8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing

Dit programma omvat de ruimtelijke beleidsontwikkeling. Hierbij moet worden gedacht aan ruimtelijke plannen, zoals bestemmingsplannen en beleidsontwikkeling op het gebied van wonen, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing. Daarnaast maken ook de grondexploitatie, de voorbereiding op de nieuwe Omgevingswet en vergunningverlening, de Transitie van het Landelijk Gebied én toezicht en handhaving (VTH) deel uit van dit programma. 

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -4.759 -10.401 -4.885 -4.719 -4.567 -4.466
8.2 BOUWEN EN WONEN -30.560 -10.816 -9.549 -9.501 -9.426 -9.426
Totaal 8. VHROSV -35.319 -21.216 -14.435 -14.220 -13.993 -13.891
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 2.768 5.530 694 694 694 694
8.2 BOUWEN EN WONEN 28.146 9.731 8.169 8.169 8.169 8.169
Totaal 8. VHROSV 30.914 15.261 8.864 8.864 8.864 8.864

8.1 Ruimtelijke ordening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Opgave Werken aan een vitaal landelijk gebied

Terug naar navigatie - Opgave Werken aan een vitaal landelijk gebied

De gemeenteraad heeft besloten in te zetten op de opgave “Werken aan een vitaal landelijk gebied”. Transitie van de landbouw is een van de pijlers van deze opgave.

Uitwerking van visie Landelijk gebied in concrete programma's ; Verbeteren en ondersteunen ondernemers in het buitengebied ; Aanjagen innovaties en experimenten; Opbouwen dataset. 
We geven hier richting aan door opgave gericht te werken, door het zoeken naar synergie, meekoppelkansen en het verbinden van activiteiten en ontwikkelingen op het gebied van natuur, landbouw en klimaat, die zowel binnen als buiten het gemeentehuis plaatsvinden. We werken de visie Vitaal Landelijk gebied verder uit in programma's voor duurzaamheid, natuur en landbouw. We jagen ontwikkelingen, innovaties en experimenten aan. We optimaliseren de dienstverlening aan ondernemers in het buitengebied. Om richting te geven aan de gewenste ontwikkelingen in het landelijk gebied is het van belang om te weten waar we nu staan (o-meting). Hiervoor is al veel data aanwezig, die openbaar en vrij toegankelijk is. Andere data moeten we mogelijk zelf verzamelen (meten). Voor een compleet beeld van de huidige staat van de natuur, de kwaliteit van onze lucht en bodem en het aantal bedrijven, dieren en verwachtte ontwikkelingen in de landbouw, is het van belang om al deze data goed te duiden en te analyseren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Transitie Landbouw

Terug naar navigatie - Transitie Landbouw

Transitie van de landbouw is een van de pijlers van de Opgave "Werken aan een Vitaal Landelijk Gebied".

Er zijn verstrekkende ontwikkelingen gaande rond de transitie in de landbouw. De gemeente wil zich hierbij sterk positioneren. 
De gemeente dienst zich voor te bereiden op en dient mee te gaan in de ontwikkelingen rond de transitie in de landbouw. De wijze waarop wordt de komende jaren verder uitgewerkt / ingevuld.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING -4.759 -10.401 -4.885 -4.719 -4.567 -4.466
Baten
8. VHROSV
8.1 RUIMTELIJKE ORDENING 2.768 5.530 694 694 694 694

