1. Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Terug naar navigatie - Bestuur, Dienstverlening en Veiligheid

Dit programma gaat over de manier waarop het gemeentebestuur samenwerkt met inwoners en met andere gemeenten, over de ambities ten aanzien van de dienstverlening (zoals de digitale dienstverlening, telefonische dienstverlening, burgerzaken) en over de organisatie van de gemeente.
Ook gaan we in dit programma in op de verschillende aspecten van veiligheid, crisisbeheersing en brandweer, integrale veiligheid, ondermijning en zorg en veiligheid. Samen met diverse partijen, zoals het veiligheidshuis, de GGD, politie, brandweer, justitie en andere samenwerkingsorganisaties werken we aan een veilige en leefbare gemeente. We zetten in op het voorkomen én bestrijden van incidenten, veiligheidsproblemen, rampen en crises. Onze inwoners kunnen rekenen op een snelle hulpverlening. De gemeente is regievoerder en werkt nadrukkelijk samen met alle partners om de veiligheid en leefbaarheid op een zo hoog mogelijk niveau te brengen en te houden voor iedereen die woont, werkt en verblijft in de gemeente Land van Cuijk.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?

                   

Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -3.404 -5.039 -5.161 -5.161 -5.161 -5.161
1.2 BURGERZAKEN -3.632 -3.241 -3.761 -3.770 -3.770 -3.770
1.3 VEILIGHEID -9.114 -9.226 -9.907 -9.736 -9.736 -9.736
Totaal 1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID -16.149 -17.506 -18.829 -18.668 -18.668 -18.668
Baten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 182 126 0 0 0 0
1.2 BURGERZAKEN 1.184 847 1.207 1.207 1.207 1.207
1.3 VEILIGHEID 234 4.510 15 15 15 15
Totaal 1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID 1.600 5.484 1.222 1.222 1.222 1.222

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

Tot het beleidsveld Bestuur horen de positionering en de samenwerkingen van de gemeente Land van Cuijk. Zoals hoe we vorm willen geven aan de identiteit van onze gemeente en van haar kernen. En te bepalen wat ons kenmerkt en hoe we ons willen opstellen. Hoe we samenwerken, binnen ons eigen bestuur en met anderen, zoals (regio)gemeenten en andere overheden. Maar het gaat nadrukkelijk ook over de wijze waarop onze gemeente zich opstelt naar inwoners, vanuit dienstverlenend perspectief én als partner van inwonersinitiatieven. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR -3.404 -5.039 -5.161 -5.161 -5.161 -5.161
Baten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.1 BESTUUR 182 126 0 0 0 0

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 >€ 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Kernendemocratie Vanaf de begroting 2024 wordt de uitkering van de subsidies aan de Wijk- en dorpsraden via deze post verantwoord. Deze uitgaven werden eerst verantwoord bij Beleidsveld 6.1 Leefbaarheid. Nadeel 213
Accountant De aanbesteding rondom de accountantsdiensten leveren een structureel voordeel op.  Voordeel 125
Baten      
College van B&W De mutatie in de voorziening wethouders pensioenen wordt op een andere manier in de begroting 2024 verantwoord.  Nadeel 126

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
College van B&W Dit wordt veroorzaakt door ontwikkelingen rondom salarissen en  de storting in de voorziening pensioenen van de wethouders in 2022. Nadeel 1.458
Kernendemocratie In de begroting 2024  wordt  een bedrag voor Kernen CV's opgenomen. Tevens wordt in de begroting 2024 de uitkering van de subsidies aan de Wijk- en dorpsraden verantwoord. Deze uitgaven werden eerst verantwoord bij Beleidsveld 6.1 Leefbaarheid. Nadeel 544
Raad- en Raadscommissies Door verschillende mutaties op verschillende onderdelen ontstaat er een nadeel.  Nadeel 102
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 133
Bestuurlijke samenwerking Het verschil wordt verklaard omdat de bijdragen van €1 en €3 per inwoner nu op Beleidsveld 3.1 Economie wordt begroot. Voordeel 292
Regiodeal Het project Leefbaarheid in de dorpen in 2022 betreft een SISA regeling waarbij de lasten opwegen tegen de ontvangen baten vanuit het Rijk, Provincie en de inzet van eigen middelen. Voordeel 181
Accountant De aanbesteding rondom de accountantsdiensten leveren een structureel voordeel op.  Voordeel 145
Baten      
Regiodeal  Het project Leefbaarheid in de dorpen in 2022 betreft een SISA regeling waarbij de lasten opwegen tegen de ontvangen baten vanuit het Rijk, Provincie en de inzet van eigen middelen. Nadeel 181

