4. Onderwijs

Onderwijs

Terug naar navigatie - Onderwijs

Dit programma omvat verschillende aspecten binnen het onderwijs zoals passend onderwijs, volwasseneducatie, leerlingenvervoer, bewegingsonderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en internationale schakelklas, leerplicht en voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Daarnaast behoort ook onderwijshuisvesting tot dit programma.

Wat hebben we gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan?

In 2022 is het Integraal huisvestingsplan (IHP) vastgesteld door de gemeenteraad. Dit betreft een visiestuk op het terrein van onderwijshuisvesting welke in nauwe samenspraak met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties is ontwikkeld. In het IHP wordt bepaald wat de gezamenlijke koers is van de gemeente en de schoolbesturen op het gebied van onderwijshuisvesting. 
Daarnaast is gewerkt aan de voorbereiding voor de nota Kansrijk Opgroeien, waarin samen met diverse stakeholders wordt gestreefd naar kansengelijkheid voor kinderen binnen het Land van Cuijk. Het onderwijs en de kinderopvang vormen belangrijke maatschappelijke partners om een kansrijke omgeving voor kinderen te faciliteren. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -3.802 -1.558 -5.359 -4.756 604
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING -5.800 -1.922 -7.722 -7.677 44
Totaal 4. ONDERWIJS -9.602 -3.479 -13.081 -12.433 648
Baten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 1.461 1.103 2.565 2.368 -197
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING 339 1.913 2.252 910 -1.342
Totaal 4. ONDERWIJS 1.801 3.016 4.817 3.278 -1.539

4.1. Onderwijsbeleid

Onderwijsbeleid

Terug naar navigatie - Onderwijsbeleid

Tot dit beleidsproduct behoren het openbaar basisonderwijs, het onderwijsbeleid, achterstandenbeleid, peuterspeelzalen en leerlingenvervoer.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID -3.802 -1.558 -5.359 -4.756 604
Baten
4. ONDERWIJS
4.1 ONDERWIJSBELEID 1.461 1.103 2.565 2.368 -197

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel

Lasten

     
Onderwijsachterstandenbeleid Aanvullende kosten m.b.t. onderwijsachterstandenbeleid van € 97.000 zijn niet op onderwijsachterstandenbeleid verantwoord, maar wel begroot. Daarnaast zijn de middelen die wij ontvangen hebben voor onderwijsachterstandenbeleid niet volledig besteed in 2022.  

153

 

 
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) De verwachte uitgaven voor NPO waren bij het opstellen van de 2e bestuursrapportage € 480.000 (exclusief  € 156.000 voor inhuur CJG op scholen). De werkelijke kosten zijn € 295.000 (excl. € 89.000 voor inhuur voor CJG op scholen).  Dit project wordt in 2023 afgerond.
185  
Peuteropvang Het begrote budget voor peuteropvang blijkt te hoog te zijn.  Vorig jaar heeft er een verschuiving plaatsgevonden waarbij meer kosten onder VE (Voorschoolse Educatie) /Onderwijsachterstandenbudget vallen.  De kostentoerekening naar regulier en VE-peuteraanbod is destijds nader bekeken met de grootste aanbieder van VE.  Ten tijde van het opstellen van de begroting 2022 voor het Land van Cuijk was dit nog niet bekend. Daarom zijn er te hoge bedragen opgenomen. Bij de zomernota 2023 zullen deze bedragen worden bijgesteld.

229

 
Baten  

 

 
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) De begrote rijksbijdrage voor NPO van € 636.000 was gebaseerd op de verwachte uitgaven voor NPO. De rijksbijdrage die we verantwoorden in de jaarrekening is gelijk aan de werkelijke kosten (€ 384.000, inclusief inhuur CJG op scholen).    252

 

4.2. Onderwijshuisvesting

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire Begroting 2022 Begrotingswijzigingen 2022 Begroting 2022 na wijzigingen Realisatie 2022 Saldo 2022
Lasten
4. ONDERWIJS
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING -5.800 -1.922 -7.722 -7.677 44
Baten
4. ONDERWIJS
4.2 ONDERWIJSHUIVESTING 339 1.913 2.252 910 -1.342

Toelichting "Wat heeft het gekost?"

Terug naar navigatie - Toelichting "Wat heeft het gekost?"

In onderstaande tabel worden de belangrijkste verschillen (>€ 100.000) met de begroting weergegeven:

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Toelichting Voordeel Nadeel
Lasten      
Onderwijshuisvesting Specifieke uitkering ventilatie scholen: in de begroting 2022 zijn middelen geraamd voor ventilatie op scholen.  De schoolbesturen hebben aangegeven op welke scholen er geïnvesteerd gaat worden in ventilatievoorzieningen.  De 4 scholen waarvoor we in 2022 middelen hebben ontvangen komen niet in aanmerking voor de investering. Daarom zijn de begrote middelen niet doorbetaald aan de schoolbesturen.  Dit levert een voordeel op van € 655.000. De ontvangen middelen zijn terugbetaald aan het Rijk en dat levert bij de baten een nadeel op van € 655.000. Per saldo verloopt dit budgettair neutraal.   655  
Onderwijshuisvesting Ontheemden Specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden:  de lasten voor onderwijshuisvesting ontheemden zijn niet geraamd.  Dit levert een nadeel op  van € 178.000. We ontvangen een uitkering van het rijk ter compensatie van deze lasten.  Bij de baten levert dit een voordeel op van € 178.000. Per saldo verloopt deze regeling budgettair neutraal.   178
Reserves Er heeft geen storting in de reserve onderwijshuisvesting plaatsgevonden omdat deze reserve wordt omgezet naar reserve afschrijvingslasten en daarna deze reserve vervalt. Hierdoor is geen dotatie benodigd.

