Algemene middelen en onvoorzien omvat alle baten en lasten die niet specifiek aan een programma toegerekend kunnen worden. Dit betreft bijvoorbeeld de algemene uitkering en niet-gebonden belastingen, zoals de onroerendezaakbelastingen (OZB).
9. Algemene dekkingsmiddelen
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -39 | -35 | -40 | -40 | -40 | -40 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.523 | -1.244 | -1.335 | -1.338 | -1.338 | -1.338 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -5.517 | -57.071 | -9.819 | -10.800 | -6.961 | -7.565 | |
9.4 TREASURY | -2.630 | -3.529 | -3.647 | -5.384 | -6.870 | -6.866 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | -9.708 | -61.880 | -14.842 | -17.562 | -15.209 | -15.809 | |
Baten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 180.629 | 176.838 | 184.326 | 183.008 | 164.654 | 161.803 | |
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 24.391 | 25.402 | 27.306 | 27.306 | 27.306 | 27.306 | |
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 10.779 | 65.778 | 1.933 | 892 | 802 | 802 | |
9.4 TREASURY | 3.442 | 4.103 | 4.495 | 4.350 | 4.205 | 4.062 | |
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | 219.241 | 272.121 | 218.060 | 215.556 | 196.966 | 193.973 |
9.1 Algemene uitkering
Algemene uitkering
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringTot dit beleidsproduct behoort de algemene uitkering: de financiële afdracht van de rijksoverheid uit het gemeentefonds.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | -39 | -35 | -40 | -40 | -40 | -40 | |
Baten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.1 ALGEMENE UITKERING | 180.629 | 176.838 | 184.326 | 183.008 | 164.654 | 161.803 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Baten | |||
Algemene uitkering | Door verwerking van zowel de Septembercirculaire 2022, Decembercirculaire 2022 en de Meicirculaire 2023 ontstaat er een toename van de algemene uitkering. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de gepubliceerde Raadsinformatiebrieven. | Voordeel | 7.500 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Baten | |||
Algemene uitkering |
Door verwerking van zowel de Septembercirculaire 2022, Decembercirculaire 2022 en de Meicirculaire 2023 is er een toename van de algemene uitkering. Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de gepubliceerde Raadsinformatiebrieven. |
Voordeel | 3.697 |
9.2 Lokale heffingen
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Lokale heffingenTot dit beleidsproduct behoren de OZB, parkeerbelastingen en belastingen die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | -1.523 | -1.244 | -1.335 | -1.338 | -1.338 | -1.338 | |
Baten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.2 LOKALE HEFFINGEN | 24.391 | 25.402 | 27.306 | 27.306 | 27.306 | 27.306 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden | |||
Baten | |||
OZB | In de kadernota 2024 is OZB-stijging opgenomen van 7,5%. | Voordeel | 1.875 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
OZB | Door werkzaamheden van externen en doorbelasting van ICT kosten aan het softwarepakket is er een overschrijding ontstaan aan de lastenkant van het beleidsveld OZB bij de jaarrekening 2022. | Voordeel | 188 |
Baten | |||
OZB |
In de begroting 2023 is een stijging aan OZB opbrengsten vanwege de groei van het aantal OZB objecten. Vanuit de kadernota 2024 is het uitgangspunt om de OZB-opbrengsten met 7,5% te laten stijgen. |
Voordeel | 2.915 |
9.3 Overige baten en lasten
Overige baten en lasten
Terug naar navigatie - Overige baten en lastenTot dit beleidsproduct behoren overige baten en lasten die niet direct aan een programma zijn toe te rekenen.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | -5.517 | -57.071 | -9.819 | -10.800 | -6.961 | -7.565 | |
Baten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN | 10.779 | 65.778 | 1.933 | 892 | 802 | 802 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
Mutatie Reserve | Het grootste verschil wordt veroorzaakt door de toevoeging aan de Algemene Reserve in 2023, door vrijval van diverse reserves, conform de Nota Reserves en Voorzieningen. | Voordeel | 44.400 |