1.2 Burgerzaken

Burgerzaken

Terug naar navigatie - Burgerzaken

Tot het beleidsveld Burgerzaken horen alle diensten die te maken hebben met wijzigingen in de basisregistratie personen of met persoonlijke documenten die hierop gebaseerd zijn zoals, akten, reisdocumenten of rijbewijzen. Binnen dit taakveld valt ook het organiseren van verkiezingen en het bijhouden van de begraafplaatsadministratie. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN -3.632 -3.241 -3.761 -3.770 -3.770 -3.770
Baten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.2 BURGERZAKEN 1.184 847 1.207 1.207 1.207 1.207

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag

Lasten

     
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 277
Leges  burgerzaken De te betalen rijksleges zijn vanaf 2024 hoger vanwege wijziging paspoortwet in 2014 waarbij de geldigheidsduur van paspoorten
en identiteitskaarten voor volwassenen (18+) verhoogd is van 5 jaar naar 10 jaar. Daarom wordt er in 2024 een toename van de aanvragen voor een paspoort en identiteitskaart voor volwassenen (18+) verwacht ten opzichte van 2023.  Zie ook stijging in de legesbaten.
Nadeel 171
Baten      
Leges Burgerzaken De opbrengst uit leges valt hoger uit vanwege wijziging paspoortwet in 2014 waarbij de geldigheidsduur van paspoorten
en identiteitskaarten voor volwassenen (18+) verhoogd is van 5 jaar naar 10 jaar. Daarom wordt er in 2024 een toename van de aanvragen voor een paspoort en identiteitskaart voor volwassenen (18+) verwacht ten opzichte van 2023.  Zie ook stijging in de lasten rijksleges.
Voordeel 360
       

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Burgerzaken Door verschillende mutaties op verschillende onderdelen ontstaat er een voordeel. Voordeel 158
Verkiezingen In 2022 hebben er geen verkiezingen plaats gevonden Nadeel 286
Baten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden    

1.3 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Tot het beleidsveld Veiligheid horen taken die gerelateerd zijn aan criminaliteit en de preventie daarvan in de gemeente. Ook de kosten voor de brandweer vallen onder dit beleidsveld.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Ondersteunende processen en dienstverlening Omgevingswet zijn op orde

Terug naar navigatie - Ondersteunende processen en dienstverlening Omgevingswet zijn op orde

Vanaf 1 januari 2024 geldt de nieuwe Omgevingswet. Ook wordt de WKB ingevoerd. Dit heeft invloed op de manier waarop we vergunningen verlenen voor ruimtelijke plannen van organisaties, ondernemers en inwoners van onze gemeente. We willen dat we  tijdig klaar zijn voor de invoering en  dit soepel verloopt en we inwoners kunnen informeren over de nieuwe werkwijzen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

De overheid komt op het brede terrein van veiligheid voor veel en steeds complexer wordende maatschappelijke opgaven te staan. Internationale ontwikkelingen hebben steeds meer invloed op het leven. Gebeurtenissen elders in de wereld kunnen van invloed zijn op ons dagelijks leven.
Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit waren al in opmars voor corona, echter de stijging van deze delicten heeft door de coronapandemie een extra boost gekregen. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid waarschuwt in haar Cybersecuritybeeld van juni 2021 dat cyberaanvallen het zenuwstelsel van de maatschappij kunnen aantasten.
Ondermijnende criminaliteit is en blijft een groot probleem in ons land, en zeker ook in onze regio Oost-Brabant. De (criminele) infrastructuur, de strategische ligging, de ervaring met de productie van synthetische drugs, de relatief lage pakkans en het (onjuiste) beeld dat er in ons land licht gestraft wordt, zijn redenen dat internationale bendes Nederland (en ook onze regio) hebben uitgekozen als uitvalsbasis. De verwachting is dat dit niet zonder meer zal afnemen. Samen met onze partners als bijvoorbeeld de politie, belastingdienst en het Regionaal Informatie en Expertisecentrum blijven wij er op inzetten.
Het is onze verantwoordelijkheid om de veiligheid in onze gemeente te bewaken. Mede gezien de hiervoor beschreven ontwikkelingen staan wij daarom, samen met onze interne en externe partners, aan de lat voor onder andere de volgende thema’s: leefbaarheid, jeugd, ondermijning, zorg en veiligheid, maatschappelijke onrust en digitale veiligheid. Vanuit veiligheid is ook een rol weggelegd voor het AZC en de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Wat gaan we daarvoor doen?

