de gemeente Land van Cuijk, recreatie en toerisme en de bedrijfslocaties.
3. Economie
Wat hebben we gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?Het krediet voor de investering in de Bulk Terminal in Cuijk is in 2022 beschikbaar gesteld. Deze terminal zal bijdragen in het verplaatsen van vrachtvervoer van goederen over land naar vervoer over water.
Hetgeen leidt tot een reductie van fijn- en stikstof en een vermindering van CO2 uitstoot en verbetering van de ontsluiting van Land van Cuijk.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.1 ECONOMIE | -1.941 | -353 | -2.294 | -2.235 | 59 | |
3.2 Recreatie en Toerisme | -1.588 | -52 | -1.640 | -1.248 | 392 | |
3.3 BEDRIJFSLOCATIES | -3.866 | -561 | -4.426 | -5.264 | -838 | |
Totaal 3.ECONOMIE | -7.394 | -966 | -8.360 | -8.747 | -387 | |
Baten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.1 ECONOMIE | 978 | 11 | 988 | 1.323 | 334 | |
3.2 Recreatie en Toerisme | 51 | 2.091 | 2.142 | 220 | -1.922 | |
3.3 BEDRIJFSLOCATIES | 3.885 | 4.596 | 8.481 | 9.821 | 1.340 | |
Totaal 3.ECONOMIE | 4.914 | 6.698 | 11.612 | 11.363 | -248 | |
Saldo | -2.480 | 5.732 | 3.252 | 2.616 | -636 |
3.1 Economie
Economie
Terug naar navigatie - EconomieTot dit beleidsveld behoren de economische ontwikkeling en promotie als strategische opgave, bedrijfsloket en bedrijfsregelingen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.1 ECONOMIE | -1.941 | -353 | -2.294 | -2.235 | 59 | |
Baten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.1 ECONOMIE | 978 | 11 | 988 | 1.323 | 334 | |
Saldo | -963 | -343 | -1.306 | -912 | 393 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Baten | |||
Toeristenbelasting | De opbrengsten voor het jaar 2022 zijn hoger omdat er nog opbrengsten van 2021 in 2022 zijn verantwoord. | 402 |
3.2 Recreatie & toerisme
Recreatie & toerisme
Terug naar navigatie - Recreatie & toerismeTot dit beleidsveld behoort een duurzame ontwikkeling van recreatie en toerisme en recreatievoorzieningen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.2 Recreatie en Toerisme | -1.588 | -52 | -1.640 | -1.248 | 392 | |
Baten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.2 Recreatie en Toerisme | 51 | 2.091 | 2.142 | 220 | -1.922 | |
Saldo | -1.537 | 2.039 | 502 | -1.028 | -1.531 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | |||
Recreatievoorziening | Reguliere onderhoud heeft plaatsgevonden en daarnaast heeft de focus in 2022 vooral gelegen op het beheer op orde te krijgen. | 110 | |
Kapitaallasten | Kapitaallasten. | 226 | |
Baten | |||
Mutatie reserve | De lagere beschikking over de reserve wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de lasten voor FUP Opwaarderen Oploose Molenbeek € 1,6 miljoen lager waren dan geraamd. De lasten waren begroot in beleidsveld 2.2 en de beschikking over de reserve in dit beleidsveld. Daarnaast is de beschikking over de reserve afschrijvingslasten lager omdat de afschrijvingslasten van deze investeringen ook lager zijn en omdat de rente niet wordt gedekt uit deze reserve | 1.898 |
3.3. Bedrijfslocaties
Bedrijfslocaties
Terug naar navigatie - BedrijfslocatiesTot dit beleidsveld behoren de grondexploitatie van bedrijventerreinen en land-tuinbouwgronden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.3 BEDRIJFSLOCATIES | -3.866 | -561 | -4.426 | -5.264 | -838 | |
Baten | ||||||
3.ECONOMIE | ||||||
3.3 BEDRIJFSLOCATIES | 3.885 | 4.596 | 8.481 | 9.821 | 1.340 | |
Saldo | 20 | 4.036 | 4.055 | 4.557 | 502 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | |||
Grondexploitatie bedrijventerreinen |
Het jaar 2022 is een overgangsjaar. In 2022 is de raming lasten overgenomen van de vijf voormalige gemeenten. Vanaf 2023 is de raming gebaseerd op de herziene ramingen van de grondexploitaties. Jaarlijks wordt de grondexploitatie herzien bij de jaarrekening. Deze ramingen vormen de basis voor de begroting 2023. |
