Algemene middelen en onvoorzien omvat alle baten en lasten die niet specifiek aan een programma toegerekend kunnen worden. Dit betreft bijvoorbeeld de algemene uitkering en niet-gebonden belastingen, zoals de onroerende-zaakbelastingen (OZB).
9. Algemene dekkingsmiddelen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -35 | -8 | -43 | -39 | 4 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.254 | -52 | -1.306 | -1.523 | -216 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -22.683 | 12.260 | -10.423 | -5.517 | 4.905 | |
9.4 TREASURY | 553 | -3 | 550 | -2.630 | -3.180 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | -23.419 | 12.197 | -11.222 | -9.708 | 1.514 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 163.517 | 10.380 | 173.897 | 180.629 | 6.732 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 24.539 | 47 | 24.586 | 24.391 | -195 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 967 | 17.687 | 18.654 | 10.779 | -7.875 | |
9.4 TREASURY | 653 | 0 | 653 | 3.442 | 2.789 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | 189.676 | 28.114 | 217.790 | 219.241 | 1.452 | |
Saldo | 166.257 | 40.311 | 206.568 | 209.533 | 2.966 |
9.1 Algemene uitkering
Algemene uitkering
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringTot dit beleidsproduct behoort de algemene uitkering: de financiële afdracht van de Rijksoverheid uit het gemeentefonds.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -35 | -8 | -43 | -39 | 4 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 163.517 | 10.380 | 173.897 | 180.629 | 6.732 | |
Saldo | 163.481 | 10.372 | 173.854 | 180.591 | 6.737 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Baten | |||
Algemene uitkering | In 2022 zijn er nog diverse gelden ontvangen over oude jaren van de voormalige gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Grave, Mill en Sint Hubert. Daarnaast hebben we extra gelden ontvangen bij de september- en decembercirculaire 2022. Hierover bent u bij raadsinformatiebrief geinformeerd. | 6.732 |
9.2 Lokale heffingen
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenTot dit beleidsproduct behoren de OZB, parkeerbelastingen en belastingen die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.254 | -52 | -1.306 | -1.523 | -216 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 24.539 | 47 | 24.586 | 24.391 | -195 | |
Saldo | 23.285 | -5 | 23.280 | 22.869 | -411 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | |||
OZB | Door werkzaamheden van externen en doorbelasting van ICT kosten aan het softwarepakket is er een overschrijding ontstaan aan de lastenkant van dit beleidsveld. | 216 | |
Baten | |||
OZB | De lagere opbrengst is met name een gevolg van leegstand en derving van OZB opbrengsten door bezwaren van burgers en bedrijven. | 195 |
9.3 Overige baten en lasten
Overige baten en lasten
Terug naar navigatie - Overige baten en lastenTot dit beleidsproduct behoren overige baten en lasten die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -22.683 | 12.260 | -10.423 | -5.517 | 4.905 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 967 | 17.687 | 18.654 | 10.779 | -7.875 | |
Saldo | -21.716 | 29.947 | 8.231 | 5.261 | -2.970 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | |||
Vastgoed |
In 2022 is gestart met de sloop van de Sportlaan 1 in Boxmeer en het voormalig crossterrein "De Kuilen". Daarnaast zijn de onderzoeken gestart voor de sloop van het voormalig hockey- en voetbalterrein in Grave. Nog niet alle werkzaamheden zijn in 2022 afgerond en lopen door in 2023. Het restantbudget van € 150.000 stellen wij voor bij resultaatbestemming over te hevelen naar 2023. Daarnaast heeft 2022 voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed in het teken gestaan van het verkrijgen van inzicht en beheer op orde met als gevolg dat in 2022 naast het reguliere onderhoud de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een onderbesteding van het budget € 792.000. Verder was er binnen vastgoed nog een bedrag van € 155.000 begroot voor de huur en bijdrage VvE dienstencentrum in Cuijk en zijn de werkelijke lasten geboekt onder facilitair en huisvesting. Bij de zomernota 2023 zal de herschikking van het budget structureel worden meegenomen. |
1.018 | |
Overige baten en lasten | Het betreft hier afrekeningen BTW/BCF van de voormalige gemeente Sint Anthonis over de jaren 2017-2021 (€ 144.000) en een vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren € 156.000). | 300 | |
Proces herindeling | Bij de vaststelling van de jaarrekening 2021 van de voormalige gemeente Sint Anthonis is dit bedrag overgeheveld naar 2022. Bedrag bleek niet meer noodzakelijk. De kosten van herindeling zijn vanuit het frictiebudget gedekt. | 308 | |
Kapitaallasten | Kapitaallasten. | 342 | |
