6. Sociaal domein

Sociaal domein

Terug naar navigatie - Sociaal domein

Dit programma gaat over de activiteiten die de gemeente Land van Cuijk onderneemt om haar inwoners in staat te stellen zo gezond, prettig, lang en zelfstandig mogelijk te kunnen leven, wonen en mee te doen in de samenleving. Onze activiteiten zijn gericht op zowel individuele inwoners, als op de samenleving als geheel. Het programma omvat onderwerpen als Wmo, jeugd en participatie.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2022 is veel inzet gepleegd op het harmoniseren van diverse regelgeving binnen het Sociaal Domein. Tevens zijn extra taken uitgevoerd die verband hielden met de door het Rijk ingevoerde energietoeslag voor minima, de opvang van extra statushouders en de nieuwe wet Inburgering die op 1 januari 2022 in werking is getreden. De oorlog in Oekraïne bracht in februari 2022 een vluchtelingenstroom op gang. In korte tijd is in het voormalig AZC gebouw opvang gerealiseerd. Het Rijk heeft hiervoor een subsidie beschikbaar gesteld.
Tot slot is in 2022 gestart met de voorbereidingen voor de nota Kansrijk Opgroeien (waarin het beleid op jeugd en onderwijs wordt geformuleerd) en een beleidsplan Bestaanszekerheid. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -9.725 -10.270 -19.996 -15.275 4.721
6.2 INKOMENSVOORZIENING -21.870 -3.347 -25.217 -25.687 -470
6.3 WERK EN ACTIVERING -16.717 -1.461 -18.178 -17.321 857
6.4 JEUGD -24.515 -3.716 -28.231 -26.028 2.203
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -22.245 -2.912 -25.157 -24.903 253
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.297 -328 -3.625 -3.646 -20
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN -98.370 -22.034 -120.404 -112.860 7.544
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 558 10.670 11.228 11.035 -193
6.2 INKOMENSVOORZIENING 17.083 495 17.577 17.628 50
6.3 WERK EN ACTIVERING 1 553 554 142 -413
6.4 JEUGD 0 77 77 82 5
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.026 312 1.338 1.274 -64
6.6 GEZONDHEIDSZORG 0 228 228 237 9
Totaal 6. SOCIAAL DOMEIN 18.668 12.335 31.002 30.397 -605

6.1 Leefbaarheid

Leefbaarheid

Terug naar navigatie - Leefbaarheid

Tot dit beleidsproduct behoren Tot dit beleidsproduct behoren burgerparticipaties, WMO, sociaal en cultureel werk, buurt en clubhuizen, collectief aanvullend vervoer, mantelzorg, ouderenbeleid, jeugdbeleid, wijk- dorpsraden, vreemdelingen en kinderopvang.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID -9.725 -10.270 -19.996 -15.275 4.721
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.1 LEEFBAARHEID 558 10.670 11.228 11.035 -193

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Vitale kernen en Dorpsontwikkelingsplannen SA Deze projecten hebben vertraging opgelopen vanwege de Corona pandemie en  onverwachte en grote kostenstijgingen in 2022 bij enkele projecten.  Wij stellen u voor om bij de resultaatbestemming deze restantbudgetten over te hevelen naar 2023. 915  
Opvang Vluchtelingen Oekraine In 2022 is van het ministerie van Justitie en Veiligheid een subsidie ontvangen van € 8.131.000 voor de bekostiging van de opvang van ontheemden uit Oekraine. De uitgaven zijn lager dan de ontvangen subsidie. Wij stellen u voor om bij de resultaatbestemming dit restantbudget over te hevelen naar 2023. 4.090  
Compensatie energielasten buurt- en clubhuizen Bij het vaststellen van de jaarrekeningen 2021 van de voormalige gemeenten is er door de raad besloten om een noodfonds energiearmoede te vormen. Het noodfonds energiearmoede is ingesteld om inwoners, verenigingen, stichtingen en multifunctionele accommodaties te kunnen helpen in de energiecrisis.
Eén van de genomen maatregelen is het compenseren van energielasten aan buurt- en clubhuizen.  Hiervoor was niets begroot op dit beleidsveld. Er is € 356.000 betaald aan compensatie. Dit bedrag wordt onttrokken uit de reserve noodfonds energiearmoede.
  356
Collectief Vervoer

Door de coronapandemie is er minder gebruik gemaakt van de Regiotaxi.