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Personeelslasten De personeelslasten zijn hoger als gevolg van CAO-ontwikkelingen. Nadeel 250
Transitie landelijk gebied Vanaf 2024 zijn structurele middelen opgenomen voor transitie landelijk gebied.  Nadeel 750
Mutaties voorziening In 2023 is de storting in de voorziening geraamd, op basis van een bijdrage voor Ruimte voor Ruimte kavels van voormalig gemeente Sint Anthonis.   Dit wordt tevens bij de baten toegelicht.  Voordeel 730
Mutatie reserve In 2023 is op basis van een correctie in de jaarrekening 2022 een bijdrage t.b.v. de bouwvolumebijdrage geraamd t.l.v. de reserve.   Voordeel 130
Diverse projecten voormalig FUP SA Het uitvoeringsplan van voormalig Sint Anthonis is in 2023 begroot. Tegenover deze uitgaven staat een onttrekking uit de reserve FUP. Voordeel 420
Woonvisie en huisvestingsverordening In 2023 wordt de woonvisie en de huisvestingsverordening opgesteld, daarvoor is incidenteel budget beschikbaar.  Voordeel 125
Meerjarenvisie natuur en bomenbeleidsplan Voor het opstellen van de meerjarenvisie natuur en het bomenbeleidsplan is in 2023 incidenteel budget beschikbaar. Voordeel 275
Subsidies aanpassingen woningen (energiezuinig) In 2023 is  subsidie ontvangen om in te zetten voor reductie energieverbruik, maatregelen aan huizen om energiearmoede tegen te gaan en isolatieprogramma's voor particuliere woningen. De subsidies worden geraamd in het jaar waarin ze worden ontvangen. Zie ook toelichting baten.   Voordeel 1.900
Omgevingswet Per 1-1-2024 treedt de omgevingswet in werking. Naast een budget voor implementatie (incidenteel 2023 € 1.098.000), is er een structureel budget voor het opstellen van de omgevingsvisie (2023 € 255.000 - 2024 € 30.000).   Voordeel 1.320
Gebiedsprocessen In 2023 zijn de gebiedsprocessen in Sint Anthonis geraamd. Deze worden gedekt door subsidies en de voorziening ruimtelijke kwaliteit Sint Anthonis. Dit wordt tevens bij de baten toegelicht.   Voordeel 880
Faciliterend grondbeleid Bij faciliterend grondbeleid heeft de gemeente zelf geen grond in bezit en voert niet zelf de grondexploitatie, dit doet een private ontwikkelaar. De kosten die de gemeente maakt worden verhaald op de private partij. De raming voor deze kosten is in de begroting 2024 € 750.000 lager dan geraamd in 2023. De raming wordt gedurende het jaar bijgesteld indien er de lasten hoger zijn. Tegenover deze lasten staan ook baten.   Voordeel 750
Baten      
Natuur en landschap In 2023 is een ontvangst uit voormalig Sint Anthonis geraamd in de exploitatie, bijdrage vanuit Ruimte voor Ruimte Kavels. Deze inkomst is incidenteel. Nadeel 1.000
Volkshuisvesting In 2023 is incidenteel een subsidie beschikbaar t.b.v. versnelling woningbouw Nadeel 143
Diverse subsidies In 2023 is subsidie ontvangen om in te zetten voor reductie energieverbruik, maatregelen aan huizen om energiearmoede tegen te gaan en isolatieprogramma's voor particuliere woningen. De subsidies worden geraamd in het jaar waarin ze worden ontvangen. Zie ook toelichting lasten.   Nadeel 1.903
Gebiedsprocessen In 2023 zijn de gebiedsprocessen in Sint Anthonis geraamd. Deze worden gedekt door subsidies en de voorziening ruimtelijke kwaliteit Sint Anthonis. Dit wordt tevens bij de lasten toegelicht.  Nadeel 880
Mutatie reserve Bij de budgetoverheveling 2022 wordt een beschikking gedaan uit de algemene reserve in 2023. Nadeel 926

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Volkshuisvesting De raming in 2024 is hoger, a.g.v. raming uitvoeringsprogramma dan de lasten in 2022. Nadeel 120
Baten      
Mutaties reserve ruimtelijke ordening De werkelijke inkomsten (bijdragen vanuit Anterieure Overeenkomsten voor opstellen bestemmingsplannen) zijn variabel en worden op basis van werkelijke inkomsten geraamd. In 2024 is de raming nihil. Nadeel 410
Natuur en landschapsbeleid De werkelijke inkomsten voor landschapsinpassing vanuit Anterieure Overeenkomsten worden geraamd op basis van de werkelijke inkomsten. Nadeel 330
Faciliterend grondbeleid In 2022 was de werkelijke inkomst € 1.000.000, de raming in 2024 is € 200.000 Nadeel 800
Klimaatbestendig LvC Het programma Klimaatbestendig Land van Cuijk liep tot 31-12-2022, met het jaar 2023 als overgangsjaar. Het nieuwe programma 2024 - 2027 is onderdeel van Programma 7. Nadeel  340

 

8.2 Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Eigendommen verduurzamen

Terug naar navigatie - Eigendommen verduurzamen

Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille in 2030.

Wat gaan we daarvoor doen?

Goed onderhouden van het gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Enerzijds om maatschappelijke meerwaarde te creëren (tevreden gebuikers en huurders), anderzijds om kapitaalvernietiging te voorkomen en om duurzaam te kunnen investeren in de toekomst

Terug naar navigatie - Goed onderhouden van het gemeentelijk (maatschappelijk) vastgoed. Enerzijds om maatschappelijke meerwaarde te creëren (tevreden gebuikers en huurders), anderzijds om kapitaalvernietiging te voorkomen en om duurzaam te kunnen investeren in de toekomst

Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren.

Wat gaan we daarvoor doen?

Vitale woningmarkt en kansen voor iedereen

Terug naar navigatie - Vitale woningmarkt en kansen voor iedereen

We willen een aantrekkelijke gemeente zijn met een kwalitatief goed woonklimaat. Dat betekent dat we kijken naar waar we woningen kunnen bouwen, en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Land van Cuijk behouden en versterken.