205

 
Kapitaallasten Kapitaallasten.

 

786
Baten      
Onderwijshuisvesting Specifieke uitkering ventilatie op scholen: Voor ventilatie op een 4-tal scholen zijn rijksmiddelen aangevraagd en ontvangen. Omdat de schoolbesturen de middelen niet gaan besteden, zijn de rijksmiddelen terugbetaald aan het rijk. Dit levert een nadeel op van € 655.000.  Aan de lastenkant is een voordeel van € 655.000 ontstaan door het niet doorbetalen van de begrote middelen. Per saldo verloopt deze regeling budgettair neutraal.   655
Onderwijshuisvesting Ontheemden Specifieke uitkering onderwijshuisvesting ontheemden:  We ontvangen een uitkering van het rijk ter compensatie van de  lasten onderwijshuisvesting ontheemden. Deze baten zijn niet geraamd. Dit levert een voordeel op van € 178.000.  Bij de lasten levert dit een nadeel op van € 178.000. Per saldo verloopt deze regeling budgettair neutraal.    178  
Reserves De lagere beschikking over de reserve wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de oude brede school in Wanroij niet in zijn geheel is afgeschreven, omdat deze school nog in gebruik is. Hiervoor was een bedrag begroot van € 521.000. Daarnaast is de beschikking over de reserve afschrijvingslasten lager omdat de afschrijvingslasten van deze investeringen ook lager zijn en omdat de rente niet meer wordt gedekt uit deze reserve.   1.006

 

4.3 Verbonden partijen

GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Terug naar navigatie - GR voor het toezicht op het openbaar onderwijs

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De inzet ten aanzien van openbaar onderwijs heeft onder druk gestaan door de nasleep van de Covid-19 pandemie en de huidige crisis. De uitdagingen waarmee het personeel en de stichting te maken hebben (gehad), vereis(t)en grote mate van innovatievermogen en veerkracht. Hoge prijsstijgingen gerelateerd aan energie, personele lasten en leveranciers van diensten en goederen, hebben geleid tot een ongewenst effect op personele bestedingen. Vanwege dalingen in leerlingen en met middelen vanuit het Nationaal Programma Onderwijs kon de personele frictie  worden opgevangen.

Om het toezicht op Invitare toekomstbestendig te borgen, zijn op 21 december 2022 twee personen voorgedragen als leden van de Raad van Toezicht, ingaande op 1 januari 2023. Met deze versterking verwacht Invitare de toezicht op de financiële gezondheid te kunnen borgen. Voornoemd besluit is genomen met inachtneming van en overeenkomstig met de adviezen van benoemingscommissie en het Overlegorgaan toezicht op openbaar onderwijs. De Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad, wethouders Onderwijs van de gemeenten Gennep en Bergen hebben ingestemd met deze keuze.

In september 2021 is het Strategieplan 2020/21 – 2024/25 vastgesteld. Daaraan voorafgaand is in januari 2021 een risicoanalyse uitgevoerd. Geconcludeerd is dat er voldoende ruimte is om ook komende jaren te investeren.

 

Paragraaf Verbonden partijen

Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Terug naar navigatie - Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Regionaal Bureau Leerplicht Brabant Noord Oost (RBL BNO) heeft 2022 gerealiseerd in lijn met de kaders zoals vastgesteld in het beleidskader 2021-2024 en de kadernota 2022. 

In de realisatie 2022 heeft een overschrijding van de salariskosten plaatsgevonden. Enerzijds is dat te wijten aan inhuur vanwege verzuim. Anderzijds was er in 2022 geen loonstijging begroot. Deze  additionele salariskosten zijn dekkend gemaakt met extra middelen vanuit het Rijk.

De beleidsvoornemens worden uitgevoerd volgens de vastgestelde kaders. Hierbij zal nadruk worden gelegd op het voorkomen van thuiszitters, het in beeld hebben van alle jongeren in kwetsbare posities en het bereiken van alle voortijdig schoolverlaters.

Financieel houden we rekening met het ravijnjaar dat in 2026 wordt verwacht. In dat jaar verwachten de Nederlandse gemeenten minder structurele ruimte in de gemeentebegroting. De Overheid kan hierin slechts ten dele voorzien in het dichten van tekorten. Om die reden is het RBL BNO gevraagd de komende periode terughoudend te zijn met extra kostenstijgingen (buiten reguliere inflatie) en ontwikkelingen zo veel mogelijk op te vangen binnen de beschikbare financiële middelen. Het RBL BNO begroot altijd terughoudend en heeft een goede reservepositie die ingezet kan worden voor het dempen van de negatieve financiële effecten van het ravijnjaar.

Paragraaf Verbonden partijen

4.4 Beleidsindicatoren