100  
Subsidies buurt- en clubhuizen

Een subsidie van een cultuuraccommodatie is begroot op beleidsveld 6.1 leefbaarheid, maar verantwoord op beleidsveld 5.2 cultuur.

134

 
Kapitaallasten

Kapitaallasten.

  296
Baten      
Opvang vluchtelingen Oekraine De subsidie opvang ontheemden uit Oekraine bedraagt € 8.131.000, maar is vastgesteld op € 8.378.000. Dit betekent een hogere subsidie dan begroot.  247  
Huren  en servicekosten Oelbroeck Vanaf de privatisering van MFA Oelbroeck in mei 2022 zijn alle lasten en baten verantwoord op beleidsveld 6.1 leefbaarheid. De begrote bedragen  van MFA Oelbroeck staan op beleidsveld 5.1 Sport. Bij de zomernota 2023 zal dit worden bijgesteld.

231

 
Mutatie reserve De lagere beschikking over de reserve wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de uitvoeringsplannen Dorpsontwikkelingsplannen, Vitale Kernen en inclusieve samenleving van de gemeente Sint Anthonis lager waren dan begroot.  

 

836

6.2 Inkomensvoorziening

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING -21.870 -3.347 -25.217 -25.687 -470
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.2 INKOMENSVOORZIENING 17.083 495 17.577 17.628 50

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
BUIG De geraamde uitkeringslasten BUIG zijn gebaseerd op het te ontvangen BUIG-budget. Zoals reeds in de 2e bestuursrapportage is aangegeven, is het BUIG budget dat de gemeente Land van Cuijk vanuit het Rijk ontvangt meer dan toereikend. Het verwachte overschot is in de 2e bestuursrapportage al met € 900.000 afgeraamd. Desondanks is er nog een voordeel van € 728.000. 728  
BBZ Er zijn minder bedrijfskredieten verstrekt dan geraamd. 

121

 
Energietoeslag In het begrote bedrag voor energietoeslag is rekening gehouden met 2.800 aanvragen. Het aantal aanvragen is in werkelijkheid veel hoger dan geraamd. In totaal is er € 4.857.000 aan energietoeslag uitbetaald. Het begrote bedrag is € 3.640.000. Ook hebben we extra personeel inhuur voor de uitvoering van de energietoeslag. In totaal levert dit  een nadeel op van € 1.288.000.  Vanuit het rijk hebben we via de algemene uitkering middelen ontvangen voor energietoeslag. Deze zijn verantwoord op beleidsveld 9.1. 

 

1.288

 

Compensatie zorgkosten De systematiek van begroten en verantwoorden van de zorgkosten was in de voormalige gemeenten niet gelijk. Bij de zomernota 2023 zal de raming voor de zorgkosten worden bijgesteld.   

119

 

Noodfonds energiearmoede Bij het vaststellen van de jaarrekeningen 2021 van de voormalige gemeenten is er door de raad besloten om een noodfonds energiearmoede te vormen. Het noodfonds energiearmoede is ingesteld om inwoners, verenigingen, stichtingen en multifunctionele accommodaties te kunnen helpen in de energiecrisis.
Eén van de genomen maatregelen is om de inkomensgrens voor het toekennen van energietoeslag te verhogen naar 130%.  Er is € 196.000 betaald ter compensatie. Dit bedrag wordt onttrokken uit de reserve noodfonds energiearmoede.

 

196

Personeelslasten Personeelslasten.