700 | |
Land en tuinbouwgronden | In 2022 zijn er enkele kleine grondaankopen (aankopen < € 25.000) gedaan met bijbehorende kosten. | 149 | |
Kapitaallasten | Kapitaallasten. | 364 | |
Baten | |||
Grondexploitatie bedrijventerreinen | Het jaar 2022 is een overgangsjaar. In 2022 is de raming baten overgenomen van de vijf voormalige gemeenten. Vanaf 2023 is de raming gebaseerd op de herziene ramingen van de grondexploitaties. | 2.400 | |
Mutatie reserve | De beschikking over de reserve onderhoud gemeentegebouwen was lager omdat het onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen van de voormalige gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert lager was dan begroot. | 981 | |
Land en tuinbouwgronden | In 2022 is bij de 2e bestuursrapportage 2022 de opbrengsten uit grondverkopen met € 1.400.000 naar boven bijgesteld. Ultimo 2022 blijken de opbrengsten uit grondverkopen € 106.000 lager uit te zijn gevallen. Reden is dat een te verwachte grondverkoop ultimo 2022 is uitgesteld naar begin 2023. | 106 |
3.4 Verbonden partijen
Euregio Rijn-Waal
Terug naar navigatie - Euregio Rijn-WaalAgrifood Capital
Terug naar navigatie - Agrifood CapitalBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de ‘Strategische Agenda AgriFood Capital’. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).
Voor de periode 2021-2024 is een Strategische Agenda AgriFood Capital en een nieuwe regionale strategische Samenwerkingsagenda ‘Richting 2030’ Regio Noordoost Brabant opgesteld als basis voor het verlengen van de samenwerking op basis van het convenant ‘Regionale samenwerking Regio Noordoost Brabant 2021-2024’.
Regionaal bedrijvenpark Laarakker
Terug naar navigatie - Regionaal bedrijvenpark LaarakkerBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Op 29 mei 2023 heeft de gemeenteraad aangegeven geen wensen en bedenkingen te hebben ten aanzien van de door het college met BNG Gebiedsontwikkeling B.V. overeengekomen uittredingsovereenkomst voor de uittreding van BNG-Go B.V. uit de samenwerking Regionaal Bedrijvenpark Laarakker b.V./C.V. Hiermee is BNG-GO uitgetreden uit de participatie. Dat betekent dat de gemeente Land van Cuijk nog de enige aandeelhouder is van Laarakker BV. Bij uittreden van BNG-GO heeft een verrekening plaatsgevonden van eigen vermogen en winst. Hiermee is een einde gekomen aan een complexe samenwerkings-, financierings- en besluitvormingsstructuur en de gemeente heeft hierdoor uitzicht op een groter winstaandeel. Hiermee is ook de garantstelling van de gemeente richting RBL BV komen te vervallen. In het afgelopen jaar zijn er de nodige reserveringsovereenkomsten getekend en/of zijn afspraken gemaakt over afname van gronden waardoor wordt voorzien dat de grondexploitatie in 2028 kan worden afgesloten.
Enexis Holding N.V.
Terug naar navigatie - Enexis Holding N.V.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties
De drie grote regionale netwerkbedrijven (Alliander, Stedin en Enexis) zijn sinds de zomer van 2021 in gesprek met de ministeries van Financien en Economische Zaken over een eventuele toekomstige rol voor de Staat in het verstrekken van de kapitaalbasis van de drie grote regionale netwerkbedrijven. Inmiddels is er een onderhandelingsakkoord over een Afsprakenkader waarmee en cruciale stap is gezet om te komen tot een structurele oplossing voor de kapitaalbehoefte van de regionale netwerkbedrijven.
Regio Noord-Oost Brabant
Terug naar navigatie - Regio Noord-Oost BrabantBijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De samenwerking geschiedt op basis van een gemeenschappelijke Strategische
Agenda ("Richting 2030") en een convenant waarin afspraken zijn vastgelegd
met betrekking tot de uitvoering van de Agenda.
3.5 Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenWaarstaatjegemeente: Economie