9. Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Algemene middelen en onvoorzien omvat alle baten en lasten die niet specifiek aan een programma toegerekend kunnen worden. Dit betreft bijvoorbeeld de algemene uitkering en niet-gebonden belastingen, zoals de onroerende-zaakbelastingen (OZB).

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING -35 -8 -43 -39 4
9.2 LOKALE HEFFINGEN -1.254 -52 -1.306 -1.523 -216
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN -22.683 12.260 -10.423 -5.517 4.905
9.4 TREASURY 553 -3 550 -2.630 -3.180
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN -23.419 12.197 -11.222 -9.708 1.514
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING 163.517 10.380 173.897 180.629 6.732
9.2 LOKALE HEFFINGEN 24.539 47 24.586 24.391 -195
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN 967 17.687 18.654 10.779 -7.875
9.4 TREASURY 653 0 653 3.442 2.789
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 189.676 28.114 217.790 219.241 1.452

9.1 Algemene uitkering

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING -35 -8 -43 -39 4
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING 163.517 10.380 173.897 180.629 6.732

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Baten      
Algemene uitkering In 2022 zijn er nog diverse gelden ontvangen over oude jaren van de voormalige gemeenten Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Grave, Mill en Sint Hubert. Daarnaast hebben we extra gelden ontvangen bij de september- en decembercirculaire 2022.   Hierover bent u bij raadsinformatiebrief geinformeerd.  6.732  

9.2 Lokale heffingen

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.2 LOKALE HEFFINGEN -1.254 -52 -1.306 -1.523 -216
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.2 LOKALE HEFFINGEN 24.539 47 24.586 24.391 -195

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
OZB Door werkzaamheden van externen en doorbelasting van ICT kosten aan het softwarepakket is er een overschrijding ontstaan aan de lastenkant van dit beleidsveld.   216
Baten      
OZB  De lagere opbrengst is met name een gevolg van leegstand en derving van OZB opbrengsten door bezwaren van burgers en bedrijven.   195

9.3 Overige baten en lasten

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN -22.683 12.260 -10.423 -5.517 4.905
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN 967 17.687 18.654 10.779 -7.875

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Vastgoed

In 2022 is gestart met de sloop van de Sportlaan 1 in Boxmeer en het voormalig crossterrein "De Kuilen".  Daarnaast zijn de onderzoeken gestart voor de sloop van het voormalig hockey- en voetbalterrein in Grave. Nog niet alle werkzaamheden zijn in 2022 afgerond en lopen door in 2023. Het restantbudget van € 150.000 stellen wij voor bij resultaatbestemming over te hevelen naar 2023.

Daarnaast heeft 2022 voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed in het teken gestaan van het verkrijgen van inzicht en beheer op orde met als gevolg dat in 2022 naast het reguliere onderhoud de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een onderbesteding van het budget € 792.000. Verder was er binnen vastgoed nog een bedrag van € 155.000 begroot voor de huur en bijdrage VvE dienstencentrum in Cuijk en zijn de werkelijke lasten geboekt onder facilitair en huisvesting. Bij de zomernota 2023 zal de herschikking van het budget structureel worden meegenomen.

1.018  
Overige baten en lasten Het betreft hier afrekeningen BTW/BCF van de voormalige gemeente Sint Anthonis over de jaren 2017-2021 (€ 144.000) en een vrijval van de voorziening dubieuze debiteuren € 156.000). 300  
Proces herindeling Bij de vaststelling van de jaarrekening  2021 van de voormalige gemeente Sint Anthonis is dit bedrag overgeheveld naar 2022. Bedrag bleek niet meer noodzakelijk. De kosten van herindeling zijn vanuit het frictiebudget gedekt. 308  
Kapitaallasten Kapitaallasten. 342  
Buitendienst en wagenpark De kosten van de buitendienst en het wagenpark zijn op basis van werkelijke kosten doorbelast naar de verschillende beleidsvelden. In de voormalige gemeenten werden er verschillende methodieken toegepast en dit zal bij de begroting 2024 geharmoniseerd worden. 367  
Stelpost Algemene uitkering Dit betreft gelden die ontvangen zijn via de algemene uitkering voor taakmutaties.  Bij resultaatbestemming stellen wij u voor om deze budgetten over te hevelen naar 2023.  3.963  
Coronamiddelen Bij de resultaatbestemming 2021 is een bedrag van afgerond € 2,2 miljoen overgeheveld i.v.m. restant coronamiddelen uit de voormalige gemeenten. In de 2e bestuursrapportage was hiervoor een bedrag van € 194.000 overgeheveld naar programma's 4 en 5. Daarom resteert er op dit beleidsveld nog een bedrag van afgerond 2 miljoen.  1.990  
Stelposten  In de begroting waren stelposten (budgetruimte) opgenomen voor indexering en kapitaallasten. Deze budgetruimte was niet benodigd, omdat er voldoende ruimte was binnen de programma's 490  