101

 

Baten      
BBZ Voor BBZ-uitgaven ontvangen wij een bijdrage van het Rijk. Omdat er minder BBZ-uitgaven zijn geweest ontvangen we een lagere bijdrage.   163
Mutatie reserve 

De onttrekking ter compensatie van de energielasten voor de maatregel om de  inkomensgrens naar 130% te brengen.

196  

6.3 Werk en activering

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING -16.717 -1.461 -18.178 -17.321 857
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.3 WERK EN ACTIVERING 1 553 554 142 -413

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Arbeidsparticipatie Er is € 227.000 minder uitgegeven aan re-integratie. In 2022 had de basis op orde brengen prioriteit. Er was in dat jaar meer aandacht voor rechtmatigheid. Hoewel er ook aandacht bleef voor doelmatigheid (re-integratie), is er daardoor wel minder uitgegeven aan re-integratie. 227  
Uitvoeringskosten inburgering De uitvoeringskosten voor inburgering zijn twee keer opgenomen in de begroting. Zowel op personeelslasten als op beleidsveld 6.3 werk en activering. Lasten vallen binnen de personeelsbegroting en vallen hier vrij.

224

 
Inburgering Er zijn weinig facturaties ontvangen over 2022. Dit komt doordat de nadruk in 2022 heeft gelegen op het huisvesten van statushouders. Het aanmelden van statushouders op inburgeringstrajecten vindt grotendeels plaats in 2023. Het restant zal, conform de SPUK inburgering, daarom overgeheveld worden naar 2023. 

353

 
Personeelslasten Personeelslasten.

113

 
Baten      
Inburgering Er zijn minder uitgaven geweest voor inburgering. Daardoor is de specifieke uitkering inburgering lager dan begroot.   433

6.4 Jeugd

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Tot dit beleidsproduct behoren alle vormen van jeugdhulp die door de gemeente als individuele (niet vrij toegankelijke) voorziening worden aangemerkt.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD -24.515 -3.716 -28.231 -26.028 2.203
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.4 JEUGD 0 77 77 82 5

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
PGB Jeugd Door de nieuwe inkoop Jeugd is er vaak sprake van een passendere aanbod aan Zorg in Natura. Hierdoor is het in veel gevallen niet nodig om een PGB te verstrekken. 903  
Budgettair kader RIOZ, afrekening voorgaande jaren In voorgaande jaren heeft het R.I.O.Z verplichtingen opgenomen.  Voor deze verplichtingen zijn geen uitgaven geweest en het R.I.O.Z. heeft deze afgeboekt in 2022. Daarom hebben we een afrekening met een voordeel van € 423.000 van het R.I.O.Z. ontvangen. 423  
Budgettair kader RIOZ, afrekening 2022 Er is een voordelige afrekening van € 292.000 m.b.t. budgettair kader R.I.O.Z. 2022 ontvangen. De voordelen zijn door R.I.O.Z. met name behaald op de onderdelen Jeugdzorgplus, Spoed eisende zorg en Beschikbaarheid Crisis. 292  
Transformatiefonds jeugd De middelen van het transformatieproject mogen worden uitgegeven tot 31-12-2023.  Wij stellen u voor om bij resultaatbestemming het restantbedrag van € 452.000 over te hevelen naar 2023.

452

 

 

 

6.5 Maatschappelijke ondersteuning

Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Maatschappelijke ondersteuning

Tot dit beleidsproduct behoren voorzieningen en diensten, hulp en ondersteuning op maat gericht op zelfredzaamheid en participatie voor mensen met een fysieke en/of psychische beperking (Wmo).

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING -22.245 -2.912 -25.157 -24.903 253
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.5 MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 1.026 312 1.338 1.274 -64

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
PGB WMO Het aanbod Zorg in Natura is in de meeste gevallen toereikend om te voorzien in de hulpvraag, waardoor een PGB niet nodig is. Daarnaast zien dat vanwege corona in 2022 een deel van de toegekende PGB’s niet zijn verzilverd.  167  

6.6. Gezondheidszorg

Gezondheidszorg

Terug naar navigatie - Gezondheidszorg

Tot dit beleidsproduct behoren maatregelen ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel, van specifieke risicogroepen, van jeugd en van ouderen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.6 GEZONDHEIDSZORG -3.297 -328 -3.625 -3.646 -20
Baten
6. SOCIAAL DOMEIN
6.6 GEZONDHEIDSZORG 0 228 228 237 9

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
  Voor dit beleidsproduct zijn geen grote verschillen te melden.    