Buitendienst en wagenpark | De kosten van de buitendienst en het wagenpark zijn op basis van werkelijke kosten doorbelast naar de verschillende beleidsvelden. In de voormalige gemeenten werden er verschillende methodieken toegepast en dit zal bij de begroting 2024 geharmoniseerd worden. | 367 | |
Stelpost Algemene uitkering | Dit betreft gelden die ontvangen zijn via de algemene uitkering voor taakmutaties. Bij resultaatbestemming stellen wij u voor om deze budgetten over te hevelen naar 2023. | 3.963 | |
Coronamiddelen | Bij de resultaatbestemming 2021 is een bedrag van afgerond € 2,2 miljoen overgeheveld i.v.m. restant coronamiddelen uit de voormalige gemeenten. In de 2e bestuursrapportage was hiervoor een bedrag van € 194.000 overgeheveld naar programma's 4 en 5. Daarom resteert er op dit beleidsveld nog een bedrag van afgerond 2 miljoen. | 1.990 | |
Stelposten | In de begroting waren stelposten (budgetruimte) opgenomen voor indexering en kapitaallasten. Deze budgetruimte was niet benodigd, omdat er voldoende ruimte was binnen de programma's | 490 | |
Mutatie reserve |
Op basis van de 1e bestuursrapportage wordt dit bedrag uit het frictiebudget gestort in de algemene reserve. In 2021 waren deze, als voorfinanciering, onttrokken uit de algemene reserve van de gemeente Boxmeer. | 4.015 | |
Baten |
|||
Vastgoed | De huren uit vastgoed zijn in 2022 incidenteel hoger geweest, omdat de huur van de tankstations op de Klopsteen te Haps van 2020 en 2021 nog niet in rekening waren gebracht. | 141 | |
Gemeentelijke gronden | In 2022 zijn de incidentele opbrengsten uit grondverkopen € 200.000 hoger uitgevallen dan begroot. Daarnaast zijn de inkomsten uit verhuur van gronden € 228.000 hoger dan begroot. Bij het opstellen van de begroting 2024 zullen de structurele hogere inkomsten uit de verhuur van gronden meegenomen worden. | 428 | |
Vrijval onderhoudsvoorzieningen | Het vormen van onderhoudsvoorzieningen is aan strenge verslaggevingsnormen uit het BBV onderhevig. Zo dient er aan een onderhoudsvoorziening een geactualiseerd onderhoudsplan te liggen en dienen stortingen en onttrekkingen overeenkomstig het actuele plan plaats te vinden. Aangezien de huidige beheerplannen niet voldoen aan de geldende regels laten wij deze voorzieningen bij de jaarrekening 2022 vrij vallen. Voor dit bedrag zal bij de resultaatbestemming worden voorgesteld om deze toe te voegen aan onderhoudsreserves, zodat ze eventueel betrokken kunnen worden met de nog vast te stellen beheerplannen in 2023. | 3.527 | |
BTW/BCF | Als gevolg van de afwikkeling van BTW/BCF (BTW-compensatiefonds) op diverse nota’s voormalige gemeenten levert dit een voordeel op . | 238 | |
Frictie |
Bij de 1e bestuursrapportage 2022 is besloten om de te ontvangen frictie gelden 2023-2025 alvast in 2022 te verantwoorden voor een bedrag van €16.397.000. In 2022 is €5.999.173 uitgegeven. Dit levert een voordeel op voor de exploitatie in 2022. Derhalve stellen wij u voor om deze middelen ad €10.397.827 over te hevelen naar 2023. Voor de boeking aan de lastenkant van de frictie, verwijzen wij naar beleidsveld 10.1 Overhead. |
10.400 |
9.4 Treasury
Treasury
Terug naar navigatie - TreasuryTot dit beleidsproduct behoren posten die betrekking hebben op treasury.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Primaire Begroting 2022 | Begrotingswijzigingen 2022 | Begroting 2022 na wijzigingen | Realisatie 2022 | Saldo 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.4 TREASURY | 553 | -3 | 550 | -2.630 | -3.180 | |
Baten | ||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | ||||||
9.4 TREASURY | 653 | 0 | 653 | 3.442 | 2.789 | |
Saldo | 1.206 | -3 | 1.203 | 813 | -390 |
Toelichting "Wat heeft het gekost?"
Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Toelichting | Voordeel | Nadeel |
Lasten | De primitieve ramingen, zowel bij de lasten als de baten, zijn abusievelijk gedurende het jaar niet aangepast aan de werkelijke boekingen. Een toelichting op het uiteindelijke saldo op deze post wordt aangegeven bij de baten. | ||
Baten | |||
RBL | Bij de opstart van de gehele ontwikkeling RBL is RBL een kredietfaciliteit bij de BNG aangegaan. De voormalige gemeente Cuijk stond garant en kreeg voor het risico een garantstellingspremie. Door de positieve ontwikkelingen binnen RBL (verkoop van kavels) de afgelopen jaren is er liquiditeit opgebouwd en is het gebruik van de kredietfaciliteit afgenomen tot nihil. Hierdoor wordt er geen garantstellingspremie meer wordt ontvangen. | 357 |
9.5 Verbonden partijen
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
CSV Amsterdam B.V.
Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie
Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
9.6 Beleidsindicatoren
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenWaarstaatjegemeente: Gemeentefinanciën