Gebouwenbeheer | Bij de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed. | Nadeel | 1.000 |
Inhuur | In de begroting 2023 was een incidenteel budget begroot voor inhuur t.b.v. harmonisatie. Voor 2024 is dit budget niet meer beschikbaar. Hierdoor zijn de lasten in de begroting lager en geeft dit een voordeel op de begroting t.o.v. 2023. | Voordeel | 1.500 |
Land en tuinbouwgronden | In 2023 dient er nog een herschikking van het budget plaats te vinden voor de waterschapslasten. Dit zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 opgenomen worden. | Voordeel | 140 |
Baten | |||
Mutatie Reserve | Het grootste verschil wordt veroorzaakt door de vrijval reserves bij de verwerking van de Nota Reserves en Voorzieningen in 2023. Tevens wordt er bij de budgetoverheveling 2022 een beschikking gedaan uit de Algemene Reserve. | Nadeel |
63.300 |
(Erf)pachten | De opbrengsten uit (erf)pacht zijn in 2023 nog begroot onder beleidsproduct 9.3 Er dient nog een herschikking van het budget plaats te vinden naar beleidsproduct 3.3. Dit zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 opgenomen worden. | Nadeel |
572 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
Gebouwenbeheer | Bij de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed. | Nadeel | 1.000 |
Stelposten | Voor de investeringen die nog niet geheel door de gemeenteraad zijn gevoteerd en voor doelen uit de algemene uitkering die nog geen bestemming worden stelposten begroot. In de jaarrekening (2022) wordt daar nooit op geboekt. | Nadeel | 1.400 |
Mutatie reserve | Door de gemeenteraad is besloten om in 2024 een bedrag te storten in de reserve kansrijk opgroeien | Nadeel | 1.200 |
Baten | |||
Mutatie Reserve | Voor de budgetoverheveling bij de jaarrekening 2021 is er een beschikking gedaan over de Algemene Reserve. | Nadeel | 4.200 |
Vrijval voorzieningen | Bij de jaarrekening 2022 zijn er diverse voorzieningen vrijgevallen, zoals vastgesteld bij de nota reserves en voorzieningen | Nadeel | 3.500 |
Verhuur en verkoop gronden en panden |
In 2022 is er sprake geweest van incidentele opbrengsten uit verkoop van gronden en panden. Daarnaast zijn er in 2022 de nog niet eerder in rekening gebracht huur 2020 en 2021 van de tankstations op RBL te Haps in rekening gebracht. |
Nadeel | 642 |
9.4 Treasury
Treasury
Terug naar navigatie - TreasuryTreasury activiteiten hebben met name betrekking op verstrekken of aantrekken van leningen. In het door de raad vastgesteld treasurystatuut staan de spelregels hoe we hier mee om dienen te gaan.
Wat mag het kosten?
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?Exploitatie | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.4 TREASURY | -2.630 | -3.529 | -3.647 | -5.384 | -6.870 | -6.866 | |
Baten | |||||||
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | |||||||
9.4 TREASURY | 3.442 | 4.103 | 4.495 | 4.350 | 4.205 | 4.062 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
Treasury | Het nadeel wordt veroorzaakt door hogere rentelasten. | Nadeel | 118 |
Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?
Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000
Bedragen x € 1.000
Onderwerp | Omschrijving | Voor- of nadeel | Bedrag |
Lasten | |||
Treasury | Zowel aan de lasten als de batenkant is er in 2024 sprake van een stijging ten opzichte van het jaar 2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere rentelasten. | Nadeel | 1.017 |
Baten | |||
Treasury | Zowel aan de lasten als de batenkant is er in 2024 sprake van een stijging ten opzichte van het jaar 2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere rentebaten. | Voordeel | 691 |
9.5 Investeringen
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenInvesteringen Kadernota 2024:
Bedragen x € 1.000
Onontkoombare knelpunten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
Facilitaire zaken | 2.775 |
Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris. De bijbehorende kapitaallasten zijn reeds meerjarig opgenomen in de begroting 2023, via deze begroting wordt gevraagd het bijbehorende krediet beschikbaar te stellen. |