6.7 Verbonden partijen

Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant - bestuur

Met de invoering van de Participatiewet is de Wsw gewijzigd. Er stromen geen nieuwe mensen meer in de Wsw. Zonder nieuwe instroom van kandidaten wordt de Wsw gezien als een sterfhuis en wordt derhalve beleidsarmer. De gemeenten in Brabant Noordoost-oost blijven gezamenlijk de Wsw uitvoeren. Het Werkvoorzieningschap blijft vanuit het perspectief van regisseur van de Wsw, beleid ontwikkelen en zal hierbij steeds aandacht hebben voor de relatie met het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid. Het SW-bedrijf IBN geeft samen met gemeenten de komende jaren hier vorm aan. Hiertoe hebben beide partijen de samenwerking verstevigd door een partnership voor het uitvoeren van de krimpende Wsw voor onbepaalde tijd af te sluiten. De focus ligt hierbij op de uitvoering van beschut werk én op de ontwikkeling van mensen met een loonwaarde van 30 tot 80%. Met behulp van het instrument loonkostensubsidie gaat doorstroom naar regulier werk tot de mogelijkheden behoren. 
Vanwege het floreren van de economie is de arbeidsmarkt nog steeds krap en is het moeilijk te voorspellen hoe de arbeidsmarkt op korte termijn er uit zal zien. Voor de gemeentelijke deelnemers zal de reguliere arbeidsmarkt (vooralsnog) moeilijk toegankelijk blijven.   

 

Paragraaf Verbonden partijen

GGD Hart voor Brabant

Terug naar navigatie - GGD Hart voor Brabant

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In 2019 is besloten om het basispakket te actualiseren. Het voorstel voor het nieuwe basispakket is tot stand gekomen met inbreng van raadsleden, wethouders en ambtenaren en omvat diensten die voor de inwoners van alle gemeenten gelijk zijn. Het basispakket omvat verplichte diensten vanuit de Wet publieke gezondheid, verplichte diensten vanuit de Gemeenschappelijke regeling GGD en diensten vanuit de keuze Algemeen bestuur GGD.

Het voorgestelde basispakket vraagt een hogere gemeentelijke bijdrage voor o.a. preventieprogramma's, onderzoeksanalyse, adviezen met gevolgen voor gezondheid, inzet jeugdgezondheid in het netwerk, ziekteverzuimbegeleiding jongeren, diensten voor kinderen/gezinnen in kwetsbare situaties en voor activiteiten in het kader van de nieuwe Omgevingswet. Als het voorgestelde basispakket wordt vastgesteld, dan is dit het uitgangspunt voor de begroting 2024.

Paragraaf Verbonden partijen

Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Terug naar navigatie - Regionale ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Op 1 januari 2021 werd de Wet ambulancevoorzieningen van kracht. Met deze wet is de Minister verantwoordelijk voor het duurzaam veilig stellen van ambulance-voorzieningen en de eisen aan Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV).  De kosten van de RAV's zijn belegd bij de zorgverzekeraars. Formeel is de RAV nog steeds een Gemeenschappelijke regeling. 

De RAV werkt aan zorgdifferentiatie waarbij de zorgvraag van de patiënt centraal staat. De RAV werkt hierin steeds nauwer en beter samen met ketenpartners. De kwaliteit van hulpverlening wordt continue bewaakt. Er is veel aandacht voor het werven en scholen van voldoende geschikt personeel en voor duurzame inzetbaarheid van personeel. 

Paragraaf Verbonden partijen

6.8 Beleidsindicatoren