We geven uitvoering aan de doelstellingen en prioriteiten uit de Uitvoerings- en handhavingsstrategie

Terug naar navigatie - We geven uitvoering aan de doelstellingen en prioriteiten uit de Uitvoerings- en handhavingsstrategie

Eind 2023 is de nieuwe Uitvoering- en Handhavingsstrategie vastgesteld. Dit kader komt in de plaats van de VTH- beleidsplannen. In het U&HS zijn de prioriteiten en doelstellingen voor de komende jaren bepaald

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID -9.114 -9.226 -9.907 -9.736 -9.736 -9.736
Baten
1. BESTUUR, DIENTSVERLENING EN VEILIGHEID
1.3 VEILIGHEID 234 4.510 15 15 15 15

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Gemeenschappelijke Regeling De bijdrage aan de GR Veiligheidsregio Brabant Noord Oost is gestegen. Nadeel 800
Subsidies In 2023 zijn diverse incidentele subsidies ontvangen, die in 2024 niet meer worden ontvangen.  Voordeel

250

Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 150
Baten      
Subsidies Bij de budgetoverheveling 2022 wordt een beschikking gedaan uit de algemene reserve in 2023. Deze is voor subsidie opvang ontheemden Oekraïne. Nadeel 4.500
       

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Openbare orde en Veiligheid In 2022 zijn uitgaven gedaan ten laste van subsidies, die nog niet geraamd waren aan de batenkant in 2022. Deze subsidie wordt in 2023 afgerond, per saldo betekent dit geen nadeel voor de gemeente.  Voordeel 300
Gemeenschappelijke regeling De bijdrage aan de GR Veiligheidsregio Brabant Noord Oost is gestegen. Nadeel 1.100
Baten      
Subsidies In 2022 zijn een aantal incidentele subsidies verantwoord. nadeel 220
       

1.4 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Onontkoombare knelpunten 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Vervangingsinvesteringvervanging Paspomaat 131       Uitgiftepunt documenten.
De opslag van reisdocumenten moet voldoen aan de Paspoortwet. De voormalige gemeente Boxmeer werkte al met een zogenaamde paspomaat. Gezien de gemeenteomvang en de daarmee samenhangende hoeveelheid reisdocumenten (vanaf 2024 krijgen we weer te maken met de 10-jaren piek) en rijbewijzen kan dit qua ruimte en beveiliging niet in kluis bij de receptie worden opgeslagen. 

1.5 Verbonden partijen

Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Terug naar navigatie - Brabant Historisch Informatie Centrum (BHIC)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

In het nieuwe beleidsplan “(Ook) Ons Brabant” voor de periode 2023-2026 zijn de ambities voor de komende jaren geformuleerd en wordt voortgegaan op de ingezette weg. Bij de positionering van het BHIC tonen zich de twee gezichten: enerzijds is het BHIC een archief dat de wettelijke taken uitvoert, anderzijds een publieksinstelling die inhoud geeft aan een maatschappelijke opgave. Het BHIC heeft de volgende ambities:
Wij beschikken over een eigen digitaal, duurzaam depot;

  • Wij zijn het Genealogisch Centrum van Brabant;
  • Wij zijn het foto- en filmgeheugen van Brabant;
  • Wij schrijven Brabantse geschiedenis;
  • Wij verwelkomen een breder publiek.

Het Rijk wil uittreden per 1-1-2025. De analoge rijksarchieven blijven fysiek bij het BHIC en ook het beheer ervan. Daarvoor zal een specifieke uitkering worden verstrekt. Het Rijk heeft aangegeven dat dat het uittreden geen negatieve budgettaire consequenties zal hebben voor de zittende partners. Dit betekent ook dat per 1-1-2025 de samenstelling van het bestuur en de gemeenschappelijke regeling zal wijzigen.

Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Brabant Noord (VRBN)

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De Strategische koers 2024-2027 is op 2 november 2022 vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio. In de Strategische koers zijn de uitgangspunten opgenomen voor het nieuwe Beleidsplan 2024-2027. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2024 van de Veiligheidsregio is dit nieuwe beleidsplan nog niet gereed. De begroting 2024 gaat derhalve in op de bestendiging van het Beleidsplan 2020-2023. Daarbij ligt de focus op de opdrachten Informatievoorziening binnen de veiligheidsregio en Vakmanschap/paraatheid bij de brandweer. Ook wordt stilgestaan bij de hoofdpunten van het nieuwe Huisvestingsplan 2024-2027. 

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Terug naar navigatie - Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost is per 1 januari 2019 ontstaan uit een fusie van het Regionaal Veiligheidshuis Brabant Noordoost met het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch en omgeving.
De meerwaarde komt tot uitdrukking door:

  • minder bestuurlijke drukte; meer focus op kerntaken,
  • versterkte samenhang tussen zorg en veiligheid,
  • verdere optimalisering van de regionale samenwerking tussen gemeenten en betrokken partners 

Nadrukkelijk is het de doelstelling om binnen het samenwerkingsverband multidisciplinaire vraagstukken en/of complexe casuïstiek op het gebied van zorg en veiligheid integraal te behandelen.

Bank Nederlandse Gemeenten

Terug naar navigatie - Bank Nederlandse Gemeenten

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in de BNG.  

1.6 Beleidskaders

1.7 Beleidsindicatoren