Wat willen we bereiken? 

Vitale woningmarkt en kansen voor iedereen!

  • We werken aan het bouwen van woningen voor iedereen in Land van Cuijk.
  • We werken aan het verbeteren van de leefbaarheid van Land van Cuijk voor huidige en nieuwe inwoners.
  • We werken aan Land van Cuijk voor alle inwoners vanuit het perspectief van de woonvisie (vaststelling begin 2024).

De woningbehoefte is, ook in de gemeente Land van Cuijk hoog, net als bijna overal in Nederland. Dit is één van de redenen waarom uw raad in 2022 heeft besloten om in twee bestuursperiodes de woningvoorraad te laten groeien met ongeveer 10% (+4.000). We focussen op de in gang gezette projecten en de grotere bouwplannen, maar er is ook ruimte voor nieuwe initiatieven die een bijdrage leveren aan het wegwerken van het kwantitatieve en kwalitatieve tekort. Deze verbinden we ook met andere opgaven zoals mobiliteit, natuur en energie. Daarbij is het wel van belang dat de formatie daarvoor op orde is. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
8. VHROSV
8.2 BOUWEN EN WONEN -30.560 -10.816 -9.549 -9.501 -9.426 -9.426
Baten
8. VHROSV
8.2 BOUWEN EN WONEN 28.146 9.731 8.169 8.169 8.169 8.169

Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Begroting 2023 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen begroting 2023 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Grondexploitatie woningbouw Op grond van de herijking van de grondexploitatie bij de jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de ramingen voor de grondexploitatie bijgesteld. T.o.v. 2024 is de raming 2023 hoger (zie ook baten).  Voordeel 1.310
Baten      
Grondexploitatie woningbouw Op grond van de herijking van de grondexploitatie bij de jaarrekening 2022 (medio april 2023) zijn de ramingen voor de grondexploitatie bijgesteld. T.o.v. 2024 is de raming inkomsten 2023 lager. Nadeel 1.561

 

Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Terug naar navigatie - Toelichting - Wat mag het kosten (Realisatie 2022 - Begroting 2024)?

Toelichting belangrijkste verschillen tussen realisatie 2022 en begroting 2024 > € 100.000

Bedragen x € 1.000

Onderwerp Omschrijving Voor- of nadeel Bedrag
Lasten      
Grondexploitatie woningbouw De grondexploitatie is bij de jaarrekening 2022 herijkt. Het verschil 2024 t.o.v. het jaar 2022 (zie ook baten). Voordeel 19.470
Baten      
Grondexploitatie woningbouw De grondexploitatie is bij de jaarrekening 2022 herijkt. Het verschil 2024 t.o.v. het jaar 2022 (zie ook lasten). Per saldo voordeel lasten minus nadeel baten, € 250.000 (Nadeel).  Nadeel 19.720
Leges omgevingsvergunning Inkomsten vanuit leges omgevingsvergunning in 2022 € 2.370.000. De raming 2024 is in 2023 aangepast en is € 2.196.000. Nadeel 174

 

8.3 Investeringen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Investeringen Kadernota 2024:

Bedragen x € 1.000

Ambities 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Beheerplan Vastgoed 1.000 1.000 1.000 1.000 Om de waarde van het gemeentelijk vastgoed te behouden voor de toekomst en het gebruik te kunnen garanderen/continueren (maatschappelijke meerwaarde) is het van belang het vastgoed goed en duurzaam te onderhouden en te beheren. Zonder goed beheer en onderhoud van ons vastgoed is het bovendien onverantwoord om te investeren in extra duurzaamheidsmaatregelen. Met dit beheerplan wordt de kwaliteit van de gemeentelijke gebouwen bewaakt en worden de kosten die nodig zijn om het gemeentelijk vastgoed in conditie te houden inzichtelijk gemaakt. Er dient jaarlijks rekening gehouden te worden met € 1.000.000 aan investeringen (o.a. vervanging van daken). Bij nieuwe noodzakelijke investeringen worden eventuele verduurzamingsmaatregelen altijd meegenomen.
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed bouwkundig 5.000 5.000 5.000 5.000 Deze routekaart moet, door te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. We willen dit versneld gaan doen en in 2030 ons eigen vastgoed klaar hebben voor de toekomst. Dit betreft de investeringen op bouwkundig vlak.
Verduurzamen gemeentelijk vastgoed installaties 5.000 5.000 5.000 5.000 De routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed (wordt later dit jaar aan u gepresenteerd) moet, door extra te investeren in verduurzaming van ons maatschappelijk vastgoed, leiden tot een verduurzaamde vastgoedportefeuille. Dit willen we versneld richting 20230 gaan doen. Dit betreft de investeringen voor verduurzaming in installaties.

8.4 Beleidskaders

8.5 Beleidsindicatoren