Mutatie reserve

Op basis van de 1e bestuursrapportage wordt dit bedrag uit het frictiebudget gestort in de algemene reserve. In 2021 waren deze, als voorfinanciering, onttrokken uit de algemene reserve van de gemeente Boxmeer.    4.015

Baten

     
Vastgoed De huren uit vastgoed zijn in 2022 incidenteel hoger geweest, omdat de huur van de tankstations op de Klopsteen te Haps van 2020 en 2021 nog niet in rekening waren gebracht. 141  
Gemeentelijke gronden In 2022 zijn de incidentele opbrengsten uit grondverkopen € 200.000 hoger uitgevallen dan begroot. Daarnaast zijn de inkomsten uit verhuur van gronden € 228.000 hoger dan begroot. Bij het opstellen van de begroting 2024 zullen de structurele hogere inkomsten uit de verhuur van gronden meegenomen worden. 428  
Vrijval onderhoudsvoorzieningen Het vormen van onderhoudsvoorzieningen is aan strenge verslaggevingsnormen uit het BBV onderhevig. Zo dient er aan een onderhoudsvoorziening een geactualiseerd onderhoudsplan te liggen en dienen stortingen en onttrekkingen overeenkomstig het actuele plan plaats te vinden. Aangezien de huidige beheerplannen niet voldoen aan de geldende regels laten wij deze voorzieningen bij de jaarrekening 2022 vrij  vallen. Voor dit bedrag zal bij de resultaatbestemming worden voorgesteld om deze toe te voegen aan onderhoudsreserves, zodat ze eventueel betrokken kunnen worden met de nog vast te stellen beheerplannen in 2023. 3.527  
BTW/BCF Als gevolg van de afwikkeling van BTW/BCF (BTW-compensatiefonds) op diverse nota’s voormalige gemeenten levert dit een voordeel op . 238  
Frictie

Bij de 1e bestuursrapportage 2022 is besloten om de te ontvangen frictie gelden 2023-2025 alvast in 2022 te verantwoorden voor een bedrag van €16.397.000. In 2022 is €5.999.173 uitgegeven.  Dit levert een voordeel op voor de exploitatie in 2022.  Derhalve stellen wij u voor om deze middelen ad €10.397.827 over te hevelen naar 2023. 

Voor de boeking aan de lastenkant van de frictie, verwijzen wij naar beleidsveld 10.1 Overhead. 

  10.400

 

9.4 Treasury

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.4 TREASURY 553 -3 550 -2.630 -3.180
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.4 TREASURY 653 0 653 3.442 2.789

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten De primitieve ramingen, zowel bij de lasten als de baten, zijn abusievelijk gedurende het jaar niet aangepast aan de werkelijke boekingen.  Een toelichting op het uiteindelijke saldo op deze post wordt aangegeven bij de baten.    
       
Baten      
RBL Bij de opstart van de gehele ontwikkeling RBL is RBL een kredietfaciliteit bij de BNG aangegaan. De voormalige gemeente Cuijk stond garant en kreeg voor het risico een garantstellingspremie. Door de positieve ontwikkelingen binnen RBL (verkoop van kavels) de afgelopen jaren is er liquiditeit opgebouwd en is het gebruik van de kredietfaciliteit afgenomen tot nihil. Hierdoor wordt er geen garantstellingspremie meer wordt ontvangen.   357

9.5 Verbonden partijen

Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Terug naar navigatie - Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

 

Paragraaf Verbonden partijen

CSV Amsterdam B.V.

Terug naar navigatie - CSV Amsterdam B.V.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie
Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.

Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.

Paragraaf Verbonden partijen

9.6 Beleidsindicatoren