9. Algemene dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Algemene middelen en onvoorzien omvat alle baten en lasten die niet specifiek aan een programma toegerekend kunnen worden. Dit betreft bijvoorbeeld de algemene uitkering en niet-gebonden belastingen, zoals de onroerendezaakbelastingen (OZB).

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING -39 -35 -40 -40 -40 -40
9.2 LOKALE HEFFINGEN -1.523 -1.244 -1.335 -1.338 -1.338 -1.338
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN -5.517 -57.071 -9.819 -10.800 -6.961 -7.565
9.4 TREASURY -2.630 -3.529 -3.647 -5.384 -6.870 -6.866
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN -9.708 -61.880 -14.842 -17.562 -15.209 -15.809
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING 180.629 176.838 184.326 183.008 164.654 161.803
9.2 LOKALE HEFFINGEN 24.391 25.402 27.306 27.306 27.306 27.306
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN 10.779 65.778 1.933 892 802 802
9.4 TREASURY 3.442 4.103 4.495 4.350 4.205 4.062
Totaal 9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 219.241 272.121 218.060 215.556 196.966 193.973

9.1 Algemene uitkering

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING -39 -35 -40 -40 -40 -40
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 ALGEMENE UITKERING 180.629 176.838 184.326 183.008 164.654 161.803

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Baten      
Algemene uitkering Door verwerking van zowel de Septembercirculaire 2022, Decembercirculaire 2022 en de Meicirculaire 2023 ontstaat er een toename van de algemene uitkering.  Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de gepubliceerde Raadsinformatiebrieven.  Voordeel 7.500

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Baten      
Algemene uitkering

Door verwerking van zowel de Septembercirculaire 2022, Decembercirculaire 2022 en de Meicirculaire 2023 is er een toename van de algemene uitkering.  Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de gepubliceerde Raadsinformatiebrieven. 

Voordeel 3.697

 

9.2 Lokale heffingen

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.2 LOKALE HEFFINGEN -1.523 -1.244 -1.335 -1.338 -1.338 -1.338
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.2 LOKALE HEFFINGEN 24.391 25.402 27.306 27.306 27.306 27.306

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
  Er zijn geen verschillen > € 100.000 te melden    
Baten      
OZB In de kadernota 2024 is OZB-stijging opgenomen van 7,5%. Voordeel 1.875

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
OZB Door werkzaamheden van externen en doorbelasting van ICT kosten aan het softwarepakket is er een overschrijding ontstaan aan de lastenkant van het beleidsveld OZB bij de jaarrekening 2022.  Voordeel 188
Baten      
OZB

In de begroting 2023 is een stijging aan OZB opbrengsten vanwege de groei van het aantal OZB objecten. Vanuit de kadernota 2024 is het uitgangspunt om de OZB-opbrengsten met 7,5% te laten stijgen.

Voordeel 2.915

 

9.3 Overige baten en lasten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN -5.517 -57.071 -9.819 -10.800 -6.961 -7.565
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.3 OVERIGE BATEN EN LASTEN 10.779 65.778 1.933 892 802 802

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Mutatie Reserve  Het  grootste verschil wordt veroorzaakt door de toevoeging aan de Algemene Reserve in 2023, door vrijval van diverse reserves, conform de Nota Reserves en Voorzieningen. Voordeel 44.400
Gebouwenbeheer Bij  de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed. Nadeel 1.000
Inhuur In de begroting 2023 was een incidenteel budget begroot voor inhuur t.b.v. harmonisatie. Voor 2024 is dit budget niet meer beschikbaar. Hierdoor zijn de lasten in de begroting lager en geeft dit een voordeel op de begroting t.o.v. 2023. Voordeel 1.500
Land en tuinbouwgronden  In 2023 dient er nog een herschikking van het budget plaats te vinden voor de waterschapslasten. Dit zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 opgenomen worden. Voordeel 140
Baten      
Mutatie Reserve  Het grootste verschil wordt veroorzaakt door de vrijval reserves bij de verwerking van de Nota Reserves en Voorzieningen in 2023. Tevens wordt er bij de budgetoverheveling 2022 een beschikking gedaan uit de Algemene Reserve. Nadeel

63.300

(Erf)pachten De opbrengsten uit (erf)pacht zijn in 2023 nog begroot onder beleidsproduct 9.3 Er dient nog een herschikking van het budget plaats te vinden naar beleidsproduct 3.3. Dit zal bij gelegenheid van de decemberrapportage 2023 opgenomen worden. Nadeel

572

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Gebouwenbeheer Bij  de Kadernota 2024 zijn extra middelen gevraagd voor het onderhoud van het gemeentelijke vastgoed.  Nadeel 1.000
Stelposten Voor de investeringen die nog niet geheel door de gemeenteraad zijn gevoteerd en voor doelen uit de algemene uitkering die nog geen bestemming worden stelposten begroot. In de jaarrekening (2022) wordt daar nooit op geboekt. Nadeel 1.400
Mutatie reserve Door de gemeenteraad is besloten om in 2024 een bedrag  te storten in de reserve kansrijk opgroeien Nadeel 1.200
Baten      
Mutatie Reserve Voor de budgetoverheveling bij de jaarrekening 2021 is er een beschikking gedaan over de Algemene Reserve. Nadeel 4.200
Vrijval voorzieningen Bij de jaarrekening 2022 zijn er diverse voorzieningen vrijgevallen, zoals vastgesteld bij de nota reserves en voorzieningen Nadeel 3.500
Verhuur en verkoop gronden en panden

In 2022 is er sprake geweest van incidentele opbrengsten uit verkoop van gronden en panden. Daarnaast zijn er in 2022 de nog niet eerder in rekening gebracht huur 2020 en 2021 van de tankstations op RBL te Haps in rekening gebracht.

Nadeel 642

9.4 Treasury

Treasury

Terug naar navigatie - Treasury

Treasury activiteiten hebben met name betrekking op verstrekken of aantrekken van leningen. In het door de raad vastgesteld treasurystatuut staan de spelregels hoe we hier mee om dienen te gaan.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.4 TREASURY -2.630 -3.529 -3.647 -5.384 -6.870 -6.866
Baten
9. ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.4 TREASURY 3.442 4.103 4.495 4.350 4.205 4.062

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Treasury Zowel aan de lasten als de batenkant is er in 2024 sprake van een stijging ten opzichte van het jaar 2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere rentelasten.  Nadeel 1.017
Baten      
Treasury Zowel aan de lasten als de batenkant is er in 2024 sprake van een stijging ten opzichte van het jaar 2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere rentebaten.  Voordeel 691

9.5 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Onontkoombare knelpunten 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Facilitaire zaken 2.775      

Om goed en veilig te kunnen werken is het noodzakelijk dat de werkplekken en de kantooromgeving zijn ingericht volgens de actuele (Arbo)eisen. De hiervoor benodigde investering is een uitgestelde vervangingsinvestering ten behoeve van de (kantoor)inventaris.  De bijbehorende kapitaallasten zijn reeds meerjarig opgenomen in de begroting 2023, via deze begroting wordt gevraagd het bijbehorende krediet beschikbaar te stellen.